AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Har en på snart 2 år. Når jeg og far kommer for å hente kan ansatt si slik som at barnet ikke vil inn når de er ute, at det ikke vil bytte bleie eller legge vekk leker når de skal sette seg ved bordet for å spise. Videre at vi må være streng med barnet hjemme, regner med de mener å sette grenser, men det gjør vi jo og har alltid gjort. Merkelig å anta at vi bare ikke gjør det fordi barnet tester grenser eller ikke klarer å regulere følelsene sine/vil noe annet en det de skal, men det er jo normalt i den alderen. Virker jo som alle de andre barna bare sitter der og er passive siden vår visst nok er et problem for dem. Vi får jo ikke akkurat gjort så mye med hva barnet gjør i barnehagen, hjemme gir barnet seg med en gang vi eks. anerkjenner og tilbyr alternativer. Skal sies at barnet er et trygt, kvikt og aktivt barn. Anonymkode: 81a6f...a98 1
Mar@ Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Hadde ikke taklet det. Heldigvis holder de ikke på slik i vår barnehage. Mi jente på 5 har testet grenser i tre år, og om jeg skulle fått daglige oppdateringer på de samme tingene vi jobber med hjemme, hadde jeg blitt gal. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Mar@ skrev (8 minutter siden): Hadde ikke taklet det. Heldigvis holder de ikke på slik i vår barnehage. Mi jente på 5 har testet grenser i tre år, og om jeg skulle fått daglige oppdateringer på de samme tingene vi jobber med hjemme, hadde jeg blitt gal. Jeg skjønner bare ikke hvor de vil med dette, jeg kan jo ikke akkurat bli med barnet i barnehagen og løse situasjonen for dem heller😅 Det er helt normal atferd for barn i sunn utvikling og ja, vi tar selvfølgelig tak i det hjemme der barnet tester grenser. Og det er bare utsagn og påstander uten ordentlig samtale eller spørsmål etc om hjemmesituasjonen. Anonymkode: 81a6f...a98 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Det var da veldig høye forventninger til en som ikke er 2 år enda. Anonymkode: bffa5...fc0 14
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): hjemme gir barnet seg med en gang vi eks. anerkjenner og tilbyr alternativer Gir alternativer? Hvordan tenker du dette skal fungere i en stor barnegruppe, hvis 18 barn skal få et alternativ hver gang det slår seg vrang? Anonymkode: 0ee77...1ff 7 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...Vi får jo ikke akkurat gjort så mye med hva barnet gjør i barnehagen, hjemme gir barnet seg med en gang vi eks. anerkjenner og tilbyr alternativer. Skal sies at barnet er et trygt, kvikt og aktivt barn. Anonymkode: 81a6f...a98 Jeg tipper barnehagen mener at barnet må lære å gjøre ting det ikke alltid har mest lyst til uten å få alternativer alltid. Noen ganger må det gjøre som de voksne sier. Anonymkode: 87610...bea 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Gir alternativer? Hvordan tenker du dette skal fungere i en stor barnegruppe, hvis 18 barn skal få et alternativ hver gang det slår seg vrang? Anonymkode: 0ee77...1ff Feks når ungen ikke vil inne snakker vi om ting barnet kan gjøre inne som vi vet det også liker. Eks. Jeg skjønner godt du vil fortsette å leke ute når du har det så gøy, nå skal vi inn, kanskje du vil leke med dukken du liker så godt. Anonymkode: 81a6f...a98 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tipper barnehagen mener at barnet må lære å gjøre ting det ikke alltid har mest lyst til uten å få alternativer alltid. Noen ganger må det gjøre som de voksne sier. Anonymkode: 87610...bea Det får ikke alltid det. Eks tar ungen noe det ikke får lov til fjerner vi tingen. Anonymkode: 81a6f...a98 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Barnehagen har heller aldri spurt oss om hva vi gjør hjemme, de bare har sagt ut av det blå at vi skal være streng med barnet. Anonymkode: 81a6f...a98 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barnehagen har heller aldri spurt oss om hva vi gjør hjemme, de bare har sagt ut av det blå at vi skal være streng med barnet. Anonymkode: 81a6f...a98 Eller om barnet gjør disse tingene hjemme. Anonymkode: 81a6f...a98
HemmeligSpion Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var da veldig høye forventninger til en som ikke er 2 år enda. Anonymkode: bffa5...fc0 Bra! Jeg bor med 20-åringer som setter skittentøy på benken i kollektivet vårt i stedet for å sette det rett i oppvaskmaskinen. Jeg går ut i fra at "de voksne" hadde lave forventninger til dem og holdt dem lave.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnehagen har heller aldri spurt oss om hva vi gjør hjemme, de bare har sagt ut av det blå at vi skal være streng med barnet. Anonymkode: 81a6f...a98 Det hørtes ut som en ikke helt heldig formulering. De bør begynne der. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Feks når ungen ikke vil inne snakker vi om ting barnet kan gjøre inne som vi vet det også liker. Eks. Jeg skjønner godt du vil fortsette å leke ute når du har det så gøy, nå skal vi inn, kanskje du vil leke med dukken du liker så godt. Anonymkode: 81a6f...a98 Det skjønte jeg ikke ut fra hi. Der forstod jeg det som at ungen da kunne velge mellom andre ting. Hvis han kommer med en gang uten å være sur etter et slikt forslag, er det jo ikke et så stort problem, men de må jo også lære seg å ikke alltid måtte overtale. Anonymkode: 87610...bea
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 Det er da helt vanlig at bhg gir tilbakemelding til ting de opplever ikke fungerer så godt i samspill med andre og i deres omgivelser, og ber om et samarbeid? Du sier jo dere gir alternativer; og barnehagen ber dere øve på å sette grenser. Jeg ser ikke problemet. Anonymkode: b9038...ff2 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Feks når ungen ikke vil inne snakker vi om ting barnet kan gjøre inne som vi vet det også liker. Eks. Jeg skjønner godt du vil fortsette å leke ute når du har det så gøy, nå skal vi inn, kanskje du vil leke med dukken du liker så godt. Anonymkode: 81a6f...a98 Men det er ikke alltid det er gøy alternativ å komme inn. Du gir alternativer som er likestilt. Anonymkode: b9038...ff2 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det hørtes ut som en ikke helt heldig formulering. De bør begynne der. Det skjønte jeg ikke ut fra hi. Der forstod jeg det som at ungen da kunne velge mellom andre ting. Hvis han kommer med en gang uten å være sur etter et slikt forslag, er det jo ikke et så stort problem, men de må jo også lære seg å ikke alltid måtte overtale. Anonymkode: 87610...bea Det er vel mer å hjelpe barnet som fortsatt bare er 1 år (snart 2) å se fremover og at det kan være fint inne også. Jeg ser virkelig ikke problemet. Det er ikke akkurat snakk om en femmåring. Anonymkode: 81a6f...a98 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 HemmeligSpion skrev (9 minutter siden): Bra! Jeg bor med 20-åringer som setter skittentøy på benken i kollektivet vårt i stedet for å sette det rett i oppvaskmaskinen. Jeg går ut i fra at "de voksne" hadde lave forventninger til dem og holdt dem lave. Sammenligner du ubrukelige 20 åringer med et barn som ble født for mindre enn 2 år siden? Anonymkode: bffa5...fc0 5 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 HemmeligSpion skrev (20 minutter siden): Bra! Jeg bor med 20-åringer som setter skittentøy på benken i kollektivet vårt i stedet for å sette det rett i oppvaskmaskinen. Jeg går ut i fra at "de voksne" hadde lave forventninger til dem og holdt dem lave. Jeg synes det er rart at du forventer at man skal putte skittentøy i oppvaskmaskinen. Anonymkode: db5be...cb4 3 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #18 Skrevet 29. januar 2024 Herlighet, dette er da helt normal atferd. Vår unge er 1 år og 8 mnd og gir en del motstand både hjemme og i barnehagen. Vil ikke inn etter utelek, vil ikke vaske hender, vil ta fra andre leker, vil ikke gi fra seg leker når vi drar hjem osv. Barnehagen har aldri nevnt dette som et problem, nettopp fordi det er normalt forventet atferd for et barn på den alderen. Jeg spurte spesifikt om barnet også nekter ting osv i barnehagen også, det var først da barnehagen bekreftet dette og fortalte. Barn er forskjellige. Noen er mer medgjørlige, noen er mer sta og med mer motstand. Og noen blir raskere ferdig med en fase feks, og de kan være i disse fasene i forskjellig alder. Anonymkode: c016d...02c 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #19 Skrevet 29. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Herlighet, dette er da helt normal atferd. Vår unge er 1 år og 8 mnd og gir en del motstand både hjemme og i barnehagen. Vil ikke inn etter utelek, vil ikke vaske hender, vil ta fra andre leker, vil ikke gi fra seg leker når vi drar hjem osv. Barnehagen har aldri nevnt dette som et problem, nettopp fordi det er normalt forventet atferd for et barn på den alderen. Jeg spurte spesifikt om barnet også nekter ting osv i barnehagen også, det var først da barnehagen bekreftet dette og fortalte. Barn er forskjellige. Noen er mer medgjørlige, noen er mer sta og med mer motstand. Og noen blir raskere ferdig med en fase feks, og de kan være i disse fasene i forskjellig alder. Anonymkode: c016d...02c Det er generell normal atferd, men det kan jo hende det er såpass ekstremt hos dette barnet og at det skaper såpass mye uro i gjengen, at bhg velger å si ifra. Anonymkode: b9038...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #20 Skrevet 29. januar 2024 Vi hadde en ansatt i bhg til barna som kunne si sånne ting. Det var den ene ansatte som eldste aldri ble trygg på… hvis hun var der ved levering var det håpløst(etter at barnehage etter lang tid endelig begynte å bli ok) og det skulle liksom være hans kontaktperson… Begge barna har hatt perioder de har krevd sitt, forskjellen på denne ansatte og alle andre var løsningsorienterte i stedet for anklagende («per har en tendens til å stikke av, så vi sørger alltid for å holde han i hånda når vi skal gå fra a til b» «Per synes det er vanskelig å vente på tur, så jeg bruker en del tid på å hjelpe han å stå i det og takle følelsene og vente på at det er hans tur») Anonymkode: 8bfc6...aec 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå