enavdem Skrevet 30. januar 2024 #1 Del Skrevet 30. januar 2024 Hei, Venninna mi flytta inn til meg for 3 år siden. Hu har nå fått seg kjæreste. Jeg er veldig glad på hennes vegne, men jeg merker at jeg ikke er laga for å ha kjæresten på besøk over «lenger tid». Sofaen er alltid opptatt eller rotete, kjøkkenet er nesten alltid tatt når jeg skal ha mat selv, det dusjes for tre, og det er ikke en slik ro i hjemmet mitt som jeg behøver. Når de legger seg er det bare å glemme å være i stua, for jeg hører de ha sex. Vi har bare 45kvm bruksareal. Han er her 3-6 dager i strekk om gangen, i løpet av en mnd. Ofte er planen 3 dager, men blir ofte mer. Han har venner her og andre bomuligheter, men hun vil ha han hos oss og han vil være hos oss. han er hyggelig, morsom og god, men jeg har ikke den typen sosialt batteri. Når jeg er ferdig på jobb vil jeg roe ned hjemme. Jeg vil ikke forholde meg til mer mennesker enn nødvendig. Venninna mi sier hu ber om lite, at det ikke burde være et problem. For meg, så er det, det. Jeg har forsøkt å være fleksibel over noen mnd nå, men jeg kjenner det bare irriterer meg mer og mer. Hjemmet er dessverre min «rolige sone», og jeg er ikke like sosial som venninna mi. hvordan skal jeg ta opp dette på en fornuftig måte? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Del Skrevet 30. januar 2024 Man må kunne ha kjæreste selv om man bor i bofellesskap. Når du har valgt å bp med noen, er det en del av pakken. Det er naturlig å ville være mye sammen i starten av et forhold. Men jeg synes paret skal veksle mellom hvor de er. Da min bofelle fikk kjæreste, var hun like mye hos han som hos oss. På den måten fikk jeg «ordentlig pause» over flere dager, og så var de dobbelt opp noen dager i strekk etterpå. På den måten vil strømregning osv jevne seg ut også. Anonymkode: 7135d...8e2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Del Skrevet 30. januar 2024 Forutsetningene har totalt forandret seg og det må venninna di ha forståelse for. Det må gå begge veier og ikke bare i hennes favør. Er det din leilighet eller leier dere av noen andre? Hvis ja på første spørsmål så bør venninna di og typen finne seg et annet sted å bo eller akseptere dine regler. Hvis svaret er ja på andre spørsmål hadde jeg latt vær å gjøre noe og heller funnet meg et eget sted selv. Anonymkode: c8e40...ba0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 30. januar 2024 #4 Del Skrevet 30. januar 2024 Kjæresten har vel også en plass han bor? Foreslå at de er der halve tiden? Da møtes dere på halvveien. Litt må du finne deg i, hun må få lov til å ha besøk. Men jeg skjønner personlig veldig godt at du syntes det blir voldsomt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Del Skrevet 30. januar 2024 Jeg tror jeg hadde flyttet. Det blir umulig å ordne uten at noe blir tatt som at du er smålig selv om du ikke er det og du blir overkjøŕt. Anonymkode: b8399...63d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 30. januar 2024 #6 Del Skrevet 30. januar 2024 Når dette skjer og noen finner seg en partner, så blir det naturlig at de flytter sammen. Bor du sammen med dem så blir du jo på en måte samboer med han også. Tror du har fått deg en ekstra samboer, og så må du velge hva du vil gjøre med det. Det jeg har gjort før, med andre samboere, er å si til personen at vi vil få oss et eget sted, feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 30. januar 2024 #7 Del Skrevet 30. januar 2024 Sirah skrev (30 minutter siden): Kjæresten har vel også en plass han bor? Foreslå at de er der halve tiden? Da møtes dere på halvveien. Litt må du finne deg i, hun må få lov til å ha besøk. Men jeg skjønner personlig veldig godt at du syntes det blir voldsomt. Ja, kanskje det hadde vært noe. Men hun vil kanskje ikke bo i "guttas kollektiv" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enavdem Skrevet 30. januar 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Man må kunne ha kjæreste selv om man bor i bofellesskap. Når du har valgt å bp med noen, er det en del av pakken. Det er naturlig å ville være mye sammen i starten av et forhold. Men jeg synes paret skal veksle mellom hvor de er. Da min bofelle fikk kjæreste, var hun like mye hos han som hos oss. På den måten fikk jeg «ordentlig pause» over flere dager, og så var de dobbelt opp noen dager i strekk etterpå. På den måten vil strømregning osv jevne seg ut også. Anonymkode: 7135d...8e AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Forutsetningene har totalt forandret seg og det må venninna di ha forståelse for. Det må gå begge veier og ikke bare i hennes favør. Er det din leilighet eller leier dere av noen andre? Hvis ja på første spørsmål så bør venninna di og typen finne seg et annet sted å bo eller akseptere dine regler. Hvis svaret er ja på andre spørsmål hadde jeg latt vær å gjøre noe og heller funnet meg et eget sted selv. Anonymkode: c8e40...ba0 Forutsetningene for å bo sammen har endret seg, men jeg er enig i at dette også er veldig naturlig. Jeg har heiet de frem som par og vært veldig mottakelig for at de skulle bli sammen. Derfor synes jeg også det er så latterlig vanskelig og ubehagelig å si «denne løsningen passer meg ikke nå som dere er kjærester». Han var jo på besøk før de ble sammen også, men i mye kortere tid og det var ikke noe «kliss» i lufta. Han stakk gjerne etter noen timer, eller sov over en dag. Nå er de oppå hverandre, venninna mi snakker med baby-stemme, jeg hører kyss og kliss her og der. Det er mye for meg å forholde meg til. boløsningen er at jeg står på leiekontrakt, men fikk gjennom fremleie fordi hu trengte et nytt sted å bo. Hu flytta inn til meg for 3 år siden, og det har fungert helt fint, frem til hu ikke var singel mer. hvordan skulle jeg evt forklart grunn til å flytte? I min verden er det like kjipt å si at «jeg trenger mer plass for meg selv» som «jeg flytter fordi du har en kjæreste som er her for mye». Dette er jo min bestevenninne, og jeg er veldig opptatt av en ærlig dialog… vi har jo snakka om denne problematikken før, så jeg tror hun vil mistenke at det er kjæreste-tilværelsen som er problemet. ts 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enavdem Skrevet 30. januar 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 30. januar 2024 Sirah skrev (32 minutter siden): Kjæresten har vel også en plass han bor? Foreslå at de er der halve tiden? Da møtes dere på halvveien. Litt må du finne deg i, hun må få lov til å ha besøk. Men jeg skjønner personlig veldig godt at du syntes det blir voldsomt. lillevill skrev (2 minutter siden): Ja, kanskje det hadde vært noe. Men hun vil kanskje ikke bo i "guttas kollektiv" Jeg har snakket med henne om dette, men hun vil ikke være hos han. Han har en bolig han får gjennom jobb når han er her i byen, som han alltid brukte før de ble kjærester. Denne slutta han å «booke» fordi han ville være hos dama si/oss. Ingen av de vil være der, fordi det ikke er hjemmekoselig der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #10 Del Skrevet 30. januar 2024 Kunne det være en ide at de tar over leiekontrakten og du finner noe annet. Du kan sikkert kreve at han ikke er der like ofte eller betaler sin 1/3 av leia siden han er der så ofte, men for å beholde vennskapet er det kanskje best å si: "Dette blir dessverre litt for trangt for meg, jeg trenger også litt mer ro, så tenkte å finne noe eget så dere kan leie her alene". Anonymkode: fef19...249 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Del Skrevet 30. januar 2024 enavdem skrev (51 minutter siden): Hei, Venninna mi flytta inn til meg for 3 år siden. Hu har nå fått seg kjæreste. Jeg er veldig glad på hennes vegne, men jeg merker at jeg ikke er laga for å ha kjæresten på besøk over «lenger tid». Sofaen er alltid opptatt eller rotete, kjøkkenet er nesten alltid tatt når jeg skal ha mat selv, det dusjes for tre, og det er ikke en slik ro i hjemmet mitt som jeg behøver. Når de legger seg er det bare å glemme å være i stua, for jeg hører de ha sex. Vi har bare 45kvm bruksareal. Han er her 3-6 dager i strekk om gangen, i løpet av en mnd. Ofte er planen 3 dager, men blir ofte mer. Han har venner her og andre bomuligheter, men hun vil ha han hos oss og han vil være hos oss. han er hyggelig, morsom og god, men jeg har ikke den typen sosialt batteri. Når jeg er ferdig på jobb vil jeg roe ned hjemme. Jeg vil ikke forholde meg til mer mennesker enn nødvendig. Venninna mi sier hu ber om lite, at det ikke burde være et problem. For meg, så er det, det. Jeg har forsøkt å være fleksibel over noen mnd nå, men jeg kjenner det bare irriterer meg mer og mer. Hjemmet er dessverre min «rolige sone», og jeg er ikke like sosial som venninna mi. hvordan skal jeg ta opp dette på en fornuftig måte? På tide å bo for seg selv, om du ikke takler dette Anonymkode: 092be...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #12 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På tide å bo for seg selv, om du ikke takler dette Anonymkode: 092be...488 Nå er det de som bor hos henne, da, så strengt tatt er det vel venninna som må flytte...? TS har du råd til å bo der alene? I så fall hadde jeg bedt dem om å finne et eget, hjemmekoselig sted. De kan ikke bli sure for det. Du har sagt ja til en samboer, ikke to... Anonymkode: 295b6...ce2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Del Skrevet 30. januar 2024 8 minutter siden, enavdem said: I min verden er det like kjipt å si at «jeg trenger mer plass for meg selv» som «jeg flytter fordi du har en kjæreste som er her for mye». Dette er jo min bestevenninne, og jeg er veldig opptatt av en ærlig dialog… vi har jo snakka om denne problematikken før, så jeg tror hun vil mistenke at det er kjæreste-tilværelsen som er problemet. ts Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være kjipt å si du har lyst til å bo alene? Det er da ikke et merkelig ønske å ha som voksen. Anonymkode: 63c61...e52 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På tide å bo for seg selv, om du ikke takler dette Anonymkode: 092be...488 hvorfor skal ts flytte - det er vel hun som står på leiekontrakten ettersom jeg skjønner det... her er det jo venninna+kjæresten som må ut ikke være der så mye. At det ikke er "hjemmekoselig" der han har mulighet til å bo er ikke god nok grunn! Ts, si til dem at du føler det blir litt mye og at du ønsker at de kan dele litt på hvor de oppholder seg. og siden han er hos dere så mye, hva med strøm og andre utgifter??..... Anonymkode: b27d9...a16 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 30. januar 2024 #15 Del Skrevet 30. januar 2024 Det høres ut som en av de to eller de to sammen burde skaffe seg egen leilighet. Jeg synes du burde si det du sier her. Det er ganske vanlig at man har forskjellige behov for egentid osv. Helt idiotisk at han ikke vil ha den jobbleiligheten og at de ikke vil være der fordi det ikke er hjemmekoselig. De sparer garantert endel penger på å være hos deg også. Apropos penger, når han er der såpass mye burde han betalt litt, men det er såklart ikke løsningen på problemet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Del Skrevet 30. januar 2024 Be de flytte ut eller at han må begynne å betale for å bo hos deg, det er bare rett og rimelig. Anonymkode: 7bb6d...9d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #17 Del Skrevet 30. januar 2024 Jeg synes det er en helt ærlig sak å si at du synes det er for trangt med tre voksne mennesker på 45 kvm, og at du ønsker at besøk skal begrenses litt mer. Spesielt siden dere har snakket om problematikken tidligere, og dere er bestevenner, så bør dere klare å sette dere ned å ha en konstruktiv dialog om dette. Som bestevenninner som har bodd sammen i flere år, så har hun vel god kjennskap til at dere har ulikt sosialt behov, og bør ha forståelse for at du synes det er trangt. Hvis dere ikke blir enig, så er det bare å si rett ut at du synes det er for trangt, og du derfor vil si opp leiligheten. Og at de da kan velge selv om de ønsker overta kontrakten eller ikke. Anonymkode: dcedb...a76 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #18 Del Skrevet 30. januar 2024 Men altså herregud. Det er da ikke slemt. At du var ok med at hun flyttet inn for tre år siden vil ikke si at det er ok for deg at kjærester flytter inn. Det hadde vært fullstendig uaktuelt for meg og jeg er helt lik ts når det kommer til det å måtte ha en viss ro hjemme. Nå lever disse to livets glade dager nyforelsket og kåte mens ts må gå på nåler Anonymkode: 274bc...a9c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #19 Del Skrevet 30. januar 2024 "Jeg vil finne meg et annet sted å bo for jeg hører dere har sex og premissene for avtalen har endret seg." Anonymkode: 55c15...ced 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #20 Del Skrevet 30. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Forutsetningene har totalt forandret seg og det må venninna di ha forståelse for. Det må gå begge veier og ikke bare i hennes favør. Er det din leilighet eller leier dere av noen andre? Hvis ja på første spørsmål så bør venninna di og typen finne seg et annet sted å bo eller akseptere dine regler. Hvis svaret er ja på andre spørsmål hadde jeg latt vær å gjøre noe og heller funnet meg et eget sted selv. Anonymkode: c8e40...ba0 How to break up a friendship Anonymkode: 7135d...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå