Snuffa99 Skrevet 30. januar 2024 #81 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk til deg som sendte ungen din i barnehagen i går med omgangssyke! Tusen takk for at din lille prinsesse spredte sine bakterier rundt. Tusen takk for at vi har den glede av å ha et spysykt barn her hjemme nå. En unge hadde visstnok spydd som bare det under et besøk på lørdag ettermiddag. Denne ungen så jeg i barnehagen i går, og i dag er min sønn smittet. Føler et oppriktig hat mot de foreldrene akkurat nå. Anonymkode: 78c80...4a4 Huff da, not sutring i høy klasse 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #83 Skrevet 30. januar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager avsporing, men er det slik at hvis barnet har omgangssyke, så er det virkelig ikke tvil? Hva med oppkast 1 gang og 2 ish ekstra bleier som var løsere enn vanlig, men ikke vanndig for eksempel? Og helt fin allmenntilstand? Spør fordi vi var veldig usikre før jul. Og før noen hisser seg opp: Vi holdt barnet hjemme. Anonymkode: d3c6e...134 Har ikke noe å si: ved oppkast og diaré skal barn i bhg holdes hjemme i 48 timer siden siste symptom. Her kan gutten kaste opp bare en gang, det smitter oss, og vi ligger på badet. Anonymkode: 83e85...3d6 2
AnonymBruker 42 Skrevet 30. januar 2024 #84 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tusen takk til deg som sendte ungen din i barnehagen i går med omgangssyke! Tusen takk for at din lille prinsesse spredte sine bakterier rundt. Tusen takk for at vi har den glede av å ha et spysykt barn her hjemme nå. En unge hadde visstnok spydd som bare det under et besøk på lørdag ettermiddag. Denne ungen så jeg i barnehagen i går, og i dag er min sønn smittet. Føler et oppriktig hat mot de foreldrene akkurat nå. Anonymkode: 78c80...4a4 Kan bare opplyse om at det folk omtaler som "omgangssyken" sjelden skyldes bakterier, og at din lille "Prins/Prinsesse" antageligvis ikke ble smittet av barnet til foreldrene du nå hater. Ha en fin dag videre, og god bedring når du selv blir hjemmeværende 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #85 Skrevet 30. januar 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager avsporing, men er det slik at hvis barnet har omgangssyke, så er det virkelig ikke tvil? Hva med oppkast 1 gang og 2 ish ekstra bleier som var løsere enn vanlig, men ikke vanndig for eksempel? Og helt fin allmenntilstand? Spør fordi vi var veldig usikre før jul. Og før noen hisser seg opp: Vi holdt barnet hjemme. Anonymkode: d3c6e...134 Det du beskriver kan være omgangssyke Anonymkode: f3099...831 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #86 Skrevet 30. januar 2024 Jeg jobber på en barneavdeling. Under pandemien så fikk vi vemdig få barn med ulike virus inn. Så åpnet samfunnet. 2 åringene som ikke var eksponert for smitte, de ble forferdelig dårlig av de mildeste virus. Jeg har helt endret syn på smitte. Eksponer barna for virus og la de bygge seg et immunforsvar. Jeg sender mine barn tilbake til barnehage/ skole så fort allmenntilstanden tillater der, uavhengig av siste feber/ oppkast/ diaré. Allmenntilstanden styrer. Med god samvittighet. har du en operasjon i vente, isoler deg selv Anonymkode: 71c7b...bb0 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #87 Skrevet 30. januar 2024 Skjønner godt hvorfor mange barnehager sliter enormt med å bli kvitt norovirus når man leser hvor lite kunnskap folk har. Men beundrer vikelig hvor påståelig og skråsikre folk kan være tiltross for liten kunnskap😅 Anonymkode: e2dd6...f5e 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #88 Skrevet 30. januar 2024 Samfunnsengasjert skrev (50 minutter siden): Hjelpes, folk kommer seg da over en runde med norovirus? Og ikke alle som kaster opp er smittsomme heller. All oppkast er ikke norovirus. Folk kan kaste opp av angst, fysiske sykdommer, cellegift, syklisk oppkastsyndrom ol. Mistenkes at jeg kan ha sistnevnte, da jeg i bølger kaster mye opp uten å ha virus. Kan ikke isolere meg av den grunn. Det høre ut som du tar så lett på det å ha omgangssyken, at det er nok det du har i bølger/i omganger. Du isolerer deg ikke, og da har vi det gående til neste gang du får det 😅 Round and round we go 🤮 Anonymkode: 3f416...768
