AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Er tidlig 20 årsalderen å har påvist alvorlig beinskjørhet i hofter og korsrygg (vet at det kan bli bedre med årene men ikke hos alle) er det noen tiltak man kan få av helsevesenet for å forbedre dette? Tenker sånn sko, såler eller ting som kan hjelpe i hverdagen. Anonymkode: a53b0...bbc
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er tidlig 20 årsalderen å har påvist alvorlig beinskjørhet i hofter og korsrygg (vet at det kan bli bedre med årene men ikke hos alle) er det noen tiltak man kan få av helsevesenet for å forbedre dette? Tenker sånn sko, såler eller ting som kan hjelpe i hverdagen. Anonymkode: a53b0...bbc Nei osteoporose kan ikke reverseres. Anonymkode: 90e23...5f9 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er tidlig 20 årsalderen å har påvist alvorlig beinskjørhet i hofter og korsrygg (vet at det kan bli bedre med årene men ikke hos alle) er det noen tiltak man kan få av helsevesenet for å forbedre dette? Tenker sånn sko, såler eller ting som kan hjelpe i hverdagen. Anonymkode: a53b0...bbc Er din mor også plaget av beinskjørhet? Anonymkode: b177e...557
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 Spis næringrik mat (altså mat fra dyreriket) og ta deg en tur ut i sola uten solkrem hver dag. Du trenger særlig kalsium og D-vitamin for å få opp beintettheten. Animalske kilder til kalsium er å foretrekke fordi kroppen klarer å bruke mye mer av dem enn hvis de kommer fra planter. Ikke bare se på innholdet. Planter inneholder stoffer som hemmer opptaket, ofte også opptaket i animalsk hvis de spises sammen. For eksempel jern tar man opp ca 20% av innholdet når det kommer rødt kjøtt, mens man tar opp 0-1% av innholdet når det kommer fra spinat. Så kilden betyr virkelig noe for opptaket! Her en studie på opptak av sink i forskjellige måltid for å vise at man ikke bare kan se på innholdet i matvarene: Det er også mulig at du mangler kobber. Beintettheten er lik, men beinene er like vel sterkere hvis man har et kosthold med mer kobber. Kobber for du for eksempel fra innmat. Innmat har også vitamin D. Anonymkode: 4e1fe...c63 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 Hvilke medisiner bruker du mot beinskjørhet ? Sykdommen kan så absolutt bli mye bedre med riktig behandling. Jeg vil ikke skrive så mye her,men selv alvorlig beinskjørhet kan bli bedre. Men det er viktig at du følger opp den behandlingen du forhåpentligvis har fått av legen. Og jeg regner med at du følges opp av sykepleier/lege hos Indokrinologisk avdeling på sykehuset ? D vitamin og kalk er viktig. Beinskjørhet kan jeg en god del om,men ønsker ikke å skrive så mye her. Anonymkode: 1826c...95d 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #6 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke medisiner bruker du mot beinskjørhet ? Sykdommen kan så absolutt bli mye bedre med riktig behandling. Jeg vil ikke skrive så mye her,men selv alvorlig beinskjørhet kan bli bedre. Men det er viktig at du følger opp den behandlingen du forhåpentligvis har fått av legen. Og jeg regner med at du følges opp av sykepleier/lege hos Indokrinologisk avdeling på sykehuset ? D vitamin og kalk er viktig. Beinskjørhet kan jeg en god del om,men ønsker ikke å skrive så mye her. Anonymkode: 1826c...95d Det kan bremses, men det kan ikke reverseres. https://www.fysionett.no/osteoporose/#google_vignette «Det finnes ingen kur mot beinskjørhet men det finnes ting man kan gjøre for å bremse utvikligen av sykdommen og til en viss grad forebygge tap av beinmasse» Anonymkode: 90e23...5f9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #7 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvilke medisiner bruker du mot beinskjørhet ? Sykdommen kan så absolutt bli mye bedre med riktig behandling. Jeg vil ikke skrive så mye her,men selv alvorlig beinskjørhet kan bli bedre. Men det er viktig at du følger opp den behandlingen du forhåpentligvis har fått av legen. Og jeg regner med at du følges opp av sykepleier/lege hos Indokrinologisk avdeling på sykehuset ? D vitamin og kalk er viktig. Beinskjørhet kan jeg en god del om,men ønsker ikke å skrive så mye her. Anonymkode: 1826c...95d Har du hørt noe om dette? Sitat Osteocyttenes levedyktighet kan spille en betydelig rolle i vedlikehold og integritet av bein. Bentap på grunn av osteoporose kan delvis skyldes osteocytt-celledød. Kilde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15615083/ Altså at osteoporose kan skyldes at beincellene (osteocyttenes) dør, vel så mye som mangel på kalsium? Eller hørt om dette? Sitat Vitale osteocytter har vært velkjent for å fungere som en viktig orkestrator i bevaring av robusthet og integritet i beinremodelleringsprosessen. Ikke desto mindre er noen viktige patologiske faktorer, som kjønnssteroidmangel og for mye glukokortikoider (f.eks. kortison-medisin) , osv., involvert i å indusere massedød blant osteocytter, noe som deretter resulterer i resorpsjonsrelatert bentap. Kilde:https://www.nature.com/articles/s41419-020-03059-8 Altså at mangel på østrogen eller bruk av steroid-medisin, som f.eks. kortison, kan føre til massedød blant beincellene, som i sin tur gjør at beina ikke greier å ta til seg kalsium? Olympiatoppen har en god forklaring på resorpsjonsprosessen (fornying av beinmasse ved gjenopptak av kalsium), som er avhengig av levende beinceller: Sitat Denne artikkelen handler om den kontinuerlige vedlikeholds- og reparasjonsprosessen som foregår i skjelettet; Remodelleringsprosessen. Kunnskap om denne er essensiell for å forstå hvordan stressreaksjoner i skjelettet oppstår, og hvordan de repareres. Kilde:https://olympiatoppen.no/fagomrader/helse/fagstoff/remodellering-av-bein/ Anonymkode: b177e...557
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #8 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 5.58): Er tidlig 20 årsalderen å har påvist alvorlig beinskjørhet i hofter og korsrygg (vet at det kan bli bedre med årene men ikke hos alle) er det noen tiltak man kan få av helsevesenet for å forbedre dette? Tenker sånn sko, såler eller ting som kan hjelpe i hverdagen. Anonymkode: a53b0...bbc Jeg hadde ikke så alvorlig beinskjørhet, og fikk Calsigran Forte, og beskjed om å trene styrke. Anonymkode: eabb5...11b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå