AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Hei dere! Har et spm som gjelder ei venninne av meg. Hun har ikke fysisk nedsatt funksjonsevne, men er psykisk syk. Hun fungerer normalt kognitivt sett, men hun er svært begrenset i hverdagen. Hun tør ikke å gå ut, hun har få nære relasjoner (og de få som er nære blir sliten av å være med henne), hun er redd av seg, og generelt et bekymret menneske. Hun har også mange flotte kvaliteter, og framstår som "normal". Hun har tidligere vært best på skolen, flink på studier, men de siste årene har vært vanskelige for henne. Kan hun ha rett på støttekontakt? Tenker på noen som kan følge henne på butikken, følge henne til legen, og eventuelt holde henne med selskap noen timer i uken. Er dette et tilbud som gis til psykisk syke? Hun har jo verken nedsatte kognitive evner, og hun har ingen fysiske skader. Anonymkode: a095b...7c3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har tilbud fra oppfølgingstjenesten i kommunen her jeg bor. Det er for folk med moderate til alvorlige psykiske lidelser ol. Jeg møter de 1-5 dager i uken, alt ettersom hvordan formen er. Jeg har ikke behov for hjelp med å handle eller å ha noen som kan følge meg til legen, men jeg har forstått det slik at de også kunne hjelpe til med det om jeg hadde trengt det. Jeg har for det meste samtaler med de, samt at de følger med på hvordan jeg har det psykisk slik at de kan sette inn tiltak før det blir for ille. Dette er ikke støttekontakter da, de er utdannet innen helse ol., og er ikke noen man bare "henger" sammen med. Jeg (fastlegen og psykologen) søkte kommunen om det, og fikk vedtak om at jeg har rett på den tjenesten. Vet ikke om noe sånt kan være aktuelt? Anonymkode: fc2ce...0f2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå