Gå til innhold

Hvis kun ett fond - hvilket da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du skulle ha en spareavtale med månedlig sparing og kun velge ett fond. Hvilket ville du velge?

Anonymkode: c09c2...cda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg også på, så slenger meg med på tråden. Kan noen lage en enkel «bruksanvisning»? 😅

* Man oppretter ASK (hvor? Er det noe man bør vite her?)

* Man vil unngå kostbare fond, er det fond som forvaltes av banker? 

* Jeg vurderer et globalt indeksfond, men hvordan velge? Og hvor kjøpe?

Anonymkode: 40ac3...ec5

Skrevet (endret)

Globalt indeksfond med lave forvaltningshonorarer. Hvilket som lønner seg avhenger av hvilken bank man har. F.eks var Sbanken det beste stedet å ha fond, på grunn av lave plattformavgifter og refusjon av provisjon de mottok fra forvalter av fond. Nå har DNB ødelagt den banken og varslet økte gebyrer. 

Kron tar 0,1% i plattformavgift. Her er de billigste globale indeksfondene

image.thumb.png.f4d36f4f4220b94d6d3eb0a4a4468221.png

Og her er de dyreste aktive fondene. Som dere ser er det ingen automatikk i at dyre fond genererer mest penger. 

image.thumb.png.5ce948d24fc26767ac0c4341e08fd76b.png

Ellers har Nordnet et godt utvalg. Bulder har et lite utvalg fond. Og selvfølgelig alle de vanlige bankene. 

Kan være lurt å opprette en ASK (aksjesparekonto), da har man det litt mer fleksibelt når man skal bytte fond en gang i fremtiden. Da slipper man å realisere gevinst og skatte med en gang 

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet (endret)
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du skulle ha en spareavtale med månedlig sparing og kun velge ett fond. Hvilket ville du velge?

Anonymkode: c09c2...cda

Jeg ville valgt en global indeksfond med lave kostnader. Jeg er ikke så overbevist av en ekstra eksponering mot fremvoksende markeder som en faktor og ville derfor valgt et produkt som følger utviklete markeder. 

Er selvsagt også litt smak og behag.

Man oppretter ASK (hvor? Er det noe man bør vite her?)

Jeg hadde sammenlignet forskjellige tilbydere og hva prisen er. Velg så den billigste kombinasjonen av "broker" og "produkt". Det er her du oppretter din ASK.

Som regel er det billigst å kjøpe DNB produkter hos DNB, KLP produkter hos KLP osv.

Bonus: Gjerne vær også obs på volumet i fondet. Har du et produkt som ingen kjøper, med lite pengevolum, er sjansen for avvikling stor. Det er dog ikke et stort problem blant globale indeksfond.

Man vil unngå kostbare fond, er det fond som forvaltes av banker? 

Det er passive indeksfond med lave kostnader som bør velges. Det er alltid en bank eller broker som står bak produktet.

Siden det er snakk om ett produkt, pass på at du er bred nok eksponert. Kun en indeks for Norge er ikke nok. En global indeks er derfor veldig greit å velge.

Ønsker du ett produkt til langsiktig sparing som er lite komplisert, så velger du ikke aktive fond.

Jeg vurderer et globalt indeksfond, men hvordan velge? Og hvor kjøpe?

Kostnaden bør være (som skrevet før) et primært argument. Mulig at en brukervennlig plattform er verdt det, selv om den kanskje koster 0,02% mer.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet

DnB Teknologi A. Det har gått mye bedre enn indeksfondene de siste 10 årene. 22,3% i snitt hvert år faktisk. Dvs. at 100.000,- satt i dette fondet for 10 år siden ville være verdt ca. 750.000,- nå. 

Anonymkode: c8c9b...a50

Skrevet

DNB global indeks, 

Anonymkode: ce841...f8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

DnB Teknologi A. Det har gått mye bedre enn indeksfondene de siste 10 årene. 22,3% i snitt hvert år faktisk. Dvs. at 100.000,- satt i dette fondet for 10 år siden ville være verdt ca. 750.000,- nå. 

Men det finnes også brnasjefond som har gjort det helt elendig. Så å satse veldig snevert, kan nok slå begge veier. Personlig liker jeg å spille mer safe, og holder meg til KLP AkjseGlobal, nylig byttet til samme utgave men "mer samfunnsansvar". Har tro på det grønne skiftet.

Skrevet

Uten tvil KLP AksjeGlobal Indeks P
De fleste norske eksperter innenfor finans har mesteparten av pengene sine i det fondet, samt Hallgeir Kvadsheim.

Skrevet
MorTil2 skrev (19 timer siden):

Men det finnes også brnasjefond som har gjort det helt elendig. Så å satse veldig snevert, kan nok slå begge veier. Personlig liker jeg å spille mer safe, og holder meg til KLP AkjseGlobal, nylig byttet til samme utgave men "mer samfunnsansvar". Har tro på det grønne skiftet.

Akkurat DnB Teknologi A ser jeg på som ganske safe. Siden starten for 22 år siden har det gått over 3900%, som tilsvarer over 18% i gjennomsnitt årlig. Og teknologi er ikke akkurat noe som kommer til å "gå av moten" fremover tror jeg ;)

image.thumb.png.28285b3ebd25c7129622d6ac92943d36.png

Skrevet
MorTil2 skrev (20 timer siden):

KLP AksjeGlobal har gått i snitt 8% siden starten i 2016. DnB Teknologi A har gått 22% årlig i samme tidsperiode. Jeg tar gjerne litt ekstra risiko for såpass mye høyere avkastning. Og forskjellen i avkastning er egentlig mye større, for med en inflasjon på f.eks 4% er 8% avkasning kun 4% over inflasjon, mens 22% er 18% over inflasjon. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

KLP AksjeGlobal har gått i snitt 8% siden starten i 2016. DnB Teknologi A har gått 22% årlig i samme tidsperiode. Jeg tar gjerne litt ekstra risiko for såpass mye høyere avkastning. Og forskjellen i avkastning er egentlig mye større, for med en inflasjon på f.eks 4% er 8% avkasning kun 4% over inflasjon, mens 22% er 18% over inflasjon. 

Poenget mitt var at det å tjene bra på bransjefond er helt avhengig av hvilken vei den bransjen går. Du har vært heldig, noen andre kan være tilsvarende uheldig.

Med et globalt fond spres risikoen,og klp globalt har p.t. 24% investert i teknologi. Men også andre områder som sannsynligvis vil gi fortjeneste (helse,finans, varehandel). 

Tråden handlet om hvilket fond hvis kun ett. Om man velger flere fond, kan selvsagt bransjefond inkluderes. Men personlig hadde jeg aldri satset kun på det.

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (På 30.1.2024 den 9.04):

Globalt indeksfond med lave forvaltningshonorarer. Hvilket som lønner seg avhenger av hvilken bank man har. F.eks var Sbanken det beste stedet å ha fond, på grunn av lave plattformavgifter og refusjon av provisjon de mottok fra forvalter av fond. Nå har DNB ødelagt den banken og varslet økte gebyrer. 

Kron tar 0,1% i plattformavgift. Her er de billigste globale indeksfondene

image.thumb.png.f4d36f4f4220b94d6d3eb0a4a4468221.png

Og her er de dyreste aktive fondene. Som dere ser er det ingen automatikk i at dyre fond genererer mest penger. 

image.thumb.png.5ce948d24fc26767ac0c4341e08fd76b.png

Ellers har Nordnet et godt utvalg. Bulder har et lite utvalg fond. Og selvfølgelig alle de vanlige bankene. 

Kan være lurt å opprette en ASK (aksjesparekonto), da har man det litt mer fleksibelt når man skal bytte fond en gang i fremtiden. Da slipper man å realisere gevinst og skatte med en gang 

Mange av de øverste fondene er ikke globale indeksfond.

Anonymkode: c5522...1dd

Skrevet
On 1/30/2024 at 5:28 PM, AnonymBruker said:

DNB global indeks, 

Anonymkode: ce841...f8b

Hmmmmmm! Og så lurer vi på hvorfor DNB fortsatt har kunder?

Litt mer innsats!

Hvilken global indeksfond og plattform koster minst?

Det er neppe DNB Global indeks med 0,2% !

Schnuhu

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Øverste hvor? Hvis du mener avkastning siste x år, hva nå enn x måtte være antall år (bankene velger ofte det antall år som setter fondet i best lys i reklamer), så bør du også se på risikoindikatoren til fondet. Et fond som har økt mye men har høy risiko indikerer at det har hatt flaks. Da kan uflaks være like om hjørnet og kjøre fondet i kjelleren. Med lavere risiko er det mindre sjanse for at det skjer. Folk må selv velge en risiko de slipper å miste nattesøvn over. Har hørt et par økonomer anbefale høyere risiko for yngre, fordi som de sier at de har mer tid til å ta igjen det tapte. Og lavere risiko for de i 50-/60-årene så de ikke brått taper halvparten rett før de skal gå inn for landing/pensjon/nedtrapping.

Anonymkode: f819f...8c4

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Ahh, ser den. Jeg sorterte bare på lavest forvaltningshonorar, glemte å filtrere bort andre ting. Uansett, tanken var å illustrere at det er ganske store forskjeller på forvaltningskostnadene på fond. Og om man også ser på avkastning på fondene er det ikke slik at de dyreste er de som gir mest avkastning. Surt å ha 500'000 i fond hvor forvalteren tar 2,5% av innestående i gebyr, som da vil koste deg 12'500 i året. Om de på toppen av det solide gebyret ikke slår indeksen er det ikke spesielt gledelig. 

Skrevet

Jeg ville puttet 50% i Heimdal Høyrente, 20% i teknologi, resten i globalt aksjefond.

Høyrente er et bra alternativ nå med høye renter. En relativt trygg havn med god avkastning nå. 18% i fjor, men om det fortsetter som siste par månedene blir det over 25%.

Ulempen med høyrente er at du ikke kan ha det på ASK som er et veldig godt produkt. Fordelen er at det er 22% skatt i stedet for 37.8% som er en romslig fordel. Du kan ha det på en "Zero"-konto i Nordnet for å slippe å betale skatt årlig.

Heimdal Høyrente - Ta del i verdiskapningen i obligasjonsmarkedet (heimdalfondene.no)

Om jeg bare skulle velge ett ville jeg tatt dette nå, litt shaky tilstander i verden og med f.eks. 25% avkastning blir reell avkastning 19,5%.

Nordnet Global hadde 25% avkastning i fjor men etter skatt blir det "bare" 15%.

Anonymkode: 04518...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...