AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Har en gutt i 1. Klasse som har gått på fotball i 1,5 år. Han har slitt med motivasjon de siste par mnd. Usikker på om det er for en periode eller om det kan gå over. Da jeg var ung spilte de "kule" gutta fotball. Det var vel 75% av guttene og de andre var litt utenfor. Jeg vil ikke han skal holde på med fotball om han ikke vil. Men jeg er redd han vil angre. Faller fort utenfor på skolen utover våren/sommer når de fleste spiller fotball og man ikke føler seg like god. Og hva med når de blir eldre og det er den aktiviteten de fleste gjør? Eller er det ikke sånn lenger? Det er mange år siden jeg var barn. Kanskje ikke de fleste spiller fotball lenger? Tenker alt det sosiale han går glipp av.. Anonymkode: 3165a...216
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Fotball var før en mer altoppslukende ting som var mer enn bare lagsfotball. Nå går de fleste på fotball mest for det sosiale og med liten interesse for økt mestring (i motsetning til veeeeldig mange såkalte smale idretter. Min 17-åring har spilt siden han var 6 år og har villet slutte mange ganger, men vi har 1) krevd at han gjør ferdig påbegynt sesong og 2) tatt han med på banen for egentrening for økt mestring og oppmuntret til egentrening med venner. Han er på juniorlaget og har sjelden fått spilt på 1. laget, men det er ikke de som var stjerner 1-3 klasse som fortsatt er med på laget, det er de mer stille rolige som har trent jevnt og trutt i alle år (stjerna gikk til toppklubb og spiller Obos) Anonymkode: f8a75...9c4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Jeg synes så små barn skal slippe organisert sktivitet de ikke brenner for. Han kan fortsatt spille fotball på plenen, på skolen osv Anonymkode: 00462...311
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fotball var før en mer altoppslukende ting som var mer enn bare lagsfotball. Nå går de fleste på fotball mest for det sosiale og med liten interesse for økt mestring (i motsetning til veeeeldig mange såkalte smale idretter. Min 17-åring har spilt siden han var 6 år og har villet slutte mange ganger, men vi har 1) krevd at han gjør ferdig påbegynt sesong og 2) tatt han med på banen for egentrening for økt mestring og oppmuntret til egentrening med venner. Han er på juniorlaget og har sjelden fått spilt på 1. laget, men det er ikke de som var stjerner 1-3 klasse som fortsatt er med på laget, det er de mer stille rolige som har trent jevnt og trutt i alle år (stjerna gikk til toppklubb og spiller Obos) Anonymkode: f8a75...9c4 Det er stor variasjon mellom steder. Her går de ambisiøse på privat akademier. Anonymkode: b269a...bef
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Ville latt ham slutte. Han kan vel starte igjen om et par år hvis dere ser at alle kompisene eller de han henger mest med spiller, da vil han kanskje begynne igjen. Han er jo så liten er jo ikke sånn at han må trene fra han er 6 år ellers så får han aldri blitt med liksom... Det går fint å starte som 8-9-åring om interessen blusser opp igjen da. Anonymkode: be9ad...a06
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Jeg ville dog passet på at det ikke er fordi han feks vil sitte hjemme på ipad som jeg har observert er tilfelle hos noen venners barn (mine er litt for små men kan nok skje her og etterhvert altså, mener det ikke for å dømme). Forsøk heller litt andre aktiviteter, organisert eller bare med familien (ta gjerne med venner av ham da) Anonymkode: be9ad...a06
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville latt ham slutte. Han kan vel starte igjen om et par år hvis dere ser at alle kompisene eller de han henger mest med spiller, da vil han kanskje begynne igjen. Han er jo så liten er jo ikke sånn at han må trene fra han er 6 år ellers så får han aldri blitt med liksom... Det går fint å starte som 8-9-åring om interessen blusser opp igjen da. Anonymkode: be9ad...a06 Men er det noe gøy når man henger så langt bak? Det er veldig seriøs fotball her vi bor. Trening to ganger i uka. Ser andre barn som begynner nå syns det er vanskelig og slutter da de ikke klarer å henge med på de andre. Forskjellene blir store.. Anonymkode: 3165a...216
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Har en som aldri har spilt, og det sosiale ble vanskelig. Hadde jeg kunnet skru tiden tilbake ville jeg ha prøvd å få han med på fotballen. Anonymkode: ff691...c8f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det noe gøy når man henger så langt bak? Det er veldig seriøs fotball her vi bor. Trening to ganger i uka. Ser andre barn som begynner nå syns det er vanskelig og slutter da de ikke klarer å henge med på de andre. Forskjellene blir store.. Anonymkode: 3165a...216 Er de ikke 6 år gamle? Spesielt at det allerede da skal være så seriøst og at de som trener barna ikke klarer å tilrettelegge så alle blir med så lenge barna er under 9 år... Anonymkode: be9ad...a06 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er de ikke 6 år gamle? Spesielt at det allerede da skal være så seriøst og at de som trener barna ikke klarer å tilrettelegge så alle blir med så lenge barna er under 9 år... Anonymkode: be9ad...a06 Jo de er 6 år. Det er veldig seriøst og det er nok derfor han også vil slutte. Han er glad i å spille fotball, kamp osv., men mye på trening han ikke syns er gøy. Anonymkode: 3165a...216
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er de ikke 6 år gamle? Spesielt at det allerede da skal være så seriøst og at de som trener barna ikke klarer å tilrettelegge så alle blir med så lenge barna er under 9 år... Anonymkode: be9ad...a06 Men alle andre idretter har samme utviklings og mestringsfokus. Både jeg og mannen min har trent enten håndball (1-4 klasse) og fotball (2-7 klasse) og skal love deg at vi differensierte mye på trening så de beste sjelden øvde med de svakeste så nivåforskjellen ikke skulle bli for stor, men med barn som dukker opp maks en gang i uka er det vanskelig å få til å la seg lære og de sammenligner seg fort med kompiser som har kommet langt. Sønnen på 17 har fortsatt spillere på laget som knapt kan skyte/ta i mot ballen, men er fortsatt med. Trenere kan fint ha nulltoleranse for klaging på medspillere. Dessverre har litt for mange trenere fokus på å vinne kamper. Det handler ikke om at fotball er mer seriøst enn andre idretter, dessverre snarere tverimot, det trenes lite i fotballen og det er det som gjør at man går til akademier. Min yngste startet tidlig med det og all teknikk og taktikk er lært der, lagstrening er en vits sammenlignet med det, men så er hun jente og der skal det ihvertfall ikke satses på annet enn det sosiale.. Min yngste har ingen i klassen på laget, de siste sluttet for flere år siden, de gadd ikke trene 2 ganger i uka (min trener 5…) For de som sier la han starte igjen om et par år. Hvor langt etter skal dere la han få være da om kompisene trener 2 dager med laget, 1-2 dager på Akademi og egentrening. Ekstremt liten sjanse for at han vil klare å komme tilbake. DET handler ikke om at at fotballen er såååå seriøs, det handler om at man ofte får litt mestring om man faktisk trener og tar til seg trening. Jo, trenere klarer å differensiere nivå (du kaller det tilrettelegge) på trening, men ikke like mye på kamp, der ville differensiering blitt mer antatt å være topping, for ofte er det «jevne» lag og alle skal spille like mye. På kamp vises nivåforskjellene mye, spillere som ikke har kommet så langt får veldig hå balltouch og de gode har ballen nesten hele tiden. Blir dualitet hvor de gode ikke gidder å sende til noen som ikke har så gode mottak, beveger seg, og de som har kommet kortest ikke involverer seg for å gjøre feil. 3er fotball er bra for å involvere mange fler enn 5er, men man må involvere seg. Jeg har stor tro på bredde, differensiering og alle skal med, MEN det må gå an å forvente at barn gidder å møte opp, prøver å lære seg noe og hører på trenerne. Der kan foreldre gjøre en bedre innsats. Det er ikke EN spiller som er god på sønnens G19 lag som var dårlig som 6-åring. Alle de gode har hatt god balanse, løpskapasitet, koordinasjon, motorikk og vært ivrige fra dag 1. Så er det alle spillerne midt imellom, de var også midt imellom fra start. Vil du gjøre barnet ditt et tjeneste så vær aktiv og øv opp motorikk og koordinasjon og det vil kunne komme godt med i all idrett. Anonymkode: f8a75...9c4
Gjest jegerrinne Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 Her så sluttet begge med fotball etter de hadde spilt i 2 år. Ene begynte med kampsport kungfu. Den andre hadde vel nok med alt annet han drev med hjalp til hos naboer , på gården, hogget ved osv
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 De kule spiller ikke fotball da gitt. Kampsport, motorsport etc. er for kule gutter og jenter. Var da slik for 40 år siden også. Anonymkode: 1e6c3...211 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Men alle andre idretter har samme utviklings og mestringsfokus. Både jeg og mannen min har trent enten håndball (1-4 klasse) og fotball (2-7 klasse) og skal love deg at vi differensierte mye på trening så de beste sjelden øvde med de svakeste så nivåforskjellen ikke skulle bli for stor, men med barn som dukker opp maks en gang i uka er det vanskelig å få til å la seg lære og de sammenligner seg fort med kompiser som har kommet langt. Sønnen på 17 har fortsatt spillere på laget som knapt kan skyte/ta i mot ballen, men er fortsatt med. Trenere kan fint ha nulltoleranse for klaging på medspillere. Dessverre har litt for mange trenere fokus på å vinne kamper. Det handler ikke om at fotball er mer seriøst enn andre idretter, dessverre snarere tverimot, det trenes lite i fotballen og det er det som gjør at man går til akademier. Min yngste startet tidlig med det og all teknikk og taktikk er lært der, lagstrening er en vits sammenlignet med det, men så er hun jente og der skal det ihvertfall ikke satses på annet enn det sosiale.. Min yngste har ingen i klassen på laget, de siste sluttet for flere år siden, de gadd ikke trene 2 ganger i uka (min trener 5…) For de som sier la han starte igjen om et par år. Hvor langt etter skal dere la han få være da om kompisene trener 2 dager med laget, 1-2 dager på Akademi og egentrening. Ekstremt liten sjanse for at han vil klare å komme tilbake. DET handler ikke om at at fotballen er såååå seriøs, det handler om at man ofte får litt mestring om man faktisk trener og tar til seg trening. Jo, trenere klarer å differensiere nivå (du kaller det tilrettelegge) på trening, men ikke like mye på kamp, der ville differensiering blitt mer antatt å være topping, for ofte er det «jevne» lag og alle skal spille like mye. På kamp vises nivåforskjellene mye, spillere som ikke har kommet så langt får veldig hå balltouch og de gode har ballen nesten hele tiden. Blir dualitet hvor de gode ikke gidder å sende til noen som ikke har så gode mottak, beveger seg, og de som har kommet kortest ikke involverer seg for å gjøre feil. 3er fotball er bra for å involvere mange fler enn 5er, men man må involvere seg. Jeg har stor tro på bredde, differensiering og alle skal med, MEN det må gå an å forvente at barn gidder å møte opp, prøver å lære seg noe og hører på trenerne. Der kan foreldre gjøre en bedre innsats. Det er ikke EN spiller som er god på sønnens G19 lag som var dårlig som 6-åring. Alle de gode har hatt god balanse, løpskapasitet, koordinasjon, motorikk og vært ivrige fra dag 1. Så er det alle spillerne midt imellom, de var også midt imellom fra start. Vil du gjøre barnet ditt et tjeneste så vær aktiv og øv opp motorikk og koordinasjon og det vil kunne komme godt med i all idrett. Anonymkode: f8a75...9c4 Hm interessant. Jeg har selv kun drevet med individuell idrett og var også trener i den idretten. Det er lenge siden nå da, 20 år. Kan ikke huske at det ble sånn veldig seriøst før vi (og de jeg senere trente) var over 10 år selv om det etterhvert ble veldig fort seriøst. Det var jo også mulighet for de yngre å delta mer, men det var mer opp til hver enkelt. Men det blir jo sikkert litt annerledes med lagidrett og også mer tydelig om forskjeller når de skal spille kamp sammen og sånn. Synes likevel at det er spesielt at 6åringer skal "trene", tenker det burde være lek fremdeles for så små barn. Har jo selv "trent" (lært idretten til, vi kalte det ikke trening men øvelse eller noe sånt den gangen) 6-åringer selv om det er lenge siden og det var jo ikke akkurat en seriøs og fokusert gjeng klar for å terpe på teknikk. Stor forskjell på de og 9-åringene jeg trente. Ene idretten jeg drev med hadde ikke aldersgrupper man var i grupper etter nivå uvavhengig av alder. Den andre hadde aldersgrupper men ikke for så små som 6 år. Såvidt jeg kan se opererer de fremdeles med aldersgrupper fra 9 år mens 8 år og yngre er sammen.. Anonymkode: be9ad...a06
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hm interessant. Jeg har selv kun drevet med individuell idrett og var også trener i den idretten. Det er lenge siden nå da, 20 år. Kan ikke huske at det ble sånn veldig seriøst før vi (og de jeg senere trente) var over 10 år selv om det etterhvert ble veldig fort seriøst. Det var jo også mulighet for de yngre å delta mer, men det var mer opp til hver enkelt. Men det blir jo sikkert litt annerledes med lagidrett og også mer tydelig om forskjeller når de skal spille kamp sammen og sånn. Synes likevel at det er spesielt at 6åringer skal "trene", tenker det burde være lek fremdeles for så små barn. Har jo selv "trent" (lært idretten til, vi kalte det ikke trening men øvelse eller noe sånt den gangen) 6-åringer selv om det er lenge siden og det var jo ikke akkurat en seriøs og fokusert gjeng klar for å terpe på teknikk. Stor forskjell på de og 9-åringene jeg trente. Ene idretten jeg drev med hadde ikke aldersgrupper man var i grupper etter nivå uvavhengig av alder. Den andre hadde aldersgrupper men ikke for så små som 6 år. Såvidt jeg kan se opererer de fremdeles med aldersgrupper fra 9 år mens 8 år og yngre er sammen.. Anonymkode: be9ad...a06 Hadde vært kjempefint om fotball kunne hatt grupper uavhengig av alder, da kunne man gjort som du opplevde, men siden fotball er mer for klassens sosiale lim og det blir delt opp i årsklasser på kamp blir det vanskelig. Fra 6 år er det ikke nøye teknikk, men når de går i 3. klasse har flere fått ganske så bra teknikk om de trener litt. Fotball ER ikke seriøst selv om mange er på Akademier, de er jo egentlig tenkt å erstatte SFO, dvs at barna har noe gøy å drive med etter skolen. I mine barns klubb er det generell idrett og motorikk i 1-2 klasse og først mer fotball fra 3. klasse. Hadde det fantes tilbud hver dag 1-3 klasse for mine to hadde vi gjerne betalt det så de kunne ha noe å gjøre de likte etter skolen, her var det også leksehjelp, men når 17-åringen gikk 1-3 var det ikke noe tilbud., Anonymkode: f8a75...9c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå