Gå til innhold

Hvordan lages glutenfritt brød fra Baker Hansen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det glutenfrie gulrot brødet fra Baker Hansen er magisk og helt ubeskrivelig godt. Kan bare kjøpe det 3-4 ganger i året siden det ikke er utsalg i nærheten, og ellers av året må jeg spise tørt og dårlig glutenfritt brød, bortsett fra når jeg baker selv.. men det er ikke i nærheten så saftig og deilig

Jeg sitter og spiser en skive nå og får tårer i øynene av hvor godt det er..

Så spørsmålet mitt er: hvordan kan det lages? Er det noen triks for å få det så saftig og digg? Langtidsheving? 

Alle tips mottas med takk

Anonymkode: 22a68...9d8

Skrevet

Baker Hansen oppgir ingreidensene for hvert brød på nettsidene sine. Men jeg regner med at du har sett det. De bruker mange ingredienser som private kanskje må streve for å få tak i, og det indikerer at tilberedningsprosessen også vil være vanskelig å kopiere hjemme. Men jeg legger også merke til at hevemiddelet gjennomgående er surdeig av rismel. Dette kan du lage selv. Og det tilsier langtidsheving. 

Skrevet

Takk!! Det visste jeg ikke.. virker som du har peiling.. om du skulle tippe, hva tror du oppskriften er?

Skrevet

Kan heller gi deg oppskrift på et enkelt brød jeg baker hver helg. Det holder seg ikke bra lenge, men er så godt at det sjeldent er rester igjen uansett.

300g vann ca 37 grader

6g salt

6g tørrgjær

200g Semper Mix

200g Semper Fiber

Rør sammen til en grøt og hell i en brødform helst i silikon. Gni det utover slik at overflaten er helt glatt, da kan det deles opp minutter etter steking uten å gå i stykker. Dekkes med plast og heves i ca en time. Jeg pleier å sette det ut i sola eller i ovnen på 37grader varmluft.

Stekes i airfryer på 160grader i 20 minutter. Da helles det ut av formen og får ligge opp/ned mens det stekes i ytterligere.

Jeg stekte den i vanlig varmeovn før, men husker ikke tid og grader der.

Halverer du oppskriften og bare beholder det fine melet får du 4 saftige fine rundstykker.

Hev og stek de i hver sin muffinsform i silikon på 160grader i 2x8 min

Anonymkode: 9dc78...570

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk!! Det visste jeg ikke.. virker som du har peiling.. om du skulle tippe, hva tror du oppskriften er?

Ups, jeg håper jeg ikke har gitt deg falske forhåpninger - surdeigen kan du lage selv; alt det andre vaset mitt om fabrikkfremstilt osv var for å understreke at du ikke uten videre kan kopiere disse brødene ut fra ingredienslisten. Men du kan se hva de inneholder, og rekkefølgen i lista gir et inntrykk av mengdeforhold (det det er mest av, etter vekt, listes opp først). Så kan du lete etter oppskrifter som bruker disse ingrediensene - eller sette sammen en selv hvis du er dreven. Jeg så det var mye frø og hele korn, og fiberhusk. Og så gulrot i gulrotbrødet 😋Linfrømel kan du lage i en blender.

(Du trenger en konkret oppskrift for å sikre at mengdeforholdene er presise nok til at resultatet blir vellykket. En ingrediensliste gir bare et inntrykk. Jeg har ikke laget brød med så mye hele korn at jeg kan hjelpe deg videre. Men jeg vet at det finnes oppskrifter, har sett dem "overalt" på nettet.)

Glutenfri surdeigsstarter | Oppskrift | Meny.no 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...