AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Går hos psykolog, som mener jeg er deprimert. Det stemmer nok.. har også vært hos fastlegen først, hun tok masse blodprøver, men alt var fint. Sjekket d og b vitamin, jern, alt mulig. Men jeg føler meg så elendig.. hver dag, hele tiden. Alt er er ork, blir nesten kvalm når jeg skal noe.. sover dårlig om natta, så jeg er trøtt hele dagen. Tung i hodet, føler meg liksom uvel.. stiv nakke hele tia, kjennes ut som jeg ikke klarer slappe av i nakkemuskelne, selv når jeg legger meg. Føler meg liksom dårlig hele tia.. kan være kjempetrist når jeg er sitter i sofaen, så legger jeg meg, sover en time eller noe, og får ikke sove igjen.. Andre som har det sånn? Kan depresjonen gjøre dette med kroppen? Anonymkode: 1bab3...c7c 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Ja, man kan bli veldig fysisk dårlig av depresjon og angst. Mtp d og b vitamin, så ville jeg sjekket at du ikke ligger i nedre delen av normalen. Jeg fant ut at jeg i alle år lå i det nedre sjiktet (men ble omtalt som OK siden det var innenfor), og depresjonen min var i stor grad relatert til akkurat det likevel. Ble så mye bedre da jeg fikk opp b12 og d vitamin til øvre del av normalen. Tok magnesium også. Vær også obs på kosthold, det påvirker også mental helse. Anonymkode: 520b1...ab1 1
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 Jeg tror seriøst noen blir deprimert av å være fysisk dårlig. Så det å drikke vann fra alle steder, ikke bare hjemme, det hjelper ikke å drikke vann hjemme, hvis du drikker masse søtet juice og brus ute, og motsatt. Noen ganger blir man så fysisk dårlig at flasset faller og brillene blir doggete. En kan rett og slett føle seg pill råttent invendig.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, man kan bli veldig fysisk dårlig av depresjon og angst. Mtp d og b vitamin, så ville jeg sjekket at du ikke ligger i nedre delen av normalen. Jeg fant ut at jeg i alle år lå i det nedre sjiktet (men ble omtalt som OK siden det var innenfor), og depresjonen min var i stor grad relatert til akkurat det likevel. Ble så mye bedre da jeg fikk opp b12 og d vitamin til øvre del av normalen. Tok magnesium også. Vær også obs på kosthold, det påvirker også mental helse. Anonymkode: 520b1...ab1 Jeg ligger i nedre del, legen sa det. Tar tilskudd, siden jeg lå akkurat på grensen. Skal prøve tenke mer på kosthold, så slitsomt å ha det sånn! Anonymkode: 1bab3...c7c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Går hos psykolog, som mener jeg er deprimert. Det stemmer nok.. har også vært hos fastlegen først, hun tok masse blodprøver, men alt var fint. Sjekket d og b vitamin, jern, alt mulig. Men jeg føler meg så elendig.. hver dag, hele tiden. Alt er er ork, blir nesten kvalm når jeg skal noe.. sover dårlig om natta, så jeg er trøtt hele dagen. Tung i hodet, føler meg liksom uvel.. stiv nakke hele tia, kjennes ut som jeg ikke klarer slappe av i nakkemuskelne, selv når jeg legger meg. Føler meg liksom dårlig hele tia.. kan være kjempetrist når jeg er sitter i sofaen, så legger jeg meg, sover en time eller noe, og får ikke sove igjen.. Andre som har det sånn? Kan depresjonen gjøre dette med kroppen? Anonymkode: 1bab3...c7c Ja, depresjon kan det. 12 år med depresjon nå. Aner ikke hva som er fysisk og psykisk lengre😅 Anonymkode: d3371...4b7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ligger i nedre del, legen sa det. Tar tilskudd, siden jeg lå akkurat på grensen. Skal prøve tenke mer på kosthold, så slitsomt å ha det sånn! Anonymkode: 1bab3...c7c Nedre del på hva da, d vitamin eller b-12? Det er viktig at dosene du tar er høye nok. Jeg ville tatt magnesium i tillegg, fordi kroppen er avhengig av nok magnesium for oppak av d vitamin. Ta også d vitamintilskudd med måltid som inneholder fett. Dette tilskuddet er veldig bra (består av flere typer magnesium) og gir godt opptak https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler Anonymkode: 520b1...ab1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nedre del på hva da, d vitamin eller b-12? Det er viktig at dosene du tar er høye nok. Jeg ville tatt magnesium i tillegg, fordi kroppen er avhengig av nok magnesium for oppak av d vitamin. Ta også d vitamintilskudd med måltid som inneholder fett. Dette tilskuddet er veldig bra (består av flere typer magnesium) og gir godt opptak https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler Anonymkode: 520b1...ab1 Nedre del på vitamin d. Takk for tips, skal se på det Anonymkode: 1bab3...c7c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Nedre del på vitamin d. Takk for tips, skal se på det Anonymkode: 1bab3...c7c Så rundt 50 nmol? Da må du i hvertfall ta mye bedre doser enn multivitamin, tran o.l. Jeg ville sjekket hvor i løypa du ligger på b12 også. Hvis det er under 400-450, så ville jeg vurdert tilskudd her også. Og legen din bør sjekke alt rundt b-12, for å være sikker på at du har nok "aktivt" b12 i kroppen. Homocystein og holo-transkobalamin. Mtp kosthold, unngå: - Ultraprosessert mat - Godteri, kjeks, potetgull, brus - Sukker og kunstig søtning som aspartam (brukes i mye lettprodukter) Spis mer av: - Fisk, både hvit og fet fisk - egg - rødt og hvitt kjøtt (velg rene råvarer uten tilsetningsstoffer) - Frukt, grønt, bær - Ubehandlete nøtter og frø - Drikk godt med vann Trening/lett trening/gåturer i frisk luft regelmessig. Anonymkode: 520b1...ab1 1 1
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #9 Skrevet 30. januar 2024 Jeg er ikke helsepersonell, men jeg ville nok unngått alle kosttilskudd. Jeg ville sikret en sunn kost med salat, frukt, bær og belgfrukter.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så rundt 50 nmol? Da må du i hvertfall ta mye bedre doser enn multivitamin, tran o.l. Jeg ville sjekket hvor i løypa du ligger på b12 også. Hvis det er under 400-450, så ville jeg vurdert tilskudd her også. Og legen din bør sjekke alt rundt b-12, for å være sikker på at du har nok "aktivt" b12 i kroppen. Homocystein og holo-transkobalamin. Mtp kosthold, unngå: - Ultraprosessert mat - Godteri, kjeks, potetgull, brus - Sukker og kunstig søtning som aspartam (brukes i mye lettprodukter) Spis mer av: - Fisk, både hvit og fet fisk - egg - rødt og hvitt kjøtt (velg rene råvarer uten tilsetningsstoffer) - Frukt, grønt, bær - Ubehandlete nøtter og frø - Drikk godt med vann Trening/lett trening/gåturer i frisk luft regelmessig. Anonymkode: 520b1...ab1 Takk for tips jeg spiser en del lettprodukter, og drikker en del saft. Skjønner det sannsynligvis ikke er det beste. Skal prøve ta til meg dette:) ts Anonymkode: 1bab3...c7c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 Man er et menneske, med kropp og sinn. Man kan bli deprimert av å ha fysiske plager, og man kan bli fysisk dårlig av å være deprimert. Anonymkode: bc8cd...d79 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 Hoia skrev (40 minutter siden): Jeg tror seriøst noen blir deprimert av å være fysisk dårlig. Så det å drikke vann fra alle steder, ikke bare hjemme, det hjelper ikke å drikke vann hjemme, hvis du drikker masse søtet juice og brus ute, og motsatt. Noen ganger blir man så fysisk dårlig at flasset faller og brillene blir doggete. En kan rett og slett føle seg pill råttent invendig. JA! Heilt enig. Eg spurte min psykomotorisk fysioterapeut om dette. Han sa at psyken påverkar kroppen direkte, og kroppens tilstand påverker psyken direkte. Ein evig runddans, dette. Anonymkode: 162b9...633 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man er et menneske, med kropp og sinn. Man kan bli deprimert av å ha fysiske plager, og man kan bli fysisk dårlig av å være deprimert. Anonymkode: bc8cd...d79 Jeg har lenge slitt med magen og tarm, men syns jeg føler meg dårligere oftere etter jeg ble deprimert.. men er vanskelig å si hva som er hva, og hva grunnen er syns jeg.. ts Anonymkode: 1bab3...c7c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Går hos psykolog, som mener jeg er deprimert. Det stemmer nok.. har også vært hos fastlegen først, hun tok masse blodprøver, men alt var fint. Sjekket d og b vitamin, jern, alt mulig. Men jeg føler meg så elendig.. hver dag, hele tiden. Alt er er ork, blir nesten kvalm når jeg skal noe.. sover dårlig om natta, så jeg er trøtt hele dagen. Tung i hodet, føler meg liksom uvel.. stiv nakke hele tia, kjennes ut som jeg ikke klarer slappe av i nakkemuskelne, selv når jeg legger meg. Føler meg liksom dårlig hele tia.. kan være kjempetrist når jeg er sitter i sofaen, så legger jeg meg, sover en time eller noe, og får ikke sove igjen.. Andre som har det sånn? Kan depresjonen gjøre dette med kroppen? Anonymkode: 1bab3...c7c Vil absolutt anbefale denne meditasjonen. Den påverkar både kropp og tankar. I periodar har eg høyrt på denne dagleg, og den virkar kvar gong ❤️ Hypnoterapi ➤ Den Ultimate Avspenning | EnergiBoost | Guided Meditasjon Anonymkode: 162b9...633
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har lenge slitt med magen og tarm, men syns jeg føler meg dårligere oftere etter jeg ble deprimert.. men er vanskelig å si hva som er hva, og hva grunnen er syns jeg.. ts Anonymkode: 1bab3...c7c Spiser du annerledes enn før du ble deprimert? Noen endrer også kosthold og matvaner, ubevisst, fordi man ikke har ork til å lage god mat, eller spiser mer usunt også. Anonymkode: bc8cd...d79
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har lenge slitt med magen og tarm, men syns jeg føler meg dårligere oftere etter jeg ble deprimert.. men er vanskelig å si hva som er hva, og hva grunnen er syns jeg.. ts Anonymkode: 1bab3...c7c Veldig vanlig. Det er pga vagusnerva som går fra magen til hjernen. https://www.theguardian.com/society/2023/aug/23/the-key-to-depression-obesity-alcoholism-and-more-why-the-vagus-nerve-is-so-exciting-to-scientists Anonymkode: 162b9...633
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 Man kan også bli deprimert av fysiske smerter, utmattelse, og vitamin-/mineralmangler over tid. Kroppen og psyken henger sammen, det bør ses på holistisk. Psyke og kropp er ikke to separate ting, det påvirker hverandre gjensidig. Så du bør se kroppen og psyken som en helhet. For lite søvn påvirker begge deler, mangler påvirker begge deler, stress påvirker begge deler, for lite fysisk aktivitet påvirker begge deler, tanker og følelser påvirker begge deler. Ta én og én ting av gangen. Anonymkode: bf30b...8f0 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #18 Skrevet 30. januar 2024 29 minutter siden, Hoia said: Jeg er ikke helsepersonell, men jeg ville nok unngått alle kosttilskudd. Jeg ville sikret en sunn kost med salat, frukt, bær og belgfrukter. Du ville unngått kosttilskudd? I tillegg så mangler belgfrukter viktige næringsstoffer som er veldig viktig for mental helse. Anonymkode: 520b1...ab1 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #19 Skrevet 30. januar 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har lenge slitt med magen og tarm, men syns jeg føler meg dårligere oftere etter jeg ble deprimert.. men er vanskelig å si hva som er hva, og hva grunnen er syns jeg.. ts Anonymkode: 1bab3...c7c Kosthold påvirker mage/tarm, men det gjør også medisiner som bl.a antibiotika. Ta noen måneder med et godt probiotikatilskudd. https://sunkost.no/bio-life-bio-dophilus-gold Anonymkode: 520b1...ab1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #20 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Spiser du annerledes enn før du ble deprimert? Noen endrer også kosthold og matvaner, ubevisst, fordi man ikke har ork til å lage god mat, eller spiser mer usunt også. Anonymkode: bc8cd...d79 Nei, jeg gjør egentlig ikke det. Spiser det jeg pleier å spise. Det har i grunn ikke endret seg.. ts Anonymkode: 1bab3...c7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå