AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Han hater meg pga jeg er fattig og alle de andre har førekort osv. Jeg er aleneforsørger og har akkuratt nok til å dekke alle utgiftene. Han mener det er helt idiotisk at han skal jobbe og bruke pengene på førekortet. Anonymkode: 56db2...b8f 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han hater meg pga jeg er fattig og alle de andre har førekort osv. Jeg er aleneforsørger og har akkuratt nok til å dekke alle utgiftene. Han mener det er helt idiotisk at han skal jobbe og bruke pengene på førekortet. Anonymkode: 56db2...b8f Oi.... Det var spesielt. Selv er jeg også alenemor for 3, men har spart deler av barnetrygden siden de var små (kun 150-200 kr i måneden) + div pengegaver, så alle 3 fikk penger nok til førerkortet. En stor pott av konfirmasjonsgaven var også med i denne summen da, men totalt ble det mellom 35 og 50 000 på de. PS Det er slettes ikke alle vennene til mine barn som har fått penger til førerkortet av foreldrene altså! Anonymkode: 3bc7e...f31 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han hater meg pga jeg er fattig og alle de andre har førekort osv. Jeg er aleneforsørger og har akkuratt nok til å dekke alle utgiftene. Han mener det er helt idiotisk at han skal jobbe og bruke pengene på førekortet. Anonymkode: 56db2...b8f Får bare få seg jobb og tjene penger selv. Anonymkode: 33e66...27d 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Jeg forstår at det er vondt at barnet ditt sier slikt. Man sitter med en vond følelse. Du er nok en flott mor eller far! Men dette er hans ansvar. Hvis han visste at han ville ha lappen som 18-år hadde han mange år på å ta butikkjobb osv for å spare opp disse pengene. Tenker at sønnen din sammenligner seg med vennene sine og er i en fase hvor han er ''voksen''. Tror du bare må gi han litt tid for å se at livet har mange utgifter, at det ikke bare er å legge ut 40.000 kr eller mer. Anonymkode: ce433...44b 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 Bortskjemt drittunge! Hva sier faren? Anonymkode: 23a8a...4ae 3 1
Krist1an Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 (endret) Det er ingen i min familie som har blitt gitt førerkortet på bil i gave, alle har måtte jobbe seg til den. Synes han er bortskjemt som forlanger at du skal betale lappen for han. Endret 30. januar 2024 av Krist1an 5
hoppetåssa Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 Det er ingen menneskerett å ha førerkort. Barn må bare forstå at det er ganske dyrt med sertifikat og at ikke alle har råd til dette uten å blunke. Jeg foreslår at dere setter opp en plan der alle kan bidra. Han må for det første få seg en jobb og tjene penger til noe av det selv også. Sa vil han nok etterhvert forstå hva det faktisk koster i tid og penger. Jeg tror ungdom som jobber og betaler for dette selv kanskje verdsetter sertifikatet sitt mer, kjører pent osv, enn om foresatte betaler alt uten å stille krav og noen forventninger i retur. Her gikk 80 prosent av konfirmasjonspengene rett inn i sertifikatet. Vi foresatte bidro med resten.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Han hater meg pga jeg er fattig og alle de andre har førekort osv. Jeg er aleneforsørger og har akkuratt nok til å dekke alle utgiftene. Han mener det er helt idiotisk at han skal jobbe og bruke pengene på førekortet. Anonymkode: 56db2...b8f Det er tomme ord det at han hater deg selv om det stikker. Førerkort er et privilegium og ingen menneskerett så om det betyr så mye å ha førerkort så får han jobbe som flere andre i hans alder må for å ta selve førerkortet eller ha penger til å betale for egen bil/drivstoff osv. Er ikke gratis det å ha bil. Anonymkode: 55132...f8f
norw Skrevet 30. januar 2024 #9 Skrevet 30. januar 2024 Har han null innsikt i familieøkonomien? Og hvis du hadde romslig økonomi, hvorfor er det du som skal betale? 2 1
K.B. Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han hater meg pga jeg er fattig og alle de andre har førekort osv. Jeg er aleneforsørger og har akkuratt nok til å dekke alle utgiftene. Han mener det er helt idiotisk at han skal jobbe og bruke pengene på førekortet. Anonymkode: 56db2...b8f For en drittunge!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 Han er sikkert bare skuffet, for han vet vel egentlig hvordan økonomien din er. Han hater deg vel ikke pga dette med førerkortet (da er det i så fall noe grunnleggende som har gått feil her), men i den alderen er det lett å si at man hater noe, selv om man bare syns det er kjipt, sårt og dumt. Men det er klart han må jobbe og tjene penger til førerkortet selv. Kanskje han da setter mer pris på førerkortet også, og unngår å kjøre uforsiktig slik at han kan risikere å miste det igjen? Anonymkode: 49978...2aa 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 Ungen din har veldig dårlige holdninger. Samtidig mener jeg også at førerkort er en ting man skal koste på barna. Er selv aleneforsørger og har vært det siden minste var ett år, nå er hun 17. Man vet at utgifter til konfirmasjon, førerkort og tannregulering kommer. Eller burde vite, det virker jo som det kommer helt overraskende på enkelte. Man må faktisk spare. Jeg har klart disse utgiftene for tre, selvsagt med hjelp fra faren, og har vært både lavtlønnet og arbeidsledighet i tilsammen ett par år. Med en gang man får barn MÅ man begynne å sette av penger. Disse utgiftene vet man om og man vet at man kan bli ufør om man ikke var det da man fikk barn. Anonymkode: 927ed...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 Oi. Han er faktisk 18 år og har så bedritne holdninger? Snakker han stygt til deg? Jeg hadde bedt ham flytte ut eller behandle meg ordentlig. Ikke la ham behandle deg som dritt, du er verdt mer. Anonymkode: a2083...788 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Han hater meg pga jeg er fattig og alle de andre har førekort osv. Jeg er aleneforsørger og har akkuratt nok til å dekke alle utgiftene. Han mener det er helt idiotisk at han skal jobbe og bruke pengene på førekortet. Han har vel såpass innsikt i økonomi at at da ser at du ikke har særlig mye til overs i det daglige. Kan hende det er på tide å gi han en leksjon i akkurat hvordan økonomien står til. Anonymkode: f7c75...293
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 Hvorfor har han ikke jobbet og spart til førerkort? Og har han konfirmasjonspenger? Om han ikke jobber, så har han ikke penger til bil og drivstoff uansett. Denne unge mannen må lære seg å spare til det han ønsker seg. Tipper at han kan lite om økonomi, siden han ikke skjønner din situasjon. Anonymkode: 1fdd4...74e 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 Hvis du har så dårlig råd, hvordan har han da blitt så bortskjemt og kravstor? På tide å være litt hardere i klypa, du gjør ham ingen tjenester ved ikke lære ham noe økonomi. Anonymkode: 03548...843 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oi.... Det var spesielt. Selv er jeg også alenemor for 3, men har spart deler av barnetrygden siden de var små (kun 150-200 kr i måneden) + div pengegaver, så alle 3 fikk penger nok til førerkortet. En stor pott av konfirmasjonsgaven var også med i denne summen da, men totalt ble det mellom 35 og 50 000 på de. PS Det er slettes ikke alle vennene til mine barn som har fått penger til førerkortet av foreldrene altså! Anonymkode: 3bc7e...f31 Hva oppnår du ved å fortelle dette til ts? Føler du deg bedre av det? Anonymkode: 85b07...b47 8 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #18 Skrevet 30. januar 2024 Noen ganger er foreldrejobben å stå i det mens ungene er sure og misfornøyde, og vente på at de over tid modnes og blir klokere. Du må bare svare at det har du ikke anledning til å prioritere (ikke beklage deg, bare som et fakta) og han er myndig nå så han har ansvar for å finansiere sine ønsker. Det er greit for deg om han bruker konfirmasjonspengene til dette. Anonymkode: 57f96...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #19 Skrevet 30. januar 2024 Forstår at han er lei seg når alle andre får lappen og han ikke får den. Når en er lei seg er det ikke alltid så lett å finne rette ord, og da kommer det litt hardt ut😬 Prøv å sett deg inn i situasjonen hans også, ikke bare ta offer-rollen med jeg har ikke råd holdning. Kan du støtte han økonomisk med noe for å få tatt lappen? Få deg en ekstra jobb? Møte han på halvveien, han betaler noe og du resten? Anonymkode: 6bcb4...b52 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #20 Skrevet 30. januar 2024 Jeg kan jo forstå fra hans side også, sosiale ulikheter er nok sårt å oppleve i ung alder. Samtidig må du bare forklare til han at slik er det, selv om du gjerne skulle ha hjulpet han. Har du mulighet til å hjelpe han på andre måter? Feks med å øvelseskjøre, eller hjelpe han med å skaffe en deltidsjobb ved siden av studier, slik at han kan betale for dette selv? Anonymkode: 24e19...2c0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå