AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har vært i barsel permisjon nå og ønsker ikke gå tilbake til jobb, pga yrket er for tungt for helsen min. Jeg ønsker også å flytte fra bygda da jeg mistrives veldig. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram. 3 måneder oppsigelse på jobb. Har ferie til gode , planlegger å søke dagpenger og finne et nytt jobb. Men må flytte til et nytt sted først. Ønsker å flytte innen sommer. Helst snarest mulig. Aner ikke hva jeg bør gjøre først Anonymkode: d5153...eea
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Det første du bør gjøre er å søke på en ny jobb! Anonymkode: 522b6...afa 2 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Husk at det er karantener (18 uker) før du får dagpenger hvis du selv sier opp jobben. Finn jobb først. Når det er på plass kan du si opp, finne bolig og flytte. Mange arbeidsgivere lar deg ta ut ferie i oppsigelsestiden, men de må ikke det hvis ferien ikke allerede er fastsatt. Anonymkode: da569...e10 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det første du bør gjøre er å søke på en ny jobb! Anonymkode: 522b6...afa Tenker på gå dagpenger mens helsen blir bedre Anonymkode: d5153...eea
NakenPanda Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 (endret) Det er 18 ukers karens på dagpenger om du sier opp så den går nok ikke, ny jobb så si opp med mindre 4 måneder uten lønn er problemfritt Endret 29. januar 2024 av NakenPanda 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Hvis du sier opp selv så vil du ikke få dagpenger med en gang, men en periode med karens. Husker ikke hvor lenge, men tror det er 12 eller 18 uker. Anonymkode: ee35d...553 1
NakenPanda Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker på gå dagpenger mens helsen blir bedre Anonymkode: d5153...eea Det må du gjøre for egen regning i en periode 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker på gå dagpenger mens helsen blir bedre Anonymkode: d5153...eea Med dagpenger så skal du være klar for å gå ut i jobb. Du vil derfor ikke fylle kravene for dagpenger. Anonymkode: ee35d...553 3
Blueberrymuffin Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Hvis du sier opp jobb selv så har du ikke rett på dagpenger de første 18 ukene, med mindre du har det NAV omtaler som god grunn, f.eks. brudd på arbeidsmiljøloven. Det du beskriver her er ikke god grunn, så om du sier opp jobben selv må du være belaget på å gå 18 uker uten dagpenger. Du burde derfor søker jobb, og vente med å si opp jobben til du vet at du har noe å falle tilbake på. 1
Blueberrymuffin Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker på gå dagpenger mens helsen blir bedre Anonymkode: d5153...eea Det får du ikke, 18 uker før du får utbetalt dagpenger. Helsegrunn, så må du ta sykemelding for å få dagpenger, og sykemelding får du kun om du har en jobb å gå til. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du sier opp selv så vil du ikke få dagpenger med en gang, men en periode med karens. Husker ikke hvor lenge, men tror det er 12 eller 18 uker. Anonymkode: ee35d...553 Kan jeg være sykemeldt i mellomtiden? Anonymkode: d5153...eea
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 2 minutter siden, Blueberrymuffin said: Det får du ikke, 18 uker før du får utbetalt dagpenger. Helsegrunn, så må du ta sykemelding for å få dagpenger, og sykemelding får du kun om du har en jobb å gå til. Så jeg kan være sykemeldt så si opp i mellomtiden? Anonymkode: d5153...eea
Blueberrymuffin Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så jeg kan være sykemeldt så si opp i mellomtiden? Anonymkode: d5153...eea Da får du ikke dagpenger. Du kan være sykmeldt og få dagpenger frem til du går tilbake til jobb. Da er det fastlegen som bestemmer hvor lenge du kan være sykmeldt før du må tilbake til jobb. Sier du opp så er det null penger i 16 uker fra den datoen du sier opp. Endret 29. januar 2024 av Blueberrymuffin 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 Hvis du har helsemessig årsak til å si opp, så kan du slippe karantenetid. Men ellers så teller karantenetiden fra du er reellt arbeidssøker. Dvs du risikerer at karantenetiden starter først etter endt sykemelding. Og helsemessige årsak for å si opp skal kunne dokumenteres. Anonymkode: 0b196...853
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 Er grunnen at du ikke har helse til å jobb, eller at jobben du har nå er for tung? Eller er årsaken rett og slett at du vil ha enkel tilgang til å slippe å jobbe og å kunne flytte dit du vil? Man kan ikke få sykemelding hvis man ikke har jobb så har du jo ingen steder å bli sykemeldt fra. For å få dagpenger så må du være klar til å gå ut i jobb når som helst. Du må også sørge for at du har barnepass sånn at du kan begynne å jobbe. Karantenetiden på dagpenger er nevnt tidligere i tråden. Det er legen og ikke du som bestemmer om du er for syk til å jobbe. Anonymkode: ee35d...553 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så jeg kan være sykemeldt så si opp i mellomtiden? Anonymkode: d5153...eea Dersom du er i jobb, kan du sykmeldes og få sykepenger. Dersom du slutter i jobben, får du sykepenger inntil legen friskmelder deg. Sykepengene kommer da fra NAV. Karantenetiden før dagpenger gjelder fortsatt. Anonymkode: da569...e10 1
Brunhilde Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 Blueberrymuffin skrev (1 time siden): Da får du ikke dagpenger. Du kan være sykmeldt og få dagpenger frem til du går tilbake til jobb. Da er det fastlegen som bestemmer hvor lenge du kan være sykmeldt før du må tilbake til jobb. Sier du opp så er det null penger i 16 uker fra den datoen du sier opp. Her var det mye feil! Hvis du blir sykemeldt får du sykepenger (ikke dagpenger) til du er frisk igjen. Om du sier opp jobben selv er det 18, ikke 16, karensuker fra siste arbeidsdag, ikke fra den datoen du sier opp.
Blueberrymuffin Skrevet 29. januar 2024 #18 Skrevet 29. januar 2024 (endret) Brunhilde skrev (37 minutter siden): Her var det mye feil! Hvis du blir sykemeldt får du sykepenger (ikke dagpenger) til du er frisk igjen. Om du sier opp jobben selv er det 18, ikke 16, karensuker fra siste arbeidsdag, ikke fra den datoen du sier opp. Snakk om å være kverulant, for en sinnsykt unødvig kommentar. Leser du lenger opp skrev jeg 18 uker, så 16 uker er kun skrivefeil fra min side, så chill. Du får sykepenger, men det er NAV som utbetaler sykepenger, derfor gikk det litt i krøll når jeg skrev. Essensen er den samme, NAV som utbetaler i begge tilfeller. Føler du deg bedre når du holder på slik? Endret 29. januar 2024 av Blueberrymuffin 1
Brunhilde Skrevet 29. januar 2024 #19 Skrevet 29. januar 2024 (endret) Blueberrymuffin skrev (2 timer siden): Snakk om å være kverulant, for en sinnsykt unødvig kommentar. Leser du lenger opp skrev jeg 18 uker, så 16 uker er kun skrivefeil fra min side, så chill. Du får sykepenger, men det er NAV som utbetaler sykepenger, derfor gikk det litt i krøll når jeg skrev. Essensen er den samme, NAV som utbetaler i begge tilfeller. Føler du deg bedre når du holder på slik? Når du skal fortelle noen som ikke vet hva de skal gjøre, så er det ok å få det riktig! Det gjorde ikke du og jeg påpekte det. Hårsår much, eller? PS: Det er heller ikke alltid slik at det er NAV som utbetaler sykepenger til arbeidstaker. Veldig ofte forskutterer arbeidsgiver sykepenger og får refusjon fra NAV i ettertid. Bare sånn til informasjon. Endret 29. januar 2024 av Brunhilde 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #20 Skrevet 29. januar 2024 Her var det jo mye synsing. Man kan faktisk få sykemelding og sykepenger selv om man er arbeidsledig. Retten til sykepenger går igjennom folketrygden og ikke arbeidsgiver. Legen kan krysse av at pasienten er "arbeidsledig eller permittert" når han sender sykemeldingen, og når man sender inn selv så får man også et valg som heter "arbeidsledig", i stedet for at man krysser av for at man er "ansatt" når man er i jobb. Om man har rett på sykepenger kommer an på hvilken situasjon man er i. Man kan gå på en kombinasjon av sykepenger og dagpenger, men da må man minst være 50% arbeidsfør og må fortsatt kunne oppfylle de ulike kravene, men det kan gis unntak om man har dokumentasjon på dette. Så man kan være opp til 50% sykemeldt mens man går på dagpenger og søker nye jobber. Sykepengene blir da samordnet med dagpengene, og om jeg ikke tar feil får man sykepenger på tilsvarende sats som dagpenger. Jeg er i den situasjonen selv nå etter å ha mistet jobbet min. Jeg var allerede delvis sykemeldt før kontrakten min gikk, men hadde arbeidsevne på rundt 50%. Da tok jeg kontakt med NAV for å spørre hva som skjedde videre om jeg kunne gå på dagpenger når jeg ikke hadde jobb, men fortsatt var litt syk, og det kunne jeg. Jeg har fortsatt lenge igjen av sykemeldingsperioden min så er det ikke riktig å gå over på AAP når jeg faktisk er arbeidsfør, jeg har bare mistet jobben min. Nå passer det jo overhodet ikke til TS sin situasjon. Her er jeg enig i at hun må skaffe seg ny jobb før hun sier opp. Hun kan ikke bare se si opp og få dagpenger (det blir 18 uker karantene ved å si opp selv) eller bare sykemelde seg. Men har hun det dårlig med seg og sin situasjon så bør hun kanskje ta seg en tur til legen og lufte problemstillingen. Man går ikke på dagpenger bare fordi man skal tilfriskes. Anonymkode: c582a...c83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå