Gå til innhold

Flaut å måtte be om hjelp hver gang samboeren min er bortreist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke at han er så mye borte altså, men jeg har måttet be om hjelp fra familie til å hente i barnehagen noen ganger, og nå skal samboeren min på jobbreise et døgn, så jeg trenger egentlig hjelp til både levering og henting. Er 26 uker på vei og sliter veldig med bekkenløsning, så klarer omtrent ikke å sette barnet vårt på snart to år inn i bilen engang. Føles bare så flaut å være så avhengig av andre nå, at jeg vegrer meg skikkelig for å spørre. Moren og søsteren min er veldig hjelpsomme og stiller alltid opp når det trengs, men føler meg så hjelpesløs. Føler at dette bør jeg klare selv, selv om det blir veldig tungt. Hva synes dere?

Anonymkode: cfe98...fdf

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke barnet være hjemme da? 

Anonymkode: c29f7...ea2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, så lenge noen kan hjelpe meg med ham hele dagen er det ikke noe problem, men det er jo en enda større tjeneste å be om.

• Liker 1
Skrevet

Bekkenløsning kan være grusomt (jeg klarte såvidt å gå på do etter uke 30), så det er overhodet ikke flaut! Blir det bedre om du bruker krykker? Går du til fysio? Ergonomisk sittepute?

Ta imot hjelpen, det er midlertidig ❤️

Anonymkode: 54912...b45

• Liker 5
Skrevet

Dette er en periode. Tenk heller på hvor utrolig flott det er at du har et nettverk, en familie og noen å spørre om hjelp. Jeg kan gjette på at du både har gitt og kommer til å hjelpe dem ved en senere anledning.

Jeg er høygravid nå, men pga bekkenet har jeg ikke kunnet vært alene med barnet siden uke 26. I korte perioder, ja, men når magen ble større, kan jeg ikke lenger skifte bleie eller bære heller. Hvis mannen skal noe, drar han etter leggetid, han henter og leverer i barnehagen, og hvis han skal bort, kommer min bror, niese, mamma eller pappa hit. Jeg er dessverre heller ikke rask nok til å kunne ta barnet hvis han går i sofaen eller blir til fare for seg selv plutselig. Helt ubrukelig og hjelpesløs som jeg definerer meg selv som akkurat nå. En helt annen tilstand enn jeg er vant til. Får lyst å gråte til tider, men dette skal også gå over!

Så jeg prøver tenke: Jeg ser at alle i familien min stiller gledelig opp, de får mer tid med barnet vårt og koser seg med det. Faren min var innom og skrudde sammen en hylle for meg på dagen igår, etter vi tok en kaffe. Barnet sov hos dem forrige helg. For de vil gjerne avlaste mannen min også. Så: ta imot hjelp, be om hjelp - det er faktisk en styrke i seg selv fremfor å bli verre eller slite deg ut. Det kommer en tid hvor du gir tilbake igjen :hjerte:

Anonymkode: 79de3...08b

• Liker 4
  • Hjerte 9
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man sliter med noe «så enkelt» som å hente og levere i barnehagen, fordi det er umulig å bære og få barnet inn i bilen, så tror jeg nok å ha et barn hjemme på fulltid er helt uaktuelt. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du be kommunen om kjøring til fra barnehagen en periode? 

Skrevet

Synes du din søster burde vært flau og ikke spurt deg om hjelp noen få ganger i løpet av noen få uker hvis du hadde hatt mulighet?

Jeg ville sagt nei, for jeg hadde hjulpet datter eller søster med glede, og spesielt om det hadde gått andre vei i noen tilfeller/perioder.

Ta imot hjelp. Det gagner alle

Anonymkode: f0020...37c

• Liker 1
  • Hjerte 8
Skrevet

Er det ikke noen i barnehagen du kan byttekjøre med? 

Skrevet

Kjæresten min hjelper datteren sin nå av samme grunn. Han ser det overhodet ikke som noen byrde, men som en ting man bare gjør for barna sine. Ikke vær redd for å spørre om hjelp.

Anonymkode: 6b33f...e05

• Hjerte 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du be kommunen om kjøring til fra barnehagen en periode? 

Just now, AnonymBruker said:

Er det ikke noen i barnehagen du kan byttekjøre med? 

Jeg lurer bare: hvorfor skal man ikke ta imot hjelp fra familie, men begynne med ymse løsninger med fremmede / ukjente?

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis de gjerne hjelper deg så ser jeg ikke problemet. Men anbefaler deg ikke å få en unge nr 3 når du strever med å ha 1

Anonymkode: 911a3...e5f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo, så lenge noen kan hjelpe meg med ham hele dagen er det ikke noe problem, men det er jo en enda større tjeneste å be om.

Om du er så dårlig, bør jo mannen din sykemelde seg. Du er jo ikke i stand til å ivareta barnet ditt. Hva skjer på ettermiddagen/kvelden?

Det kan jo tenkes at det blir ekstra stress for noen å komme å hente barnet ditt før jobb, om de ikke bor i nærheten. Men om du har noen som ikke er i jobb nå, feks pensjonerte besteforeldre, ville jeg ikke kvidd meg for å be om hjelp. Da kunne kanskje 2-åringen overnattet der også. 

Anonymkode: a478e...c90

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer bare: hvorfor skal man ikke ta imot hjelp fra familie, men begynne med ymse løsninger med fremmede / ukjente?

Hun vergrer seg for å spørre så jeg foreslo andre muligheter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du er så dårlig, bør jo mannen din sykemelde seg. Du er jo ikke i stand til å ivareta barnet ditt. Hva skjer på ettermiddagen/kvelden?

Det kan jo tenkes at det blir ekstra stress for noen å komme å hente barnet ditt før jobb, om de ikke bor i nærheten. Men om du har noen som ikke er i jobb nå, feks pensjonerte besteforeldre, ville jeg ikke kvidd meg for å be om hjelp. Da kunne kanskje 2-åringen overnattet der også. 

Mente ikke sykemelde seg, men ta en egenmeldingsdag for å ikke dra på jobbreise.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er i stand til å ivareta barnet mitt, men løfting inn og ut av bilen er omtrent umulig. Det går helt fint å ha ansvar for barnet mitt på kvelden, men jeg får veldig vondt i ettertid.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis de gjerne hjelper deg så ser jeg ikke problemet. Men anbefaler deg ikke å få en unge nr 3 når du strever med å ha 1

Dette er så flåsete, typisk kg-svar. Tror du jeg har bekkenløsning og strever når jeg ikke er gravid også?

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er IKKE flaut å være syk, det er IKKE flaut å be om hjelp. Vær så snill aldri ha dårlig samvittighet for å være et menneske med menneskelige behov!

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er i stand til å ivareta barnet mitt, men løfting inn og ut av bilen er omtrent umulig. Det går helt fint å ha ansvar for barnet mitt på kvelden, men jeg får veldig vondt i ettertid.

Dette er så flåsete, typisk kg-svar. Tror du jeg har bekkenløsning og strever når jeg ikke er gravid også?

Kan barnet øve på å komme seg ut av bilen selv? Barnet går vel?

Anonymkode: 072e4...a92

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du vært gravid? Å være gravid kan ramme så ulikt. Noen er i topp form. Andre ikke. Å ikke skulle få flere barn, fordi man kan potensielt bli kjempedårlig i graviditeten, få hjelp fra mann og familie, er bare tullete. Man planlegger et helt liv, ikke et lite halvt år. 

• Liker 5
Skrevet

Nå har jeg bare lest HI, men hvorfor skulle det være flaut å be om hjelp, spesielt når du sliter med det du gjør?
Jeg hadde gjerne stilt opp for venner, naboer og familie om de trengte hjelp til noe så enkelt som å handle, hente/bringe i bhagen eller slike enkle ting forutsatt at jeg hadde mulighet til det.

Nei TS, ikke overtenk. Bare spør om hjelp du ❤️ 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...