AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Del Skrevet 29. januar 2024 Hei! Jeg var nylig hos gynekologen, hvor hun tok en innvendig ultralyd av meg. Hun sa at alt så veldig fint ut og at jeg hadde mange poser med egg. Men hva vil det si? Er det noen som har flere egg enn andre? Eller noen som vet hva det betyr? Jo flere egg jo større sjanse for å bli gravid? Kanskje noen som skjønner litt mer av dette? Anonymkode: 2f9ed...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 29. januar 2024 #2 Del Skrevet 29. januar 2024 Har du pcos ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Del Skrevet 29. januar 2024 Sofakona skrev (19 minutter siden): Har du pcos ? Nei:) Har det en sammenheng? Anonymkode: 2f9ed...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 29. januar 2024 #4 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei! Jeg var nylig hos gynekologen, hvor hun tok en innvendig ultralyd av meg. Hun sa at alt så veldig fint ut og at jeg hadde mange poser med egg. Men hva vil det si? Er det noen som har flere egg enn andre? Eller noen som vet hva det betyr? Jo flere egg jo større sjanse for å bli gravid? Kanskje noen som skjønner litt mer av dette? Anonymkode: 2f9ed...c40 Hver syklus modnes det flere egg enn bare det egget som kroppen slipper.. Hva det vil si er vanskelig å vite når man ikke vet hvor mange eggposer gyn såg. Ja - noen har flere eggposer enn andre hver syklus, men det kan også variere fra syklus til syklus. Flere eggposer betyr ikke større sjanse for å bli gravid den gjeldene eller kommende syklus nei. Kroppen modner som regel bare ett egg hver syklus - i noen tilfeller 2 egg. Hver eggpose inneholder 1 egg, noen eggposer inneholder ikke egg. Jeg har f.eks ved ulike UL har alt i fra 3 til 15 eggposer 4-5 dager før EL - har ikke pcos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Del Skrevet 29. januar 2024 Nei, mengden egg har ingenting å si for din evne til å bli gravid eller ikke. Ikke med mindre det er ekstremt mye eller ekstremt lite. Ingen av de delene er bra. Din evne til å bli gravid naturlig er like stor som alle andre på din alder, selv om de har få egg eller litt mer enn normalt. Alder er egentlig den beste indikasjonen på din fertilitet. Det er fordi at selv om kroppen produserer 20 egg, 10 egg eller 3 egg per syklus, så er det allikevel bare ett egg som blir valgt ut (eggløsning), resten kvitter kroppen seg med også starter den på nytt. MEN det er allikevel gode nyheter at du har mange egg dersom du en dag måtte ty til IVF-behandling. Da får legene hentet ut flere egg per runde som de kan fertilisere. Men også her skal man ikke være på den sikre siden og vente med å bli gravid i all uendelighet, for kroppen produserer mindre egg jo eldre man blir og denne prosessen varierer fra kvinne til kvinne. Noen kan ha mange egg livet ut, noen kan ha få egg livet ut, og noen kan oppleve å ha mange egg når de er 35 og at det er nesten tomt når man er 38. Så ja, noen kvinner har flere egg enn andre. Og noen har færre. Uansett gode nyheter at du har mange egg! Anonymkode: 0ee72...48a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, mengden egg har ingenting å si for din evne til å bli gravid eller ikke. Ikke med mindre det er ekstremt mye eller ekstremt lite. Ingen av de delene er bra. Din evne til å bli gravid naturlig er like stor som alle andre på din alder, selv om de har få egg eller litt mer enn normalt. Alder er egentlig den beste indikasjonen på din fertilitet. Det er fordi at selv om kroppen produserer 20 egg, 10 egg eller 3 egg per syklus, så er det allikevel bare ett egg som blir valgt ut (eggløsning), resten kvitter kroppen seg med også starter den på nytt. MEN det er allikevel gode nyheter at du har mange egg dersom du en dag måtte ty til IVF-behandling. Da får legene hentet ut flere egg per runde som de kan fertilisere. Men også her skal man ikke være på den sikre siden og vente med å bli gravid i all uendelighet, for kroppen produserer mindre egg jo eldre man blir og denne prosessen varierer fra kvinne til kvinne. Noen kan ha mange egg livet ut, noen kan ha få egg livet ut, og noen kan oppleve å ha mange egg når de er 35 og at det er nesten tomt når man er 38. Så ja, noen kvinner har flere egg enn andre. Og noen har færre. Uansett gode nyheter at du har mange egg! Anonymkode: 0ee72...48a Hæ? Selvsagt har det noe å si! Hadde hun ikke hatt ett eneste egg, ville det jo i aller høyeste grad påvirket muligheten for å bli gravid? Anonymkode: 1ca4e...d09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hæ? Selvsagt har det noe å si! Hadde hun ikke hatt ett eneste egg, ville det jo i aller høyeste grad påvirket muligheten for å bli gravid? Anonymkode: 1ca4e...d09 Les hele teksten og hoved innlegget.. Det at en person har MANGE eggposer øker ikke sannsynligheten for graviditet.. Det er det som er ment med den setningen du påpeker er feil. Ts hadde ikke lite egg, ts hadd mange eggposer og lurte på om det betydde økt sjanse for for graviditet.. Noe det ikke betyr.. Slike små kommentarer tatt ut av sammenheng skaper feilinformasjon. Anonymkode: 86259...7a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Les hele teksten og hoved innlegget.. Det at en person har MANGE eggposer øker ikke sannsynligheten for graviditet.. Det er det som er ment med den setningen du påpeker er feil. Ts hadde ikke lite egg, ts hadd mange eggposer og lurte på om det betydde økt sjanse for for graviditet.. Noe det ikke betyr.. Slike små kommentarer tatt ut av sammenheng skaper feilinformasjon. Anonymkode: 86259...7a9 Dette du skriver her er feil. Med mindre man har PCOS, så betyr generelt mange egg større sjanser til å bli gravi enn om man har få egg. Lav FSH og høy AMH (mange egg) pleier vanligvis å gå hånd i hånd. Selvsagt er det unntak, f.eks. en kvinne rundt 40 med mange egg vil ikke kunne regne med at de fleste eggene er av god kvalitet. Men en kvinne på f.eks. 25 med mange egg, kan regne med at de fleste er av god kvalitet med tilsvarende gode sjanser til å bli gravid. Anonymkode: c6ca0...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #9 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette du skriver her er feil. Med mindre man har PCOS, så betyr generelt mange egg større sjanser til å bli gravi enn om man har få egg. Lav FSH og høy AMH (mange egg) pleier vanligvis å gå hånd i hånd. Selvsagt er det unntak, f.eks. en kvinne rundt 40 med mange egg vil ikke kunne regne med at de fleste eggene er av god kvalitet. Men en kvinne på f.eks. 25 med mange egg, kan regne med at de fleste er av god kvalitet med tilsvarende gode sjanser til å bli gravid. Anonymkode: c6ca0...5e2 Nei det er det ikke.. Her er ikke snakk om mange egg - høy AMH... Det er snakk om mange eggposer sett på UL.. Ikke alle eggposer inneholder egg. Antall eggposer man har per syklus - gir ikke økt sjanse for graviditet. Kroppen modner bare ett - i noen tilfeller 2 egg per syklus. Anonymkode: 86259...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #10 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er det ikke.. Her er ikke snakk om mange egg - høy AMH... Det er snakk om mange eggposer sett på UL.. Ikke alle eggposer inneholder egg. Antall eggposer man har per syklus - gir ikke økt sjanse for graviditet. Kroppen modner bare ett - i noen tilfeller 2 egg per syklus. Anonymkode: 86259...7a9 Jada, dette vet jo alle. Poenget er at jo, med mange egg så blir sjansen for graviditet høyere. Litt avhenig av kvinnens alder også selvsagt. Anonymkode: c6ca0...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jada, dette vet jo alle. Poenget er at jo, med mange egg så blir sjansen for graviditet høyere. Litt avhenig av kvinnens alder også selvsagt. Anonymkode: c6ca0...5e2 Alle vet ikke dette- i så tilfelle ville ikke TS ha spurt... Så mine svar var på ingen måte feil i forhold til hva TS faktisk stilte spørsmål om.. Antall egg i forhold til eggreserver hadde INGENTING med hennes spørsmål å gjøre.. Les hovedinnlegg før man påpeker at andres svar er feil - når de ikke var det - ut i fra hva TS spør om.. Vært prøver i 4 år - så det er ikke synsing jeg svarer. Anonymkode: 86259...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #12 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle vet ikke dette- i så tilfelle ville ikke TS ha spurt... Så mine svar var på ingen måte feil i forhold til hva TS faktisk stilte spørsmål om.. Antall egg i forhold til eggreserver hadde INGENTING med hennes spørsmål å gjøre.. Les hovedinnlegg før man påpeker at andres svar er feil - når de ikke var det - ut i fra hva TS spør om.. Vært prøver i 4 år - så det er ikke synsing jeg svarer. Anonymkode: 86259...7a9 Tror du må lese deg litt opp her altså, og ikke spre feilinformasjon. Det er - generelt - sammenheng mellom antall egg og sjansen for å bli gravid/fruktbarhet. Jeg er prøver også, så vet en del om dette. At ts har mange eggposer er derfor et godt tegn i forhold til sjansen for å bli gravid. Er andre faktorer som spiller inn også, men mange egg/eggposer er et godt tegn. De fleste eggposer inneholder egg, så enda mer feilinfomrasjon fra deg i tidligere innlegg. Anonymkode: c6ca0...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tror du må lese deg litt opp her altså, og ikke spre feilinformasjon. Det er - generelt - sammenheng mellom antall egg og sjansen for å bli gravid/fruktbarhet. Jeg er prøver også, så vet en del om dette. At ts har mange eggposer er derfor et godt tegn i forhold til sjansen for å bli gravid. Er andre faktorer som spiller inn også, men mange egg/eggposer er et godt tegn. De fleste eggposer inneholder egg, så enda mer feilinfomrasjon fra deg i tidligere innlegg. Anonymkode: c6ca0...5e2 Nei.. Selv om de fleste eggposer inneholder egg - så er fremdeles min kommentar om at ikke alle eggposer inneholder egg helt korrekt. Hos en kvinne på f.eks 37 år - vil hun i gjennomsnitt ha 25.000 follikkler igjen i sin fertile tid.. Mens den gjennomsnittlige fertile kvinner har totalt ca 500 egg som vil kunne bli modne og slippes ved EL. Og av disse er det igjen kun en %del som vil kunne bli til barn grunnet genetikk eller andre faktorer.. I innlegget til TS er det ikke snakk om antall egg funnet... Det er snakk om at gyn har sagt hun har mange follikkler.. Antall er ikke nevnt. Ingen steder har jeg sagt det er et dårlig tegn med mange eggposer. Men realistisk sett og forskningsmessig sett så har ikke antall follikkler man har ved EN UL kontroll stor påvirkning for om man blir gravid eller ei. Selv med mange follikkler betyr ikke det at kvaliteten er bra, betyr det ikke at kroppen modner det genetisk beste egget etc.. Så fremdeles ingen feil informasjon spredt her. Anonymkode: 86259...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei! Jeg var nylig hos gynekologen, hvor hun tok en innvendig ultralyd av meg. Hun sa at alt så veldig fint ut og at jeg hadde mange poser med egg. Men hva vil det si? Er det noen som har flere egg enn andre? Eller noen som vet hva det betyr? Jo flere egg jo større sjanse for å bli gravid? Kanskje noen som skjønner litt mer av dette? Anonymkode: 2f9ed...c40 Hvorfor spurte du ikke gynekologen da du var der? Anonymkode: 0f2b5...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #15 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor spurte du ikke gynekologen da du var der? Anonymkode: 0f2b5...c2b Jeg var hos gyn for noe annet, så da hun sa det så var det bare en positiv tilleggsinfo:) Derfor tenkte jeg ikke på det før jeg kom hjem. Anonymkode: 2f9ed...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå