AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Misunnelse og jantelov er godt kjent her i landet. Men spørsmål går overhodet ikke på noe av dette, bare en slags spørreundersøkelse. Hva blir motivasjonen eller hensikten din ved å ha eller ønsket om å ha høy lønn? Luksus, høyt forbruk av varer og tjenester, eller blir det "lykkelig som liten" og klare seg med lite? Tror faktisk noen er lykkelige over å bruke lite, og det er jo i sannhet mer klimavennlig også? Anonymkode: c81fa...dee
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 De fleste som arbeider, gjør det vel bare for å leve? Noen bruker fem kroner på klær, hvitevarer, men mer på mat. Folk er forskjellige. Folk gjør hva de vil i livet.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 Har aldri hatt ønske om å ha høy lønn. Jeg valgte jobb utfra interesse. At det fulgte med høy lønn, var en bonus. Anonymkode: 6bcee...ff0 1
Hedda-78 Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 Helt sikkert noen som blir lykkelige av å bruke lite. Har man god lønn, kan man likevel velge å bruke lite. Jeg vil tro at det er en mye bedre følelse å velge det selv enn å bruke lite fordi man MÅ. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 Fordi det er dyrt å leve. Jeg orker ikke å leve fra "lønning til lønning". Er ikke interessert i å sitte å regne på krone på alt. Bare la meg handle maten og drikkevarene uten å tenke over forbruket. Anonymkode: 3f89a...cc4
drohatha Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 Er vel flere ting som spiller inn enn høy lønn, men det er en klar korreleasjon mellom høy inntekt og hvor lykkelig man er. Det flater ut ved veldig høy inntekt, men opp til 800-900 k er det en tydelig sammenheng
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 Det er jo et valg da, om man velger å ta utdannelse, gjennomføre den, eller bare ta en jobb som er bra betalt uten utdanning. Og mange velger jo å ta lønnet utdanning. Men en velger jo ikke å bli syk. Det er likevel en selv som må kreve behandling etc. for å bli bedre, gjøre noe med livsstil. Noen har super livsstil, men blir likevel ikke bedre, det skjønner jeg føles rart. Men det å bli sjalu, misunnelig, vil aldri hjelpe en, en må brette opp ermene og tenke hva en kan gjøre med egen situasjon, vil gjøre med egen situasjon og div. Eller hvis en bare har søkt jobber lenge. De fleste med en vanlig nese til å lese samfunnet vet hvor lang tid det tar å få seg jobb. Jeg tror de som sliter med sånne rare misunnelser og sammenligning, eller rare vridninger, for det første tror at alle andre har det mye bedre enn dem. Men kanskje har de pint seg gjennom studiet med flass, doggete briller, kvalme, ugne greier de ikke kan forklare? For det andre har de en dårlig sports-tankegang: hvem sier at du ikke kan gjøre noe du ikke trodde du kunne gjøre i går? Vri kortet, men bare vri det til noe positivt: "Ja, nå har det gått på tverke en stund, men alternativet er ikke å gi opp" etc. Ikke moral, bare det at man får det bedre ved å fokusere på seg selv og ikke andre. Det gjelder også de som har piggene ute som tror at andre er misunnelige på dem, sånne fjerne antenner. De fleste vil ikke ha andres liv.
newman01 Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Misunnelse og jantelov er godt kjent her i landet. Men spørsmål går overhodet ikke på noe av dette, bare en slags spørreundersøkelse. Hva blir motivasjonen eller hensikten din ved å ha eller ønsket om å ha høy lønn? Luksus, høyt forbruk av varer og tjenester, eller blir det "lykkelig som liten" og klare seg med lite? Tror faktisk noen er lykkelige over å bruke lite, og det er jo i sannhet mer klimavennlig også? Anonymkode: c81fa...dee Jeg tror det fører til lykke at man kan velge å bruke lite. Å bruke lite fordi man ikke har penger er ikke gledelig, og man blir ikke lykkelig av det. Høy lønn er en målestokk på hvor mye tiden din er verdt for arbeidsgiver. Det føles ok å bli verdsatt. Sikkert stas at noen klapper for arbeidsinnsatsen man gjør, men det er (personlig, for meg) definitivt mer gledelig med høyere lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #9 Skrevet 30. januar 2024 Det er ikke viktig å ha kjempehøy lønn eller å eie masse ting. Det er viktig å ha nok penger til at man kan føle seg trygg, og at ikke hele døgnet går med til å bekymre seg for neste regning. Deretter er det viktig for meg at lønna speiler kompetansen, innsatsen og erfaringen min. Jeg tok en gang en jobb av ren interesse som var helt vanvittig underbetalt for hva de krevde av utdanning og erfaring (460' i året, krav til mastergrad i realfag og minimum 5 års erfaring med tilsvarende arbeid). Jeg trodde det ville være uproblematisk for meg, siden jeg har en nøysom livsstil. Da oppdaget jeg at jeg har en nedre grense for hvor lite jeg kan tjene før jeg føler meg lite verdsatt. Anonymkode: 8a506...485
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 newman01 skrev (3 minutter siden): Jeg tror det fører til lykke at man kan velge å bruke lite. Å bruke lite fordi man ikke har penger er ikke gledelig, og man blir ikke lykkelig av det. Høy lønn er en målestokk på hvor mye tiden din er verdt for arbeidsgiver. Det føles ok å bli verdsatt. Sikkert stas at noen klapper for arbeidsinnsatsen man gjør, men det er (personlig, for meg) definitivt mer gledelig med høyere lønn. Da er dine verdier at penger er lykke i seg selv. Hvis man konstant har angst for å bruke for mye, så blir en jo ikke lykkelig, da er fokus utelukkende på penger. Folk har veldig mange forskjellige verdier.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Misunnelse og jantelov er godt kjent her i landet. Men spørsmål går overhodet ikke på noe av dette, bare en slags spørreundersøkelse. Hva blir motivasjonen eller hensikten din ved å ha eller ønsket om å ha høy lønn? Luksus, høyt forbruk av varer og tjenester, eller blir det "lykkelig som liten" og klare seg med lite? Tror faktisk noen er lykkelige over å bruke lite, og det er jo i sannhet mer klimavennlig også? Anonymkode: c81fa...dee Motivasjonen min var at jeg hadde tre barn, en barnefar som ikke fungerte, og jeg måtte tjene mye penger slik at jeg kunne forsørge dem, og at jeg kunne føle meg trygg. Dermed søkte jeg meg inn i oljebransjen for å tjene mye. Det føltes godt å forsørge oss, men det var heftig jobbpress som kanskje ikke helt fungerte med å ha hovedansvar for tre barn..så det endte med at jeg ble utbrent etter mange år med mye press både hjemme og på jobb. Jeg måtte jobbe for pengene. Jeg tjente mye, men de pengene tjente jeg faktisk. For meg handlet det mest om å gi ungene det de trengte, og dessuten det de ikke trengte, som feks kosmetisk kjeveortopedi, bunad, førerkort osv...et godt hus, soverom til alle, fine klær osv. Det var kanskje ikke absolutt nødvendig, men samtidig med det presset som er på barna/ungdommene, så ville jeg gi dem et godt utgangspunkt. Men jeg hadde ikke det fokuset da de var små og vi var to om å tjene penger. Nå hadde jeg jo en ny mann, men forsørgeransvaret var mitt. Nå har vi vært så lenge sammen, er gift ...så det har vel mer blitt en felles greie etterhvert. Særlig etter at jeg ble utbrent. Nå har jeg en annen jobb, tjener mindre, men har bedre livskvalitet. Samtidig er jo ungene store og den sorte byrden av regninger er ikke her lenger. Anonymkode: b4cfb...337
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 Jeg tenker aldri lønn når jeg søker jobber. Det er virkelig noe jeg ikke ser på. Og jeg har ikke mye penger. Hva jeg gjør hver dag, er viktig for meg. Men så er ikke jeg materialistisk. Skal jeg kjøpe bil en dag blir det nok Skoda, og jeg kommer aldri til å bruke masse penger på hus, det vil si bo meg ihjel.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 Valgte frihet over tvang. Lever lykkelig på et lite sted der jeg har allverdens av plass, tid og optimal lykke😍 Anonymkode: 02fc4...58b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 Akkurat. Tenker på ro i sjela og livskvalitet på et annet nivå. Kjente et eldre par som bodde og klarte seg hele livet på et småbruk på vestlandet. Klarte seg stort sett med det de hadde, ikke noe stress selv om arbeidet kunne være hardt. Men null fokus på status og forbruk. Likevel lykkelige og så og si null miljøavtrykk. MÅ HA er dessverre blitt altfor utbredt i dag. Anonymkode: c81fa...dee
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 Folk jobber og bor der de vil. Det gjelder å fokusere på seg selv.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 Min motivasjon for å ha en godt betalt og fleksibel jobb er: frihet til å gjøre det jeg vil, reise, leve, ut og spise, gjøre ting som gir meg positiv energi. Ha frihet til å kunne ta ut flexitid i fri. Kunne ha det romslig økonomisk og slippe å bekymre meg om jeg har nok til å betale regninger. Kunne bygge opp en såpass god buffer/økonomisk frihet at jeg slipper å bekymre meg hvis jeg blir syk. Også liker jeg dyre ting, luksusreiser og å se bra ut. Men dette kommer jo av jobben jeg har og livet jeg lever. Hadde jeg hatt lavtlønnet jobb hadde muligens ønskene sett annerledes ut. Anonymkode: fad39...fe0
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min motivasjon for å ha en godt betalt og fleksibel jobb er: frihet til å gjøre det jeg vil, reise, leve, ut og spise, gjøre ting som gir meg positiv energi. Ha frihet til å kunne ta ut flexitid i fri. Kunne ha det romslig økonomisk og slippe å bekymre meg om jeg har nok til å betale regninger. Kunne bygge opp en såpass god buffer/økonomisk frihet at jeg slipper å bekymre meg hvis jeg blir syk. Også liker jeg dyre ting, luksusreiser og å se bra ut. Men dette kommer jo av jobben jeg har og livet jeg lever. Hadde jeg hatt lavtlønnet jobb hadde muligens ønskene sett annerledes ut. Anonymkode: fad39...fe0 Det er ikke sikkert alle luxus-varene dine får deg til å se bedre ut, eller får deg til å oppføre deg optimalt. Det er faktisk noen som har veldig dårlig råd, som har noen engler over seg, der det rimeligste er noe av det beste. Endret 30. januar 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #18 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Min motivasjon for å ha en godt betalt og fleksibel jobb er: frihet til å gjøre det jeg vil, reise, leve, ut og spise, gjøre ting som gir meg positiv energi. Ha frihet til å kunne ta ut flexitid i fri. Kunne ha det romslig økonomisk og slippe å bekymre meg om jeg har nok til å betale regninger. Kunne bygge opp en såpass god buffer/økonomisk frihet at jeg slipper å bekymre meg hvis jeg blir syk. Også liker jeg dyre ting, luksusreiser og å se bra ut. Men dette kommer jo av jobben jeg har og livet jeg lever. Hadde jeg hatt lavtlønnet jobb hadde muligens ønskene sett annerledes ut. Anonymkode: fad39...fe0 Tror vi må vekk fra det at positiv energi genereres gjennom forbruk, reising og shopping. Jordkloden tåler ikke dette lenger. Jeg ville heller ha snudd det helt rundt: fått positiv energi av lavt forbruk. Høy lønn eller ikke. Anonymkode: c81fa...dee
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #19 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror vi må vekk fra det at positiv energi genereres gjennom forbruk, reising og shopping. Jordkloden tåler ikke dette lenger. Jeg ville heller ha snudd det helt rundt: fått positiv energi av lavt forbruk. Høy lønn eller ikke. Anonymkode: c81fa...dee Helt enig. Dessverre vil ikke folk gå med på dette og forbruksspiralen fortsetter. Folk evner ikke å lage det godt for seg selv. De jobber heller for å tjene mye og kjøper seg det de tror er positiv energi. Anonymkode: 02fc4...58b 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #20 Skrevet 30. januar 2024 Veldig enkelt: Jeg vil leve. Jeg ønsker å utforske verden å finne ut av hva livet har å by på. Spise akkurat den maten jeg vil. Reise akkurat dit jeg vil når jeg vil. God økonomi gir rom for frihet - frihet gir igjen lykke. Å kunne ta en tur på butikken uten å måtte dobbelt sjekke konto om jeg har råd til den kanskje litt dyre frukten eller det saftige kjøttstykket. Å ikke bekymre meg for strømprisen eller at vaskemaskinen ryker og jeg ikke har råd til ny. Dette er bare noen små ting, men derfor ønsker jeg god økonomi. Jeg orker ikke være mentalt utstlitt ved å hele tiden tenke på om jeg overlever denne mnd eller ikke. Anonymkode: 73ac7...61e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå