Gå til innhold

Er du organisert?

Lassie

Anbefalte innlegg

Spesielt til dere som er yrkesaktive, men andre organiserte kan jo også svare.

Er du organisert? Isåfall, er du aktiv i organisasjonen?

Hvilket yrke har du og hvilken organisasjon er du medlem av?

Selv er jeg organisert, har vært det siden 1999. Jeg er organisert i Fagforbundet - seksjon kirke, kultur og oppvekst. Jeg er barne- og ungdomsarbeider og jobber i barnehage.

Jeg er ganske aktiv i organisasjonen fordi jeg er tillitsvalgt på min arbeidsplass og føler derfor at jeg må være aktiv på vegne av de som har valgt meg. Dessuten er jeg interessert i min egen hverdag, og derfor er jeg også engasjert og aktiv. :)

Hva med dere?

Dere som evt, ikke er organiserte, har dere lyst å fortelle hvorfor dere ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er organisert i siviløkonomene, som er under Akademikerne, nettopp fordi jeg er siviløkonom.

Aktiv er jeg ikke, men jeg går på årsmøte i lokalforeninga i det minste. Min samboer sitter i styret i lokalforeninga etter siste slike oppmøte. Eet holder for meg med en aktiv i "familien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert i Fagforbundet, seksjon Helse og Sosial, selv om det i utgangspunktet ikke er der de fleste i min faggruppe organiserer seg.

Er ikke aktiv i organisasjonen, først og fremst fordi jeg er ikke har vært yrkesaktiv på en lang stund grunnet sykdom, og ikke kommer til å bli det på en god stund heller.

Men er særdeles fornøyd med arbeidet de gjør her i mitt område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Carolina_*

Jeg var med i Akademikerne, i forbundet Samfunnsviterne. Jeg har nettopp meldt meg ut, fordi jeg synes de er svake på området på lønnsforhandlinger.

Jeg har jobbet som rådgiver i departement (har hovedfag i et samfunnsvitenskapelig fag) og bytter nå i disse dager jobb til prosjektlederstilling i privat sektor.

Da jeg var "ny" i arbeidslivet og virkelig trenge forbundet, fikk jeg erfare at de ikke var flinke og tøffe nok i lønnsforhandlinger. Jeg måtte lærer den harde veien at jeg selv må stå for alt. Nå er jeg stolt av egen forhandling om egen lønn og følgelig trenger jeg ikke mitt forbund lengre. Men det var en hard og bratt læringskurve.

Man kan ha behov for sitt forbund til andre ting enn bare lønn, men det har vært lønn som jeg har vært mest opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er organisert i Fagforbundet. Er ikke spesielt aktiv og savner også en aktiv tillitsvalgt på arbeidsplassen min. De siste 3 årene har vi hatt et, kanskje to, fagforeningsmøter...og det er ikke fordi det ikke er noe å ta fatt i, det er heller fordi tillitsvalgte er tafatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er organisert i Grafill. Synes de er flinke, men i mange tilfelle er de mer "bare" et veiledende organ enn mange andre forbund - vanskelig med lønnsforhandlinger når de fleste medlemmene er frilansere, kanskje. Men veldig greie å ha, jeg synes det er nyttig å være med der. De har lokale avdelinger, kan være nyttige med tanke på nettverk, arrangerer kurs og konkurranser og sitter på litt stipendpenger.

Også gir de vel ut de mest fancy medlemsbladene av alle :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre høgskolestudenter så er jeg medlem av Studentenes Landsforbund. Er førstevara til landsstyret deres, og skal på landsmøte med dem i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke organisert. Skulle jeg ha organisert meg, ville det ha blitt i HRAF. Jeg kjenner ingen som er organisert der, ingen av mine kolleger, eller tidligere kolleger. Heller ikke arbeidsgiver er organisert. Derfor er det liten vits for meg å organisere meg. Det er ikke nok med 1 organisert ansatt for å få en avtale. Dessuten følger arbeidsgiver tariffavtalen slavisk uansett, selv om han jo egentlig ikke må.

Den eneste grunnen jeg kan se for å organisere meg, må jo være for å evt få hjelp ved f.eks. ugrunnet oppsigelse o.l.. HRAF er en relativt svak organsiasjon (ja, bl.a. fordi det er få medlemmer), og har ikke rykte på seg til å være til stor hjelp i slike situasjoner. Min arbeidsgiver er heldigvis ærlig og redelig og veldig "etter boka", så sannsynligheten for at jeg skal trenge slik hjelp i nærmeste fremtid er heller liten.

Hilse hotellansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i Akademikerne, i forbundet Samfunnsviterne. Jeg har nettopp meldt meg ut, fordi jeg synes de er svake på området på lønnsforhandlinger.

Jeg også organisert i samfunnsviterne og som deg synes jeg de er meget svake i lønnsforhandlinger. Skulle egentlig begynne å egasjerer meg sammen med kontorets tillitsvalgte, men det kan bli vanskelig nå som jeg skal ut i permisjon. Men kanskje etterpå. Føler at jeg har mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student var jeg medlem av ANSA og satt i landsstyret for "mitt" land. Nå som jeg jobber har jeg ikke makket meg til å organisere meg, og klarer ikke å bestemme meg for om det er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert i FO (fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere), er aktiv styremedlem. Ser på vervet som en unik mulighet til å tilegne meg kunnskaper innenfor fagforeningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er medlem av NITO og jobber som ingeniør i kommunesektoren. Studerte i 3 år og medlte meg rett inn i forbundet.

Jeg er veldig fornøyd med NITOs evne til å forhandle fram gode lønninger for sine medlemmer! Jeg tjener vesentlig mer enn andre folk med dobbelt så lang utdanning som meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert i Utdanningsforbundet. Er ikke aktiv, men er tilstede på noen møter. Har egentlig lyst å engasjere meg mer, men det er litt tiltak... Samboer er aktiv, så jeg føler at han gjør "jobben" for oss begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er organisert i PARAT. Har ingen spesiell utdanning, men Parat favner de fleste. Er ikke tillitsvalgt. Men på min arbeidsplass er vi få medlemmer, men en aktiv fagforening og medlemmene stiller opp der det trengs.

Var tidligere med i Fagforbundet, Oslo. Men meldte meg ut pga at de var svake i lokale forhandlinger, dyr organisasjon, dårlig oppfølging etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i Norsk Journalistlag, klubbleder på min arbeidsplass.

Synes fagforeningsarbeidet gir meg mye. Jeg får skolering, NJ er gode på lønnsforhandlinger både lokalt og sentralt, møter interessante mennesker og får være med og utvikle det journalistfaglige i lokalsamfunnet. Viktig og interessant - noe jeg gladelig bruker både arbeids- og fritid på.

Innlegget er endret. I henhold til Kvinneguidens regler er identifisering av deg selv eller andre ikke tillatt.

- lillesky (mod)

Endret av lillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i FLT (Forening for Ledelse og Teknikk) - tilhørende LO!

Et flott forbund med gratis etter- og videreutdanning for sine medlemmer.

Har vært organisert her i 4 år ca. Tidligere har jeg vært i Fellesforbundet og HK.

Er også engasjert med tillitsverv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...