Gå til innhold

Samboer som ikke vil legge ut for flybilletter til felles ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, verden går ikke under av å ikke reise til utlandet i ferien altså.

Det er så merkelig hvordan det de siste tiårene er blitt slik at utenlandsreise er det eneste som er godtatt som ferie.

Og likevel prater mange om hvor mye bedre alle hadde det økonomisk for noen tiår siden... Selv om det da var svært få som hadde råd til å dra til "Syden" eller andre steder i ferien.

Anonymkode: 9bad6...a26

Det er ikke verdens undergang, selvfølgelig. Men mange vil unnslippe det kjipe været i Norge om sommeren, etter å ha frosset mesteparten av året.

Anonymkode: 789f6...2ed

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke verdens undergang, selvfølgelig. Men mange vil unnslippe det kjipe været i Norge om sommeren, etter å ha frosset mesteparten av året.

Har man ikke råd så har man ikke råd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (10 timer siden):

Du kan da vel ikke forvente at han skal forskuttere billettene for deg helt uten videre? Kjipt om en av dere ikke har penger nå men da er realiteten at en ikke har penger nå.

Det hadde aldri falt meg inn å spørre på den måten der heller.

Jeg var i tilsvarende situasjon for noen år tilbake men da sa jeg det bare som det var at jeg på det tidspunktet ikke hadde råd til å kjøpe flybilletter og kunne derfor ikke være med samboer på en ferietur hen hadde lyst til å reise på. Hun tilbydde seg å forskuttere reisen for meg (og jeg takket ja), men da var det hennes forslag på hennes premisser. Hadde hun ikke foreslått det så hadde jeg ikke kunnet reise og det hadde vært helt greit - for jeg hadde ikke økonomi der og da til det.

Ellers må dere lære dere å kommunisere som andre og har nevnt. "nei" er relativt overflatisk dialog.

Da får vel samboeren finne seg et annet sommerhus å reise til. Er heller ikke fair at han skal bo gratis  hennes familie feriebolig når resten ikke har får vært med. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man ikke råd så har man ikke råd.

Selvfølgelig. Poenget er at FAMILIEN som helhet har råd. Bare at samboer ikke vil være familie med TS. De har ingen familie. De er to romkompiser som deler bolig, og som tilfeldigvis har fått barn sammen. De bor i et kollektiv. Hadde jeg vært TS, ville jeg ha vurdert å bytte ut kollektiv med eget sted å bo.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du lever over evne. Bli hjemme. Spar opp en buffer i stedet for å kaste om deg med penger du ikke har. 

Anonymkode: 82836...454

Utsett ferien et år. Spar feriepenger du får utbetalt i år og bruk dem til flybilletter for deg og dine barn neste år.

Anonymkode: ad0dd...bec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curiousine skrev (Akkurat nå):

Da får vel samboeren finne seg et annet sommerhus å reise til. Er heller ikke fair at han skal bo gratis  hennes familie feriebolig når resten ikke har får vært med. 

Selvfølgelig. Hadde jeg vært moren til TS, ville jeg selvfølgelig ikke ha lånt huset til datterens samboer som oppførte seg på denne måten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utsett ferien et år. Spar feriepenger du får utbetalt i år og bruk dem til flybilletter for deg og dine barn neste år.

Anonymkode: ad0dd...bec

Eller enda bedre - bruk dem på å etablere deg på nytt, uten samboer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære venn ❤️ 

Beklager hvis jeg har gått glipp av noe viktig i tråden, jeg kom ikke lenger enn til side 4. 

Jeg foreslår at du ikke legger mer energi i denne turen med din samboer. Bare si at det dessverre ikke blir noen tur med ham.

Se deg om etter andre reisepartnere, for eksempel de som har lånt deg feriehuset. Hvis de ønsker å reise på tur med det og barna: hvis ikke du tør be dine nye reisepartnere om å legge ut for dere, så kan du ta det på "kreditt" og betale tilbake i juni. Men det må du aldri finne på å gjøre med din samboer. 

Hvis ikke han endrer innstilling, så er jo det hans valg, ikke sant. Men du må selv velge om du kan leve sånn. Jeg tror ikke mange hadde klart det. 

Han må finne seg noen andre da heller, med bedre råd. Og med det synet han har på andre mennesker, så vil han ikke det. Eller så kanskje det at du forsvinner ut av hans liv har en oppdragende effekt på ham.

Du er raus og god. Du vil finne deg en god ny mann, hvis du ønsker det. Noen som har mer å tilby en relasjon, enn penger han ikke vil dele. 

Anonymkode: 3005c...dc6

• Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Når par har separat økonomi og den ene tjener mye mer enn den andre, så skal livsstilen avpasses til den fattigste parten. De kan da ikke ha standard på hus, bil og ferier som er tilpasset den rikeste. Da må TS og samboer ned i standard på alt som er tilpasset hans lønn. Inkludert denne ferien. Han må forstå at det ikke blir noe ferie hvis hun ikke har råd til den.

Helt enig! 

Jeg tjener tre ganger mer enn samboer og ønsker en livsstil som samboer ikke har råd til. SELVSAGT betaler jeg mer da!

Anonymkode: 7081b...e4d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke har råd til turen, hjelper det ikke at et hus står der "gratis" til dere. Dere må fremdeles handle mat, komme dere til og fra. Forstår mannen godt her. Hvorfoe skal han betale på dine barn, som har en far fra før. 

Anonymkode: fc2d2...852

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når man ikke har råd til turen, hjelper det ikke at et hus står der "gratis" til dere. Dere må fremdeles handle mat, komme dere til og fra. Forstår mannen godt her. Hvorfoe skal han betale på dine barn, som har en far fra før. 

Hvorfor? De er jo familie og har felles barn?

Jeg har selv en stesønn, og samboer og jeg har felles økonomi. Selvfølgelig bidrar jeg like mye til hans barn, fordi vi er en familie tross alt, og fordi jeg ønsker at vi som familie skal reise på ferie sammen. Selv spanderte jeg ferie på samboer og barn før vi fikk helt felles økonomi, rett og slett fordi jeg unnet dem det.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer stusselig enn å meske meg i masse penger mens min partner og hans barn må være hjemme eller snu på hver krone. Jeg tjener for øvrig mest.

Uansett. For meg er det et verdivalg. Det er helt greit å ville ha helt separat økonomi, men hvis man ikke unner hverandre det beste, så lenge man har råd, og man har økonomien til det, så er det et valg. Og en slik mann ville jeg aldri giddet å være sammen med. For meg er det viktig å være sammen med en mann som er like raus som meg selv.

Endret av SPOCA
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal han bli sammen med en dame som har barn fra før, hvis han ikke gidder å involvere seg i disse barna? Da får han heller bli sammen med en barnløs dame.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og dere skal låne et hus fra din familie gratis? Da burde han betalt for alles billetter uten en diskusjon. For en mann

Anonymkode: 3ba10...671

Eh, nei? Ser du ikke forskjellen på fem flybilletter og overnatting? 

Og hva er hennes bidrag mtp boligen man låner gratis? Hun er så heldig at man kan låne gratis, men virker ikke som at det er noe bidrag der som tilsier at mannen skal betale alles flybilletter.

Endret av norw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (3 minutter siden):

Eh, nei? Ser du ikke forskjellen på fem flybilletter og overnatting? 

Jeg synes samboere med felles barn bør ha felles økonomi. Men det er nå meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes samboere med felles barn bør ha felles økonomi. Men det er nå meg.

Hvis man har separat økonomi er det ingen grunn til at mannen skal betale alles flybilletter bare fordi hun har snill familie som låner bort feriested gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (Akkurat nå):

Hvis man har separat økonomi er det ingen grunn til at mannen skal betale alles flybilletter bare fordi hun har snill familie som låner bort feriested gratis.

Nei. Men da må han betale til hennes familie. De er da ikke pliktig til å forsørge sin datters romkompis.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Men da må han betale til hennes familie. De er da ikke pliktig til å forsørge sin datters romkompis.

Betale for feriested som man låner gratis? Hehe... 😑

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (1 minutt siden):

Betale for feriested som man låner gratis? Hehe... 😑

HUN låner den gratis. De har ikke felles økonomi. Selvfølgelig skal han betale for seg til hennes familie. De er romkompiser i kollektiv med felles barn. De er verken gift eller har felles økonomi. Men det er typisk dere enkelte menn som ønsker å snylte på dama, og samtidig teller hver krone HUN skal betale til dere. Derfor er dere single. Veldig enkelt. TS sin samboer vil nok bli singel om ikke så lenge. Og da blir det rett på KG og klage over hvor fæle kvinner er.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

HUN låner den gratis. De har ikke felles økonomi. Selvfølgelig skal han betale for seg til hennes familie. De er romkompiser i kollektiv med felles barn. De er verken gift eller har felles økonomi. Men det er typisk dere enkelte menn som ønsker å snylte på dama, og samtidig teller hver krone HUN skal betale til dere. Derfor er dere single. Veldig enkelt. TS sin samboer vil nok bli singel om ikke så lenge. Og da blir det rett på KG og klage over hvor fæle kvinner er.

Helt utenkelig å skulle betale for et feriested som man låner gratis. Kan alltids gi dem noe symbolsk tilbake eller for eksempel tilby seg å utføre arbeid for dem, men man betaler rett og slett ikke for dette i penger. 

Det er åpenbart at de er samboere, med ett felles barn og så har hun to utenom, det burde du ha klart å fange opp 🤦

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om man har så dårlig råd at man ikke har råd til flybilletter for ferien før man får feriepenger så bør man rett og slett droppe å reise bort i ferien.

Jeg kan tenke meg at det er noe slikt samboeren til TS tenker. Si at han legger ut for billettene, så kommer ferien, men siden TS har null buffer trenger hun plutselig pengene til reparasjon av bilen eller lignende. Billettene har han uansett betalt for, så dere drar, og siden TS ikke har penger blir han også nødt til å "legge ut for" mat, opplevelser osv. Når høsten kommer har ikke TS noe mer penger, og hun begynner å forvente at han ikke skal kreve tilbake disse pengene. Hun argumenterer blant annet med at de bodde gratis grunnet hennes foreldre og at han skylder henne dette, fordi han har så mye mer penger enn henne. Feriepenger er ment å dekke manglende lønn i ferien, så man får ikke på magisk vis plutselig bedre råd. 

Bare et mulig scenario jeg som TS sin samboer ville tenkt. Men samboeren burde nok droppet å kjøpe billetter til seg selv og barn også. Så fikk dere heller funnet på noe annet. 

Endret av Traktor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...