Gå til innhold

Hjemmehjelp hos svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet
Spoiler

Nå i helga var jeg hos svigerforeldrene mine og støvsugde, strøk duk, pyntet bordet og fant frem service og bestikk til bursdagsfeiring til svigermor. Jeg er ikke konfliktsky og sier ifra til kjæresten min når jeg ikke er komfortabel med at svigerfar sprader rundt i boxeren eller sier ifra når svigerfar roper og skriker til sønnene sine for ingenting mens jeg står i rommet og lager pizza til ALLE sammen med kjæresten min. Svigermor er ufør og svigerfar er lat. Og når gjestene dro fikk alle med seg kaker, men vi ikke fikk med oss noe. Vi spurte ikke, men jeg la bare merke til det. Jeg er hjelpsom og kan godt hjelpe til med ting. Men dette var mange timers arbeid. Jeg har også støvsugd, tørket støv og pyntet juletre tidligere hos dem. Partneren min sier at jeg må si ifra til dem om ting. Men jeg er ikke komfortabel med å si til svigerfar at han skal ta på seg bukser i sitt eget hjem for eksempel. De er begge i 50 årene og kunne ha gjort alt dette selv. Partneren min blir lei seg over at jeg ikke besøker han i hjembyen oftere, men da må jeg anten være i student-kollektivet hans (selv om han har lønn nok til å bo alene og at begge snart er 30 år), eller være hushjelp hos svigers, og jeg merker at det ikke er så fristende. Han ønsker å bo i denne byen i fremtiden, men jeg ser for meg at jeg skal vaske mye oppe hos dem, mens vi ikke får noe tilbake. Har noen lignende erfaringer med svigerforeldre? Og hvordan håndterte dere det?

Anonymkode: 8abee...eb8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å være tjeneren deres! Hvorfor i alle dager er det du som skal styre og ordne? Du ser jo at det ikke betyr noe for dem uansett. 

Anonymkode: 2ff68...bd8

• Liker 18
  • Hjerte 2
Skrevet

Ikke flytt dit. Hvordan er dine foreldre, bor du på samme sted som dem? Bli der eller hvor du nå er. 

Anonymkode: 31984...1b9

• Nyttig 2
Skrevet

Vi bodde nå en stund hos svigers. Så helt vandt til å se mine svigerforeldre i undertøy. Plugger meg ikke i det hele tatt.

Hjelper dem også mye. Vasker klær, gulv. Hjelper til med andre ting som trengs. Samme gjør gubben, søstren hans og barnebarn. De er eldre og klarer ikke ting som før. Vi har fått mye hjelp før, så hjelper da tilbake nå når vi ser de trenger det.

Anonymkode: 47e0f...1c1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På den ene siden, selvsagt bidrar du hvis dere er der hele helga. Så hvis du ikke vil det, må du nøye deg med kollektivet. Eller få kjæresten heller til å besøke deg 

Hva ser du for deg at er oasse mengde kjæresten din og du gjør hvis dere bor hos foreldrene hans en helg? Ut fra hva du skriver, er dere der fordi det er bedre enn kollektivet, ikke for å besøke foreldrene.

Anonymkode: a8478...2ab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På den ene siden, selvsagt bidrar du hvis dere er der hele helga. Så hvis du ikke vil det, må du nøye deg med kollektivet. Eller få kjæresten heller til å besøke deg 

Hva ser du for deg at er oasse mengde kjæresten din og du gjør hvis dere bor hos foreldrene hans en helg? Ut fra hva du skriver, er dere der fordi det er bedre enn kollektivet, ikke for å besøke foreldrene.

Vi bodde i kollektivet og kjæresten sa vi skulle hjelpe til litt oppe hos dem. Jeg visste ikke hvor mye det skulle bli. Og nå blir det sånn nesten hver gang jeg er der. Mye støvsuging, stressing matlaging og vasking.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):
  Vis skjult innhold

Nå i helga var jeg hos svigerforeldrene mine og støvsugde, strøk duk, pyntet bordet og fant frem service og bestikk til bursdagsfeiring til svigermor. Jeg er ikke konfliktsky og sier ifra til kjæresten min når jeg ikke er komfortabel med at svigerfar sprader rundt i boxeren eller sier ifra når svigerfar roper og skriker til sønnene sine for ingenting mens jeg står i rommet og lager pizza til ALLE sammen med kjæresten min. Svigermor er ufør og svigerfar er lat. Og når gjestene dro fikk alle med seg kaker, men vi ikke fikk med oss noe. Vi spurte ikke, men jeg la bare merke til det. Jeg er hjelpsom og kan godt hjelpe til med ting. Men dette var mange timers arbeid. Jeg har også støvsugd, tørket støv og pyntet juletre tidligere hos dem. Partneren min sier at jeg må si ifra til dem om ting. Men jeg er ikke komfortabel med å si til svigerfar at han skal ta på seg bukser i sitt eget hjem for eksempel. De er begge i 50 årene og kunne ha gjort alt dette selv. Partneren min blir lei seg over at jeg ikke besøker han i hjembyen oftere, men da må jeg anten være i student-kollektivet hans (selv om han har lønn nok til å bo alene og at begge snart er 30 år), eller være hushjelp hos svigers, og jeg merker at det ikke er så fristende. Han ønsker å bo i denne byen i fremtiden, men jeg ser for meg at jeg skal vaske mye oppe hos dem, mens vi ikke får noe tilbake. Har noen lignende erfaringer med svigerforeldre? Og hvordan håndterte dere det?

Hadde ledd i flere dager om jeg hadde slike svigerforeldre og mannen bare hadde antydet at jeg skulle være med på besøk dit. 

Men du må ta ansvar for deg og bestemme hva du ønsker å bruke tid på. 

Anonymkode: ceb45...a41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi bodde i kollektivet og kjæresten sa vi skulle hjelpe til litt oppe hos dem. Jeg visste ikke hvor mye det skulle bli. Og nå blir det sånn nesten hver gang jeg er der. Mye støvsuging, stressing matlaging og vasking.

Så både kjæresten og du jobbet for å få til et hyggelig selskap? Dersom du ikke ønsker denne kontakten, si fra, så får kjæresten din ta konsekvensen av dem.

• Liker 2
Skrevet

Kjæresten din høres ut som en taper. En lat taper. Det er hans ansvar å hjelpe sine foreldre 

Tror seriøst den nye kvinnefella handler om å la menn slippe unna voksenoppgaver

Anonymkode: 78085...e99

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Må du gjøre dette i besøk eller spør de om du kan komme og gjøre husarbeid?

Anonymkode: 3fc32...fa7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må du gjøre dette i besøk eller spør de om du kan komme og gjøre husarbeid?

Anonymkode: 3fc32...fa7

Det er alltid kjæresten min som sier at vi skal «hjelpe til litt». Så vet jeg aldri hva jeg går til. Faren er lat og sint og gjør veldig lite. Moren sier alltid at hun skal ta seg en pause når vi kommer, før hun går å steller seg, og blir borte frem til festen. Kjæresten min stekte vafler og tok ut av oppvaskmaskinen. Mens jeg gjorde ALT ANNET

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er alltid kjæresten min som sier at vi skal «hjelpe til litt». Så vet jeg aldri hva jeg går til. Faren er lat og sint og gjør veldig lite. Moren sier alltid at hun skal ta seg en pause når vi kommer, før hun går å steller seg, og blir borte frem til festen. Kjæresten min stekte vafler og tok ut av oppvaskmaskinen. Mens jeg gjorde ALT ANNET

Men da slutter du med det. Det er jo ikke ditt selskap. Om Ingenting er klart før gjestene kommer er det vel ingen som tenker du burde gjort mer. 

Ikke ta ansvar for noe som ikke er ditt. Snyltere kjenner igjen slike som deg på mils avstand og utnytter det

Anonymkode: 78085...e99

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):
  Vis skjult innhold

Jeg hadde en lignende erfaring, men mye verre. Jeg har fått barn med denne mannen men vi bor heldigvis langt unna. Ikke bo i nærheten!!

• Liker 2
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jamen så drar du ikke til kjæresten uten å høre om han har planer med svigers, og hva de i så fall går ut på. Du gir beskjed om at du ikke vil til svigers (og gjøre en masse husarbeid). Legger han planer med svigers bak ryggen din, drar du bare hjem igjen. Du er i 30-årene!?

Anonymkode: c02c4...142

• Liker 1
Skrevet

Da sier du nå til kjæresten din at du ikke vil at kontakten med foreldrene hans skal være at du tar alt husarbeidet der. Begrens deg til å være gjest i kaffebesøk.

Det er helt ok å minne kjæresten om at det finnes betalingstjenester for dette, at de er i stand til å gjøre oppgavene selv i fellesskap, og at kjæresten din evt kan gjøre husarbeid der når du ikke er på besøk, og ikke dra deg med på "dugnad" for to der du til og med gjør mest. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva gjør han selv? 

Anonymkode: f8659...0ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 18.18):
  Vis skjult innhold

Ble overrasket da jeg leste de var 50 år. Etter det du skrev virket de 90 ish...

Anonymkode: 627aa...080

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør han selv? 

Anonymkode: f8659...0ad

Han stekte vafler og tok ut av oppvaskmaskinen…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble overrasket da jeg leste de var 50 år. Etter det du skrev virket de 90 ish...

Anonymkode: 627aa...080

Ja, desverre er det en mann som tenker at damene skal vaske, og mamman er syk og hadde gjort utrolig mye før vi kom. Men jeg synst ikke det var riktig at svigerdatter skulle styre på i 3 timer!

• Liker 1
Skrevet

Dukk opp en halvtime før selskapet? Bytt med mannen din, si at du kan steke vaflene for du vet ikke hva som må gjøres? Ikke gidd å være martyr for svigers i 50-åra. Du kan hjelpe til litt- ved siden av dem- men ikke ta alt. Ta deg en pause du også. Hvis gulvet er møkkete, så har de vel tenkt at det er bra nok for selskapet. Om noen sier masse som må gjøres, så ta initiativ til å fordele. Svigerfar, kan du støvsuge, så tar jeg duker og dekker bord, Per steker vaffler?

Anonymkode: e2755...7f5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...