AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Er så ekstremt at de går å prøver å starte diskusjoner med meg i garderoben ved hentesituasjoner, i dag prøvde jeg å overse det ved å kle på datteren min men hun prøvde bare å fortsette. Alt Startet med at logopeden ble tilkoblet pga BARNEHAGEN (avdelingslederen) sa at datteren min har språkvansker både med noen vokaler og virket utrygg og mye sliten. Da gikk det opp et lys for meg at hun har endret seg svært mye siden forrige avdeling. Nå var det kun små barn hun lekte med men ikke i stor grad heller. Hun har ikke fått så mye hjelp til å komme inn i leker heller og jeg tenkte at hvem hun omgikk med i barnehagen hadde mye å si da hun både er helt motsatt - svært pratsom hjemme og på forrige avdeling. Avdelingslederen var uenig i at å bytte spiseplass - skifte miljø, tok det opp noen ganger men like uenig hver gang. Jeg snakket med helsesøster og logopeden om dette. Helsesøster syntes jeg hadde en god refleksjon over barnehagesituasjonen. Logopeden var helt enig og skulle ta dette videre til avdelingslederen. Avdelingslederen ble ringt, og samme dagen skiftet dem sitteplassen. Det skulle et fagmenneske til for at de skulle høre på mor?!? Men fortsatt prøver de å provosere til diskusjoner Samme dagen plassen ble byttet, så kom avdelingsleder til garderoben ved henting (da var det også en annen forelder som skulle hente) Avdleder: Hei Meg: Hei Avdleder: Datteren din har byttet sitteplass nå, ikke bare sitteplass men byttet plass til et helt annet rom. Meg: Oi så bra, har du snakket med logopeden? Avdleder: Jeg har snakket med henne ja men det er jo ikke det vi er i kontakt med henne om, det er jo andre årsaker, ikke sant og alle barna leker jo sammen Meg: Jojo, men så har dere jo grupper hvor dere går på turer og har aktiviteter. Avdleder: Vi har hatt to turer i høst hvor alle har vært samlet, vi har ikke gått gruppevis, du må ikke bare anta noe men komme til oss om det er noe Meg: Anta noe? Jeg har jo vært i kontakt med dere hver gang det er noe, jeg har snakket med dere gjennom hele vinteren, og dere legger ut bilder hvor man ser at de som spiser sammen er de som leker sammen og for datteren min sin del så er det mindre barn med lite språk (noe i denne duren sa jeg) Denne lederen bruker mye hersketeknikker mot meg, fniser når hun er uenig, prøver å fremprovosere diskusjon. Dette er IKKE første gang. En gang tidligere leverte jeg et annet eldre barn jeg har som nå går på skole, det er et par år siden. Hun var veldig lei seg når jeg dro. Jeg hadde kjørt hjem og etter ca 15 min så ringte jeg for jeg ville høre litt generelt om hvordan det går i barnehagen med henne siden hun var så trass før bhg, så jeg ringte å spurte etter ei ansatt jeg syntes er grei å snakke med og som har full kontroll, når denne dama her svarte på telefonen, hun lurte på hva det gjaldt og jeg sa at jeg helst ville snakke med et navnet personal, men neida det kunne jeg ta med henne med en gang, men egentlig hadde dem ikke tid til prat heller for de skulle kle barna og gjøre dem klare til tur, så hva lurer du på. «hvordan går det med ******?» og da freste hun med at jeg akkurat hadde levert og kunne ikke ringe å spørre etter så kort tid hvordan det gikk med barnet mitt allerede, du må stole på at vi gjør jobben vår nå». i dag så kom det et annet personal som begynte å si at ja nå har hun lekt masse med den, og den og den. Så sa jeg ja så koselig. så sier hun at datteren min prater mye og er veldig leksom. Så sa jeg at ja jeg føler hun har blitt mye tryggere og leker godt sammen med de hun lekte med før nytt bhg år. Så sa hun at hun lekte med de hun satt med tidligere også, og da holdt hun mange lange samtaler med de tidligere også så det har ikke vært et problem, jeg har ikke hatt noe inntrykk av at hun har følt seg utrygg. Da nevnte jeg at jo hun pratet lite og var ikke med mange i høst. Samtalen pågikk mens jeg kledde barnet mitt. Det var med en kvass med forsiktig tone hun pratet. På samme måte som avd lederen så merker at det var en påvirkelse. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. De gir meg angst og jeg kjenner meg så sliten av å forholde meg til bhg. Noen av de andre ansatte kan også til tider virke sure mot meg, og korte. Tidligere pratet dem mye mer med meg. Tydelig at de har snakket om meg og er i mot meg. Klarer nesten ikke forholde meg til dem lenger. Kan ikke ha for mye fri på barnet mitt heller, det gjør det bare verre for skolestart som er om 1 og 1/2 år. Kjenner jeg gleder meg til hun blir skolejente, det tapper så mye energi å måtte forholde meg til dem. Det er nesten fristende og gå med et kamera på jakka/lua eller ett eller annet for å ta de på dette. Kanskje ikke helt lovlig men… Er jo et sykt stort avvik alt dette, men lederen til bhg er ikke til å snakke med om det heller, hun beskytter de for hver minste ting. En annen mor der byttet bhg kun pga den avdelingslederen. Hvordan kan jeg få frem å få tatt de skikkelig på den oppførselen?? Må jeg gå til fylkesmannen? Hva tror du det blir til? Regner med at de nekter å flytte avdelingslederen til en annen avdeling, og sparke henne kommer nok ikke til å skje, men kan fylkesmannen vurdere det?? Anonymkode: d5b7a...480 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Er det ikke bare å si «Fra nå av hvis vi skal diskutere ting eller gå gjennom saker, er det fint dere kaller inn til møte»? Anonymkode: 136f2...a63 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det ikke bare å si «Fra nå av hvis vi skal diskutere ting eller gå gjennom saker, er det fint dere kaller inn til møte»? Anonymkode: 136f2...a63 Sier ikke noe jeg ikke ønsker, vil ikke bli tilkalt til møte for de står på bakbeina uansett hva en sier. 🤯 Anonymkode: d5b7a...480
Sofakona Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Oh her hadde jeg bare fyrt tilbake.. ikke holdt noe tilbake...om hun begynner på skolen i august er det ikke lenge igjen. Kansje du kan snakke med foreldre utvalget eller om dere har noe slikt på avdelingen 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er så ekstremt at de går å prøver å starte diskusjoner med meg i garderoben ved hentesituasjoner, i dag prøvde jeg å overse det ved å kle på datteren min men hun prøvde bare å fortsette. Alt Startet med at logopeden ble tilkoblet pga BARNEHAGEN (avdelingslederen) sa at datteren min har språkvansker både med noen vokaler og virket utrygg og mye sliten. Da gikk det opp et lys for meg at hun har endret seg svært mye siden forrige avdeling. Nå var det kun små barn hun lekte med men ikke i stor grad heller. Hun har ikke fått så mye hjelp til å komme inn i leker heller og jeg tenkte at hvem hun omgikk med i barnehagen hadde mye å si da hun både er helt motsatt - svært pratsom hjemme og på forrige avdeling. Avdelingslederen var uenig i at å bytte spiseplass - skifte miljø, tok det opp noen ganger men like uenig hver gang. Jeg snakket med helsesøster og logopeden om dette. Helsesøster syntes jeg hadde en god refleksjon over barnehagesituasjonen. Logopeden var helt enig og skulle ta dette videre til avdelingslederen. Avdelingslederen ble ringt, og samme dagen skiftet dem sitteplassen. Det skulle et fagmenneske til for at de skulle høre på mor?!? Men fortsatt prøver de å provosere til diskusjoner Samme dagen plassen ble byttet, så kom avdelingsleder til garderoben ved henting (da var det også en annen forelder som skulle hente) Avdleder: Hei Meg: Hei Avdleder: Datteren din har byttet sitteplass nå, ikke bare sitteplass men byttet plass til et helt annet rom. Meg: Oi så bra, har du snakket med logopeden? det hadde holdt å si "så bra". Trenger ikke å fyre opp mere. Avdleder: Jeg har snakket med henne ja men det er jo ikke det vi er i kontakt med henne om, det er jo andre årsaker, ikke sant og alle barna leker jo sammen her prøver jo hun å redde situasjonen og skjønner at hun hadde feil men går i forsvarsposisjon. Meg: Jojo, men så har dere jo grupper hvor dere går på turer og har aktiviteter. her hadde du ikke trengt å si noe mer en jo, skjønner den eller helst ingenting. Kunne tatt på lue, fiklet med noe med påkledning og snudd hele greie til å prate med barnet. Sagt ha det og takk for i dag og reist. Avdleder: Vi har hatt to turer i høst hvor alle har vært samlet, vi har ikke gått gruppevis, du må ikke bare anta noe men komme til oss om det er noe Meg: Anta noe? Jeg har jo vært i kontakt med dere hver gang det er noe, jeg har snakket med dere gjennom hele vinteren, og dere legger ut bilder hvor man ser at de som spiser sammen er de som leker sammen og for datteren min sin del så er det mindre barn med lite språk (noe i denne duren sa jeg) lager mer konflikt... jeg skjønner godt problemstillingen og at du har rett. Men når du har rett og fåt som du vil til slutt, trenger du ikke å gni det inn. Dere er i konfliksituasjon. Og ingen av dere klarer å roe seg ned. Her hadde jeg ikke giddet mer krangling utover det konstruktive som du har løst allerede. Denne lederen bruker mye hersketeknikker mot meg, fniser når hun er uenig, prøver å fremprovosere diskusjon. Dette er IKKE første gang. En gang tidligere leverte jeg et annet eldre barn jeg har som nå går på skole, det er et par år siden. Hun var veldig lei seg når jeg dro. Jeg hadde kjørt hjem og etter ca 15 min så ringte jeg for jeg ville høre litt generelt om hvordan det går i barnehagen med henne siden hun var så trass før bhg, så jeg ringte å spurte etter ei ansatt jeg syntes er grei å snakke med og som har full kontroll, når denne dama her svarte på telefonen, hun lurte på hva det gjaldt og jeg sa at jeg helst ville snakke med et navnet personal, men neida det kunne jeg ta med henne med en gang, men egentlig hadde dem ikke tid til prat heller for de skulle kle barna og gjøre dem klare til tur, så hva lurer du på. «hvordan går det med ******?» og da freste hun med at jeg akkurat hadde levert og kunne ikke ringe å spørre etter så kort tid hvordan det gikk med barnet mitt allerede, du må stole på at vi gjør jobben vår nå». i dag så kom det et annet personal som begynte å si at ja nå har hun lekt masse med den, og den og den. Så sa jeg ja så koselig. så sier hun at datteren min prater mye og er veldig leksom. Så sa jeg at ja jeg føler hun har blitt mye tryggere og leker godt sammen med de hun lekte med før nytt bhg år. Så sa hun at hun lekte med de hun satt med tidligere også, og da holdt hun mange lange samtaler med de tidligere også så det har ikke vært et problem, jeg har ikke hatt noe inntrykk av at hun har følt seg utrygg. Da nevnte jeg at jo hun pratet lite og var ikke med mange i høst. Samtalen pågikk mens jeg kledde barnet mitt. Det var med en kvass med forsiktig tone hun pratet. På samme måte som avd lederen så merker at det var en påvirkelse. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. De gir meg angst og jeg kjenner meg så sliten av å forholde meg til bhg. Noen av de andre ansatte kan også til tider virke sure mot meg, og korte. Tidligere pratet dem mye mer med meg. Tydelig at de har snakket om meg og er i mot meg. Klarer nesten ikke forholde meg til dem lenger. Kan ikke ha for mye fri på barnet mitt heller, det gjør det bare verre for skolestart som er om 1 og 1/2 år. Kjenner jeg gleder meg til hun blir skolejente, det tapper så mye energi å måtte forholde meg til dem. Det er nesten fristende og gå med et kamera på jakka/lua eller ett eller annet for å ta de på dette. Kanskje ikke helt lovlig men… Er jo et sykt stort avvik alt dette, men lederen til bhg er ikke til å snakke med om det heller, hun beskytter de for hver minste ting. En annen mor der byttet bhg kun pga den avdelingslederen. Hvordan kan jeg få frem å få tatt de skikkelig på den oppførselen?? Må jeg gå til fylkesmannen? Hva tror du det blir til? Regner med at de nekter å flytte avdelingslederen til en annen avdeling, og sparke henne kommer nok ikke til å skje, men kan fylkesmannen vurdere det?? Anonymkode: d5b7a...480 Anonymkode: 85b30...983
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Her har du ingen sak. Dette kommer du ikke noen vei med å klage på. Ikke lurt å overse de! Be de kalle inn til møte og prøv å samarbeid så godt du kan. Hold ut den tiden som er igjen og tenk at jenta snart er ferdig i barnehagen. Anonymkode: bfdcf...c28 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her har du ingen sak. Dette kommer du ikke noen vei med å klage på. Ikke lurt å overse de! Be de kalle inn til møte og prøv å samarbeid så godt du kan. Hold ut den tiden som er igjen og tenk at jenta snart er ferdig i barnehagen. Anonymkode: bfdcf...c28 Det skal du ikke si for fort. Jeg opplevde en lignende situasjon og ba dem om å innkalle til møte. Endte med at ped leder fikk sparken og barnehagen la seg fullstendig flat. Anonymkode: 016b5...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Tror ikke du kommer noen vei med fylkesmannen her nei, veldig usammenhengende. Husk at barnehageansatte stort sett har en kort eller ingen utdannelse, de er ikke noen eksperter du må høre på om alt. Ville bare sagt kort at «dette vil jeg ikke diskutere i garderoben» og avsluttet der. Anonymkode: 0be53...055 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Jeg ville tatt opptak. Men det handler ikke om at det er så lurt, mer at jeg er hevngjerrig. Tenk så gøy når du spiller av lydspor på møte med pedleder og tar henne på all dritten de sier iløpet av en uke. 🤣 Jeg vil ha reaksjonen hennes på video! Anonymkode: 3eecc...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville tatt opptak. Men det handler ikke om at det er så lurt, mer at jeg er hevngjerrig. Tenk så gøy når du spiller av lydspor på møte med pedleder og tar henne på all dritten de sier iløpet av en uke. 🤣 Jeg vil ha reaksjonen hennes på video! Anonymkode: 3eecc...e3a Støtter denne! Ta opptak. Livet har lært meg at det kan være på sin plass i enkelte situasjoner. Anonymkode: 29274...fae
Grüner Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 Skjønner det er irriterende, men dette er ingen sak som er alvorlig nok til å dra inn Fylkesmannen eller Statsforvalteren, som det heter i dag. Jeg tror jeg bare ville byttet bhg.
Ebbeliten Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 Du må jo ta dette med styrer i barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå