Gå til innhold

Valpen min får små klumper med bæsj i pelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en puddel/cocker spaniel valp som får små klumper med bæsj limt fast i pelsen. Det sitter skikkelig fast og jeg må spyle henne for å få det løs.

Er det andre som sliter med dette? Hva kan jeg gjøre? Klippe henne i stumpen? Vil ikke det se veldig rart ut? 

Anonymkode: 5a9e2...d7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde klippe henne der bak. Bedre kortklipt å rar, enn hengende dangelbær.

• Liker 2
Skrevet

Revurder fôrvalget. Det utgjør en stor forskjell her. På kornfritt så får ikke mine langhårete hunder noe i pelsen. På eukanuba så får de heller ikke noe i pelsen. Royal canin og apetitt, da henger det alltid igjen store klaser. Alle de tre siste nevnte er ikke kornfritt, så du må ikke gå for svindyrt kornfritt fôr heller. Du må bare finne det som passer til magen til din hund. Hvis han ene får visse godbiter hvor avføringen blir bittelitt våtere uten at han er direkte dårlig i magen, så henger det alltid igjen og han må vaskes. For det klebrer seg til pelsen. 

Valper har ofte sensitiv mage og reagerer raskt på godbiter og mat. Dette er individuelt så klart. Ene hunden min har alltid tålt alt og kunne gå fra ett fôr til et annet uten tilvenning fra dag 1 uten problemer. Mens han andre tok månedsvis med tilvenning for å få han over på et annet fôr, og som voksen så er magen fortsatt ganske selektiv og hissig. 

Det positive med kornfritt er mindre mengder avføring, det bæsjes 1 gang mindre om dagen og hunden trenger mindre mengde mat for å være fornøyd. Også er det sunnere og bedre for hunden så klart, men prisen er jo til å grine av. Men jeg ble dritt lei av å måtte vaske hundene tre ganger for dagen, og eukanuba spises det så ekstremt mye av. Følte jeg kjøpte inn ny sekk annen hver uke. Så jeg gir nå en blanding mellom orijen og eukanuba til mine og magen er fin på begge to. 

Det at du ikke får det ut og det må spyles vekk, kan være tegn på at det er litt for vått og da er det noe hunden har spist. 

Anonymkode: 70e1e...95f

Skrevet

Nå har jeg ren puddel, men han må selvfølgelig barberes bak.

De har jo hår som aldri stopper å vokse, og også mye pels tett på rumpehullet. 

Anonymkode: f5f53...1f3

Skrevet

Klipp den bak med god samvittighet, og revurder fôret om avføringen ikke er særlig fast. 

Anonymkode: bd446...4a4

Skrevet

Stusse litt bak er nok lurt. Det ser ikke rart ut, kun naturlig å gjøre om hunden sliter med dette. Det er uansett best får hunden så det ikke lugger så mye :)

Skrevet

Takk for svar. Da har jeg klippet henne. 

Hun har i det siste fått sånn passe fast avføring. Før det var den semibløt. Så tror ikke det er fôret det er noe galt med. 

Anonymkode: 5a9e2...d7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...