AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har vært plaget med en del symptomer over flere mnd. Vært hos fastlege som avdekket noe uvanlige reflekser. Han henviste til MR, som viste at en del av hjernen min har krympet over de siste årene (jeg er 25). Så han henviste til nevro, og jeg skal legges inn der i neste uke. Det står i innkallelsen at jeg skal ta spinalpunksjon, nevropsykologisk testing samt terapeutvurdering. Jeg lurer på om noen har vært gjennom det samme løpet og kan si noe om hva de forskjellige tingene er og hva jeg kan forvente? Anonymkode: 9de6d...120
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Vet ikke, men jeg har tatt spinalpunksjon, altså fått en lang nål i ryggraden, og det var ikke godt. Ofte er det "fort gjort", men innimellom (som i mitt tilfelle) så klarte de ikke tappe spinalvæske, så det ble mye porring med nåla og flere stikk. Jeg var helt avbala etterpå. De som lykkes med tapping blir gjerne rammet av hodepine etterpå. Anonymkode: 9ae22...90d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Spinalpunksjon tok jeg da de trodde jeg hadde meningitt se men så var det hjerneblødning i stedet... Uansett, jeg merket ikke noe til hodepine etterpå men nå hadde jo jeg allerede hodepine på grunn av blødningen. Var ikke noe stress med nål eller noe, det var fort gjort. Skal du på Haukeland? De er veldig flinke der altså. Nevropsykologisk testing har jeg ikke noe erfaring med men en venninne gjorde noe slik og da var det noe tester hun måtte svare på både muntlig og praktiske. Vet ikke om det er samme opplegg for deg da, spørs kanskje hva de leter etter. Lykke til iallfall, er ikke noe gøy når det er noe med hodet. Anonymkode: fd7fb...b98
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har vært gjennom det samme, "light" versjon på Skien sykehus og "full skala" på SSE. Spinal er ikke særlig godt. Ikke hver flink pike som meg og la en student gjøre det om du allerede er redd for sprøyter. Det er fort gjort, men ubehagelig. Det er også ubehagelig etterpå da en fort blir svimmel og får vondt i hodet. Nevrologiske testing er en hel haug av forskjellige tester. De brukte to dager på dette på SSE. Både i papirform Log ved hjelp av skjerm. Lykke til! Håper de finner ut av det, og god bedring. Anonymkode: ac674...9b8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Takk for hjelpsomme svar! Er litt engstelig. Men det er vel naturlig 🙂 Anonymkode: 9de6d...120
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for hjelpsomme svar! Er litt engstelig. Men det er vel naturlig 🙂 Anonymkode: 9de6d...120 Det hadde vært rart om du ikke var engstelig.🥰 Anonymkode: fd7fb...b98
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært plaget med en del symptomer over flere mnd. Vært hos fastlege som avdekket noe uvanlige reflekser. Han henviste til MR, som viste at en del av hjernen min har krympet over de siste årene (jeg er 25). Så han henviste til nevro, og jeg skal legges inn der i neste uke. Det står i innkallelsen at jeg skal ta spinalpunksjon, nevropsykologisk testing samt terapeutvurdering. Jeg lurer på om noen har vært gjennom det samme løpet og kan si noe om hva de forskjellige tingene er og hva jeg kan forvente? Anonymkode: 9de6d...120 Spinalpunksjon: det går greit, noen kan få hodepine etterpå men de aller fleste gjør ikke det. Anbefaler deg å ha med noen om du gruer deg veldig! Hadde betennelse i ryggmargen på 2 steder, med tap av følelse på hele venstre side fra nakken og ned til tærne. Nevropsykologisk testing: det er mange ulike tester som går på kongnitiv funksjon, altså hvordvidt hjernen sin er påvirket av de endringene de har sett feks. Jeg fikk påvist kognitiv svikt, det er jo utrolig mange grader av dette da. Jeg hadde mye mer endringer i hvit substans enn det som er vanlig for en på min alder. vet ikke hva terapeut vurdering er? Muligens fysiske tester for å se om fysisk funksjon/ motorikk er svekket. Jeg ble også testet i fht synsnerve, nervebaner i hender og føtter, reflekser osv. på tross av mistanke om alvorlig nevrologisk sykdom så fant de ikke noe svar. Overlegen sendte med hjem med at dette er 99,9% MS men når svarene kom var det ikke det. Anonymkode: fecb1...d32
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Spinalpunksjon: det går greit, noen kan få hodepine etterpå men de aller fleste gjør ikke det. Anbefaler deg å ha med noen om du gruer deg veldig! Hadde betennelse i ryggmargen på 2 steder, med tap av følelse på hele venstre side fra nakken og ned til tærne. Nevropsykologisk testing: det er mange ulike tester som går på kongnitiv funksjon, altså hvordvidt hjernen sin er påvirket av de endringene de har sett feks. Jeg fikk påvist kognitiv svikt, det er jo utrolig mange grader av dette da. Jeg hadde mye mer endringer i hvit substans enn det som er vanlig for en på min alder. vet ikke hva terapeut vurdering er? Muligens fysiske tester for å se om fysisk funksjon/ motorikk er svekket. Jeg ble også testet i fht synsnerve, nervebaner i hender og føtter, reflekser osv. på tross av mistanke om alvorlig nevrologisk sykdom så fant de ikke noe svar. Overlegen sendte med hjem med at dette er 99,9% MS men når svarene kom var det ikke det. Anonymkode: fecb1...d32 Sliter du fortsatt med de samme symptomene, og fant du noen gang ut av hva det var? Anonymkode: 9de6d...120
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå