AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Jeg jobber som kontaktlærer på en ungdomsskole og trives veldig godt med både elever og kolleger. Meg og min mann gleder oss veldig til å stifte familie sammen, men fordi jeg av samvittighet ønsker å følge elevene mine ut ungdomsskolen (og trives kjempegodt), hadde vi tenkt å time det slik at jeg kunne gå ut i permisjon i juni/juli 2025. Tidlig i desember fant vi dog ut at jeg (med uhell) var gravid, noe vi selvfølgelig ble veldig glad for. Det endte dessverre i en spontanabort i romjulen. Nå er jeg akkurat ferdig med første menstruasjon etter SA, og er så utrolig usikker på hva vi vil. Hvis vi skulle prøvd å bli gravid igjen nå i februar, ville vi hatt termin i november. Vil helst unngå å få barn i desember, så hvis vi ikke prøver nå, måtte vi utsatt det enda mer- og til slutt kan vi like så godt vente. Men, det er så lang tid, og jeg er også bekymret for at det plutselig skal bli et problem for oss å bli gravide. Sannsynligheten for å bli gravid etter SA viser seg jo å være større de 1-3 første mnd etterpå, kontra å vente. Andre tanker og bekymringer er permisjon (for når er det best som lærer å få barn hvis man vil være lengst mulig hjemme??). Sånn generelt i livet så passer det veldig godt å få barn i år, men det vil jo også gjøre det neste år. Har til info vært hos gynekolog og alt ser bra ut. Tenker også mye på klassen jeg har. Kommer jeg til å angre hvis jeg ikke gjør et forsøk denne måneden? Jeg vet at man ikke kan planlegge baby og at det ikke er garantier. Men, så kan man jo prøve. Hjelp meg gjerne å sortere tanker, fordeler og ulemper ❤️ Håper det er noen som er lærere eller lignende, og som kan kjenne seg igjen. Anonymkode: b58fa...8b8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Vi lærere er så glad i elevene våre! Men vet du, når barnet kommer så kommer du til å ganske raskt måtte ta mange avgjørelser som går ut over elevene. Både med oppfølging i bhg, sykt barn dager osv. Mitt råd er egentlig bare å slutte å tenke på jobb når det kommer til graviditet. Det kan ikke planlegges skikkelig uansett. Og uansett hvordan du vrir på det så blir det like lang permisjon 😊 er ingen god hack for lærerpermisjon. Anonymkode: fd5ba...135 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 Jeg hadde termin i starten av juli(født litt før). Da kunne vi ha henne hjemme i over et år med 100% utbetalt permisjon+ ferie og undervisningsfri periode. Kitt kjipt å komme tilbake på jobb rett før påske(vgs), men det gikk det også. Anonymkode: 95949...98a
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 November er helt perfekt. Da er du ferdig med permisjon i juni, men siden du er lærer har du i fri helt til midten av august Anonymkode: dcee1...8d1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 Prøv å ikke planlegge for mye ut i fra hensyn til jobben, ei heller hvilken måned du ønsker termin i. Ikke akkurat sikkert det blir som du hadde tenkt. Selv har jeg født 3 ganger, med termin i henholdsvis januar, januar og februar… og vet du hva? Alle 3 har blitt født i desember, og det har gått kjempefint med de gjennom oppveksten. Ikke alt som kan planlegges til punkt og prikke! Anonymkode: 16391...eed 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 Å planlegge ut i fra jobb, eller når terminen blir er bare dumt. Plutselig tar det 8 mnd før du i det hele tatt blir gravid på nytt, og om du skulle bli gravid rask så kanskje baby kommer fire uker for tidlig. Slikt er helt håpløst å planlegge. Anonymkode: ec249...705
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber som kontaktlærer på en ungdomsskole og trives veldig godt med både elever og kolleger. Meg og min mann gleder oss veldig til å stifte familie sammen, men fordi jeg av samvittighet ønsker å følge elevene mine ut ungdomsskolen (og trives kjempegodt), hadde vi tenkt å time det slik at jeg kunne gå ut i permisjon i juni/juli 2025. Tidlig i desember fant vi dog ut at jeg (med uhell) var gravid, noe vi selvfølgelig ble veldig glad for. Det endte dessverre i en spontanabort i romjulen. Nå er jeg akkurat ferdig med første menstruasjon etter SA, og er så utrolig usikker på hva vi vil. Hvis vi skulle prøvd å bli gravid igjen nå i februar, ville vi hatt termin i november. Vil helst unngå å få barn i desember, så hvis vi ikke prøver nå, måtte vi utsatt det enda mer- og til slutt kan vi like så godt vente. Men, det er så lang tid, og jeg er også bekymret for at det plutselig skal bli et problem for oss å bli gravide. Sannsynligheten for å bli gravid etter SA viser seg jo å være større de 1-3 første mnd etterpå, kontra å vente. Andre tanker og bekymringer er permisjon (for når er det best som lærer å få barn hvis man vil være lengst mulig hjemme??). Sånn generelt i livet så passer det veldig godt å få barn i år, men det vil jo også gjøre det neste år. Har til info vært hos gynekolog og alt ser bra ut. Tenker også mye på klassen jeg har. Kommer jeg til å angre hvis jeg ikke gjør et forsøk denne måneden? Jeg vet at man ikke kan planlegge baby og at det ikke er garantier. Men, så kan man jo prøve. Hjelp meg gjerne å sortere tanker, fordeler og ulemper ❤️ Håper det er noen som er lærere eller lignende, og som kan kjenne seg igjen. Anonymkode: b58fa...8b8 Du kan ikke planlegge livet ditt rundt jobben din... Vil du ha barn - begynn å prøve. Kan gå på første forsøk, kan ta 6mnd, 2 år... Ingen fasit på hvor lang tid det tar å bli gravid eller bære frem et levende barn. Anonymkode: 36ba4...c5d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 Nei det er bare å hoppe i det, er aldri garanti at det går fort eller treffer termin man ønsker seg.. Lærte det på den harde måten med å ikke bli gravid til tross man treffer eggløsningsdagen og dagene før. Samt hatt to spontanaborter bak meg. Barnet kommer når det kommer. Alt annet betyr ingenting plutselig når det ble ikke så lett. Fortsatt barnløs. Anonymkode: 6f5f2...337
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #9 Skrevet 30. januar 2024 Det er ikke sikkert det blir sånn du planlegger. Biologi er en finurlig sak. Start prøvingen når det er riktig for deg og ikke når der er riktig for jobben din. Jobben kan tilpasses. Skulle du være så heldig at du kan planlegge ville jeg blitt gravid sånn at du kunne gå rett i sommerferie, for å få mest mulig tid hjemme med barnet før barnehagestart. Jeg har tre midtvintersbarn. har fungert fint det også. Anonymkode: 50946...975
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 September eller mai hadde vært drømmen for meg om jeg skulle hatt flere. Men, de to jeg har har lært meg at det er mine barn som er min prioritet så det er kun utifra egne ønsker om en lang og god permisjon ❤️ Jeg er glad i elevene mine, men de er ikke en faktor i min familieplanlegging. Anonymkode: b30f3...994
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 Hvis man bare kunne velge ..:) Vi har ønsket barn i januar / februar , men begge barna kom på sommer / høst da det tok en 6-8 mnd tid å bli gravid . Anonymkode: fd0de...12a
fru Alving Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 Du skal ha kred for å tenke på elevene dine og det å følge dem ut skoleåret. Men jeg ville nå tenkt mest på meg selv her og fått barn når det passer for deg. Det er ikke sikkert du blir gravid ( umiddelbart)når du forsøker heller, barn er ikke noe som kommer på bestilling. Selv har jeg et barn født på tampen av året, og vet du det gikk også fint. Det ble lysere for hver måned, den vinteren var ikke så kald, så vi var mye ute på tur.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 Er ikke så lett å planlegge. Jeg ble tilfeldigvis gravid da jeg akkurat hadde startet med nytt kull på uskolen. Gikk ut i permisjon til vinterferien og var tilbake etter juleferien da de gikk i niende. Det var egentlig helt topp. For da fikk vi litt over en termin på å bli kjent å etablere noen bånd. Så kom jeg tilbake slik at jeg hadde hele tiende med de. Men det skjer når det skjer 🤷 Anonymkode: c839d...984
Ny Bruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 For å være ærlig, så spiller det ingen rolle. Se hva som passer deg og mannen, ikke klassen og arbeidsgiveren. Det eneste jeg hadde tenkt på er barnehagestart (få barn på våren/sommeren).
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 Som lærer ser jeg klart fordelen av å være født tidlig på året. Du er søt som tenker på elevene dine, men tenk på barnet ditt, kommunen din kommer ikke til å sende deg et takkekort for at du tilpasset termindato til jobben din. Anonymkode: 197ac...807
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #16 Skrevet 31. januar 2024 Begynn allerede nå å sette DEG foran elevene dine. Lærer som har det bra = lettere å gjøre det bra for elevene. Også helt seriøst. Du snakker om å få et barn. La det barnet få lov til å bli viktigere i livet ditt enn jobben. Anonymkode: 24825...b9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå