Gå til innhold

Noen som har en liten hund som ikke bjeffer på alt og alle??

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Morsomt. Naboene mine har shiba og den bjeffer nærmest konstant. Er det utypisk for rasen altså? 

Anonymkode: 20329...b2d

Ingen regel uten unntak, men det er en rase som bjeffer lite.

Miljø har jo også mye å si. Kanskje den har blitt redd for noe tidligere, og bjeffer av frykt. Kanskje den ikke får det den trenger av stimuli eller har eiere som «bjeffer» kommandoer.

Anonymkode: 1ce48...495

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Miljø har jo også mye å si. Kanskje den har blitt redd for noe tidligere, og bjeffer av frykt. Kanskje den ikke får det den trenger av stimuli eller har eiere som «bjeffer» kommandoer.

Ja, den har virkelig dårlige eiere. De burde ikke hatt hund i det hele tatt. De går tur med den en gang i uka, maks, og da er det bare rundt kvartalet. Ellers er det mye skriking og kjefting. 

Anonymkode: 20329...b2d

Skrevet

Whippet er bjeffer overhodet ikke. Ikke av de aller minste, men likevel. Nydelige (og stille) hunder.

Anonymkode: 8aae0...924

• Hjerte 2
Skrevet

Vi hadd en dverg dach.  Han bjeffet lite. Kunne sitte ved vinduet og bjeffe hvis det gikk forbi noen. Men ikke sånn voldsomt bjeffing. Og når det ringt på. Men var mere sånn poff. Men ikke når vi var ute og møtte noen nei. 

Anonymkode: cf9a9...0c4

Skrevet

Har lagotto, tispe, som ikke bjeffer annet enn noen ganger når det kommer folk/ringer på eller på enkelte hunder eller i lek. Dvs hun bjeffer ikke hver dag og er ikke en gneldrebikkje. Bor i blokk, så hadde nok fått høre det fra naboene om hun bjeffet mye. Interessant nok, broren hennes er en bjeffer. Så det er aldri godt å si hva man får. 😅 

Anonymkode: 80301...ca2

Skrevet

Det er veldig individuelt. Venninnen min har 3 chihuahuaer. 2 gneldrer noe voldsomt, 1 er helt stille. Aldri hørt den bjeffe. 

Onkelen min har cavalier. Den bjeffer heller aldri.

Naboen har dvergpinscher. De bjeffer når noen går forbi hagen, ellers lite.

En annen venn har en papillon. Veldig lite bjeffing der også.

vet også om flere små blandinger som er ganske stille. 

Anonymkode: 18e0c...b3d

Skrevet

Whippet bjeffer så lite at jeg skvetter de få gangene jeg hører det. I tillegg er det utrolig enkle å ha med å gjøre, de tilapsser seg deg på alt.

Tispene er rundt en 12 kg.

Anonymkode: 43f5c...797

• Hjerte 1
Skrevet

Bichon havanais. Bjeffer kanskje to ganger i året. 

Anonymkode: bd632...591

Skrevet

Vi har chihuahua som knapt bjeffer, en sjelden gang om ukjente går forbi og oppfører seg rart(fulle ungdommer og lignende). Hun stopper da med en gang vi gir beskjed. Var nøye med å ta henne inn hver gang hun bjeffet på noen i hagen. Ved passeringer bjeffer hun heldigvis aldri, synes det er flauest.

Anonymkode: 30663...c58

Skrevet

Har en chihuahua som gneldrer og en som ikke gjør det. 

Anonymkode: 87794...edd

Skrevet

Har en Westieterrier på 7,5 kg, hun bjeffer så og si ikke. Av og til om det ringer på døra og vi er treige med å åpne, noe som er ganske naturlig. 

Har ikke gjort så mye mer enn å sosialisere henne godt. Hun var med mannen på jobb i forsvaret fra hun var liten valp og er vant til det meste. 

Anonymkode: d086a...8e6

Skrevet

Mitt inntrykk er at det handler lite om rase. Det handler om eiere. Mange lar små hunder være uoppdragne fordi «de er så søte». Det er mye vanskeligere når man har stor hund. En stor hund som bjeffer på alt og alle blir fort kategorisert som aggresiv. Mens en liten hund gjør ingen skade. Skulle ønske flere som får liten hund faktisk behandlet dem som hunder.

Anonymkode: d41db...3b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt inntrykk er at det handler lite om rase. Det handler om eiere. Mange lar små hunder være uoppdragne fordi «de er så søte». Det er mye vanskeligere når man har stor hund. En stor hund som bjeffer på alt og alle blir fort kategorisert som aggresiv. Mens en liten hund gjør ingen skade. Skulle ønske flere som får liten hund faktisk behandlet dem som hunder.

Dette er vel mer en stereotypi. Jeg har hatt flere hunder og raser opp gjennom årene, og har naturlig nok hatt en omgangskrets som også har hatt flere hunder. Mye går på rase, men aller helst handler det nok om dårlig avl og nervøse foreldredyr. Ja, man kan selvfølgelig motvirke litt av det med mye jobb, men det er jammen mye hva man får genetisk sett.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er vel mer en stereotypi. Jeg har hatt flere hunder og raser opp gjennom årene, og har naturlig nok hatt en omgangskrets som også har hatt flere hunder. Mye går på rase, men aller helst handler det nok om dårlig avl og nervøse foreldredyr. Ja, man kan selvfølgelig motvirke litt av det med mye jobb, men det er jammen mye hva man får genetisk sett.

Ja, selvfølgelig også lynne! Men alle jeg kjenner som har liten hund, gidder ikke jobbe med bjeffing eller atferdsproblemer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig er det unntak for alle, men enklete raser er sikre bjerffere og andre er sikre ikke-bejffere.

Kjøper du en Kooiker, Terrier eller Beagle må du forvente bjeffing. Kjøper du derimot Whippet Greyhound eller mynder generelt kan du være mer sikker på å få en stille hund. 

Anonymkode: 43f5c...797

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er min erfaring. Var skeptisk til å få liten hund nettopp pga bjeffing. Har alltid hatt store trygge hunder, aldri vært behov for å jobbe med passering osv. Men nå har jeg en som straks den ble tenåring satte i gang og skal ta alle fremmede hunder, plutselig bjeffe på folk osv. Dette er noe jeg jobber veldig mye med, og det er bedre i perioder for så å forverres igjen. Har også merket at de store hundene oftere skremmer de små. Har de blitt jaget eller angrepet så sitter det dypt i. Jeg har også opplevd mange ganger at min lille hund forsøker å dempe en stor glad løs hund, men den ignorerer signalene og løper redd på. Ikke rart en liten blir redd da.

Anonymkode: 6eb19...8b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er at det handler mye om rase, og ikke fullt så mye om eiere. Mange små raser er avlet for å være varslere. Da vil det helt naturlig være mye mer lyd i dem enn i store hunder. En stor hund kan forsvare eiendommen eller gjete buskapen, en liten hund får ikke gjort så mye av dette, men de kan være nyttige som "alarm". Dermed ble slike trekk avlet frem. 

Så finnes det selvsagt dårlige eiere med små hunder, men dårlige eiere finner man blant alle grupper, også de med store hunder. Alle jeg kjenner med små hunder behandler dem som hunder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...