AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Har to flotte skoleflinke barn, begge har over 5 i snitt. Begge tenker at de ønsker et yrke der de bruker kroppen og ikke ofrer alt for yrke. Den ene går i lære som baker, den andre har søkt seg inn på naturbruk. Men får stadig kommentarer fra familie om at ungene sikter for lavt, at de er for smarte for sånne yrker osv. Vi har mange akademikere i familien, onkelen min som er barneløs har ennå ikke kommet over at jeg slo i fra meg å bli historiker og heller valgte sykepleier. Begynner å bli lei, kan jeg be dem klappe igjen og respektere ungenes valg? De som klager mest er sånne sure som ofte er langsinte.. har prøvd å snakke med dem men de hører ikke etter.. Anonymkode: 6e851...aa2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Du kan fint be de om å passe sine egne saker ja. Barna velger selv hvilken utdannelse de skal ta. Om du må bli sint for at de skal holde stilt, ja da blir det du. Enkelte forstår ikke at man mener alvor uten at man må heve stemmen mot de. Anonymkode: 5a935...f9d 4
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 Bare for å ha sakt det, baker og fisker, er mye viktigere enn aKaDeMiKeRe.
Irak Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har to flotte skoleflinke barn, begge har over 5 i snitt. Begge tenker at de ønsker et yrke der de bruker kroppen og ikke ofrer alt for yrke. Den ene går i lære som baker, den andre har søkt seg inn på naturbruk. Men får stadig kommentarer fra familie om at ungene sikter for lavt, at de er for smarte for sånne yrker osv. Vi har mange akademikere i familien, onkelen min som er barneløs har ennå ikke kommet over at jeg slo i fra meg å bli historiker og heller valgte sykepleier. Begynner å bli lei, kan jeg be dem klappe igjen og respektere ungenes valg? De som klager mest er sånne sure som ofte er langsinte.. har prøvd å snakke med dem men de hører ikke etter.. Anonymkode: 6e851...aa2 Er lov å si at de ikke har noe med det..... For det stemmer jo... Så er det mange måter å si det på.... Bakelærling høres flott ut. Tenker at det viktigste er at de engasjerer seg, og brenner for det de gjør. Min største jente gikk naturbruk, og vi hadde en avtale om at ho skulle gå påbygg slik at ho ihvertfall har muligheten til høyere utdanning. Erfaringsmessig så skal det litt til at man blir i et yrke livet ut, av ulike årsaker..... Terskelen for å begynne på vgs som voksen er gjerne litt høyere... Husker jeg hadde en franskmann på 40 år i min kokkeklasse. Han jobbet som kokk dog hadde han ikke papirene på det, så det meste er mulig 👌.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 De har mange år på seg til å utdanne seg videre hvis det er det de finner ut at de vil. Jeg anbefaler ikke å be dem holde kjeft, men si at du ikke ønsker flere kommentarer på det. Du kan ikke bestemme hva de skal studere, uansett. Anonymkode: 85796...361
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 Mine erfaringer er ikke at man nå skal finne ut av hva man skal bli når man blir stor. Dvs, det de velger nå må de ikke bli i til de er gamle. Det handler om hva man skal bli først, så har de karakterene til å velge mer senere. Det ville jeg informert familien om Anonymkode: 54981...a3e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 Du kan la være å diskutere ting med dem, som du ikke vil diskutere. Anonymkode: 04034...b74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå