Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har jobbet som helsesekretær snart 9 år, og har slitt med angst hele livet. Daglig bruker jeg et program for å gi timer til pasienter, men hver gang jeg får inn i det programmet registreres det i helsenorge. Pasientene vil da kunne logge inn på seg selv og se at jeg har vært inne i deres journal, selv om jeg bare skulle gi dem time eller finne adresse/telefonnummer. Noen ganger må jeg også sjekke for eksempel epikriser for å finne ut når en kontroll skal tas, siden det ikke står i henvisningen fra lege. Pga angsten min er jeg paranoid og livredd for å bli tatt for snoking, selv om jeg vet at jeg ikke snoker. Jeg er aldri inne på pasienter som jeg ikke skal gi timer til.  Ville dere reagert dersom en helsearbeider var inne på deres journal under utredning/innleggelse/sykehusbesøk?

Anonymkode: 98797...bbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må jo det for å kunne utføre jobben din.

Anonymkode: 162cc...49f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det registreres jo hva du gjør, så ingen grunn til panikk. Selv ved en undersøkelse har du alt ved det rene 

Anonymkode: 7aeb1...04b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Registreres det ikke for hvert eneste notat du åpner da? Så om du har åpnet 10 talls journalnotater for å sette opp en time, så er det tydelig at du har snoket og ikke bare sett etter dato for ny time

Anonymkode: 9afcb...62d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville dere reagert dersom en helsearbeider var inne på deres journal under utredning/innleggelse/sykehusbesøk?

Nei, det har jo sin forklaring. Reagerer kun om det gjøres innsyn uten at jeg har hatt noen form for kontakt med avdelingen/legen. Samme ang nav. 

Anonymkode: e49d5...af7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg har jobbet som helsesekretær snart 9 år, og har slitt med angst hele livet. Daglig bruker jeg et program for å gi timer til pasienter, men hver gang jeg får inn i det programmet registreres det i helsenorge. Pasientene vil da kunne logge inn på seg selv og se at jeg har vært inne i deres journal, selv om jeg bare skulle gi dem time eller finne adresse/telefonnummer. Noen ganger må jeg også sjekke for eksempel epikriser for å finne ut når en kontroll skal tas, siden det ikke står i henvisningen fra lege. Pga angsten min er jeg paranoid og livredd for å bli tatt for snoking, selv om jeg vet at jeg ikke snoker. Jeg er aldri inne på pasienter som jeg ikke skal gi timer til.  Ville dere reagert dersom en helsearbeider var inne på deres journal under utredning/innleggelse/sykehusbesøk?

Det skal jo stå begrunnelse for innsyn. Hvis noe ser rart ut, så melder jeg såklart fra. 

Anonymkode: 1003f...216

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar for gitt at alle som har vært inne i journalen min har en legitim grunn til det, det bekymrer meg ikke et øyeblikk. Listen over de som var inne på ulike journaldokumenter i løpet av noen dagers sykehusopphold var fascinerende lang - jeg så det som er tegn på hvor mye som skjer uten at jeg nødvendigvis er klar ovet det og følte meg bare mer ivaretatt. Så spennende er uansett ikke hverken jeg eller opplysningene mine...

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, ikke når det er åpenbart hvorfor de har vært inne og det er logisk at de har åpnet det aktuelle dokumentet. 
Har opplevd flere tilfeller der jeg har vært i tvil om hvorfor vedkommende var inne og leste. Da sender man enkelt en forespørsel via helsenorge om forklaring for innsynet. Da svarer helseforetaket om hva som var grunnen. Hos meg har det vært tre tilfeller av ren snoking, resten har vært en logisk grunn. 

Anonymkode: 9e071...99c

Skrevet

Nei. Jeg ser det står slik jevnlig, og det har jo din grunn. Ingenting feil med det. Ta det helt med ro du. 😊

Anonymkode: f9f87...c29

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ikke når det er åpenbart hvorfor de har vært inne og det er logisk at de har åpnet det aktuelle dokumentet. 
Har opplevd flere tilfeller der jeg har vært i tvil om hvorfor vedkommende var inne og leste. Da sender man enkelt en forespørsel via helsenorge om forklaring for innsynet. Da svarer helseforetaket om hva som var grunnen. Hos meg har det vært tre tilfeller av ren snoking, resten har vært en logisk grunn. 

Anonymkode: 9e071...99c

Hva gjorde du med snokerilfellene?

Anonymkode: f9f87...c29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...