Gå til innhold

Ullvask på vanlig program?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men føler du alt blir vått nok med ett program?

Anonymkode: f2d2a...88c

Jepp. Har en Samsung vaskemaskin jeg kjøpte i 2022, ullprogrammet på 30 grader varer ca 1 time. Blir mer enn vått nok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, kaarebjarne said:

Jepp. Har en Samsung vaskemaskin jeg kjøpte i 2022, ullprogrammet på 30 grader varer ca 1 time. Blir mer enn vått nok.

Her føler jeg ofte det ikke blir vått overalt. Det går 1 time også. Men kanskje en ekstra skylling er bra!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her føler jeg ofte det ikke blir vått overalt. Det går 1 time også. Men kanskje en ekstra skylling er bra!

Har du mulighet for å justere vannmengde på maskinen din? Mange nye maskiner er stilt ned, for å bedre forbruksdata.

Sjekk innstillingene, se om du kan øke? Hjalp på min maskin.

Anonymkode: 38ad0...5d0

Skrevet

Jeg legger ulla i en egen skuff i fryseren over natta (jeans også) og så lufter jeg de, vasker det meget sjelden. Kulda dreper bakterier osv bedre enn vask. Kun om det er flekker vasker jeg, og da med på stell sin bar såpe - og en gang i blandt vasker jeg med ullprogram på maskinen, har aldri opplevd at det hverken lukter eller ikke blir rent så kan det være du rett og slett fyller i for mye når du vasker ull? 

Anonymkode: d2240...d17

Skrevet

På den maskinen jeg hadde før så følte jeg ulla ikke ble helt ren. Da pleide jeg en sjelden gang å bruke vaskemiddel for ull, men på vanlig 40-vask (og skru ned sentrifugen til veldig lavt). Det fungerte godt for meg, og ulla ble ikke ødelagt. Nå vasker ullprogram bedre, på den nye maskina. 

Anonymkode: 89aad...2c1

Skrevet

Ull kan med fordel bløtlegges en stund før det legges l vaskemaskinen. Bare fyll opp en vaskekum eller balje og ha i litt Milo. 

Gjelder spesielt sokker og annet undertøy som trenger en skikkelig vask. Man får da også vasket mer tøy i samme vask.

Skrevet
Hensatt skrev (12 minutter siden):

Ull kan med fordel bløtlegges en stund før det legges l vaskemaskinen. Bare fyll opp en vaskekum eller balje og ha i litt Milo. 

Gjelder spesielt sokker og annet undertøy som trenger en skikkelig vask. Man får da også vasket mer tøy i samme vask.

Dette er trikset mitt når ungen har sølt noe jævlig på ull, siden det som oftes ikke kan vaskes på 60, eller på lyst tøy. En bøtte/balje med vann og litt ullvaskemiddel en del timer gjør at de fleste flekker slipper på lav temperatur.

Men jeg har vasket noe ulltøy på 60, uten at det har krympet. Det har vært tilfeller hvor han har hadde bæsjeulykker, så da blir det enten 60 eller kast 😛 

Skrevet

Jeg vasker en god del av ullundertøyet 2-3 ganger om det ikke blir rent nok av en vask. 

Har testet kjøre det på lav temperatur på andre programmer, det funket veldig dårlig! Inn gikk medium genser for voksen, ut kom medium genser for katt. 

Anonymkode: f748f...7f8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg legger ulla i en egen skuff i fryseren over natta (jeans også) og så lufter jeg de, vasker det meget sjelden. Kulda dreper bakterier osv bedre enn vask. Kun om det er flekker vasker jeg, og da med på stell sin bar såpe - og en gang i blandt vasker jeg med ullprogram på maskinen, har aldri opplevd at det hverken lukter eller ikke blir rent så kan det være du rett og slett fyller i for mye når du vasker ull? 

Anonymkode: d2240...d17

Temperatur er en svært viktig faktor i bakterienes livsvilkår. Under - 12 grader: Bakteriene går i dvale, og vokser ikke. Kulde dreper altså ikke bakteriene.

Det vil si at de våkner til liv igjen og fortsetter å spre seg når du tar på deg tøyet. 

Anonymkode: 43fcf...78d

• Liker 2
Skrevet

Når jeg har ull med uregjerlige flekker så lager jeg en tjukk smørje av vanlig vaskepulver og vann, smører det utover og lar virke 15-20 min før jeg koker opp vann også legger jeg klærne nedi. IKKE rør, for hvis du roter rundt oppi der krymper ullen. Varierer på hva slags ull hvordan jeg vasker det i maskinen etterpå men vanlig program med 40 grader og full spinn på sentrifugeringen(så ligger ullen stille i maskinen) er det jeg bruker på feks hust&claire, reflexull, janus bodyer, safa ect. opplever at det nylig oppkokte vannet hjelper godt på fettflekker, tran ect. 
Hjemmestrikk feks vasker jeg alltid for hånd sålenge det ikke er merinoull med superwash. 

Skrevet

Jeg har ødelagt mange ullklær ved å bruke vanlig program til blandet klær og også forsøkt finklær/syntetisk, selv på 20 grader og null sentrifugering. Noen plagg har tålt det, andre virkelig ikke. Noen har krympa eller tovet seg, andre har blitt matte og rare i ulla, selv ved bruk av Milo. De fleste plaggene fra Janus har tålt det godt, de tynne ullplaggene til barn uten mønster eller annet dill (sikkert det billigste, det er ullundertøy og virkelig ingenting annet). De mer fine plaggene med mønster og blonder har ikke tålt det, full av hull ble de, og litt sånn matte i ulla. Har vasket de billigste plaggene på vanlig syklus, 40 grader og full sentrifugering ved uhell flere ganger, stort sett fordi barnet har tatt av seg bukse og stillongs i en og samme bevegelse, så stilongsen lå inni buksa og så har jeg ikke sett det. Ellers har det iblant bare fulgt med klesvasken uten at jeg har oppdaget det.

Min forrige maskin hadde ullprogram som vasket rent. Byttet vaskemaskin for et år siden, og skulle være både effektivt og miljøvennlig... Kanskje er det miljøvennlig, men det er dårlige greier. Det blir ikke alltid ordentlig vått engang, om det er tykke plagg. Hjemmestrikk er håpløst. Det spiller ingen rolle om det er ett plagg eller om det er tre. Jeg legger ofte i bløt før vask nå.

Hvor mange ullplagg kjører du på ett program? På min maskin er det anbefalt kun 2-3 kilo eller noe sånt på ullprogrammet, de fleste andre syklusene tar 9 kilo. 

Anonymkode: 998ef...7a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har et egen skylleprogram for ull? Må sjekke om jeg har på min!

Nei, det er det vanlige skylleprogrammet, kan brukes på alle slags klær. Den skyller med kaldt vann, så ingen fare for krymping. Setter ned sentrifugehastigheten litt bare, avhengig av hva slags plagg det er. 

Anonymkode: b666f...fe6

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du mulighet for å justere vannmengde på maskinen din? Mange nye maskiner er stilt ned, for å bedre forbruksdata.

Sjekk innstillingene, se om du kan øke? Hjalp på min maskin.

Anonymkode: 38ad0...5d0

Aha, takk for tips! Det skal jeg sjekke ut :) 

Skrevet
kaarebjarne skrev (9 timer siden):

Merkelig. Vasker mye ull, kjøper Coop eller Rema sitt ull og silke vaskemiddel, og opplever aldri at det ikke blir rent. Har barnehagebarn også.

Kanskje du bruker for mye vaskemiddel?

Vasker med det som står anbefalt utifra hvor full maskinen er👍🏼

Anonymkode: 90b10...c4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ødelagt mange ullklær ved å bruke vanlig program til blandet klær og også forsøkt finklær/syntetisk, selv på 20 grader og null sentrifugering. Noen plagg har tålt det, andre virkelig ikke. Noen har krympa eller tovet seg, andre har blitt matte og rare i ulla, selv ved bruk av Milo. De fleste plaggene fra Janus har tålt det godt, de tynne ullplaggene til barn uten mønster eller annet dill (sikkert det billigste, det er ullundertøy og virkelig ingenting annet). De mer fine plaggene med mønster og blonder har ikke tålt det, full av hull ble de, og litt sånn matte i ulla. Har vasket de billigste plaggene på vanlig syklus, 40 grader og full sentrifugering ved uhell flere ganger, stort sett fordi barnet har tatt av seg bukse og stillongs i en og samme bevegelse, så stilongsen lå inni buksa og så har jeg ikke sett det. Ellers har det iblant bare fulgt med klesvasken uten at jeg har oppdaget det.

Min forrige maskin hadde ullprogram som vasket rent. Byttet vaskemaskin for et år siden, og skulle være både effektivt og miljøvennlig... Kanskje er det miljøvennlig, men det er dårlige greier. Det blir ikke alltid ordentlig vått engang, om det er tykke plagg. Hjemmestrikk er håpløst. Det spiller ingen rolle om det er ett plagg eller om det er tre. Jeg legger ofte i bløt før vask nå.

Hvor mange ullplagg kjører du på ett program? På min maskin er det anbefalt kun 2-3 kilo eller noe sånt på ullprogrammet, de fleste andre syklusene tar 9 kilo. 

Anonymkode: 998ef...7a0

Har også inntrykk av at maskiner av nyere dato er veldig miljøvennlige - så miljøvennlige at det kanskje ikke blir brukt nok vann hver vask..

Jeg tror det er anbefalt med 4 kg på ullvask på min maskin, som tar 11 kg på andre sykluser.

Anonymkode: 90b10...c4d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...