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #89 Skrevet 30. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber på en barneavdeling. Under pandemien så fikk vi vemdig få barn med ulike virus inn. Så åpnet samfunnet. 2 åringene som ikke var eksponert for smitte, de ble forferdelig dårlig av de mildeste virus. Jeg har helt endret syn på smitte. Eksponer barna for virus og la de bygge seg et immunforsvar. Jeg sender mine barn tilbake til barnehage/ skole så fort allmenntilstanden tillater der, uavhengig av siste feber/ oppkast/ diaré. Allmenntilstanden styrer. Med god samvittighet. har du en operasjon i vente, isoler deg selv Anonymkode: 71c7b...bb0 Syns du da det er greit at foreldre sender barna sine i barnehagen med oppkast og diaré? Svært spesielt. Omgangsyke er ikke nødvendigvis noe man bygger noe immunforsvar mot. Noen av virusene blir man ikke immun mot, uansett hvor mange runder man får. Anonymkode: 83e85...3d6 2
Paneera Skrevet 30. januar 2024 #90 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høre ut som du tar så lett på det å ha omgangssyken, at det er nok det du har i bølger/i omganger. Du isolerer deg ikke, og da har vi det gående til neste gang du får det 😅 Round and round we go 🤮 Anonymkode: 3f416...768 Jeg har ikke omgangssyken. Eller tror du kanskje jeg har omgangssyken når jeg kaster opp en gang, ikke kaster opp på mange dager, nytt "anfall" etter 5 dager og sånn går no dagene i 2 mnd? Tror du også jeg har omgangssyken når jeg er "helt oppegående" mellom anfallene? Når jeg kan kaste opp uten noe forvarsel for så å spise en stor middagsporsjon rett etter, uten problemer? Eller hvordan forklarer du at jeg har hatt dette problemet fra 10-12 års alder, og aldri opplevd at foreldre eller søsken har blitt smittet? Fremdeles omgangssyke? Jeg har vært hos flere leger og de sier at det åpenbart ikke er virus. https://nhi.no/sykdommer/magetarm/diverse/sykliske-brekninger Hvis du leser her så er det en tilstand som anses som en form for migrene, en slags auratilstand uten hodepine. 1
Thyra Skrevet 30. januar 2024 #91 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet ikke hvordan type jobb du har, men etter 8 sykt barn dager allerede frister det ikke å si til sjefen mandag morgen at « prinsen kastet opp på lørdag, så vi blir hjemme i dag og» - sorry at det blir dritstress for de andre på jobb. Anonymkode: ee751...dc4 Jeg er fullstendig klar over at det kan bli mange sykt barn-dager på mange foreldre, at de føler på press fra arbeidsgiver og kollegaer om å komme på jobb, at de er redd for å bruke opp sykt barn-dagene. Dilemmaet er jo at om de sender barna for tidlig i barnehagen slik at andre barn blir smittet, så er det andre foreldre som må bruke sykt barn-dager. Og personale som blir syke, så får de kanskje ikke vikar.. 48 timer er en anbefaling, ikke noe man kan kreve. Jeg jobber i barnehage.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #92 Skrevet 30. januar 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Det passer så hinsides dårlig å få det i hus akkurat nå. Det er uansett utfattelig dumt å sende syke barn i barnehagen bevisst. Anonymkode: 78c80...4a4 Kanskje det er det andre foreldre tenkte også. At det passer dårlig, så vi sender ungen i barnehagen 😂 så bare vent. Du kommer nok til å sende barnet i barnehagen så fort barnet slutter å lekke i hver ende 😁 Anonymkode: 673ae...cea
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #93 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jo, det kan selvfølgelig ha vært noen andre enn denne jenten. Men noen fra barnehagen må det være. Inkubasjonstiden er 12-48 timer. Anonymkode: 78c80...4a4 Mest sannsynlig var det et barn dom ikke selv hadde fått symptomer enda som smittet ditt barn. Slikt kan man faktisk ikke unngå. Anonymkode: 7444e...8b5 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #94 Skrevet 30. januar 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk til deg som sendte ungen din i barnehagen i går med omgangssyke! Tusen takk for at din lille prinsesse spredte sine bakterier rundt. Tusen takk for at vi har den glede av å ha et spysykt barn her hjemme nå. En unge hadde visstnok spydd som bare det under et besøk på lørdag ettermiddag. Denne ungen så jeg i barnehagen i går, og i dag er min sønn smittet. Føler et oppriktig hat mot de foreldrene akkurat nå. Anonymkode: 78c80...4a4 Skjønner behovet for utblåsning, men ta nå heller opp saken med vedkommende eller barnehagen. Tror effekten av evt opplæring av samfunnet forøvrig gjennom surmaga post er begrenset. Anonymkode: 5c2d8...823
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #95 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mest sannsynlig var det et barn dom ikke selv hadde fått symptomer enda som smittet ditt barn. Slikt kan man faktisk ikke unngå. Anonymkode: 7444e...8b5 Man kan faktisk unngå ganske mye, om alle vaska hendene nøye og overholdt 48 timers anbefalingen. Anonymkode: 3f416...768
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #96 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan faktisk unngå ganske mye, om alle vaska hendene nøye og overholdt 48 timers anbefalingen. Anonymkode: 3f416...768 Ikke i en barnehage, der det er vanlig å spise på leker, hoste hverandre i ansiktet og slikke på både ting og folk. Anonymkode: 7444e...8b5 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #97 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har ikke noe å si: ved oppkast og diaré skal barn i bhg holdes hjemme i 48 timer siden siste symptom. Her kan gutten kaste opp bare en gang, det smitter oss, og vi ligger på badet. Anonymkode: 83e85...3d6 oi, er det sant?! Takk for info. Hvis det ikke hadde vært for at det var like før jul, så hadde vi faktisk sendt i barnehagen neste dag. Vi trodde ikke det var omgangssyken, men fordi det var så tett opp mot jul, så tok vi ingen sjanser.. Anonymkode: d3c6e...134
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #98 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Herregud🙈😅 Slik er livet. Barnet din kan like så godt bli smittet av å gå på Rema 1000 og ta på noe en syk person har tatt på. En barnehage er som en smitte institusjon. Velkommen etter. Anonymkode: a42e4...a4e Ikke sant. Streptokokker, vannkopper, influensa etc. Da min datter skulle opereres med narkose holdt vi henne hjemme en uke, så ble hun syk allikevel på dagen hun skulle inn. Man lærer etterhvert som de blir eldre at de blir syke i tide og utide. Anonymkode: 4c36a...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #99 Skrevet 30. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: oi, er det sant?! Takk for info. Hvis det ikke hadde vært for at det var like før jul, så hadde vi faktisk sendt i barnehagen neste dag. Vi trodde ikke det var omgangssyken, men fordi det var så tett opp mot jul, så tok vi ingen sjanser.. Anonymkode: d3c6e...134 Jeg opplever ofte at voksne reagerer sterkere enn barnet, og ut fra en del historier fra venner, er det ikke så uvanlig at man som voksen kan føle at en søppelbil har kjørt over deg, knust deg innvendig og spytter deg ut, igjen og igjen, mens den lille smårollingen kan løpe rundt som en gærning etter en, maks to, oppkast.. 🙃 Her står det om 48-timers regel hos bhg-barn: https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/omgangssjuke-norovirus/#nar-kan-ein-vende-tilbake-til-jobb-skule-eller-barnehage Anonymkode: 83e85...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #100 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke i en barnehage, der det er vanlig å spise på leker, hoste hverandre i ansiktet og slikke på både ting og folk. Anonymkode: 7444e...8b5 Her innførte de bedre rengjøring av barnehagen og håndvask av barn og foreldre ved levering og henting. Det har vært mye mindre bruk av sykt barn dager, mindre egenmelding hos personalet. Vi merker godt at vi har vært mye mindre syke enn før 😊 Anonymkode: fe263...5f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå