AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Hei! Jeg er student på høyskole og er snart ferdig med en bachelorutdannelse. Jeg (kvinne) er i 30 årene, og håpet er å få startet en familie sammen med samboeren når jobb er sikret. Men hvordan fungerer dette med fødselspermisjon og svangerskapspenger (er det det det heter?). Er det slik at jeg må ha vært i jobb en viss antall tid før dette trer i kraft? Da jeg har ett barn i tenårene fra før og ønsker å bygge meg en karriere, og samboer sitt største ønske er å bli pappa, så er planen at han tar ut mesteparten av foreldrepermisjonen. Men igjen, vi syntes disse reglene er litt vanskelige å forstå. Er det noen som har noen lettleselige sider som forklarer ting med teskje om temaene? Og er det noen som har egne erfaringer som de vil dele? Takk Anonymkode: 6e87b...e3f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Jeg syns NAV har ganske enkle sider med god informasjon. Hvor du kan sortere ut hva som passer til din situasjon: https://www.nav.no/foreldrepenger Anonymkode: 74425...fc4 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 Du må ha inntekt minst 6 av siste 10mnd før fødsel, for å ha rett på foreldrepenger 😊 Så kan jo han ta hele fellesperioden, da begynner du vel på jobb når baby er 4mnd ca. Anonymkode: 2eb96...9d9 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Du må ha inntekt minst 6 av siste 10mnd før fødsel, for å ha rett på foreldrepenger 😊 Så kan jo han ta hele fellesperioden, da begynner du vel på jobb når baby er 4mnd ca. Anonymkode: 2eb96...9d9 Bare presiserer at man ma ha pensjonsgivende inntekt. Ellers så sa du det ganske beskrivende Anonymkode: d44ea...f12
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 Pengene du får i barselpermisjon heter foreldrepenger. Svangerskapspenger er penger du får om du må sykmeldes/ikke kan jobbe under svangerskapet. Anonymkode: 3df9b...dc5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå