Gå til innhold

Kattunge. Første tid i nytt hjem. Hva gjør dere med den på natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal IKKE ha katten i senga.
Hva gjør man med katten de første nettene i nytt hjem? Den blir hentet rett fra moren, alle søskene blir hentet samme dagen. Så den er ikke vant til å være alene.
La den sove i reiseburet? Lukke den inne på badet med varmekablene? Tenker en ny stor fremmed stue kan være skummelt...

Hva gjorde dere?

Anonymkode: 075c5...335

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lot den sove der den ville. Stenger ikke en katt inn i bur eller lukket rom.

Anonymkode: d8752...083

• Liker 15
Skrevet

Vi hadde vår på soverommet. Og ja den var i senga de første dagene. Det var likevel uproblematisk å slutte med det etter en liten stund når den var tilvent andre katten og resten av leiligheten, og deretter har den ikke vært på soverommet og sover ikke i sengen med oss. 

Det var ikke aktuelt å ha den noe annet sted da vi hadde en annen katt den ikke kunne møte ennå (bli kjent med hverandre via lukt men i hvert sitt rom først) + at kattungen ikke skal være alene. 

Anonymkode: 36f47...cee

• Nyttig 2
Skrevet

Hadde latt den være inne i katterommet dere har laget til til den, hvis dere har det? Der skal den jo uansett være i noen dager. Der har den alt den trenger med do, vann, mat, leker, varme og seng.

Anonymkode: d92f6...fe6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk at det er en liten baby som er vant til å være med mor og søsken døgnet rundt! Den trenger nærhet og trygghet. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Og katter skal ikke stenges inne i reisebur utenom på nødvendige reiser eller ved sykdom... Men å ha åpent reisebur fremme, gjerne med et pledd fra der den vokste opp, det anbefales :)

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Skal den videre sove på stuen så sover du ilag med den der de første nettene. 

Anonymkode: cad4a...4dc

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 22.55):

Vi skal IKKE ha katten i senga.
Hva gjør man med katten de første nettene i nytt hjem? Den blir hentet rett fra moren, alle søskene blir hentet samme dagen. Så den er ikke vant til å være alene.
La den sove i reiseburet? Lukke den inne på badet med varmekablene? Tenker en ny stor fremmed stue kan være skummelt...

Hva gjorde dere?

Anonymkode: 075c5...335

Har dere egentlig lest dere opp på hva det kreves å ha et dyr?

Anonymkode: 2dff3...3a5

• Liker 11
Skrevet

stakkars kattunge som må være alene om nettene 😭😭

Anonymkode: e8b5d...9f8

• Liker 9
Skrevet

Jeg har hund og katt og aldri hatt dyr i senga, unntaket er de første dagene! Da får de være på soverommet vårt, og har en egen seng, men er de redd og lei seg og trenger nærhet, så får de lov til å komme opp sammen med oss. 

Eventuelt skaff en katteseng, og legg madrassen din ved siden av på et gjesterom eller hvor som helst. Det første døgnet er de redde og veldig alene etter å ha blitt skilt fra mor og søsken. 

Anonymkode: c85ba...b13

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har dere egentlig lest dere opp på hva det kreves å ha et dyr?

Hvorfor så ufin, TS ber jo om råd for å gjøre det beste for kattungen

Anonymkode: dca4d...a8f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har sovet mange netter på sofaen når vi har hatt nye dyr i hus, og så beveget meg inn på soverommet med åpen dær når dyret har begynt å falle til ro på faste steder om nettene.

Anonymkode: bf158...635

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde mine kattunger på badet med varmekabler på så de ikke skulle bli kald. Lagde til en seng og satte frem reiseburet åpent så de hadde en "hule" å gjemme seg i. Men vet ikke om jeg hadde gjort det om det var bare en kattunge, da hadde jeg nok heller sovet på sofaen første natten. Da får du gitt den selskap og den ikke er på soverommet? Er skummelt for en liten å være alene så lenge første dag uten familien...

Skrevet

Mine gikk fritt rundt i huset. De var 2 da. Ingen problem, har trygge og kosete katter i dag :) For all del ikke steng katten inne i et lite bur… 

Anonymkode: 1f8d2...136

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her finner du stort sett alt du trenger å vite TS:

https://fod.no/den-forste-tiden-i-nytt-hjem-og-kattehold/

Anonymkode: 0cc6b...704

Sånn bortsett fra at det ikke står noen verdens ting om hva man skal gjøre med katten de første nettene da. Som faktisk var det TS lurte på. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor så ufin, TS ber jo om råd for å gjøre det beste for kattungen

Anonymkode: dca4d...a8f

Når jeg ser at folk skaffer seg dyr uten at man i i det hele tatt leser seg opp så sier jeg ifra. Det er snakk om et levende vesen som er helt avhengig av oss og jeg vil alltid være på parti med dyrene.

• Liker 6
Skrevet

Husk at kattungen hele livet har sovet tett med mor og søsken, det er hva som er naturlig for den.

Det kan være svært skremmende for en kattunge at den først blir tatt fra mor og søsken, ført til et helt fremmed hjem og så skal sove en hel natt alene. Det går mot deres natur.

Du bør derfor sove sammen med kattungen på samme måte som man ville gjort med en valp. Det enkleste er å ha den i sengen (mest komfortabelt for deg), men hvis det er helt utelukket så kan du sove sammen med den på sofaen eller madrass på gulvet.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

De sov i senga ved siden av meg 😀

Endret av Maskinfører
  • Liker 2
Skrevet

Vi skulle heller aldri ha dyra i senga

Vel. 

Det varte ikke så lenge. 

😂

Anonymkode: 61648...21e

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...