AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Var til samtale på dps og så at psykologen hadde med seg en dings til opptak. Turte ikke spørre, men lurer veldig på hvorfor hun tok opptak. Andre som har opplevd det? Anonymkode: 9579e...4d1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Så hun slipper å skrive underveis, men hører på opptaket i ettertid og skriver inn i journalen. Men det sagt, skal spørre deg først om opptak er greit. Anonymkode: b089e...520 6
Daria Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Det er helt vanlig, en del tar også videoopptak. For journalføring og for å kunne "se ting om igjen, oppdage ting jeg ikke fikk med meg og kunne diskutere med kollegaer", som min psykolog sa det første gang han tok fram kameraet. Men de skal be om samtykke, du kan motsette deg det. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Skjønner. Har aldri opplevd det før. Hun spurte heller ikke. Anonymkode: 9579e...4d1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 De skal spørre. Min tar av og til opptak som del av veiledning. Anonymkode: 6464c...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Dette er jo et rimelig alvorlig tillitsbrudd. Spør henne neste time om hvorfor hun ikke spurte deg. Og så kan du fint si at du ikke ønsker dette, dersom det er tilfelle. Du kan også be om en ny psykolog, det hadde jeg gjort. Anonymkode: de7ed...dd5 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 Er du sikker på at det var til opptak. Der jeg går har se også en dings som kan minne litt om en opptaker, men det er egentlig en alarmting. Om en pasient plutselig blir voldelig så har de den for å tilkalle hjelp. Anonymkode: 5a549...99d 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er du sikker på at det var til opptak. Der jeg går har se også en dings som kan minne litt om en opptaker, men det er egentlig en alarmting. Om en pasient plutselig blir voldelig så har de den for å tilkalle hjelp. Anonymkode: 5a549...99d Jeg er ikke i noe risikosone for å bli voldelig, så er nok ingen alarm. Hun trykket på den fra tid til annen, også blinket den. Synes det var litt ubehagelig når jeg så den, men det går jo fint. Hadde bare satt veldig pris på at hun sa ifra. Anonymkode: 9579e...4d1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Jeg ble filmet i 3 år. Var for veiledning og som en del av utdanningen og for noe påbygging til masteroppgaven til psykologen. Ble også filmet i 2 år i gruppeterapi, da var det for samarbeid med individualterapeutene. Ble spurt om samtykke begge gangene. Ble også spurt i forbindelse med forskning, da sa jeg nei. Du skal informeres på forhånd og samtykke til det. Også om det er for journalføring. Anonymkode: 2f3fe...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 Det hadde jeg aldri godkjent! Anonymkode: caf13...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 Jeg satt akkurat på DPS selv og fikk informasjon om at gruppererapitimene skulle filmes, og da måtte jeg skrive under samtykke. I følge GDPR må man skrive under samtykke før man blir filmet slik. Anonymkode: dc9df...7e0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det hadde jeg aldri godkjent! Anonymkode: caf13...cd9 Enig i at det er fullstendig absurd at en sårbar gruppe filmes og taes opp på bånd. Så lett for at psykolog/psykiater bruker det mot pasientene sine og pasient får jo ikke opptaket selv. I MBT behandling som er for personlighetsforrstyrrelse MÅ pasientene signere på godkjenning om opptak for å få behandlingen. Det er ren utpressing av syke mennesker i mine øyne. Hva skal de gjøre liksom? Nekte å bli nektet nødvendig helsehjelp? Anonymkode: e61f8...6d9 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enig i at det er fullstendig absurd at en sårbar gruppe filmes og taes opp på bånd. Så lett for at psykolog/psykiater bruker det mot pasientene sine og pasient får jo ikke opptaket selv. I MBT behandling som er for personlighetsforrstyrrelse MÅ pasientene signere på godkjenning om opptak for å få behandlingen. Det er ren utpressing av syke mennesker i mine øyne. Hva skal de gjøre liksom? Nekte å bli nektet nødvendig helsehjelp? Anonymkode: e61f8...6d9 Snakk om å være paranoid og å mistenkeliggjøre DPS. Det er et hjelpemiddel de bruker, og det har gode formål. Psykologer samarbeider med kollegaer. De prater om deg støtt og stadig til folk du aldri vil møte. Uten at det bryter taushetsplikten før du påstår det. Det er slik de jobber. Har du et problem med det, så har du ingenting på DPS å gjøre. De må få gjøre jobben sin slik de skal. Det er strenge regler rundt opptakene. Du får vite hvem som skal få se dem, hvorfor og hva de skal brukes til. De lagres bare i en tidsbestemt periode (her var det 6 mnd) og de kan kun brukes til det formålet du har blitt opplyst om. MBT gruppebehandling er et kombinert tilbud. Deler av videoene blir vist til individualterapeutene. Fordi gruppe og individualterapeutene samarbeider, og det trengs for å gi den behandlingen du trenger. Det er ikke slik at de sitter å ser hele videoen fra start til slutt hver uke samlet. Gruppeterapeutene er 2 personer og de tar sjeldent notater under gruppetimene. Da jeg gikk så tok de ikke notater i det hele tatt. Gruppetimene varer i 1,5 time som oftest, og det er som oftest 7 pasienter per gruppe. Det er mye informasjon som kommer frem, og det er umulig å huske alt. Selv om at de er 2 terapeuter. I tillegg så har terapeutene egne individualpasienter og de har ikke tid til å journalføre rett etter timen. De har en kort samtale/møte seg i mellom like etterpå, men de sitter ikke å journalfører for hver individuell pasient akkurat da. Video er et hjelpemiddel, som kommer deg som pasient til gode. Anonymkode: 2f3fe...dbf 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 Må nevnes at de årene jeg ble filmet i individualtimene, så er notatene veldig detaljerte, lange, gode og uten små slurve feil. De har også flere gode observasjoner og tanker fra psykologen. Mens de som ikke har blitt filmer, er korte, upresise, har små slurve feil og få relevante observasjoner. Anonymkode: 2f3fe...dbf
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er ikke i noe risikosone for å bli voldelig, så er nok ingen alarm. Hun trykket på den fra tid til annen, også blinket den. Synes det var litt ubehagelig når jeg så den, men det går jo fint. Hadde bare satt veldig pris på at hun sa ifra. Anonymkode: 9579e...4d1 Selv om du ikke er i risiko så finnes det andre på Dps som er det og derfor har alle en alarm med seg sånn at de kan hjelpe til hvis en kollega trenger bistand. Men det sagt må også nevnes at alarmen brukes ikke alltid kun på grunn av vold. Jeg har selv vært årsaken til at alarmen har blitt opprettet et par ganger og det er fordi jeg har kollapset på kontoret til behandler grunnet min alvorlige anoreksi. Anonymkode: f06cb...5e3
Gjest theTitanic Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er ikke i noe risikosone for å bli voldelig, så er nok ingen alarm. Hun trykket på den fra tid til annen, også blinket den. Synes det var litt ubehagelig når jeg så den, men det går jo fint. Hadde bare satt veldig pris på at hun sa ifra. Anonymkode: 9579e...4d1 Med en slik form for tillit kan du ha bådopptaker i lomma du også. Vil psykologer like om pasientene begynte med en slik praksis? Et terapeutisk samarbeid skal være basert på gjensidig tillit og respekt. Et felles ønske om å nå et mål. En følelse av å bli sett, hørt og forstått. Det lar seg selvfølgelig ikke gjøre om en av partene har en båndopptaker i lomma eller på bordet, og hvertfall ikke når denne tas med inn i rommet som om det var en selvfølge. En fortrolig og sensitiv samtale mellom to personer er torpedert straks noen skal ta den opp med andre mennesker. Og hvertfall ikke mennesker pasienten ikke kjenner. Sånn jeg ser det har da pasienten gått fra å være et menneske til å bare være et objekt. Eller en kuriositet for den saks skyld. "For å hjelpe " kommer det sikkert kommentarer om. Og da er svaret ; "veien til helvete er brolagt med gode hensikter. " Er det slik det drives på dps så skjønner jeg godt alle som blir litt paranoide. Og hvor de fikk det fra.
Andro Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 Lettere å føre riktig journal når man kan notere etter opptaket i ro og fred etter samtalen. Det ville vært veldig forstyrrende for deg om vedkommende stadig måtte be deg ta pauser i snakkingen, så hen fikk skrevet det ned? Samtaler er faget deres, og det å høre på samtalen etterpå kan også være god læring for terapeuten. Det var uprofesjonelt å ikke opplyse om hva opptaket skal brukes til, og spørre om det var greit. Du må aldri være redd for å spørre om slike ting i samtaler, og du blir heller ikke stempla som vanskelig om du sier nei til at de gjør opptak. Det er helt greit å si fra om ting man finner ukomfortabelt, og det å sette grenser er god læring i å ta vare på seg selv.
Andro Skrevet 30. januar 2024 #18 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er ikke i noe risikosone for å bli voldelig, så er nok ingen alarm. Hun trykket på den fra tid til annen, også blinket den. Noen arbeidsplasser har alarm i lokalet, andre i armbånd og noen på en bærbar enhet. De vet ikke hvem som kan utgjøre en risiko, og det å ha det er ikke en mistenkeliggjøring av den enkelte pasient. Det er en generell HMS-prosedyre, akkurat som at bilbelte ikke er en vurdering av hver enkelt bilist du skal møte, men en erkjennelse av at verden er uforutsigbar.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #19 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selv om du ikke er i risiko så finnes det andre på Dps som er det og derfor har alle en alarm med seg sånn at de kan hjelpe til hvis en kollega trenger bistand. Men det sagt må også nevnes at alarmen brukes ikke alltid kun på grunn av vold. Jeg har selv vært årsaken til at alarmen har blitt opprettet et par ganger og det er fordi jeg har kollapset på kontoret til behandler grunnet min alvorlige anoreksi. Anonymkode: f06cb...5e3 Tror også det er dette psykologen har hatt med seg. Ville vært veldig rart med opptak uten å spørre. Anonymkode: 73c58...36e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå