AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 En i mitt barns klasse er det allerede et barn med skole vegring, de går bare i 3 klasse. Er enda små barn, hver dag sitter dette barnet å gråter å sier sårt jeg vil ikke inn. Kryper sammen på gulvet og har det tydelig vondt. Dette barnet har det ikke bra å den offentlige skolen, og jeg skjønner også lærere og assistenter som går lei denne kampen hver dag. Og til slutt mister medfølelsen og ser på dette som et problem barn. Jeg tenker noe er grunnleggende galt med den offentlige skolen når barn så små allerede har vegring mot skolen. Jeg kan ikke huske en eneste unge som satt slik å gråt sårt når det var skoletid da jeg var liten, men vi hadde også skole som var spesialskole der noen ble sendt og det var mindre teoretiske fag og mer praktisk. Jeg synes det er både en god og en dårlig ide, mange barn synes det er vanskelig å sitte i ro å lære slik. Likevel så skal du jo være en del av oss alle. Hva tenker dere om barn som har skole vegring, og hva årsaken kan være? Kan vi foreldre gjøre noe? Anonymkode: 332ec...104 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 En årsak kan være at barnet har opplevd mobbing eller noe annet ugreit på skolen. Andre barn har foreldre som ikke har lært de at livet ikke alltid er en fest og at man ikke alltid kan gjøre det man vil (gaming), og derfor ikke takler å måtte sitte på skolen. Mens andre igjen har sosial angst, eller ikke tåler at det er en forventning til dem om at de skal gjøre som resten av klassen. i noen tilfeller kan absolutt foreldre gjøre noe… men å si det er jo som å banne i kirken.. Anonymkode: 5cdfb...3c3 7 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En i mitt barns klasse er det allerede et barn med skole vegring, de går bare i 3 klasse. Er enda små barn, hver dag sitter dette barnet å gråter å sier sårt jeg vil ikke inn. Kryper sammen på gulvet og har det tydelig vondt. Dette barnet har det ikke bra å den offentlige skolen, og jeg skjønner også lærere og assistenter som går lei denne kampen hver dag. Og til slutt mister medfølelsen og ser på dette som et problem barn. Jeg tenker noe er grunnleggende galt med den offentlige skolen når barn så små allerede har vegring mot skolen. Jeg kan ikke huske en eneste unge som satt slik å gråt sårt når det var skoletid da jeg var liten, men vi hadde også skole som var spesialskole der noen ble sendt og det var mindre teoretiske fag og mer praktisk. Jeg synes det er både en god og en dårlig ide, mange barn synes det er vanskelig å sitte i ro å lære slik. Likevel så skal du jo være en del av oss alle. Hva tenker dere om barn som har skole vegring, og hva årsaken kan være? Kan vi foreldre gjøre noe? Anonymkode: 332ec...104 Det trenger ikke ha noe med skolen å gjøre. Noen barn får vegring for skole og barnehage etter å ha vært gjennom noe traumatisk. Alvorlig sykdom med mye sykehusinnleggelse og behandlinger, ulykke, overgrep, vold, krig osv. Barnet kan føle seg utrygg. Anonymkode: 483ea...c00 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 Vi har ett barn med skolevegring, men det er ungdomsskolen. Kan ikke svare for alle, for det er som mange over sier helt individuelt. Men for mitt barns del ville det fungert MYE bedre med skolen slik den var da JEG var ung. Små, faste klasser, en fast lærer, faste sitteplasser, en fast timeplan for året. Kontaktlærer som var med oss alle 6 årene i barneskolen og kjente oss godt. Det oppleves veldig kaotisk på skolen for noen barn. De bytter sitteplasser plutselig, eller grupper, etter et halvt år er barnet plutselig på rød gruppe, klasser er store og uoversiktelige, kontaktlærer hos mine barn har max vart i 2 år før læreren blir satt ned eller opp på et annet trinn, mange av skolefagene er veldig vage, det er mye prosjektoppgaver og uro i klasserommet med løse rammer. Når vi er på foreldresamtaler er det helt tydelig at lærer ikke kjenner barnet. Anonymkode: a85ff...518 10 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 Vet om en slik sak der PPT hadde vært inne og observert i barnehagen og laget en rapport som fulgte barnet over til skolen. Skolen trakk på skuldrene over anbefalingene, og rapporten ble glemt. Både foreldre og andre observerte at barnet ble plaget i friminuttene, og barnet nektet til slutt å gå på skolen. Hva er poenget med PPT hvis skolene ikke har kompetanse/økonomi/vilje til å følge opp? Anonymkode: 94ad3...869 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 Skolen er ikke lagt opp til barn, men slik en skulle ønske barn fungerer. Mange klarer å tilpasse seg, men ikke alle. Det finnes også mange fantastiske lærere som klarer å møte barn på en god måte på tross av systemet, men det krever ekstremt mye av de. Støttesystemer rundt er kuttet til benet, så lærerne står ganske alene i galskapen. Anonymkode: 42d63...aad 2 1
Sinsiew Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 I vårt tilfelle handler det om utestenging. 6 åringen har fått høre at hun er dum og stygg, og at ingen vil være venner med henne(av jentene). Dessverre er de kun 11 stykker i klassen, hvorav 5 er jenter og 3 av de igjen er et nært knyttet trekløveret. Jenta mi ender ofte med å leke med guttene, men det er ikke alltid så kult å drasse på ei jente.. Nå er vi i prosessen med å få byttet skole. Vi har helt mistet den livlige, utadvendte jenta vi hadde som ikke var redd for å ta litt plass, og be opp til lek. Nå leker hun stort sett alene på SFO, henter sekken med en gang hun ser oss komme og vil gjerne st vi skal gå med en gang vi kommer innenfor skoledøra fordi hun ikke vil vi skal se at hun ikke finner noen å leke med. Så nå går vi over til en klasse med 29 eleve. Ja, det er en stor klasse men det er også veldig mange flere barn å være sosial med. 11
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 Barn med autisme diagnose her. PPT vedtak fattet før skolestart med gode planer for å sikre en god overgang, tilvenning og plan for oppfølging. Alt dette blåste skolen i, lærer og rektor mente barnet måtte ta seg sammen, ble møtt hardt mot hardt, ingen ekstra tiltak/tilvenning, ingen hjelp. Lærer som så på barnet med avsky. De anerkjente ikke diagnosen, mente det ikke var grunnlag for den (tross rapport fra Habu). Statsforvalter inne, fått medhold i klage, byttet skole. Likevel såpass lang tid barnet måtte stå i den vonde situasjonen at barnet utviklet skolevegring. Fått innvilget og byttet skole etter to år. Før det ble vi truet med barnevern om barnet ikke møtte opp Anonymkode: ad5cd...563 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #9 Skrevet 30. januar 2024 Mobbing og utestenging, kan ha mye av skylda. Det er vanskelig å være en hel dag sammen med mange barn og vite at du er aleine. Noen er sensitive overfor uro i klasserommet, og orker ikke tanken på det. Noen har skilte foreldre og orker ikke tanken på skulle være uten mamma eller pappa en hel uke. Noen ser mye på skjerm (både barn og foreldre), så inntrykk blir ikke bearbeidet og det kan være vanskelig når dette kommer opp. Hvis du skulle måtte leve med alle disse faktorene, så er det ihvertfall forståelig at man får skolevegring. Det må være vanskelig å bære på så mye kaos og ikke finne ut av det selv, og kanskje ha mange voksne rundt deg som vil deg vel, men som heller ikke vet hvordan de skal møte deg. Anonymkode: 971fc...7b4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 Vår barn hadde litt skolevegring en periode. Viste seg å ære dårlig kjemi med lærer. Heldigvis så sluttet hun og har fått inn en helt fantastisk lærer. Nå syntes barnet det er gøy på skolen. Anonymkode: a27d1...c70 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ett barn med skolevegring, men det er ungdomsskolen. Kan ikke svare for alle, for det er som mange over sier helt individuelt. Men for mitt barns del ville det fungert MYE bedre med skolen slik den var da JEG var ung. Små, faste klasser, en fast lærer, faste sitteplasser, en fast timeplan for året. Kontaktlærer som var med oss alle 6 årene i barneskolen og kjente oss godt. Det oppleves veldig kaotisk på skolen for noen barn. De bytter sitteplasser plutselig, eller grupper, etter et halvt år er barnet plutselig på rød gruppe, klasser er store og uoversiktelige, kontaktlærer hos mine barn har max vart i 2 år før læreren blir satt ned eller opp på et annet trinn, mange av skolefagene er veldig vage, det er mye prosjektoppgaver og uro i klasserommet med løse rammer. Når vi er på foreldresamtaler er det helt tydelig at lærer ikke kjenner barnet. Anonymkode: a85ff...518 Jeg hadde samme lærer i seks år og det var et helvete på jord. Anonymkode: 5ef32...f88 1
solsolsol Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 Jeg gråt inni meg hver eneste dag gjennom hele grunnskolen. Fordi skolen var så kjedelig at jeg fikk mark av å sitte der. Hadde nok skolevegring selv om man bare kalte det "skulk" i gamledager.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 Ikke alltid skolens feil, mye ligger også på foreldre som ikke klarer å forberede barna/legge til rette for skolemitivasjon, for selve skoledagen 1-3 klasse er ikke mange timene. Anonymkode: d5889...77b 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ett barn med skolevegring, men det er ungdomsskolen. Kan ikke svare for alle, for det er som mange over sier helt individuelt. Men for mitt barns del ville det fungert MYE bedre med skolen slik den var da JEG var ung. Små, faste klasser, en fast lærer, faste sitteplasser, en fast timeplan for året. Kontaktlærer som var med oss alle 6 årene i barneskolen og kjente oss godt. Det oppleves veldig kaotisk på skolen for noen barn. De bytter sitteplasser plutselig, eller grupper, etter et halvt år er barnet plutselig på rød gruppe, klasser er store og uoversiktelige, kontaktlærer hos mine barn har max vart i 2 år før læreren blir satt ned eller opp på et annet trinn, mange av skolefagene er veldig vage, det er mye prosjektoppgaver og uro i klasserommet med løse rammer. Når vi er på foreldresamtaler er det helt tydelig at lærer ikke kjenner barnet. Anonymkode: a85ff...518 🙌🏼🙌🏼🙌🏼 ja, her er noe som skulle vært ryddet i. Barn/unge trenger grenser og rammer, de trenger forutsigbarhet for å kjenne seg trygge og få mestringsfølelse. Dagens skole har en løs struktur som passer få barn, det er som om barna skal finne ut av alt selv og verden er rosenrød. Vi voksne trenger det også, se bare hva som skjer når opne kontorlandskap og ingen fast arbeidsplass blir innført…. Anonymkode: 18a5c...051 4 1
Sinsiew Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke alltid skolens feil, mye ligger også på foreldre som ikke klarer å forberede barna/legge til rette for skolemitivasjon, for selve skoledagen 1-3 klasse er ikke mange timene. Anonymkode: d5889...77b Og det er vel her mye av problemet ligger, at man ikke klarer å motivere de som ikke passer inn i det sosiale til en dag hvor de nesten kun er sosiale. Veldig vanskelig å være 6 år og ville på skolen når man ikke har venner og har 4 timer med "frilek" hvor man ender alene.. Helt uten at man kan legge det over på foreldrene... Endret 30. januar 2024 av Sinsiew 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Barn med autisme diagnose her. PPT vedtak fattet før skolestart med gode planer for å sikre en god overgang, tilvenning og plan for oppfølging. Alt dette blåste skolen i, lærer og rektor mente barnet måtte ta seg sammen, ble møtt hardt mot hardt, ingen ekstra tiltak/tilvenning, ingen hjelp. Lærer som så på barnet med avsky. De anerkjente ikke diagnosen, mente det ikke var grunnlag for den (tross rapport fra Habu). Statsforvalter inne, fått medhold i klage, byttet skole. Likevel såpass lang tid barnet måtte stå i den vonde situasjonen at barnet utviklet skolevegring. Fått innvilget og byttet skole etter to år. Før det ble vi truet med barnevern om barnet ikke møtte opp Anonymkode: ad5cd...563 Sliter med skolesøking selv nå. Søkte STOLT (spesialskole) på råd fra alle i spesialisthelsetjenesten (alle avdelingene rundt på sykehuset). Sakkyndige vudering var 4 år gammel fra barnet var 1. Fått avslag på STOLT. Barnet har gått i spesialavdeling i bhg. I den gamle sakskyndige vurderingen stod nemlig ikke alle diagnosene som var kommet etter at barnet var 1år. Så selv om vi sendte ved ulike epikriser med diagnoser og funksjonskartlegging, fungering og behov og begrensninger så ble det avvist pga: De skrev ordrett: "Det er PP-tjenesten som er sakkyndig instans for opplæringen i skole, og ikke spesialisthelsetjenesten." Anonymkode: 83e6d...b65
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sliter med skolesøking selv nå. Søkte STOLT (spesialskole) på råd fra alle i spesialisthelsetjenesten (alle avdelingene rundt på sykehuset). Sakkyndige vudering var 4 år gammel fra barnet var 1. Fått avslag på STOLT. Barnet har gått i spesialavdeling i bhg. I den gamle sakskyndige vurderingen stod nemlig ikke alle diagnosene som var kommet etter at barnet var 1år. Så selv om vi sendte ved ulike epikriser med diagnoser og funksjonskartlegging, fungering og behov og begrensninger så ble det avvist pga: De skrev ordrett: "Det er PP-tjenesten som er sakkyndig instans for opplæringen i skole, og ikke spesialisthelsetjenesten." Anonymkode: 83e6d...b65 Ja, det er jo logisk? Skal dere ha tiltak i skolen må dere koble inn PP-tjenesten i starten av siste året i barnehagen for å planlegge skolestart. Det er også lurt å få en ny sakkyndig vurdering rundt når barnet er 5 år for å ha den mest mulig oppdatert. Anonymkode: ac02b...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #18 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er jo logisk? Skal dere ha tiltak i skolen må dere koble inn PP-tjenesten i starten av siste året i barnehagen for å planlegge skolestart. Det er også lurt å få en ny sakkyndig vurdering rundt når barnet er 5 år for å ha den mest mulig oppdatert. Anonymkode: ac02b...2d9 PPT har vært inni bildet helt fra barnet var 12mnd og er fortsatt aktivt inni bildet de sa at de hadde fått beskjed at de skulle vente med å lage ny sakskyndig til februar i året skolen starter (dvs etter søknadsfrister, svarfrister og klagefrister er utløpt). Vi snakker med PPT hele tida. Anonymkode: 83e6d...b65
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #19 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, det er jo logisk? Skal dere ha tiltak i skolen må dere koble inn PP-tjenesten i starten av siste året i barnehagen for å planlegge skolestart. Det er også lurt å få en ny sakkyndig vurdering rundt når barnet er 5 år for å ha den mest mulig oppdatert. Anonymkode: ac02b...2d9 Vi har hatt ansvarsgruppe og individuell plan i årevis. Vi har også barnekoordinator. "Barnekoordinator er en rettighet for familier med barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne som trenger ulike velferdstjenester. Barnekoordinatoren skal blant annet koordinere velferdstjenestene til familien og barnet og passe på at kommunen ivaretar ansvaret sitt for oppfølging og tilrettelegging." Anonymkode: 83e6d...b65
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #20 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi har hatt ansvarsgruppe og individuell plan i årevis. Vi har også barnekoordinator. "Barnekoordinator er en rettighet for familier med barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne som trenger ulike velferdstjenester. Barnekoordinatoren skal blant annet koordinere velferdstjenestene til familien og barnet og passe på at kommunen ivaretar ansvaret sitt for oppfølging og tilrettelegging." Anonymkode: 83e6d...b65 Tydeligvis har de ikke informert dere korrekt. Skal man ha tilrettelegging er man dessverre avhengig av å være på toppen av alle reglene selv. Systemet virker ikke. At dere ikke fikk koblet inn PPT siste året i barnehagen for å planlegge overgang til skole var en stor feil. (hilsen mor til barn med spesielle behov). Anonymkode: ac02b...2d9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå