AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #21 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Når prisen på kjøttdeig føyk i været,så byttet jeg til kjøttdeig av svin rett og slett på grunn av prisen. Jeg byttet også Friele kaffe med en kaffepose til rundt 20 kroner. Her handler jeg gjerne First price varer. Anonymkode: 5a177...472 Jeg bytta ut kjøttdeig med vegetarkjøttdeig. Det ble billigere her. Den smaker veldig likt og er mer enn god nok. Anonymkode: e2cf5...764
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #22 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bytta ut kjøttdeig med vegetarkjøttdeig. Det ble billigere her. Den smaker veldig likt og er mer enn god nok. Anonymkode: e2cf5...764 Det billigste er å droppe hele greia og heller bruke mer av grønnsakene. Hva inneholder den "vegetarkjøttdeigen"? Anonymkode: 393c4...c7f 4 1
Maskinfører Skrevet 31. januar 2024 #23 Skrevet 31. januar 2024 Brukte 2 000,- på mat i januar ink moms 😀 1
Knirke Skrevet 31. januar 2024 #24 Skrevet 31. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: "Billige råvarer" og dere snakker om kjøttdeig av svin? I alle dager… Billige råvarer er grønnsaker i sesong og som gir mye volum per kalori/krone, kornsorter som gir mye fylde og metter lenge, etc. Kjøtt er en råvare, men kjøttdeigen av svin i butikken er ingen råvare all tid den er tilsatt både salt og vann og andre ting. Kjøp et stykke kjøtt fra ferdkvaredisk eller direktr fra bonden/slakteren, og kvern kjøttet selv. DET er råvare. Å leve billig er ikke bare å se på prislappen. Å leve billig er å se på totalbildet av kostholdet. Det billige er ikke å kjøpe en pakke bolle til 15 kr på butikken - det er ikke MAT. Du får en KILO potet for det samme som én boks rett i koppen potetmos. Hva tror du er billig? Hva tror du er mat? Anonymkode: 393c4...c7f Ro deg ned. Dett er en sparetråd, ikke en sunnhets-tråd. Hva du mener er mat og ikke kan du diskutere på kostholdsforumet. 10
Ny Bruker Skrevet 31. januar 2024 #25 Skrevet 31. januar 2024 Jeg er med på det. Ny måned i morgen. Jeg er enig at vi må endre på spisevanene. Tror det er mye å spare på å kutte ut alt ferdigmat (pølser, leverpostei, makrel i tomat, pizza o.l.) Må kutte på lørdsgsgodt til ungene også. Det koster fort 1000 kr i mnd. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #26 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bytta ut kjøttdeig med vegetarkjøttdeig. Det ble billigere her. Den smaker veldig likt og er mer enn god nok. Anonymkode: e2cf5...764 Enda sunnere og billigere med kokte røde linser Anonymkode: 3afbd...9cb 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #27 Skrevet 31. januar 2024 Knirke skrev (51 minutter siden): Ro deg ned. Dett er en sparetråd, ikke en sunnhets-tråd. Hva du mener er mat og ikke kan du diskutere på kostholdsforumet. Jeg snakker om å leve billig. Anonymkode: 393c4...c7f 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #28 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det billigste er å droppe hele greia og heller bruke mer av grønnsakene. Hva inneholder den "vegetarkjøttdeigen"? Anonymkode: 393c4...c7f Jeg bytter da ikke ut et produkt med noe jeg ikke spiser... Vegetarkjøttdeigen inneholder: Vatten, SOJAPROTEIN (26%), rapsolja, lök, salt, kryddor, naturliga aromer, karamelliserat socker. Näringsinnehåll 100g Energi 728 kJ Energi kcal 174 kcal Fett 9.7 g varav mättat fett 0.8 g Kolhydrat 1.9 g varav sockerarter 0.9 g fiber 5.0 g Protein 17 g Salt 0.8 g Anonymkode: e2cf5...764 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #29 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Enda sunnere og billigere med kokte røde linser Anonymkode: 3afbd...9cb Det forutsetter at man spiser de. Anonymkode: e2cf5...764 2
katties Skrevet 31. januar 2024 #30 Skrevet 31. januar 2024 (endret) Da jeg handlet billig og sunt var det visse matvarer jeg prøvde å bruke en del av: - havregrøt (kjempebillig frokost, kan tilsettes kanel og sukker, rosiner, bær, bananbiter, eple og kanel, peanøttsmør og litt sukker) - potet (potetmos med egg, melk og smør, eller bare med rømme. Potet stekt i ovn med grillkrydder. Supper med potet. Fløtegratinert potet) - gulrot - tomatsauce - bønner - ris - byggryn - torsk fra billigmerker - FirstPrice kyllinglår (kan stekes i ovn eller brukes til supper) - billiglaks med skinn på: er faktisk bedre enn uten skinn hvis man skal steke den - kjøttdeig (kan holde lenge hvis det blandes med mye annet) - egg, gjerne med billig røkelaks, i tortillawrap - bananer, appelsiner (billig nå), paprika, eple - er også en del andre billige grønnsaker og frukt som er sunne Satte opp liste av middagen som kunne lages og handlet kun én gang i uka. Droppet godteri og brus. Frøs ned brød/la det i kjøleskapet slik at det ikke skulle bli dårlig. Prøvde generelt å kaste minst mulig og å kjøpe færrest mulig "eksotiske" ingredienser. Eksempel på middager: - hjemmelaget tomatsuppe: melk, mel, tomatpuré, salt, litt sukker, grov pasta, kokte egg - pasta med tomatsauce: kjøttdeig, hakkede tomater, ketchup, løk, gulrot, krydder (salt, oregano, basilikum, ++), grov spaghetti - hjemmelaget meksikansk gryte: kjøttdeig, bønner, mais, hakkede tomater, tacokrydder, røkt paprika-krydder (eller annet røkt krydder), løk, et halvt glass ris, et glass vann - poteter, torsk eller laks med fiskekrydder, raspede gulrøtter, rømme med litt surt krydder (noe med sitron) - potetmos eller ris, kylling, brokkoli - ertesuppe - lappskaus - laks, brokkoli, blomkål og gulrot i form, med hvis sauce tillatt fiskekrydder. Ris til - kyllingsuppe: oppkuttet kyllinglår, gulrot, potet, buljong, ris Altså: enklere middager. Kunne egentlig gitt veldig mange forslag, men poenget er: bruke færre ingredienser og varierer de på massevis av ulike måter Endret 31. januar 2024 av katties 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #31 Skrevet 31. januar 2024 Vegetarkjøttdeig er ike så billig Anonymkode: c1402...ecc
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #32 Skrevet 31. januar 2024 Jeg går andre veien jeg da. Har økt matbudsjettet med 500 kr i uka,så nå er 3500 per uke budsjettet. Vi er 2 voksne og 2 tenåringer. Min tenåring sønn spiser mye mat. Til middag så spiser han en hel kjøttdeigpakke alene. Itillegg så spiser han sikkert 10 egg,endel kylling og skinke hver dag! Supper,pannekaker etc kvalifiserer ikke som et skikkelig måltid Anonymkode: 24b04...66b 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #33 Skrevet 31. januar 2024 Har bestemt meg for å kutte litt ned selv. Tenkt å bruke 1500kr i uken på matbutikken og har nå klart det i to uker. Bruker vanligvis alt for mye penger på matbutikken og drar dit alt for ofte. Anonymkode: b5ff7...907 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #34 Skrevet 31. januar 2024 Vi bruker fort 2000 i uka (inkl. vaskemidler - som sjeldent blir kjøpt, og i store kvanta for å spare penger), og vi er to. Lever ikke som grever, men unnder oss sunn og god mat. Handler ofte på tilbud. Det blir jo 8000 i mnd., hadde blitt 16.000 om vi var to voksne til. Dagens matvarepriser er helt sinnssyke. Spar gjerne penger, men ikke la det gå utover helsa. Da hadde jeg kuttet ned på mye annet vas først. Anonymkode: 573ae...fd0 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #35 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har bestemt meg for å kutte litt ned selv. Tenkt å bruke 1500kr i uken på matbutikken og har nå klart det i to uker. Bruker vanligvis alt for mye penger på matbutikken og drar dit alt for ofte. Anonymkode: b5ff7...907 Jeg kommer nok til å justere opp til 2000 eller 2500kr i uken, da vi er to voksne og to barn, men klarte å holde meg på 1500kr i uken nå pga.vi har mye mat i fryseren. Budsjettet inkluderer vaskemiddel, toalettpapir, tannkrem o.s.v. Anonymkode: b5ff7...907 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #36 Skrevet 31. januar 2024 Vi har også brukt veldig mye penger på mat over en lang periode. Samtidig er SIFO sitt budsjett på mat og drikke for 5 personer (3 voksne og 2 tenåringer) på 17 494,- i mnd og det er nok ca det vi bruker. Vet at vi kunne halvert budsjetter med å bytte ut mye av maten vi spiser, men vi er opptatt av å lage mat fra bunnen, ha masse magre proteiner og har også noen dietthensyn å ta. Alle trener mye, så maten må være næringsrikt og selv om vi hadde overlevd på pølser eller fiskeboller en dag inni mellom kan ikke dette være primærkosten. Noen som har forslag til sunne, næringsrike måltid med godt med protein? Anonymkode: 182d8...8b9 1
regine Skrevet 31. januar 2024 #37 Skrevet 31. januar 2024 Jeg syns det er bra å ha fokus både på at man skal spise sunt og at man skal få ned matsvinn. Samtidig syns jeg det er fryktelig rart hvor fokusert alle er på pris. Mat er viktigere enn som så. For meg er det helt greit å kjøpe litt dyrere tomater hvis det betyr at de faktisk smaker tomater. Det gjelder det meste av matvarer. Det betyr ikke at jeg «må» ha det ene eller det andre merket, men jeg er mer opptatt av smak enn pris. En annen sak er også at det å dra fra butikk til butikk for å spare en krone her og en krone der: gjør man egentlig det? hvis butikkene ligger ved siden av hverandre, så alt kan gjøres på en biltur, så ja, da kanskje. Men om man må kjøre fra sted til sted? Det koster jo også penger og tid, og da kan man jo lure på om ikke vinninga går opp i spinninga. Her i huset bruker vi penger på mat, det er ikke det budsjettet jeg forsøker å spare mest på. Det betyr naturligvis ikke at jeg ikke ukeshandler eller ikke er bevisst på kilopriser etc, men fokuset mitt er altså først og fremst på sunn og næringsrik og god mat, mer enn på at det skal være billigst mulig. 2 1
iheia Skrevet 31. januar 2024 #38 Skrevet 31. januar 2024 Det er gratis mat i sjøen, den er også sunn.
Elsker sjokolade Skrevet 31. januar 2024 #39 Skrevet 31. januar 2024 Bestemte meg for å spise det jeg har i fryseren, har to stk. Har også ganske mye tørrmat. Begynte 1 januar. Sjekket i Nordea Wallet appen nå og har brukt 1192.- på mat denne mnd. Da har jeg bla kjøpt 5x500 g Norvegia på ukens Joker og 4 kartonger egg på tilbud på Mega. Bor alene, men har hatt besøk av en person to helger og en kveld.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #40 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 10.36): Vi er en familie på 5 som til nå har brukt altfor mye penger på mat. Lå i snitt på rundt 15000 pr mnd. Har nå pløyet tilbudsaviser på januar, lagd handleplan og handlet på flere butikker for å kjøpe der det er billigst.(istedet for å kjøpe alt på en butikk) Totalt for januar handlet vi for 10500! Og da har vi også kjøpt stort av tilbudsvarer som varer langt ute i februar.(feks ost og kjøttdeig og pizza på kupp) Så altså januar ble 10500. Oppdaterer igjen på februar. Håper flere slenger seg med her😃 Anonymkode: 1e413...1af Beste tips? Jo kjøtt ALT av kjøtt og Brød til 50% på best før disken i butikken😉 Og hiv rett i fryseren. Hele fryseren min er full av kjøttdeig,kylling,Brød osv til 50% fra kiwi. Kjøper pålegg utenom,frukt og grønt. Sjekker alltid tilbud for godteri,brus osv utenom. Kjører på.formiddagen ofte på slike handleturer☺ Anonymkode: e7abf...c50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå