Gå til innhold

Kattunge. Første tid i nytt hjem. Hva gjør dere med den på natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 22.55):

Vi skal IKKE ha katten i senga.
Hva gjør man med katten de første nettene i nytt hjem? Den blir hentet rett fra moren, alle søskene blir hentet samme dagen. Så den er ikke vant til å være alene.
La den sove i reiseburet? Lukke den inne på badet med varmekablene? Tenker en ny stor fremmed stue kan være skummelt...

Hva gjorde dere?

Anonymkode: 075c5...335

Jeg pleier alltid å la kattungen være på soverommet de første par-tre nettene så den føler seg trygg og blir vant med lukten av oss og forbinder den med trygghet. Sist jeg fikk kattunge i hus, kjøpte jeg en kattehule som jeg satte på soverommet. Hvis kattungen kom oppi senga når vi skulle sove, løftet jeg den inn i kattehulen og oppmuntret den til å sove der. Ikke fordi vi har noe i mot å ha katta i senga, men fordi det er slitsomt for oss og i verste fall farlig for kattungen å sove sammen med to store mennesker som ligger og snurrer om natten.
Det blir litt redusert søvnkvalitet med et lite viltert skumringsdyr på soverommet, men det er en del av sjarmen synes jeg. Når vi er våken er det jo bare koselig med en liten purrende pus i senga, så jeg synes det er litt stusselig å ikke la kattungen få være i senga litt den første tiden. Det er jo greit å venne den av med det når den blir mer husvarm.

Anonymkode: a3630...766

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi skulle heller aldri ha dyra i senga

Vel. 

Det varte ikke så lenge. 

😂

Anonymkode: 61648...21e

Samme her 😂

Hilsen hun som fra første natt måtte forkaste alle prinsipper og etter det har sovet med to katter på soverommet 😻

• Liker 3
Skrevet
silkestrå skrev (5 timer siden):

Samme her 😂

Hilsen hun som fra første natt måtte forkaste alle prinsipper og etter det har sovet med to katter på soverommet 😻

Her også. Jeg skulle aldri, aldri, aldri noensinne ha katt i senga. Nå har vi etterhvert hatt mange katter i senga.  Den siste døde for noen måneder siden. Vi savner den hver eneste natt. Den lille "varmeputa" som alltid lå mellom føttene våre 🥰

Anonymkode: 80faf...fb6

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har sovet mange netter på sofaen når vi har hatt nye dyr i hus, og så beveget meg inn på soverommet med åpen dær når dyret har begynt å falle til ro på faste steder om nettene.

Anonymkode: bf158...635

Slik gjorde vi det også. Sofaen første nettene, så sov jeg på gjesterommet med åpen dør og fri tilgang. Da hadde jeg med en liten katteseng som jeg la ham oppi når han kom opp i senga. Der var han naturligvis i 2 sekunder før det var mer spennende å angripe tærne mine. Vi sov ikke så mye den første tiden 😊

Anonymkode: 8613c...163

Skrevet

Kattungen min sov med meg den første tiden, til han var trygg i hele huset. Etter det valgte han selv. Nå sover han i stuen uten problemer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi skulle heller aldri ha dyra i senga

Vel. 

Det varte ikke så lenge. 

😂

Anonymkode: 61648...21e

Nei, fant ut at det orket ikke jeg lengre heller, så jeg kaster ut gubben. 

Skrevet

Vi samsov på sofaen i to netter🥹 Jeg og mannen tok hver vår natt. Kattungen lå klistret inntil oss hele natten. Etter det har hun sovet i senga vår stort sett hver natt🙈 Kosete, trygg og glad katt ❤️

Anonymkode: 12982...a47

• Hjerte 2
Skrevet

Den sov i datteren min sin seng. 

Anonymkode: 4e30f...e53

Skrevet

Vi satte kattesengen på min side av sengen (på gulvet), slik at jeg kunne holde en hånd på henne om hun trengte det. Men om hun trengte ekstra trygghet og nærhet, fikk hun ligge inntil meg i sengen. Og om hun våknet på natten fordi hun ble sulten eller måtte på, så fulgte vi henne til maten/do og ventet til hun var ferdig før vi gikk tilbake til senga, slik som vi gjør med babyer. Slik holdt vi på i et par måneder, og etterhvert begynte hun å vandre litt rundt på natten (hadde soveromsdøra åpen), sove litt andre steder osv. Tok alt i hennes tempo. Vi slapp å avvenne henne med å sove i sengen vår, det gjorde hun av seg selv. Men selv om hun ikke sover i vår seng, så sover hun helst sammen med en av barna våre, føles nok trygt og godt. Men innimellom så kommer hun på natten med et sårt mjau og søker nærhet og trygghet, og da får hun naturlig nok lov, de kan jo ha mareritt, oppleve noe skummelt osv de og føle på at nå trenger de å føle at noen passer på de. 
Jeg får helt vondt inni meg når jeg hører om de som får med seg kattunge hjem, og sperrer de inne på et rom alene om natten (selv med seng, do, mat osv), eller verre, et bur, når alt de kjenner til av trygghet er brått blitt tatt fra de og de må forholde seg til ukjent sted og ukjente mennesker, og tenker at enkelte burde aldri fått seg dyr…

Anonymkode: 9ee22...3b2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Her også. Jeg skulle aldri, aldri, aldri noensinne ha katt i senga. Nå har vi etterhvert hatt mange katter i senga.  Den siste døde for noen måneder siden. Vi savner den hver eneste natt. Den lille "varmeputa" som alltid lå mellom føttene våre 🥰

Anonymkode: 80faf...fb6

Ååå ❤️ Disse små vennene våre setter så dype spor etter seg, og det er så uendelig vondt å miste dem! Jeg er lei for å høre at du har mistet katten din 💔

Da vi fikk vår første katt tok jeg det som en selvfølge at min kjære, som egentlig ikke hadde lyst på katt, ikke ville ha katten på soverommet. Men da den første natten kom og det nydelige lille nurket hoppet opp og la seg mellom oss var vi solgt begge to. 

Nå, fire år og en ekstra katt senere, kan ingen av oss legge oss uten at våre små venner er på plass ❤️En i fotenden av sengen og en ved siden av meg. Da sover vi alle trygt og godt hele natten ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når jeg ser at folk skaffer seg dyr uten at man i i det hele tatt leser seg opp så sier jeg ifra. Det er snakk om et levende vesen som er helt avhengig av oss og jeg vil alltid være på parti med dyrene.

Anonymkode: 2dff3...3a5

Så du er en sånn allviter altså 😊? Vet bedre enn alle andre som har dyr?

Anonymkode: 2b524...df8

• Liker 2
Skrevet

Vi stengte katten inne på "rommet hans", med kattedo, seng, mat. Den ropte på oss heile natta. Men vi visste ikkje betre då(lenge sidan), og tenkte den måtte gjere det frå dag 1 for å ikkje lage uvane. Angrer så fælt! Viktig at katten føler seg trygg og skal jo bli kjent med dykk/huset. Om du ikkje vil ha katten i senga må du sove i stua første nettene.

• Hjerte 3
Skrevet

Med råd fra dyrebeskyttelsen bodde de på badet den første uka. Hadde sitt eget trygge sted med alt de trengte. De var 2 sammen.

Anonymkode: b66bb...a33

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så du er en sånn allviter altså 😊? Vet bedre enn alle andre som har dyr?

Anonymkode: 2b524...df8

Ja det var akkurat det…🤦🏼‍♀️

Skrevet

En liten kattunge trenger nærhet. Jeg hadde min i senga de første dagene, og så fikk han selv velge senere om han ville ligge et annet sted eller i senga med meg. Nå varierer det litt hvor han ligger om natta. 

Anonymkode: ffa06...807

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 14.25):

Når jeg ser at folk skaffer seg dyr uten at man i i det hele tatt leser seg opp så sier jeg ifra. Det er snakk om et levende vesen som er helt avhengig av oss og jeg vil alltid være på parti med dyrene.

Hvis du er på parti med dyrene så gir du gode råd til ferske dyreeiere i stedet for å være drittsekk som ikke kommer med noe vettugt

Anonymkode: dca4d...a8f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

La pus sove sammen med dere, enten i senga, i sofaen eller på en madrass på gulvet en eller annen plass. Ikke steng pus inne på et rom alene, det er bare fælt gjort!

Anonymkode: d36be...74a

• Liker 1
Skrevet

Mine katter fikk gjøre som dem ville. Den første har sovet i sengen min fra dagen jeg fikk henne, hun ligger her nå 😂 han som kom etterpå la seg i buret jeg brukte når jeg hentet ham de første nettene, han gikk inn av egen vilje å gjør det fra tid til annen enda. Men han ligger somregel på sofan på natten, der han er nå🥰  

Ps du virker kald ut som hadde tenkt å la en liten babykatt ligge alene , samme dagen som DU tok den bort fra mamman sin. Du ser nok ut som en stor drage får lille kattebabyen! Fy skam deg.

Anonymkode: 76df7...639

• Liker 1
Skrevet

Skulle IKKE ha den i Senga. Men når en liten, ensom pelsdott gråter utenfor soveromsdøren så…

Endte opp med en nydelig liten pus som sov på armen min. Helt riktig å gi etter på det altså.

Nå er hun voksen og sover stort sett der hun vil. Favorittsted er i fotenden til 16-åringen

Anonymkode: 1483e...39b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du er på parti med dyrene så gir du gode råd til ferske dyreeiere i stedet for å være drittsekk som ikke kommer med noe vettugt

Anonymkode: dca4d...a8f

Har man skaffet seg dyr så er det ens eget ansvar å lese seg opp i forkant.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...