Gå til innhold

Ullvask på vanlig program?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ullprogram på vaskemaskinen min, men syns ikke det blir ordentlig rent. Og da tenker jeg ikke på vanskelig flekker, men generelt sett… Vasker alltid med Milo, og bruker På Stell ullvask til vanskelig flekker før vask.

Mener jeg har hørt eller lest et sted at det vasker like bra om ikke bedre med vanlig program på lav hastighet og lav sentrifugering? Hvor mange skyllinger bør man velge?

Anonymkode: 90b10...c4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hvilke type flekker som ikke blir rene? Er det barneklær, så kan det være alt fra olje fra makrell i tomat til tomatsuppe… klærne blir jo rene, men slike flekker er vanskelige å få bort. Ullklær for barn er forbruksvare, så jeg hadde bare fortsatt med PåStell-såpe og ullvask. Ellers blir de enda fortere slitt. 

Anonymkode: 73c29...733

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet du hvilke type flekker som ikke blir rene? Er det barneklær, så kan det være alt fra olje fra makrell i tomat til tomatsuppe… klærne blir jo rene, men slike flekker er vanskelige å få bort. Ullklær for barn er forbruksvare, så jeg hadde bare fortsatt med PåStell-såpe og ullvask. Ellers blir de enda fortere slitt. 

Anonymkode: 73c29...733

Det er ikke flekker, det er bare at ullen generelt ikke blir rent. Virker som det blir dårlig vasket.

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke gjort det, med mindre det er blandingstøy som tåler høyere temperaturer.

Ville ev. lagt i bløt først i ei bøtte med varmere vann uten noe særlig bevegelse, og deretter vasket på ullprogram. 

Anonymkode: f260a...226

• Liker 2
Skrevet

Jeg vasket en devold genser på vanlig program 40% grader, den ble ødelagt, den ble strukket ut og henger ned over ræva mi. Jeg bruker den enda fordi jeg elsker den, på fjelltur og sånn, men jeg gråt nesten da jeg oppdaga at den hadde blitt med den vanlige vaska. Så nei, jeg anbefaler ikke det

Anonymkode: 5a3f9...f2a

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det er følelsen din som ikke stemmer. Du klarer ikke å si konkret hvorfor klærne ikke blir rene. Ull trenger heller ikke å vaskes like ofte som andre klær, ofte er det nok med lufting. 

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke gradene som gjør at ull krymper, det er friksjonen i en vanlig vask.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøv håndvask en periode, og sjekk om det føles renere? 

Anonymkode: acda4...7aa

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Noen ganger føler jeg det ikke blir rent nok. Som om vasken bare har blitt våt på deler av klærne? Andre deler virker helt tørre. 

Anonymkode: f2d2a...88c

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker det bare en gang eller to til. Det er jo korte programmer, så jeg lar det få en omgang til, og så tar jeg i litt tøymykner (for ull) siste ganger jeg vasker.

Må alltid le når jeg ser noen skrive at det blir "rent" av at du kun lufter det. Nei, det blir selvsagt ikke rent uten vask med vann og såpe/rengjøringsmidler.

Anonymkode: aaf5c...59f

• Liker 1
Skrevet

Fyller du vaskemaskinen helt opp? Når det er ull skal man bare bruke 1/3 av vanlig kapasitet, maks 1/2! 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vasker det bare en gang eller to til. Det er jo korte programmer, så jeg lar det få en omgang til, og så tar jeg i litt tøymykner (for ull) siste ganger jeg vasker.

Må alltid le når jeg ser noen skrive at det blir "rent" av at du kun lufter det. Nei, det blir selvsagt ikke rent uten vask med vann og såpe/rengjøringsmidler.

Anonymkode: aaf5c...59f

Men ull blir ikke skittent på samme måte, så joda, mye trenger kun å luftes godt. Med flekker er det jo annerledes, men en tykk ullgenser som ikke er i direkte kontakt med hud blir ikke skitten sånn som en t-skjorte blir. Tykke ullgensere kan HELT FINT luftes. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner hva du mener. Har en toppmodell fra Bosch, og heller ikke den synes jeg er god nok på ull, selv om den er kjempegod på alt annet. I det siste har jeg begynt å kjøre et eget skylleprogram på ullvaska etter at vanlig ullvask er ferdig (altså ikke bare lagt til en ekstra skylling, av en eller annen merkelig grunn går ikke det på ullprogrammet). Jeg synes det hjelper, da får jeg ut mer såpe og tøyet føles bedre. 

Anonymkode: b666f...fe6

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men ull blir ikke skittent på samme måte, så joda, mye trenger kun å luftes godt. Med flekker er det jo annerledes, men en tykk ullgenser som ikke er i direkte kontakt med hud blir ikke skitten sånn som en t-skjorte blir. Tykke ullgensere kan HELT FINT luftes. 

Ull på barn blir like skittent som et hvilken som helst plagg. Det er ekkelt å bare lufte klær som er skitne i mine øyne. 

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner hva du mener. Har en toppmodell fra Bosch, og heller ikke den synes jeg er god nok på ull, selv om den er kjempegod på alt annet. I det siste har jeg begynt å kjøre et eget skylleprogram på ullvaska etter at vanlig ullvask er ferdig (altså ikke bare lagt til en ekstra skylling, av en eller annen merkelig grunn går ikke det på ullprogrammet). Jeg synes det hjelper, da får jeg ut mer såpe og tøyet føles bedre. 

Anonymkode: b666f...fe6

Du har et egen skylleprogram for ull? Må sjekke om jeg har på min!

Skrevet

Har du renset filteret på vaskemaskinen din?

Skrevet

Fyller maskinen maks 1/2 hver gang, men det er sjeldent. 
Satte på en ekstra skylling (som jeg kunne velge på ullprogram), da syns jeg det ble bedre og «våtere». For som noen skrev over her, så har noen av klærne ikke blitt skikkelige våte på en måte😅

Skrevet
kaarebjarne skrev (1 minutt siden):

Har du renset filteret på vaskemaskinen din?

Hehe, ja🙊 Med en håndfull unger i hus, så må det renses jevnt og trutt😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hehe, ja🙊 Med en håndfull unger i hus, så må det renses jevnt og trutt😅

Merkelig. Vasker mye ull, kjøper Coop eller Rema sitt ull og silke vaskemiddel, og opplever aldri at det ikke blir rent. Har barnehagebarn også.

Kanskje du bruker for mye vaskemiddel?

Skrevet
3 minutter siden, kaarebjarne said:

Merkelig. Vasker mye ull, kjøper Coop eller Rema sitt ull og silke vaskemiddel, og opplever aldri at det ikke blir rent. Har barnehagebarn også.

Kanskje du bruker for mye vaskemiddel?

Men føler du alt blir vått nok med ett program?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...