Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Nå høres jeg dum ut, men jeg har aldri forstått hierarkiet blant ansatte i barnehage. Hvem står med hovedansvaret? Hva er forskjellen på arbeidsoppgavene til en barnehagelærer og pedagogisk leder?

Er det krevende å være pedagogisk leder, og kan jeg søke på en slik stilling selv om jeg er utdannet barnevernspedagog?

Anonymkode: c560b...b76

Skrevet

De rapporterer all alminnelig barneadferd til barnevernet og veiver med prideflagg.

• Nyttig 2
Skrevet

Altfor mye og aldri nok!

Det er en jobb hvor det er en forventning om dugnadsarbeid, hvor det forventes at du er tilgjengelig 24/7 for å kunne svare på ting og tang fra kollegaer. Hvor du konstant går rundt med et eller annet virus i kroppen da det ikke lenger er en selvfølge at syke barn holdes hjemme.

På en annen side så er det lett å få seg jobb med annen relevant utdanning som du har da flukten fra yrket er massiv.

Anonymkode: 98131...61d

• Liker 2
Skrevet

Da er du pedagogisk leder for ei avdeling, og legger opp det pedagogiske arbeidet. Samme som en lærer gjør, men med små barn

Anonymkode: 56333...8e6

• Nyttig 1
Skrevet

I rammeplanen for barnehagen står det definert hvilke oppgaver som tilhører hver rolle - men selvfølgelig varierer det hvordan dette fungerer i praksis. En ped. leder kan delegere ansvar til både barnehagelærere, fagarbeidere og assistenter.

Som en annen skriver her i tråden heter utdanningen (bachelorgraden) barnehagelærer, og med denne utdanningen blir man vanligvis ansatt som enten barnehagelærer eller pedagogisk leder, etter behov i barnehagen. Du bør også ha barnehagelærerutdanning for å bli styrer, men der stilles det også andre krav i tillegg.

Anonymkode: 17457...045

Skrevet

Barnehagelærer er utdannelsen og pedagogisk leder er stillingstittel. Vi er to pedagoger (som er utdanner barnehagelærere) på avdeling, men hun ene har stillingen avdelingsleder og jeg har pedagog to. Vi har nesten samme arbeidsoppgaver, men hun har der overordnede ansvaret rundt turnus. 

F.eks DENNE UKA har jeg ordnet med turnus, (hun andre var syk), hatt en foreldresamtale, vært på avdelingsmøte (jeg holder dette), snakket hundre ganger med en mor på tlf der barnet har svært store adferdsitfordringer, hatt plantid, vært på møte med barnevernet, skrevet månedsplan og månedsbrev, vært på møte i byen vedr. er skolebarn ( med minoritetsbakgrunn) ift overgang barnehage/skole, oversikt over alt som skje på avdeling (grupper, pauseavløsning, hvem gjør hva osv), i morgen har jeg møte med sjefen ift et barn jeg følger tett pga alvorlig sykdom. 
Masse sykdom på avdeling denne uka, og har så og si kun jobbet med vikarer. 

Jeg anbefaler ikke utdannelsen lenger. Etter 15 år er jeg nå fullstendig forsynt, og har null energi når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: cbe37...2f9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Barnehagelærer er utdannelsen og pedagogisk leder er stillingstittel. Vi er to pedagoger (som er utdanner barnehagelærere) på avdeling, men hun ene har stillingen avdelingsleder og jeg har pedagog to. Vi har nesten samme arbeidsoppgaver, men hun har der overordnede ansvaret rundt turnus. 

F.eks DENNE UKA har jeg ordnet med turnus, (hun andre var syk), hatt en foreldresamtale, vært på avdelingsmøte (jeg holder dette), snakket hundre ganger med en mor på tlf der barnet har svært store adferdsitfordringer, hatt plantid, vært på møte med barnevernet, skrevet månedsplan og månedsbrev, vært på møte i byen vedr. er skolebarn ( med minoritetsbakgrunn) ift overgang barnehage/skole, oversikt over alt som skje på avdeling (grupper, pauseavløsning, hvem gjør hva osv), i morgen har jeg møte med sjefen ift et barn jeg følger tett pga alvorlig sykdom. 
Masse sykdom på avdeling denne uka, og har så og si kun jobbet med vikarer. 

Jeg anbefaler ikke utdannelsen lenger. Etter 15 år er jeg nå fullstendig forsynt, og har null energi når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: cbe37...2f9

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 For en utrolig flott jobb du gjør🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

Anonymkode: e0e23...489

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

En pedagogisk leder har det overordnede ansvaret på avdelingen. Noen opererer med en ped. leder og en barnehgelœrer hvor de har like oppgaver men ped. leder har det overordnede ansvaret. Mange er to pedagogiske ledere på en avdeling. Vi gjør alt for mye men samtidig aldri nok.

Du har ansvar for det pedagogiske opplegget på avdelingen, barnas hverdag, foreldreansvar, daglig logistikk blant de ansatte på avdelingen og ofte på tvers av avdelinger, ansvar for barnas sikkerhet ute og inne og på turer, gjennomføring og ansvar for avdelingsmøter, kartlegginger og observasjoner av barna. Veiledning av andre ansatte og vikarer (dette blir helt nedprioritert men er meget nødvendig for kvaliteten på tilbudet). Samarbeid med PPT, barnevernet og andre instanser. Dokumentasjon (helst daglig) om barnas hverdag og lœring. Kartlegginger og utviklingsarbeid som skal følges opp på avdelingen. Ansvar for hvert barns generelle utvikling,  ansvar for at det spesialpedagogiske opplegget rundt barn som har det følges og samarbeid med evt andre som er involvert. Det er pedagogiske ledermøter som det skal forberedes til og hvor oppgaver delegeres. Foreldresamarbeid: daglig kontakt og oppfølging, samt foreldresamtaler. Også er det mye praktisk som rydding, vasking, dekke traller, lage mat, rydde kjøkken, rydde bort varer, tømme oppvaskmaskin og sortering av leker. Dette var noe men langt fra alt. Åh ja så var det disse barna og da, som er der hele tiden og som vi skal være sammen med og som egentlig trenger mye mer enn de får. 

• Nyttig 1
Skrevet
Carolini skrev (12 timer siden):

En pedagogisk leder har det overordnede ansvaret på avdelingen. Noen opererer med en ped. leder og en barnehgelœrer hvor de har like oppgaver men ped. leder har det overordnede ansvaret. Mange er to pedagogiske ledere på en avdeling. Vi gjør alt for mye men samtidig aldri nok.

Du har ansvar for det pedagogiske opplegget på avdelingen, barnas hverdag, foreldreansvar, daglig logistikk blant de ansatte på avdelingen og ofte på tvers av avdelinger, ansvar for barnas sikkerhet ute og inne og på turer, gjennomføring og ansvar for avdelingsmøter, kartlegginger og observasjoner av barna. Veiledning av andre ansatte og vikarer (dette blir helt nedprioritert men er meget nødvendig for kvaliteten på tilbudet). Samarbeid med PPT, barnevernet og andre instanser. Dokumentasjon (helst daglig) om barnas hverdag og lœring. Kartlegginger og utviklingsarbeid som skal følges opp på avdelingen. Ansvar for hvert barns generelle utvikling,  ansvar for at det spesialpedagogiske opplegget rundt barn som har det følges og samarbeid med evt andre som er involvert. Det er pedagogiske ledermøter som det skal forberedes til og hvor oppgaver delegeres. Foreldresamarbeid: daglig kontakt og oppfølging, samt foreldresamtaler. Også er det mye praktisk som rydding, vasking, dekke traller, lage mat, rydde kjøkken, rydde bort varer, tømme oppvaskmaskin og sortering av leker. Dette var noe men langt fra alt. Åh ja så var det disse barna og da, som er der hele tiden og som vi skal være sammen med og som egentlig trenger mye mer enn de får. 

Har dere ikke fagarbeidere eller assistenter hos deg eller tar de ikke i et tak sammen med dere? Det er mye av det du skriver som fagarbeidere og assistenter også deltar på og det høres ut som du kan bruke kollegene dine mye bedre ved å gi de mer ansvar. Det er ikke rart ped.ledere er mye borte fra avdelingen om dere ikke gir ansvar videre til de andre på avdeling. Synd dere er så mye borte fra avdeling og fagarbeidere og assistenter ikke blir verdsatt slik de burde selv om det er de som er på "gulvet" med barna og gjør en kjempeviktig jobb med pedagogisk opplegg de også!

Anonymkode: 898c3...f4d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 17.52):

Hei! Nå høres jeg dum ut, men jeg har aldri forstått hierarkiet blant ansatte i barnehage. Hvem står med hovedansvaret? Hva er forskjellen på arbeidsoppgavene til en barnehagelærer og pedagogisk leder?

Er det krevende å være pedagogisk leder, og kan jeg søke på en slik stilling selv om jeg er utdannet barnevernspedagog?

Anonymkode: c560b...b76

De er ansvarlig for gruppen og melder oppfølginger til PPT sånn at alle barn blir ivaretatt. De har ukentlige møter og de legger opp program og tar hyppige gjennomganger på hvordan hvert enkelt barn har det. De har foreldremøter og enkeltmøter med foreldre og de organiserer dagene innad i gruppa (innenfor regelverket) og sørger for at alle barn blir inkludert og at alle barn når de målene de er i stand til å nå. De søker om ekstra ressurser via PPT der noen barn trenger mye mer enn andre barn pga diagnoser og heleseutfordringer (ikke alt er diagnotisert i så ung alder).
Ikke alle er så flinke i jobben men jeg tror alle gjør så godt som de kan.

Jeg tenker jo at pedledere burde sette seg inn i ASK (info fra statped), ASK (info fra utdanningsforbundet) og tegn til tale og bruke teg til tale som et fast innslag i småbarnsgruppa da det er kjent å fremme språkutvikling uavhengig om man har noen vansker eller ei.

(fra UDIR)

Kva er ASK?

Alternativ og supplerande kommunikasjon er å kommunisere ansikt til ansikt på andre måtar enn med tale. ASK kan vere

• ei erstatning for tale
  • støtte til å utvikle tale
  • eit supplement til låg eller utydeleg tale

ASK er barnet og eleven sitt språk, og deira måte å uttrykkje seg på.

Det er ulike årsaker til at barn og elevar har behov for ASK. Kva kommunikative, språklege, motoriske og kognitive ferdigheiter dei har, varierer veldig.

I dag reknar vi med at det er mellom 500 og 600 barn og elevar med behov for ASK i kvart alderskull.

Tre kommunikasjonsformer

ASK blir delt inn i tre kommunikasjonsformer.

Partnarfortolka kommunikasjon er når kommunikasjonspartnaren må tolke og svare på barna eller elevane sine kroppslege uttrykk i her-og-no-situasjonar.

Ikkje-hjelpt kommunikasjon er når barna eller elevane lagar ord sjølve gjennom bevisst bruk av lydar eller ved hjelp av eigen kropp. Dei kan til dømes bruke ja- og nei-lyd bevisst, og dei kan gjere gestar og handteikn eller peike på ulike måtar.

Hjelpt kommunikasjon er når barna eller elevane har orda tilgjengelege i ei fysisk form. Dei peikar på kommunikasjonsmiddel som inneheld grafiske symbol, eller dei skriv. Kommunikasjonsmidla kan til dømes vere

• papirbaserte løysingar som kommunikasjonsbøker, tematavler eller enkeltsymbol
  • tekniske løysingar med talesyntese som gir barnet eller eleven ei stemme

For mange vil det vere nødvendig å veksle mellom ulike kommunikasjonsformer ut frå situasjonen, behova eller staden der de kommuniserer."

smart og lytte til podcasten

Podcast om "Atferdsvansker — Hva gjør vi med de som ikke «passer inn»?"

Anonymkode: d21dd...fe6

Skrevet
Hansehan skrev (På 29.1.2024 den 18.07):

Barnehagelærer er navnet på utdannelsen.

Det er to regulerte yrker i barnehage: Styrer og pedagogisk leder. Styrer er daglig leder for barnehagen, mens pedagogisk leder er leder for en avdeling i barnehagen.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-22-1049

En barnevernspedagog må ha tilleggsutdanning for å kunne ansettes som pedagogisk leder i barnehage.

Du glemte barnehagelærer som også er en stillingstittel i barnehager med høy pedagogtetthet og store grupper. Barnehagelærers oppgaver er samme som pedagogisk leder, men det er leders oppgave å delegere og fordele arbeidet.

Anonymkode: fe053...04f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du glemte barnehagelærer som også er en stillingstittel i barnehager med høy pedagogtetthet og store grupper. Barnehagelærers oppgaver er samme som pedagogisk leder, men det er leders oppgave å delegere og fordele arbeidet.

Anonymkode: fe053...04f

Barnehagelærer er bare en stillingstittel, mens styrer og pedagogisk leder er de to regulerte yrkene. I tillegg har man jo assistent, fagarbeider osv., som også er stillingstitler. En del barnehager ansetter også som barnehagelærer, mens den ansatte i realiteten har funksjon som pedagogisk leder. Det er vel ikke så mange barnehager som ansetter flere utdannede barnehagelærere enn det som kreves i pedagognormen siden det er billigere å ansette assistenter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har dere ikke fagarbeidere eller assistenter hos deg eller tar de ikke i et tak sammen med dere? Det er mye av det du skriver som fagarbeidere og assistenter også deltar på og det høres ut som du kan bruke kollegene dine mye bedre ved å gi de mer ansvar. Det er ikke rart ped.ledere er mye borte fra avdelingen om dere ikke gir ansvar videre til de andre på avdeling. Synd dere er så mye borte fra avdeling og fagarbeidere og assistenter ikke blir verdsatt slik de burde selv om det er de som er på "gulvet" med barna og gjør en kjempeviktig jobb med pedagogisk opplegg de også!

Anonymkode: 898c3...f4d

Ja de gjør jo alt det samme av utførelse av pedagogisk opplegg og det praktiske og er sammen med barna. Vi pedagogiske ledere er jo aller mest på avdeling sammen med de og barna. Jeg bruker i hvertfall store deler av dagen min der. Personlig er jeg kun borte fra avdelingen på ped. leder møter og samarbeidsmøter. Dette "andre" gjør jeg da i min ubundne tid eller på overtid. Prøvde å illustrerer at vi gjør veldig mye som mange ikke tenker over, tenker jeg er grei info å ha til de som tenker de skal inn i dette yrket. Mine kollegaer får masse delegert ansvar som de ønsker og jeg sier hver dag hvor viktige de er og hvor verdsatte de er! Og tro meg, "vi" ønsker mer folk "på gølvet", vi trenger fler mennesker inn i barnehagen, det har vi jo skreket etter i alle år for at barna og de ansatte skal ha det best mulig, men vi er ikke hørt ennå....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...