AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Hvordan funker det? Hva går jobber deres ut på? Lese søknader og finne frem i lovverket på om det er do or don’t? Også da, hva gjør dere videre da? Skriver svar på søknaden, sender ut brev eller elektronisk? Hva gjør dere ila arbeidsdagen når dere ikke har søknader å saksbehandle? Jeg må ha det inn med teskje. Anonymkode: bb31d...765
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Hva slags saksbehandler tenker du på? Jeg har i perioder drevet med saksbehandling. Det har vært søknadsbehandling, men også gjennomgang og presisering av regelverk, utlysning av ordninger, svar på spørsmål på telefon og mail. Anonymkode: 92474...813
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Jeg er ikke saksbehandler men jobber med et av systemene mange bruker. Mitt inntrykk er at det aldri er tomt for søknader å behandle (eller klager på vedtak) 😄 Anonymkode: a01ec...513 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva slags saksbehandler tenker du på? Jeg har i perioder drevet med saksbehandling. Det har vært søknadsbehandling, men også gjennomgang og presisering av regelverk, utlysning av ordninger, svar på spørsmål på telefon og mail. Anonymkode: 92474...813 Jeg vet ikke, finnes det så mange saksbehandlingsformer? Anonymkode: bb31d...765
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Jeg er saksbehandler innenfor forsikring. Jobben går ut på å saksbehandle saker som kommer inn 🤣 Anonymkode: 74321...dac
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan funker det? Hva går jobber deres ut på? Lese søknader og finne frem i lovverket på om det er do or don’t? Også da, hva gjør dere videre da? Skriver svar på søknaden, sender ut brev eller elektronisk? Hva gjør dere ila arbeidsdagen når dere ikke har søknader å saksbehandle? Jeg må ha det inn med teskje. Anonymkode: bb31d...765 Ja, det er omtrent akkurat slik min jobbhverdag er. Det går aldri tomt for saker å behandle der jeg jobber. Alt går elektronisk. Vi har mye systemstøtte og ferdige tekster for de vanligste problemstillingene som vi svarer på. En time i uka svarer jeg på telefoner fra kunder. Anonymkode: b101e...8a2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er saksbehandler innenfor forsikring. Jobben går ut på å saksbehandle saker som kommer inn 🤣 Anonymkode: 74321...dac Ja, men hvordan saksbehandler man en sak?🤣 steg for steg. Anonymkode: bb31d...765
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke, finnes det så mange saksbehandlingsformer? Anonymkode: bb31d...765 Ja, behandling av byggesøknader blir noe helt annet enn å behandle komplekse skattespørsmål eller søknader om økonomisk støtte til en frivillig organisasjon. Kompleksiteten er svært forskjellig, og kompetansekravene deretter. Anonymkode: 92474...813 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Da jeg jobbet med byggesaker så gikk jeg gjennom søknaden og sjekka blant annet lovverk og kart i forbindelse med flom, skred osv. Så skrev jeg vedtak og sendte ut elektronisk. Vi gikk aldri tom for saker 😝 Anonymkode: ded65...fc4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har jobbet som saksbehandler tidligere, i ulike jobber, og det kommer helt an på saken 😝 Du har veldig mange ulike saker, som er av ulik kompleiskistet og regelverk. Jeg har jobbet med veldig komplekse saker son krever mer etterforskningsmetode, og saksbehandling som er mer eller mindre "trykk og setmple". Vil anbefale deg å lese litt om hypotese testing innen etterforsking, og generell være nysgjerrig av natur. Og kjenn ditt rettsområde! Anonymkode: 9f66a...e62
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 Som saksbehandler av sosialhjelp: 1: Søknad registreres og havner i oversikten over saker under behandling (den er aldri tom). Alle dokumenter må gis en tittel som er beskrivende og legges inn som riktig dokumenttype (ved elektroniske søknader kan de være mye feil her som må rettes opp), saksbehandler gjør dette i fagsystemet. 2: Undersøk søknaden. Hva søkes det om, hva er lagt ved av dokumentasjon, hvor mye haster saken (som hovedregel behandles de i rekkefølgen de kommer inn, men det må vurderes om det er en hastesak sett opp mot de andre søknadene under behandling)? I NAV undersøker vi særlig hva slags inntekter og utgifter personen har hatt, og vi må slå opp i en rekke fagsystemer for å innhente info. Vurder om det må etterspørres dok, send da ut forvaltningsmelding med frist. Hvis det er nødvendig så kontaktes bruker per telefon og det kan settes opp timeavale ved behov (for å kartlegge). 3: Vurder søknad opp mot lovverket, legg inn ytelser til utbetaling (hvis penger innvilges) og skriv vedtak. Hvis sakene er kompliserte tas de opp på saksdrøft, der andre saksbehandlere og fagleder kan komme med innspill. I vedtaket skal svaret på søknaden begrunnes på en forståelig måte. 4: Vedtak sendes til godkjenning og vedtaksfullmektig vurderer vedtaket, sett opp mot søknad og dokumentasjon. Vedtaksgodkjenner kan avvise eller godkjenne saken. Blir den avvist er det som regel fordi noe er feil (kan være brukt feil lovhjemmel, være feil i beløp, feil i kidnummer, feil ytelsesperiode osv), de er uenige i vurderingen eller vedtaket ikke er forståelig nok (hvorfor får bruker dette eller hvorfor avslås det). Da må saksbehandler rette opp og endre vedtaket. 5: Være tilgjengelig for oppfølging i etterkant av vedtaket og behandle klager hvis det kommer inn Anonymkode: ba295...995 1
Andro Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 Få stillinger har rene saksbehandleroppgaver. Nesten alle saksbehandlere har en fagstilling, der de også behandler saker innen sitt kompetanseområde - som å besvare søknader, tildele midler eller forberede saker for vedtak i styre eller politiske forum. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 Det spørs på hvor du jobber, da. Jeg er saksbehandler i en domstol. Det er forskjellig hva man gjør etter hva slags fagfelt det er snakk om. Arv og skifte - veilede arvinger om hva slags skifteform de kan velge, utstede skifteattester osv. I straffesaker - beramme straffesaker, kontakt med advokater og politi rundt en sak, oppnevne bistandsadvokat, oppnevne forsvarer, innkalle meddommere. Også er det andre fagfelt som konkurs, tvangssalg, fravikelse (utkastelse), andre tvistesaker (folk som stevner ditt og datt for diverse) osv. Anonymkode: 33389...dee
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 Jeg er saksbehandler på universitet, behandler opptaksøknader, klagesaker, jobbsøknader, permisjoner fra studie, fritak for semesteravgift, godkjenning av ekstern utdanning… og sikkert mye mer. Anonymkode: d6879...426
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 Andro skrev (4 minutter siden): Få stillinger har rene saksbehandleroppgaver. Nesten alle saksbehandlere har en fagstilling, der de også behandler saker innen sitt kompetanseområde - som å besvare søknader, tildele midler eller forberede saker for vedtak i styre eller politiske forum. Dette. Jeg er saksbehandler og jobber etter forvaltningsloven osv. Men jeg er først og fremst rådgiver. 90 % av jobben min omhandler faget mitt, og kanskje 10 % er saksbehandling. Noen ganger kan jeg være saksbehandler for en klagesak, f.eks. at noen klager på støy. Jeg tar imot klagen, arkiverer den, ser om det er lignende klager på samme støykilde, går gjennom planbestemmelser/reguleringsplan, drar på befaring, har møter osv. Anonymkode: 4d521...897
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 I perioder er det flere saker å saksbehandle enn andre. Jeg prøver å dele dagen i to. Før lunsj jobbe med å få unna flest mulig saker. Del 2 av dagen er det møter, utviklingsoppgaver, nye ansvarsområder, utbedring av nettsider, statistikkarbeid, presentasjoner, opplæring av nye ansatte osv osv. Noen mnd av året jobber jeg nesten bare med klagesaker. Får spørsmål om alt mulig fra internasjonale studenter og skolepenger til hvordan aktivere studierett og hvordan få godkjent emner fra ett universitet i en ny grad ved et annet lærested. Jobber på universitetet. Anonymkode: 832a3...5dd
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 Jeg jobba som saksbehandler i barneverntjenesten i mange år. Der er det jo veldig individuelt hvordan man "saksbehandler en sak", da hver familie og hver barn har ulike behov og utfordringer. Et felles minimum var at det var frist på hver undersøkelse på 3 måneder. Holdt vi ikke fristen så måtte vi melde oss selv til fylkesmannen/statsforvalteren. Anonymkode: 555a4...fd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå