AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Må man bruke egenmelding om man må reise fra jobb midt på dagen, eller om man kommer etter noen timer? Hva er egentlig regelen her? Får man fratrekk i lønn? Jobber for øvrig i kommunen og er ganske fersk. Skal selvfølgelig høre med kontoret i morgen, så ville bare se hvilket svar jeg får her mens jeg venter. Anonymkode: 61b7b...db3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Egenmelding hvis det er sykdom. Hos oss tas det likevel ikke av kvoten dersom man går hjem fordi man er syk. Anonymkode: 3357c...9f0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må man bruke egenmelding om man må reise fra jobb midt på dagen, eller om man kommer etter noen timer? Hva er egentlig regelen her? Får man fratrekk i lønn? Jobber for øvrig i kommunen og er ganske fersk. Skal selvfølgelig høre med kontoret i morgen, så ville bare se hvilket svar jeg får her mens jeg venter. Anonymkode: 61b7b...db3 Kan egenmelding benyttes på halve dager? Nei, egenmelding i forbindelse med egen sykdom kan kun benyttes for hele fraværsdager. Går en arbeidstaker hjem i løpet av en arbeidsdag på grunn av sykdom er ikke dette en sykefraværsdag i lovens forstand og fraværet kan ikke dokumenteres med egenmelding. Egenmelding kan kun brukes i arbeidsgiverperioden – som alltid starter første hele fraværsdag. For å ha krav på sykepenger deler av dag må arbeidstaker levere gradert sykmelding. Noen arbeidsgivere velger å ha avtaler som sikrer arbeidstakere lønn for sykefravær deler av dag ved å gi lønnet permisjon for timene vedkommende er borte. Andre trekker ansatte i lønn for disse timene. Anonymkode: ed93c...d86
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Hos oss (også kommunal), så er det sånn at man tar full egenmeldingsdag hvis man går hjem før kl. 12. Går man hjem etter 12, logger man ut som om man jobbet full dag. Anonymkode: 2201d...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Egenmelding gjelder kun for hele dager, så man har dermed ikke krav på lønn for en halv dag med sykdom. Så der er man avhengig av en god avtale med arbeidsgiver om enten jobb hele dagen eller egenmelding hele dagen. Evt permisjon med lønn. Anonymkode: 002ed...225
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Jeg jobber i det private, så kanskje reglene er annerledes. Men vi kan ikke bruke halve egenmeldingsdager, bare hele. Det har med NAV å gjøre, for arbeidsgiver skal jo dekke de første 16 dagene i et sykefravær.Noe sånt. Min arbeidsgiver dekker lønn ut dagen dersom vi blir syke og må gå hjem, det står i personalhåndboken men er ikke lovpålagt. Så begynner første egenmeldingsdagen dagen etterpå. Anonymkode: 53e5d...52d 1
Rem Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 Sjefen min gir fri med lønn, så lenge man har møtt på jobb. Velferdspermisjon tror jeg det er.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Jobber i staten og vi har en egen kode som heter noe sånt som "syk resten av dagen". Bruker ikke opp egenmeldingene og taper heller ikke fleksitid. Anonymkode: 91919...606 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Aldri vært borti noe annet enn Syk del av dag. Dvs du bruker ikke egenmelding og taper ikke penger. Man skal ikke avspasere for sykdom. Anonymkode: c159e...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aldri vært borti noe annet enn Syk del av dag. Dvs du bruker ikke egenmelding og taper ikke penger. Man skal ikke avspasere for sykdom. Anonymkode: c159e...6c0 Vi har og det systemet. Er egen måte å registrere det på, hør med lederen din hvordan du gjør det. Anonymkode: e09e0...da7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 Min jobb er sikkert annerledes enn din for vi fører timer og har ikke noe måte å bare føre resten av dagen på om vi ikke jobbet med et prosjekt.. Så om jeg blir syk utover i dagen og absolutt ikke klarer å jobbe ferdig så sier jeg at jeg er syk, fører egenmelding den dagen, og tar de timene jeg jobbet og fører på en annen dag. Siden du jobber i kommunen er det nok et system som andre her forteller om at før 12 er hel dag, etter 12 er ingen dag (vanlig jobbdag) feks. Anonymkode: 08f90...c20 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobber i det private, så kanskje reglene er annerledes. Men vi kan ikke bruke halve egenmeldingsdager, bare hele. Det har med NAV å gjøre, for arbeidsgiver skal jo dekke de første 16 dagene i et sykefravær.Noe sånt. Min arbeidsgiver dekker lønn ut dagen dersom vi blir syke og må gå hjem, det står i personalhåndboken men er ikke lovpålagt. Så begynner første egenmeldingsdagen dagen etterpå. Anonymkode: 53e5d...52d Samme her. Anonymkode: aa8ed...493
Renate79 Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kan egenmelding benyttes på halve dager? Nei, egenmelding i forbindelse med egen sykdom kan kun benyttes for hele fraværsdager. Går en arbeidstaker hjem i løpet av en arbeidsdag på grunn av sykdom er ikke dette en sykefraværsdag i lovens forstand og fraværet kan ikke dokumenteres med egenmelding. Egenmelding kan kun brukes i arbeidsgiverperioden – som alltid starter første hele fraværsdag. For å ha krav på sykepenger deler av dag må arbeidstaker levere gradert sykmelding. Noen arbeidsgivere velger å ha avtaler som sikrer arbeidstakere lønn for sykefravær deler av dag ved å gi lønnet permisjon for timene vedkommende er borte. Andre trekker ansatte i lønn for disse timene. Anonymkode: ed93c...d86 Hva er kilden til denne informasjonen? Synes det var interessant.
Peterpan91 Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 22 minutter siden, Renate79 said: Hva er kilden til denne informasjonen? Synes det var interessant. Spørsmål og svar om egenmelding ved sykdom - dib.no
Renate79 Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 Peterpan91 skrev (4 timer siden): Spørsmål og svar om egenmelding ved sykdom - dib.no Tusen takk!! 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 18.30): Hos oss (også kommunal), så er det sånn at man tar full egenmeldingsdag hvis man går hjem før kl. 12. Går man hjem etter 12, logger man ut som om man jobbet full dag. Anonymkode: 2201d...6bc Jobber også kommunalt og vi gjør det på samme måte. Anonymkode: e6960...0cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå