Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor det er så vanskelig å ikke snakke i stillevogna på toget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere regiontog har egne stillevogner. Disse er tydelig merket etter min mening og det står blant annet at samtaler skal tas i en annen vogn.

Nesten hver eneste gang er det minst en til to stk som snakker sammen eller i telefonen. Kan noen forklare meg hvorfor det er så vanskelig å følge helt enkle kjøreregler eller sette seg i en annen vogn? 

Anonymkode: e2469...44b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Flere regiontog har egne stillevogner. Disse er tydelig merket etter min mening og det står blant annet at samtaler skal tas i en annen vogn.

Nesten hver eneste gang er det minst en til to stk som snakker sammen eller i telefonen. Kan noen forklare meg hvorfor det er så vanskelig å følge helt enkle kjøreregler eller sette seg i en annen vogn? 

Fordi stadig flere i norge føler de har rett og krav på alt og at regler bare gjelder alle andre. Folk eier ikke oppdragelse eller høfflighet lengre.

Endret av endo
Glemte et ord gitt
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tror rett og slett mange er veldig i sin egen boble og registrerer lite eller ikke noe av det som skjer rundt dem. Jeg har pendlet med tog av og på siden 2004, altså i 20 år, og dette har vært et irritasjonsmoment hele veien for min del, men det har definitivt blitt verre de siste årene.

Anonymkode: 1d670...249

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig, eller for å stille spørsmålet på en annen måte: Hvorfor setter man seg i STILLEvogna hvis man ikke har tenkt å være stille?

Skrevet
endo skrev (4 timer siden):

Fordi stadig flere i norge føler de har rett og krav på alt og at regler bare gjelder alle. Folk eier ikke oppdragelse eller høfflighet lengre.

Dette.

Den siste tiden har jeg lest uttalelser fra flere hold, i dag fra DnB, i forrige uke fra flyselskapene, om at stadig flere kunder utagerer og truer ansatte. Samtidig får vi høre om at lærere blir terrorisert og trakassert av både elever og foreldre, til og med barnehageansatte sier at det er mer krevende å jobbe i barnehage nå enn før. Alle forventer spesialbehandling og tilrettelegging.

Og stadig færre stiller på dugnad i idrettslag og foreninger for å bidra til barnas felles beste.

Hvor er vi egentlig på vei? Hvordan skal det gå når regler bare skal gjelde alle andre, alle individer skal ha spesialbehandling, ingen skal bidra til kollektivet og ingen skal innordne seg?

Anonymkode: 703b0...b23

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Fordi folk ELSKER sin egen stemme. De sitter sikkert på stille-vognen for å gjøre stemmen sin viktigere. På biblioteket, hvor det tidligere fantes en viss form for ærbødighet, den følelsen når du finner en bok og bare … og så blir det ødelagt av gnomer som elsker gnome-oppførselen sin. Okei, du elsker deg selv, jeg skjønner det, men kan du elske deg selv en annen plass? No? Neivel. 

Anonymkode: c5be2...3be

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
ti10 skrev (4 minutter siden):

Enig, eller for å stille spørsmålet på en annen måte: Hvorfor setter man seg i STILLEvogna hvis man ikke har tenkt å være stille?

Så enig! For to uker siden tok jeg toget en lengre strekning. Satte meg bevisst i stillevogna for å slippe å høre på andres telefonsamtaler. 

Vel, etter to stopp satt der seg ei dame ved siden av meg som tok flere telefoner. Hun visste tydelig at hun satt i en stillevogna, fordi dette var noe hun fortalte mannen som hun snakket med på telefonen. 

Hun ble sittende i telefonen noen minutter et par ganger. Med Stille-plakater rett foran ansiktet hennes. 

Anonymkode: 0367e...395

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi de ikke egentlig har lyst til å sitte i stillevogna, men det var bare der det  ar ledig.

Anonymkode: 78cb1...a16

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Lav sosial intelligens eller så er de rett og slett så mentalt tilbakestående at de ikke skjønner hva en stillevogn er for noe. 

Anonymkode: e114c...741

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 20.20):

Så enig! For to uker siden tok jeg toget en lengre strekning. Satte meg bevisst i stillevogna for å slippe å høre på andres telefonsamtaler. 

Vel, etter to stopp satt der seg ei dame ved siden av meg som tok flere telefoner. Hun visste tydelig at hun satt i en stillevogna, fordi dette var noe hun fortalte mannen som hun snakket med på telefonen. 

Hun ble sittende i telefonen noen minutter et par ganger. Med Stille-plakater rett foran ansiktet hennes. 

Anonymkode: 0367e...395

Oi, det var ekstremt! Sa du noe til henne?

Skrevet

Sier dere noe til de som skravler? Jeg irriterer meg vilt, men våger ikke å si ifra…

Skrevet

Takk for svar. Litt fint å se at det ikke bare er jeg som irriterer meg veldig over dette. Det er ikke en gang lyden i seg selv som provoserer meg mest, det er egoismen og arrogansen. Det er vel sånn samfunnet har blitt. Dessverre. 

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
reiseglad skrev (Akkurat nå):

Sier dere noe til de som skravler? Jeg irriterer meg vilt, men våger ikke å si ifra…

Ja, jeg gjør faktisk det. Ikke alltid, men sånn 50 prosent av gangene kanskje. Jeg kan fint reise meg opp og gå bort til vedkommende gjøk også, så det er ikke avhengig av at jeg sitter ved siden av. 

Jeg prøver å tenke at jeg gjør verden en tjeneste ved at de kanskje klapper igjen neste gang. Men jeg lurer på om resten av passasjerene tenker at jeg er en tulling.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir provosert av dette. Jeg er også en sånn kaktus som sier at: "Du er i stillevogna. Hold kjeft, eller gå ut."
Det mest vanlige bråket i stillevogna er likevel de som snorker. Det kan være søtt, komisk eller irriterende, alt ettersom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg lurer på om resten av passasjerene tenker at jeg er en tulling.

Nei, vi elsker deg faktisk 🥰 Fredsbevarende styrker i stillevogna er for sjeldent.
Vurder å ta med en gaffateiprull neste gang.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg visste ikke at det fantes engang. Jeg er skikkelig i egen boble når jeg skal fra A til B og jeg er meg alene, så jeg kan ha satt meg i stillevogna uten å vite at det var stillevogn. Det var sitteplasser, og jeg trengte sitteplass. 

Heldigvis, for alle, så er jeg faktisk stille og snakker aldri i telefonen i slike situasjoner. Jeg orker ikke høre andre snakke i telefon heller... Hvor ER denne stillevogna? Gjett om jeg skal finne den.

Anonymkode: 7c9bd...c14

• Hjerte 1
Skrevet
Andro skrev (2 minutter siden):

Blir provosert av dette. Jeg er også en sånn kaktus som sier at: "Du er i stillevogna. Hold kjeft, eller gå ut."
Det mest vanlige bråket i stillevogna er likevel de som snorker. Det kan være søtt, komisk eller irriterende, alt ettersom.

Hehe, snorking, ja. Da får jeg virkelig følelsen av at vi reiser sammen, i samme båt 😅

Personlig synes jeg snorking er helt greit. De gjør det ikke fordi de gir blaffen i andre, det er bare sånn de sover og de kan jo ikke noe for det. Stillevogna er jo nettopp for å slappe av. Og kanskje sove for de som er så heldige at de får til det. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg visste ikke at det fantes engang. Jeg er skikkelig i egen boble når jeg skal fra A til B og jeg er meg alene, så jeg kan ha satt meg i stillevogna uten å vite at det var stillevogn. Det var sitteplasser, og jeg trengte sitteplass. 

Heldigvis, for alle, så er jeg faktisk stille og snakker aldri i telefonen i slike situasjoner. Jeg orker ikke høre andre snakke i telefon heller... Hvor ER denne stillevogna? Gjett om jeg skal finne den.

Alltid enten helt forrerst eller helt bakerst 🙂 Du kan også se på skjermen på perrongen hvor de forskjellige vognene er i togsettet. 

• Hjerte 1
Skrevet
Andro skrev (14 minutter siden):

Nei, vi elsker deg faktisk 🥰 Fredsbevarende styrker i stillevogna er for sjeldent.
Vurder å ta med en gaffateiprull neste gang.

😅 

Takk

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alltid enten helt forrerst eller helt bakerst 🙂 Du kan også se på skjermen på perrongen hvor de forskjellige vognene er i togsettet. 

Takk! Jeg skal se etter det neste gang. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...