Gå til innhold

Vi som ønsker å bruke mindre penger på mat pr mnd. Motivasjonstråd😁

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 5 som til nå har brukt altfor mye penger på mat. Lå i snitt på rundt 15000 pr mnd.

Har nå pløyet tilbudsaviser på januar, lagd handleplan og handlet på flere butikker for å kjøpe der det er billigst.(istedet for å kjøpe alt på en butikk)

Totalt for januar handlet vi for 10500! Og da har vi også kjøpt stort av tilbudsvarer som varer langt ute i februar.(feks ost og kjøttdeig og pizza på kupp)

Så altså januar ble 10500. Oppdaterer igjen på februar.

Håper flere slenger seg med her😃

Anonymkode: 1e413...1af

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte 750 kr på mat i Januar, og det var utelukkende utemat.

Målet er å bruke 0 kr i Februar.

(Spiser på jobben)

• Liker 2
Skrevet

Husk at forbruksmønsteret også må endres hvis dere virkelig vil bruke mindre penger på mat. Det hjelper selvfølgelig noe å kjøpe de samme varene i de samme mengdene der hvor det er billigere, men over 2000 kroner per pers, når dere er flere, og flere av dere er barn, er ganske mye. Skal det monne, må mye endres - planlegging av måltider, mindre kjøtt, billigere råvarer, mindre ferdigmat og halvfabrikata, vekk med brus og snop til hverdags, ignorere fordyrende "merkelapper" som bare er ute etter å få fatt i lommeboka di ved å appellere til samvittigheten din (økologisk, vegansk, glutenfri, hjemmelaget, barnas favoritt, enkelt, raskt, osv osv) og ikke minst, nullvisjon for svinn. Du kan heller ikke være for "fin" til å kjøpe First Price eller bake brød selv, hvis du er seriøs mht å spare penger.

Anonymkode: 34e29...39e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fin tråd! 

Færre turer innom butikken og å bare handle etter handleliste er bra tiltak. 
Ellers bruker vi en del «kjøtterstatning», gjerne kikerter, bønner eller linser, da klarer vi oss med mindre karbonadedeig i middagene. Ha i løk om dere tåler det. Løk er billig og løk er bra. Det drøyer maten. 

Grønnsaker kan være billigere i grønnsaksbutikker? Nå er det priskrig på brokkoli? Det er i alle fall lurt å handle sesongvarer av frukt og grønt. Når det gjelder frukt og bær, så må man ta inn over seg kiloprisene. 

Styr unna oppskrifter fra Finckenhagen m.fl. De har gjerne «1000» ingredienser. Tenk tallerkenmodellen, noe protein, enten ris, poteter osv og en type grønnsaker. Det er fullverdig og holder til hverdags. 

Det som er sagt om marsvin over er viktig. 

Too good to go? Skal hente noe mat kl 21 i kveld jeg. Mest bare for å ha prøvd det. 

Anonymkode: 243ba...1bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Litt motsatt motivasjon fra meg nå, men jeg synes ikke 10500,- fordelt på en familie på 5 var mye... ;) 

Jeg alene havnet på 5100,- i januar, men skal sies at jeg kan ikke spise typisk mat som det er mye penger å spare på. F.eks brød, pasta, nudler osv. 

Jeg brukte å følge med på tilbud og benytte meg av kampanjer, men må innrømme at jeg ga dette opp på høsten i fjor. For maten jeg spiser må jeg ha, koste hva det koster vil, og matvarebransjen er noen svindlere hele gjengen. Var uansett lite å hente på tilbud på det jeg brukte å kjøpe.

Skal prøve å være mer bevisst på dette igjen. Ser at jeg har fått ett dyrt produkt som jeg spiser mye av på 30% rabatt på Æ denne uken, så jeg skal hamstre inn av dette. Kryss i taket for at Æ endelig gir meg et bra tilbud. Kanskje sparer jeg da en 100-lapp på mat i februar. :) 

Ellers ukeshandler jeg, og har gjort det i mange år. Det er MYE penger å spare på det. Det er det beste rådet jeg kan gi.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Husk at forbruksmønsteret også må endres hvis dere virkelig vil bruke mindre penger på mat. Det hjelper selvfølgelig noe å kjøpe de samme varene i de samme mengdene der hvor det er billigere, men over 2000 kroner per pers, når dere er flere, og flere av dere er barn, er ganske mye. Skal det monne, må mye endres - planlegging av måltider, mindre kjøtt, billigere råvarer, mindre ferdigmat og halvfabrikata, vekk med brus og snop til hverdags, ignorere fordyrende "merkelapper" som bare er ute etter å få fatt i lommeboka di ved å appellere til samvittigheten din (økologisk, vegansk, glutenfri, hjemmelaget, barnas favoritt, enkelt, raskt, osv osv) og ikke minst, nullvisjon for svinn. Du kan heller ikke være for "fin" til å kjøpe First Price eller bake brød selv, hvis du er seriøs mht å spare penger.

Det er sant.vi har bevisst kuttet en del unødige ting da.frks kjeks,klemme smoothier,slike ting som koster en formue mtp mengde.pitabrød,burgerbrød ol baker vi selv.kjøoer hakka tomat på boks å lager pizzasaus, pastasaus og slikt selv ..mindre Toro.

Ja håper å få summen enda mere ned.men her er alt vi handler på matbutikk da.bleier,snus øl er også med her.

Siden vi handler i bulk på spesielt gode tilbud drar det opp summen litt her og nå.har feks kjøttdeig og ost lenge nå,slik at det ikke blir handlet neste mnd.

Skal bli spennende å se hvor mye man kan spare ved å bare handle smart.matprisene nå om dagen irriterer meg og motiverer meg til å gjøre noe med handlevanene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det som er sagt om marsvin over er viktig. 

Mente matsvinn selvfølgelig. 🤣🤣

• Liker 3
Skrevet
Bombasi skrev (24 minutter siden):

Litt motsatt motivasjon fra meg nå, men jeg synes ikke 10500,- fordelt på en familie på 5 var mye... ;) 

Jeg alene havnet på 5100,- i januar, men skal sies at jeg kan ikke spise typisk mat som det er mye penger å spare på. F.eks brød, pasta, nudler osv. 

Jeg brukte å følge med på tilbud og benytte meg av kampanjer, men må innrømme at jeg ga dette opp på høsten i fjor. For maten jeg spiser må jeg ha, koste hva det koster vil, og matvarebransjen er noen svindlere hele gjengen. Var uansett lite å hente på tilbud på det jeg brukte å kjøpe.

Skal prøve å være mer bevisst på dette igjen. Ser at jeg har fått ett dyrt produkt som jeg spiser mye av på 30% rabatt på Æ denne uken, så jeg skal hamstre inn av dette. Kryss i taket for at Æ endelig gir meg et bra tilbud. Kanskje sparer jeg da en 100-lapp på mat i februar. :) 

Ellers ukeshandler jeg, og har gjort det i mange år. Det er MYE penger å spare på det. Det er det beste rådet jeg kan gi.

Kjenner meg igjen.ja nå er det slutt på å være lojal til butikkene. Jeg drar innom 3 ulike butikker på handlerunden å kjøper tilbudene dems.før kjøpte jeg alt på Rema..Håper du oppdaterer neste mnd da😁 gøy når vi er flere som prøver😄

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe revolusjonerende, men vi skriver ukesmeny, ukeshander, kjøper store kvanta og baker brød selv. Har alltid store poser med koteletter, kyllinglår osv i fryseren. Har et fryseskap og en stor fryser, så kan handle mye på tilbud.

Anonymkode: 7c995...e6d

• Liker 2
Skrevet

Vi har en matkonto med et kort og setter over 10.000kr i mnd. Vi er en familie på 4. Vi kjøper stort sett det vi ønsker lager, men vi følger med i midten av måneden og tilpasser forbruket deretter. Om det begynner å bli tomt, er det å ty til fryser og matskan. Dette begynte vi med i oktober i fjor, og vi har holdt oss til 10.000kr i mnd. Unntaket var desember, da overførte vi 5000kr ekstra (og det er jo litt spesielle tider). Før dette aner jeg ikke hva vi brukte på mat. Altfor mye. 

Anonymkode: c1581...d8c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å kjøpe First Price blir som å kaste penger ut av vinduet. Smaker drit.

Anonymkode: e5fbe...775

Skrevet

Vi er to voksne, og to barn. Har brukt ca 8500 på mat, men har klart å redusere til 7500. Skal redusere enda litt.

Vi bruker mye bønner i maten. Hver gang vi har gryte med typ kjøttdeig eller strimlet kylling, så blander vi inn bønner.

I tillegg får vi brød gratis.

Anonymkode: 5a878...4db

• Liker 1
Skrevet

To barn i barnehagealder og to voksne. Har også fokusert på å redusere matsvinn og å leve billigere. Brukte totalt 7600 på mat i løpet av januar ☺️ dette inkluderer også alt av husholdningsartikler og noen gaver til familie (bursdagsfeiring). Er veldig fornøyd med det, men skal prøve å redusere det litt mer. 
Vi lager alt mat fra bunnen av og planlegger noe av maten basert på tilbud. Handler også inn ekstra av tilbudsvarer dersom jeg vet at vi klarer å bruke det. Har blant laget gulrotsuppe når gulrøtter var på tilbud, tomatsuppe når tomater var på tilbud. Lager en restepizza på fredagen der toppingen blir bestemt av hva vi har igjen av pålegg og grønnsaker, og baker alt av brød selv.☺️

Anonymkode: 147ed...980

• Liker 1
Skrevet

Syns dere har vært kjempe flinke. Vi er også 5, men med to tenåringsgutter. Vi brukte gjennomsnittlig 16000 på mat og dagligvarer i fjor i måneden. Dette inkluderte også noe øl, så tok med alt fra matbutikken. Dette ligger rett under sifo sitt budsjett. I januar har vi kun brukt 12 000, men har tømt en del i fryseren. Er litt enig i en over her som sier at man må endre forbruksmønsteret. Vi har mye bedre kontroll nå enn vi hadde for noen år siden, men har ikke lagt om til mindre kjøtt osv. i fjor tok vi noen grep da og ble bedre på å bruke rester og mer kreativ med oppskriftene. Jeg baker også en del.  Men jeg er redd for nå at når fryseren er tom så er vi fort tilbake til samme sum som vanlig. Skal allikevel prøve å holde februar på samme nivå som januar, da er det jo faktisk 4000 i måneden som er spart i forhold til det vi pleier å bruke. 

Anonymkode: 112c6...9b1

• Liker 2
Skrevet

Dere som er flinke gjør sikkert ikke dette 😉

I går var jeg veldig sliten og tenkte at jeg skulle bestille mat fra Oda. La alt jeg skulle ha i handlekurven, men alle leveringstidene de neste dagene var fulle. Så da endte jeg opp på Kiwi. Omtrent samme handlekurven (med noen små forskjeller) kostet 1800kr hos Oda, og 1100kr hos Kiwi.. pluss jeg fikk 70kr i trumf fra kiwi. 

Jeg ble sjokkert over at forskjellene var så store.

Anonymkode: 4e61d...9da

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som er flinke gjør sikkert ikke dette 😉

I går var jeg veldig sliten og tenkte at jeg skulle bestille mat fra Oda. La alt jeg skulle ha i handlekurven, men alle leveringstidene de neste dagene var fulle. Så da endte jeg opp på Kiwi. Omtrent samme handlekurven (med noen små forskjeller) kostet 1800kr hos Oda, og 1100kr hos Kiwi.. pluss jeg fikk 70kr i trumf fra kiwi. 

Jeg ble sjokkert over at forskjellene var så store.

Anonymkode: 4e61d...9da

Det er store forskjeller! Vi bruker ofte Oda til å legge inn som handleliste, for å sortere hva vi trenger og sammenligne - vi handler stort sett andre steder, men innimellom rekker man ikke alt eller det er gode tilbud på Oda :) 

Anonymkode: c1581...d8c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis en skal leve og få i seg god næringsrik mat så er ikke 10 000kr mye for en familie på 5. Er du gal eller???? Noe av det du foreslår støtter jeg, men noe kan være direkte helseskadelig. Billigere råvarer er ikke nødvendigvis det kroppen vår er ute etter. Å bytte ut kjøttdeig mot kjøttdeig av svin er ikke bra, da det er bevist at svin kan skape betennelsesreaksjoner i kroppen. Og dette er bare et eksempel. 

Til TS, 

Jeg støtter det du har gjort i januar, det er sånn jeg har gjort i en lang periode nå og vi bruker betydelig mindre enn SIFO sitt budsjett sier er vanlig for oss. Vi er også familie på 5, med 2 store gutter som spiser mye. Men med planlegging og stor innkjøp av varer på tilbud spiser vi omtrent det vi har lyst på til 10-12k i mnd.

Anonymkode: 0a933...6d0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er sant.vi har bevisst kuttet en del unødige ting da.frks kjeks,klemme smoothier,slike ting som koster en formue mtp mengde.pitabrød,burgerbrød ol baker vi selv.kjøoer hakka tomat på boks å lager pizzasaus, pastasaus og slikt selv ..mindre Toro.

Ja håper å få summen enda mere ned.men her er alt vi handler på matbutikk da.bleier,snus øl er også med her.

Siden vi handler i bulk på spesielt gode tilbud drar det opp summen litt her og nå.har feks kjøttdeig og ost lenge nå,slik at det ikke blir handlet neste mnd.

Skal bli spennende å se hvor mye man kan spare ved å bare handle smart.matprisene nå om dagen irriterer meg og motiverer meg til å gjøre noe med handlevanene.

Å slutte å handle unødvendigheter som snus og øl vil få budsjettet ditt ned. Det er ingen som virkelig trenger det.

Anonymkode: 5a177...472

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis en skal leve og få i seg god næringsrik mat så er ikke 10 000kr mye for en familie på 5. Er du gal eller???? Noe av det du foreslår støtter jeg, men noe kan være direkte helseskadelig. Billigere råvarer er ikke nødvendigvis det kroppen vår er ute etter. Å bytte ut kjøttdeig mot kjøttdeig av svin er ikke bra, da det er bevist at svin kan skape betennelsesreaksjoner i kroppen. Og dette er bare et eksempel. 

Til TS, 

Jeg støtter det du har gjort i januar, det er sånn jeg har gjort i en lang periode nå og vi bruker betydelig mindre enn SIFO sitt budsjett sier er vanlig for oss. Vi er også familie på 5, med 2 store gutter som spiser mye. Men med planlegging og stor innkjøp av varer på tilbud spiser vi omtrent det vi har lyst på til 10-12k i mnd.

Anonymkode: 0a933...6d0

Når prisen på kjøttdeig føyk i været,så byttet jeg til kjøttdeig av svin rett og slett på grunn av prisen. Jeg byttet også Friele kaffe med en kaffepose til rundt 20 kroner. Her handler jeg gjerne First price varer.

Anonymkode: 5a177...472

• Liker 2
Skrevet

"Billige råvarer" og dere snakker om kjøttdeig av svin? I alle dager…

Billige råvarer er grønnsaker i sesong og som gir mye volum per kalori/krone, kornsorter som gir mye fylde og metter lenge, etc. Kjøtt er en råvare, men kjøttdeigen av svin i butikken er ingen råvare all tid den er tilsatt både salt og vann og andre ting. 

Kjøp et stykke kjøtt fra ferdkvaredisk eller direktr fra bonden/slakteren, og kvern kjøttet selv. DET er råvare. 

Å leve billig er ikke bare å se på prislappen. Å leve billig er å se på totalbildet av kostholdet. Det billige er ikke å kjøpe en pakke bolle til 15 kr på butikken - det er ikke MAT. 

Du får en KILO potet for det samme som én boks rett i koppen potetmos. 

Hva tror du er billig? Hva tror du er mat? 

Anonymkode: 393c4...c7f

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...