Gå til innhold

Tusen takk til deg som ga oss omgangssyke.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les deg opp på inkubasjonstid, man er smittsom FØR man begynner å spy. Ungen din er smittet av noen andre. Og rakk sannsynligvis å smitte en hel haug med andre unger da du sendte han i barnehagen i går...

https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/mage-og-tarm/omgangssyke/a/A3712

Anonymkode: 1b9f3...5cd

Hva mener du? Man er selvsagt ikke smittsom KUN før begynner å spy. Man kan være smittsom før, under og etter. 

Anonymkode: ab03d...2bf

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk til deg som sendte ungen din i barnehagen i går med omgangssyke! Tusen takk for at din lille prinsesse spredte sine bakterier rundt. Tusen takk for at vi har den glede av å ha et spysykt barn her hjemme nå. 

En unge hadde visstnok spydd som bare det under et besøk på lørdag ettermiddag. Denne ungen så jeg i barnehagen i går, og i dag er min sønn smittet. Føler et oppriktig hat mot de foreldrene akkurat nå.

Anonymkode: 78c80...4a4

Jeg regner med foreldrene selv er i en viktig jobbstilling og måtte på jobb. Da et det faktisk greit å levere ungen i barnehagen slik at man f.eks. får gjennomført de viktige møtene man har den dagen. Når du har barn i barnehage så må du regne med smitte

• Liker 1
Skrevet
Tobias001 skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med foreldrene selv er i en viktig jobbstilling og måtte på jobb. Da et det faktisk greit å levere ungen i barnehagen slik at man f.eks. får gjennomført de viktige møtene man har den dagen. Når du har barn i barnehage så må du regne med smitte

Så andre foreldre i viktige jobber må være hjemme med sine barn siden du ikke kunne vente til ungen ikke var smittsom lengre?? 

Anonymkode: c30f4...675

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så andre foreldre i viktige jobber må være hjemme med sine barn siden du ikke kunne vente til ungen ikke var smittsom lengre?? 

De har da også muligheten til å sende barna i barnehagen! En barnehage er til akkurat for å passe på barn og gå omsorg. Uansett om de er friske eller ei.

Skrevet
Tobias001 skrev (1 minutt siden):

De har da også muligheten til å sende barna i barnehagen! En barnehage er til akkurat for å passe på barn og gå omsorg. Uansett om de er friske eller ei.

Nei, det er bare tull. Syke unger skal ikke være i barnehagen. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men da var sannsynligvis ikke barnet smittsomt lenger på mandag. Kan dere ingenting om inkubasjonstid?

Anonymkode: 1b9f3...5cd

Det anbefales jo å holde seg hjemme 48 timer etter siste oppkast eller diare av smittevernhensyn. Fra lørdag ettermiddag til mandag morgen er det ikke 48 timer. Vi vet jo heller ikke om oppkastet lørdag ettermiddag var "siste oppkast" eller om det kom mer...

Skrevet
Thyra skrev (50 minutter siden):

Det anbefales jo å holde seg hjemme 48 timer etter siste oppkast eller diare av smittevernhensyn. Fra lørdag ettermiddag til mandag morgen er det ikke 48 timer. Vi vet jo heller ikke om oppkastet lørdag ettermiddag var "siste oppkast" eller om det kom mer...

Vet ikke hvordan type jobb du har, men etter 8 sykt barn dager allerede frister det ikke å si til sjefen mandag morgen at « prinsen kastet opp på lørdag, så vi blir hjemme i dag og» - sorry at det blir dritstress for de andre på jobb.

Anonymkode: ee751...dc4

• Liker 1
Skrevet

Spysyke smittes veldig lett! Bare å ta i et håndtak på jobb, skole, barnehage er man potensielt i fare for å bli smittet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk til deg som sendte ungen din i barnehagen i går med omgangssyke! Tusen takk for at din lille prinsesse spredte sine bakterier rundt. Tusen takk for at vi har den glede av å ha et spysykt barn her hjemme nå. 

En unge hadde visstnok spydd som bare det under et besøk på lørdag ettermiddag. Denne ungen så jeg i barnehagen i går, og i dag er min sønn smittet. Føler et oppriktig hat mot de foreldrene akkurat nå.

Hvordan vet du at ungen hadde omgangssyken og at det evt. er akkurat det barnet som har smittet ditt?

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke hvordan type jobb du har, men etter 8 sykt barn dager allerede frister det ikke å si til sjefen mandag morgen at « prinsen kastet opp på lørdag, så vi blir hjemme i dag og» - sorry at det blir dritstress for de andre på jobb.

Anonymkode: ee751...dc4

Det er deilig å sende tidlig i barnehagen og vente på at neste runde treffer dere igjen da! Det blir sikkert kjempegøy for deg, sjefen og kollegaene dine. 

Anonymkode: 83e85...3d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Lær ungen din hygiene.

Anonymkode: d3bfc...750

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig. Det er for ille med denne villsmitten med omgangssyke og alle som forårsaker smittespredning. Hvis noen får en smittsom sykdom er det jo ikke tilfeldig, det er noen andre som er skyldige i å ha spredd smitten ved ikke å følge retningslinjer. Hvis bare alle fulgte statens retningslinjer ville det ikke eksistere omgangssyke, influensa, forkjølelse, øyekatarr eller liknende. 

Her må staten/kommunen gjøre noe. Det bør innføres 4 dagers karantene for husstandsmedlemmer av barn med oppkast, og man må teste seg ut av karantene ved å levere avføringsprøve til kommunal teststasjon. Det bør lages en app for oppkastpass som alle må installere på telefonen sin. Hvis et barn kaster opp i barnehagen, rapporterer personellet det så alle i familien automatisk får rødt oppkastpass, og først får endret det til grønt etter godkjent test. Så installerer man skannere i barnehagen så bare personer med grønt oppkastpass slipper inn.

Anonymkode: 1a415...298

Hjelpes, folk kommer seg da over en runde med norovirus? Og ikke alle som kaster opp er smittsomme heller. All oppkast er ikke norovirus. Folk kan kaste opp av angst, fysiske sykdommer, cellegift, syklisk oppkastsyndrom ol. Mistenkes at jeg kan ha sistnevnte, da jeg i bølger kaster mye opp uten å ha virus. Kan ikke isolere meg av den grunn. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Samfunnsengasjert said:

Hjelpes, folk kommer seg da over en runde med norovirus? Og ikke alle som kaster opp er smittsomme heller. All oppkast er ikke norovirus. Folk kan kaste opp av angst, fysiske sykdommer, cellegift, syklisk oppkastsyndrom ol. Mistenkes at jeg kan ha sistnevnte, da jeg i bølger kaster mye opp uten å ha virus. Kan ikke isolere meg av den grunn. 

Men barn har stort sett ikke noe av dette, annet enn omgangsyke. 

Anonymkode: 83e85...3d6

• Liker 4
Skrevet

Du må lese deg opp på inkubasjonstid. Skaden skjedde nok fredag 

Anonymkode: da434...799

• Liker 1
Skrevet

Omg 🙄🙄🙄🙄 dette er grunn til bekymringsmelding. Syke barn har ikke godt av å være i barnehagen. Herry gud stakkars barn.

Anonymkode: bb84d...42c

Skrevet

Jo, det kan selvfølgelig ha vært noen andre enn denne jenten. Men noen fra barnehagen må det være. Inkubasjonstiden er 12-48 timer. 

Det kan også ha vært dette barnet, på fredag...

Jeg har hatt barn som ikke går i bhg og allikevel fått omgangssyken. Var det da vi var på handletur og barnet tok seg i ansiktet og munnen og ALLE ting og tang og dørhåndtak? Eller da hun gnagde litt på håndtaket på handlevogna? Eller var drt jeg som smittet henne med noe uten å bli ordentlig syk selv?

Akkurat omgangssyken føler jeg ikke er så tydelig i sin smittevei.

Anonymkode: 91aac...d87

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Omg 🙄🙄🙄🙄 dette er grunn til bekymringsmelding. Syke barn har ikke godt av å være i barnehagen. Herry gud stakkars barn.

Anonymkode: bb84d...42c

Barnet var nok ikke syk. Smittsom? Ja kanskje. Men står ingen steder at hun var syk. Barn kan kaste opp en gang og være friske etterpå de. 

Anonymkode: da434...799

• Liker 1
Skrevet

Beklager avsporing, men er det slik at hvis barnet har omgangssyke, så er det virkelig ikke tvil? Hva med oppkast 1 gang og 2 ish ekstra bleier som var løsere enn vanlig, men ikke vanndig for eksempel? Og helt fin allmenntilstand? 

Spør fordi vi var veldig usikre før jul. Og før noen hisser seg opp: Vi holdt barnet hjemme. 

Anonymkode: d3c6e...134

Skrevet

Fordi ungen begynte å spy i et besøk. Ryktet går da.

En gang er barnet ditt sykt og ryktet går.

Lykke til.

Karma is a bitch.

Anonymkode: 20aa1...b9d

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg TS. Mitt barn kastet opp 1 gang natt til i dag. På dagtid har det ikke vært verken oppkast eller diaré. Men hun er jo tydelig ikke i form, så det var ikke «bare noe hun spiste». Vi skal være hjemme i morgen også. 48-timers-regelen eksisterer av en grunn!

Anonymkode: 43450...b3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...