AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Hvertfall få tatt det verste. Sjefen min blir litt sur om man går hjem fordi formen ikke er helt på topp, men kan sjefen ai noe på det? Jeg er fast ansatt og vært det litt over ett år. Anonymkode: bee55...240
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Har du mye fravær det første året? De kan ikke si noe på det, men skjønner de godt om noen kommer bare noen timer, de slipper å ta ut en egenmelding og så har ikke det ikke blitt skaffet vikar pga det og de andre blir en person i minus. Kommer an på jobben du har… Anonymkode: 2dd01...23d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 Kommet litt an på, er dette noe som skjer ofte? Anonymkode: b5a44...463
Splittbinders Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 Dersom de mistenker at du misbruker egenmeldingsordningen, altså sier du er syk uten egentlig å være det, kan se kreve sykemelding for absolutt alt fravær. Og i alle tilfelle er det jo et begrenset antall dager med egenmelding hvert år, så hvis du er over den grensa kan han si noe på det. Det er også begrenset hvor mange dager egenmelsing du kan ha etter hverandre. Oppsummert; sjefen kan ikke nekte deg å være syk, men skjer det ofte at du går hjem etter en liten stund og se tror du ikke faktisk er syk, så har de visse virkemidler. Det er også viktig at dagen/timen føres riktig. Er du på jobb fire timer og så går hjem, men fører full dag, kan det fort bli misnøye. Hvordan fører/registrerer dere timer på din arbeidsplass?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 Hva mener du med at du ikke er i form da? Det er jo et veldig diffust "symptom". Er du syk så kan jo ikke sjefen bli sur av den grunn. Anonymkode: 29526...648 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 Selvsagt går man på jobb selv om «formen ikke er helt på topp», hallo. Anonymkode: 60c41...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 Spørs helt hva du mener med at formen ikke er helt på topp, det. Har du 40 i feber og er skikkelig forkjølet, blir du selvsagt hjemme, uavhengig om sjefen blir sur. Er man på vei til å bli skikkelig utbrent, er det også bedre at man tar seg en dag nå og da for hente seg inn istedenfor å kjøre på. Har man bare en litt dårlig dag, litt tett i nesen, litt hodepine osv., går man på jobb. Anonymkode: 5989a...9f0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spørs helt hva du mener med at formen ikke er helt på topp, det. Har du 40 i feber og er skikkelig forkjølet, blir du selvsagt hjemme, uavhengig om sjefen blir sur. Er man på vei til å bli skikkelig utbrent, er det også bedre at man tar seg en dag nå og da for hente seg inn istedenfor å kjøre på. Har man bare en litt dårlig dag, litt tett i nesen, litt hodepine osv., går man på jobb. Anonymkode: 5989a...9f0 Kommer litt an på yrket også. Jeg har en hard jobb i helsevesenet. Småpjusk og hodepine ...da blir jeg hjemme. Da jobben krever meg psykisk og fysisk 100% oppegående. Hadde jeg hatt en "kontorjobb", aom jeg har hatt før i mange år, kunne jeg jobbet selv om jeg var småpjusk og litt hodepine. Tatt en rolig dag på kontoret eller evt hjemmekontor. Ts, det er lov å være syk. Anonymkode: c8ed7...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #9 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kommer litt an på yrket også. Jeg har en hard jobb i helsevesenet. Småpjusk og hodepine ...da blir jeg hjemme. Da jobben krever meg psykisk og fysisk 100% oppegående. Hadde jeg hatt en "kontorjobb", aom jeg har hatt før i mange år, kunne jeg jobbet selv om jeg var småpjusk og litt hodepine. Tatt en rolig dag på kontoret eller evt hjemmekontor. Ts, det er lov å være syk. Anonymkode: c8ed7...ea5 Småpjusk… hva har skjedd med samfunnet? Anonymkode: 60c41...f0b 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Småpjusk… hva har skjedd med samfunnet? Anonymkode: 60c41...f0b Det handler om å ta vare på seg selv. Ingen som takker deg den dagen blir syk eller utbrent. Anonymkode: 67bee...c2b 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kommer litt an på yrket også. Jeg har en hard jobb i helsevesenet. Småpjusk og hodepine ...da blir jeg hjemme. Da jobben krever meg psykisk og fysisk 100% oppegående. Hadde jeg hatt en "kontorjobb", aom jeg har hatt før i mange år, kunne jeg jobbet selv om jeg var småpjusk og litt hodepine. Tatt en rolig dag på kontoret eller evt hjemmekontor. Ts, det er lov å være syk. Anonymkode: c8ed7...ea5 Hadde jeg vært småpjusk og litt hodepine, hadde jeg tatt smertestillende og dratt på jobb. Har også jobber i tøffe yrker. Blir fort ekstremt mye fravær på en arbeidsplass om alle skal bli hjemme for litt hodepine, iallfall. Da er det ikke rart at arbeidsplassen fort havner i en negativ spiral med utbrente ansatte som må ta unna ekstremt mye mer fordi andre blir hjemme støtt og stadig. Anonymkode: 5989a...9f0 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det handler om å ta vare på seg selv. Ingen som takker deg den dagen blir syk eller utbrent. Anonymkode: 67bee...c2b Tull. Bare ordet «småpjusk»… da leter man virkelig etter symptomer. Et ord jeg aldri har brukt. Med den innstillingen er man jo «syk» mange ganger i året. Anonymkode: 60c41...f0b 3 1
newman01 Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 Hvorfor skal arbeidsgiver betale lønn for at man "føler seg litt småpjusk"? Er man ikke syk jobber man. Har man ikke lyst til å være på jobb tar man avspasering. Er man på vei til å bli utbrent snakker man med leder og får justert arbeidspresset i en periode. Ideelt sett ihvertfall. Arbeidsgiver synes stort sett ikke det er gøy å betale lønn til noen som ikke er på jobb. 2 1
Knirke Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 (endret) Hva mener du med "ikke helt i form"? Feber? Hodepine? Oppkast? Magevondt? Diaré? Annet? Her må alle på jobb dersom de ikke har målbare symptomer (unntaket er sterke magesmerter og mistanke om smittsom magesykdom) Endret 30. januar 2024 av Knirke
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 Splittbinders skrev (10 timer siden): Dersom de mistenker at du misbruker egenmeldingsordningen, altså sier du er syk uten egentlig å være det, kan se kreve sykemelding for absolutt alt fravær. Og i alle tilfelle er det jo et begrenset antall dager med egenmelding hvert år, så hvis du er over den grensa kan han si noe på det. Det er også begrenset hvor mange dager egenmelsing du kan ha etter hverandre. Oppsummert; sjefen kan ikke nekte deg å være syk, men skjer det ofte at du går hjem etter en liten stund og se tror du ikke faktisk er syk, så har de visse virkemidler. Det er også viktig at dagen/timen føres riktig. Er du på jobb fire timer og så går hjem, men fører full dag, kan det fort bli misnøye. Hvordan fører/registrerer dere timer på din arbeidsplass? Nei ifjor hadde jeg kanskje 5 til sammen på hele året. Men jeg har kun vært syk én dag av gangen og da høres det ut som det blir ofte. Om det er en gang hver måned er nesten verre enn 5 etter hverandre. Ts Anonymkode: bee55...240
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 newman01 skrev (5 timer siden): Hvorfor skal arbeidsgiver betale lønn for at man "føler seg litt småpjusk"? Er man ikke syk jobber man. Har man ikke lyst til å være på jobb tar man avspasering. Er man på vei til å bli utbrent snakker man med leder og får justert arbeidspresset i en periode. Ideelt sett ihvertfall. Arbeidsgiver synes stort sett ikke det er gøy å betale lønn til noen som ikke er på jobb. Jeg holdt ut , tok paracet 😊 enig. Bedre å ta avspasering eller lignende eller feriedag. Anonymkode: bee55...240
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det handler om å ta vare på seg selv. Ingen som takker deg den dagen blir syk eller utbrent. Anonymkode: 67bee...c2b Det er mange ganger oæi hodet det sitter. Jeg har en krevende jobb også å må få vikar om jeg er borte. Begynner kl 06. Anonymkode: bee55...240
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #18 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Spørs helt hva du mener med at formen ikke er helt på topp, det. Har du 40 i feber og er skikkelig forkjølet, blir du selvsagt hjemme, uavhengig om sjefen blir sur. Er man på vei til å bli skikkelig utbrent, er det også bedre at man tar seg en dag nå og da for hente seg inn istedenfor å kjøre på. Har man bare en litt dårlig dag, litt tett i nesen, litt hodepine osv., går man på jobb. Anonymkode: 5989a...9f0 Er helt enig med deg. Jeg er veldig sjeldent syk, forkjølet osv, men kan fort bli psykisk sliten. Sover dårlig... Anonymkode: bee55...240
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #19 Skrevet 30. januar 2024 Knirke skrev (5 timer siden): Hva mener du med "ikke helt i form"? Feber? Hodepine? Oppkast? Magevondt? Diaré? Annet? Her må alle på jobb dersom de ikke har målbare symptomer (unntaket er sterke magesmerter og mistanke om smittsom magesykdom) En arbeidsgiver som krevde målbare symptomer for å benytte egenmelding hadde jeg varslet om til både Arbeidstilsynet og fagforening. Anonymkode: acb36...28d
Knirke Skrevet 30. januar 2024 #20 Skrevet 30. januar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: En arbeidsgiver som krevde målbare symptomer for å benytte egenmelding hadde jeg varslet om til både Arbeidstilsynet og fagforening. Anonymkode: acb36...28d Vi har ikke egenmelding. Er man syk blir man sent til hospitalet, og det er legen som bestemmer om man er syk eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå