AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #81 Skrevet 30. januar 2024 herrefred, hadde det vært meg som var sammen med deg så hadde jeg betalt billettene. Ferdig snakka. Dere er jo familie. Eller..er dere? Anonymkode: e3d32...9f6 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #82 Skrevet 30. januar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Vi har aldri vært på tur til utlandet sammen, så jeg ble så utrolig glad for at vi fikk låne dette feriehuset. Disse billettene er veldig dyre for meg, han må legge ut rundt 17 tusen for meg og barna mine. Jeg har hatt mye utgifter i det siste, derfor har jeg ikke disse pengene før i juni. Jeg står helt alene med alt til to store barn og halvparten til felles barn. Samboeren min har råd til dette, det vet jeg da han har veldig god råd. Det er januar. Du har ikke pengene. Du skal ikke bruke penger du først får om et halvt år. Det er både totalt uforsvarligt og idiotisk. 7 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke snakk om å forvente, men jeg ønsker virkelig at vi for en gang skyld kan dra på feire sammen som en familie. Finn på noe du har råd til med en mann som gidder. 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg pleier hver sommer å ta med barna på ting og weekend turer, men da er han aldri med fordi han ikke gidder. Hyggelig type du har valgt deg. VALGT. 7 hours ago, AnonymBruker said: Men denne muligheten ble han faktisk glad for selv når vi fikk den. Jeg skjønner derfor ikke noe. Dette er en mann som egentlig liker å reise også, han har reist mye før vi ble sammen. Anonymkode: bd5b6...9ef Du skjønner ikke at han ikke vil betale for deg og dine barn? Ut fra alt annet du forteller om ham, har jeg virkelig svært ved å tro det kan komme som en overraskelse. Anonymkode: 82836...454 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #83 Skrevet 30. januar 2024 Snublefot62 skrev (19 minutter siden): Jeg synes dette er et godt (og viktig spørsmål). Hadde samboer kommet med samme forventning om at jeg hadde lånt henne penger som hen skal betale tilbake fra feriepengene så hadde jeg reagert på manglende forståelse av økonomi. Feriepenger er ikke ensbetydende med at en får uendelig med mye penger utbetalt selv om mange oppfører seg sånn. Man får 10,5 eller 12% av årslønna utbetalt den ene måneden, som resulterer i litt mer utbetalt enn vanlig men ikke enormt mye mer. Og sannsynligvis for de fleste ikke nok til å dekke 17k pluss andre reiseutgifter uten videre i tillegg til de faste utgiftene og vanlig forbruk. Hen? Vet du ikke kjønnet på din egen samboer? Det var da underlig. Det er også utrolig lite greit med menn som skal ha barn med en dame, for så å drive komplett separat økonomi. Så lurer dere på hvorfor mange damer vil være gift før barn. DERFOR. Anonymkode: 789f6...2ed 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #84 Skrevet 30. januar 2024 Hadde aldri dratt på ferie med en sånn mann. Heller ikke valgt å dele livet med ham. Vedder på at den mest brukte appen på mobilen hans, er kalkulatoren. Anonymkode: 8f265...1ed 6 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #85 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har han lagt ut for deg før? Og er du flink til å betale tilbake? Anonymkode: 417e8...d24 Dette har TS svart på I HI og et annet sted etterpå. Anonymkode: 149bb...42f 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #86 Skrevet 30. januar 2024 Jeg ser noen nevne at jeg ikke kan bruke så mye av feriepengene mtp å også ha noe å leve av. Jeg jobber hver sommer ekstra, så jeg har lønn i tillegg til feriepengene som vanlig. Jeg har absolutt råd å dra på ferie til sommeren. Anonymkode: bd5b6...9ef 8 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #87 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mulig jeg er på bærtur her altså, er mange år siden jeg har reist til utlandet. Men 17.000,- i flybillett til en voksen og to barn, er ikke det veldig dyrt? Anonymkode: e2d99...285 Ungdommer over 12 betaler voksen på flyet. Anonymkode: 47297...c2b 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #88 Skrevet 30. januar 2024 Snublefot62 skrev (45 minutter siden): Jeg synes dette er et godt (og viktig spørsmål). Hadde samboer kommet med samme forventning om at jeg hadde lånt henne penger som hen skal betale tilbake fra feriepengene så hadde jeg reagert på manglende forståelse av økonomi. Feriepenger er ikke ensbetydende med at en får uendelig med mye penger utbetalt selv om mange oppfører seg sånn. Man får 10,5 eller 12% av årslønna utbetalt den ene måneden, som resulterer i litt mer utbetalt enn vanlig men ikke enormt mye mer. Og sannsynligvis for de fleste ikke nok til å dekke 17k pluss andre reiseutgifter uten videre i tillegg til de faste utgiftene og vanlig forbruk. Tja. Noen får mye i feriepenger. Men det kommer jo helt an på ts sin jobb og hvilke faste utgifter som skal dekkes inn. Og hva slags forventninger ungene får til mat og generelt en utenlandsferie hvor man gjør noe annet enn å sitte i ro i et gratis hus. Selv busskort for en hel familie koster jo litt. Det kjedelige svaret er nok at ts og familien ikke har råd til å reise dit i år. Men at det går an å spare. Anonymkode: 0ae75...0e6 2
kaarebjarne Skrevet 30. januar 2024 #89 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi er en familie på 5. Jeg har to barn fra før og sammen har vi et felles. Vi har fått låne et feriehus i utlandet gratis av min familie til sommeren. Greia er at jeg ikke har råd før feriepengene kommer å betale for flybillettene for meg og mine to barn, han sier han skal betale for seg og fellesbarn. Jeg spør om han kan legge ut i mens da han absolutt har pengene til det og han vil ikke merke det i "lommeboka". Så får han pengene igjen i juni. Han sier nei og atter nei uten å gi noen grunn annet enn nei. Det betyr at hvis vi skal bestille i juni er nok flybillettene så dyre at jeg ikke har råd likevel i forhold til prisene som er nå. Jeg har ikke lånt penger av han før heller, så er ikke det at jeg ikke betaler tilbake. Samboer vil gjerne dra han også, så er heller ikke det. Jeg blir lei meg over dette. Hva tenker dere her om saken? Anonymkode: bd5b6...9ef Så dere har ikke diskutert temaet økonomi i det hele tatt når dere valgte å få barn, samtidig som du har særkullsbarn? 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #90 Skrevet 30. januar 2024 Han må svare på hvorfor han ikke vil legge ut for deg. Så tar dere det derfra. Det blir ingen tur om han ikke gjør det, så nå får han være ærlig og si hva som faktisk er problemet hans her. Dette gjelder jo ikke bare denne turen, han virker jo litt frakoblet generelt, verner om seg og sitt og anser ikke deg og dine som familie. Anonymkode: 85ef6...5a0 5
Gjest takinova Skrevet 30. januar 2024 #91 Skrevet 30. januar 2024 Er du 100% sikker på at han har råd til å legge ut? I min verden er det slik at om du stiller med hus(fra din familie), så stiller han med flybilletter. Jeg slutter aldri å undre meg over hvor lite raus enkelte er.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #92 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tja. Noen får mye i feriepenger. Men det kommer jo helt an på ts sin jobb og hvilke faste utgifter som skal dekkes inn. Og hva slags forventninger ungene får til mat og generelt en utenlandsferie hvor man gjør noe annet enn å sitte i ro i et gratis hus. Selv busskort for en hel familie koster jo litt. Det kjedelige svaret er nok at ts og familien ikke har råd til å reise dit i år. Men at det går an å spare. Anonymkode: 0ae75...0e6 Det kjedelige svaret er at familien til TS hadde fint hatt råd til det hvis de hadde felles økonomi. Når samboeren foretrekker å kjøpe en unødvendig dyr jakke til seg selv for 10 000 kroner, samtidig som han ikke ønsker å bidra til at familien får en fin sommerferie, så er de ikke en familie. Anonymkode: 789f6...2ed 17 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #93 Skrevet 30. januar 2024 takinova skrev (6 minutter siden): Er du 100% sikker på at han har råd til å legge ut? I min verden er det slik at om du stiller med hus(fra din familie), så stiller han med flybilletter. Jeg slutter aldri å undre meg over hvor lite raus enkelte er. Han bestilte seg nettopp en jakke til 10 000 kroner. Anonymkode: 789f6...2ed 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #94 Skrevet 30. januar 2024 takinova skrev (6 minutter siden): Er du 100% sikker på at han har råd til å legge ut? I min verden er det slik at om du stiller med hus(fra din familie), så stiller han med flybilletter. Jeg slutter aldri å undre meg over hvor lite raus enkelte er. Denne forstår jeg ikke. Å stille med hus koster jo ikke TS en krone. Det blir jo ikke rettferdig mellom de to. Anonymkode: c5363...6c6 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #95 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har aldri vært på tur til utlandet sammen, så jeg ble så utrolig glad for at vi fikk låne dette feriehuset. Disse billettene er veldig dyre for meg, han må legge ut rundt 17 tusen for meg og barna mine. Jeg har hatt mye utgifter i det siste, derfor har jeg ikke disse pengene før i juni. Jeg står helt alene med alt til to store barn og halvparten til felles barn. Samboeren min har råd til dette, det vet jeg da han har veldig god råd. Jeg ser noen skrive at jeg ikke sier hele historien, men det er det jeg nettopp gjør. Og for å presistere igjen, jeg spør aldri han om penger eller skylder han penger fra før. Det er ikke snakk om å forvente, men jeg ønsker virkelig at vi for en gang skyld kan dra på feire sammen som en familie. Jeg pleier hver sommer å ta med barna på ting og weekend turer, men da er han aldri med fordi han ikke gidder. Men denne muligheten ble han faktisk glad for selv når vi fikk den. Jeg skjønner derfor ikke noe. Dette er en mann som egentlig liker å reise også, han har reist mye før vi ble sammen. Anonymkode: bd5b6...9ef Han gidder ikke å være med deg og barna på turer? Hva slags premieidiot er dette? Det er veldig mye mer enn disse pengene dere må snakke om. Du burde rett og slett si at du ikke finner deg i sånn oppførsel og at en familiefar er så lite solidarisk og til stede. Dette går jo ikke an. Anonymkode: 8e34f...288 4
MzMe Skrevet 30. januar 2024 #96 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hen? Vet du ikke kjønnet på din egen samboer? Det var da underlig. Det er også utrolig lite greit med menn som skal ha barn med en dame, for så å drive komplett separat økonomi. Så lurer dere på hvorfor mange damer vil være gift før barn. DERFOR. Anonymkode: 789f6...2ed Det står henne først og så hen, i samme setning 🤭 Kanskje ikke helt sikker på kjønn? 😂 3
Gjest takinova Skrevet 30. januar 2024 #97 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Denne forstår jeg ikke. Å stille med hus koster jo ikke TS en krone. Det blir jo ikke rettferdig mellom de to. Anonymkode: c5363...6c6 Du er kanskje av dem som tror at det er gratis å holde seg med feriehus i utlandet og ikke skjønner hvorfor eierne ønsker betaling når de låner det ut? Her har TS fått låne gratis - sannsynligvis fordi de ønsker å la henne og barna ha en fin opplevelse. La oss si dette huset ligger i Nice eller Thailand og de skal reise dit i fellesferien. Da gir utleierne potensielt avkall på mange titusen kroner. Og dette skal gjerrigknarken hun er "venn" med få meske seg gratis i?
Irja Skrevet 30. januar 2024 #98 Skrevet 30. januar 2024 Jeg hadde avlyst ferien. Kanskje forholdet i samme slengen. Stoler han ikke på deg? Hva er problemet? Dette høres ikke normalt ut. Hvis det ikke er noe problem for han å legge ut, så synes jeg dette er helt håpløst. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #99 Skrevet 30. januar 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Vi er en familie på 5. Jeg har to barn fra før og sammen har vi et felles. Vi har fått låne et feriehus i utlandet gratis av min familie til sommeren. Greia er at jeg ikke har råd før feriepengene kommer å betale for flybillettene for meg og mine to barn, han sier han skal betale for seg og fellesbarn. Jeg spør om han kan legge ut i mens da han absolutt har pengene til det og han vil ikke merke det i "lommeboka". Så får han pengene igjen i juni. Han sier nei og atter nei uten å gi noen grunn annet enn nei. Det betyr at hvis vi skal bestille i juni er nok flybillettene så dyre at jeg ikke har råd likevel i forhold til prisene som er nå. Jeg har ikke lånt penger av han før heller, så er ikke det at jeg ikke betaler tilbake. Samboer vil gjerne dra han også, så er heller ikke det. Jeg blir lei meg over dette. Hva tenker dere her om saken? Anonymkode: bd5b6...9ef Hadde revurdert hele mannen. Anonymkode: 926fd...a76 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #100 Skrevet 30. januar 2024 takinova skrev (16 minutter siden): Du er kanskje av dem som tror at det er gratis å holde seg med feriehus i utlandet og ikke skjønner hvorfor eierne ønsker betaling når de låner det ut? Her har TS fått låne gratis - sannsynligvis fordi de ønsker å la henne og barna ha en fin opplevelse. La oss si dette huset ligger i Nice eller Thailand og de skal reise dit i fellesferien. Da gir utleierne potensielt avkall på mange titusen kroner. Og dette skal gjerrigknarken hun er "venn" med få meske seg gratis i? Her må du skille snørr og bart. At eierne av feriehuset ikke får inntekten de kunne hatt ved å låne det til TS, koster fortsatt ikke TS en krone. Så som samboeren til TS hadde vært normal - og ikke en egoistisk drittsekk - så hadde det på ingen måte vært rettferdig at samboeren skulle dekket alle kostnader til flybilletter, samtidig som TS ikke skulle betale noe for hverken leie av hus eller flybilletter. Det rettferdige er at TS betaler for sine særkullsbarn, så burde TS og samboeren fordelt kostnaden av billettene for de to og deres felles barn ut i fra total inntekt. Anonymkode: c5363...6c6 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå