Gå til innhold

Du må ta master! Har vi en mastersyke i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.itromso.no/meninger/i/zEn1Mq/du-maa-ta-master

Mastergrad har blitt forretningsvirksomhet. Du kan bestille den online, og komme ut med en mastergrad. Deretter kan du be arbeidsgiveren om høyere lønn, uavhengig av arbeidsoppgavene dine. Er dette det som driver nasjonen fremover? Mange femtiåringer tar mastergrad ved siden av jobben, eller unge studenter presser seg gjennom fordi det er «nødvendig». Samfunnet ville være bedre tjent med å fokusere høyere utdanning på de som virkelig er lidenskapelige om det. Å gjøre det til et krav for alle bak en pult er ikke optimalt.

Selv doktorgrader er nå så vanlige at det er vanskelig for de med en slik grad å finne jobb. Mangelen på ressurser til oppfølging og sysselsetting skaper et alvorlig problem. Disse individene har den høyeste utdanningen i landet, og når vi ikke klarer å utnytte deres kompetanse, er det et svik både mot dem og samfunnet.

Tar for mange for lang utdanning – er masteren er blitt det nye fagbrevet?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som jeg møter som studerer i dag, sier at de føler et press på å ta master ja. Både fra familie, venner og samfunnet rundt. Hvor reelt det er - aner jeg ikke da jeg aldri har latt meg påvirke av sånne ting selv. De som jeg kjenner som "bare" har bachelor er født på 70-tallet 😅

Anonymkode: 3cbbf...919

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Bestille online? Jeg ser det står i artikkelen. Men hvordan er det mulig? Men man må jo ha så god gjennomsnittskarakter i bacheloren som det kreves for opptak til mastergrad, ta 60 stp i tillegg til oppgaven, ha veileder, og det er dritmye arbeid. Kanskje det er derfor noen jukser og lar andre gjøre jobben 🙄

Jeg synes ikke noe om å ta master fordi «alle» har det. Jeg synes man bør være interessert i faget, og ønske å lære om forskning.

• Hjerte 1
Skrevet
Gjertrud von Knäbe skrev (11 timer siden):

https://www.itromso.no/meninger/i/zEn1Mq/du-maa-ta-master

Mastergrad har blitt forretningsvirksomhet. Du kan bestille den online, og komme ut med en mastergrad. Deretter kan du be arbeidsgiveren om høyere lønn, uavhengig av arbeidsoppgavene dine. Er dette det som driver nasjonen fremover? Mange femtiåringer tar mastergrad ved siden av jobben, eller unge studenter presser seg gjennom fordi det er «nødvendig». Samfunnet ville være bedre tjent med å fokusere høyere utdanning på de som virkelig er lidenskapelige om det. Å gjøre det til et krav for alle bak en pult er ikke optimalt.

Selv doktorgrader er nå så vanlige at det er vanskelig for de med en slik grad å finne jobb. Mangelen på ressurser til oppfølging og sysselsetting skaper et alvorlig problem. Disse individene har den høyeste utdanningen i landet, og når vi ikke klarer å utnytte deres kompetanse, er det et svik både mot dem og samfunnet.

Tar for mange for lang utdanning – er masteren er blitt det nye fagbrevet?  

Nei, det er ikke noe "mastersyke" i Norge. Sammenlignet med andre nordiske land, har vi lavere andel folk med mastergrad.

Også, sammenlignet med EU ligger vi lavere. 

Gjelder ikke bare mastergrad, men yrkesfag også. 

Det virker som vi er bare "kongen" av bachelor. Ellers leder de fleste andre land både når det gjelder mastergrad og yrkesfag.

https://www.khrono.no/lavere-andel-med-yrkesfag-i-norge-enn-i-oecd-land/809618

https://fagbladet.no/nyheter/ny-rapport-ingen-mastersyke-i-norge-6.91.980052.4e77d9dd8a

Det en kan si er at det vil bli mer behov for mastergrad, men ikke noe mastersyke av det. De andre landene venter ikke på Norge uansett. De kjører på, og hvis Norge nekter å følge etter, så blir det bare enda større avstand til disse landene.

Litt ironisk dette, med tanke på at enkelte politikere liker å skryte av at Norge har "blant den beste studentfinansieringen" i verden i form av Lånekassen, og likevel blir Norge pulverisert av en rekke land som har "svakere" Lånekassen.

Til og med Polen banger oss så hardt bak, at det ikke er moro en gang. 

Allerede i 2018 ble det publisert at vi blir tatt hardt bakfra av Polen når det gjelder andel mastergrader.

I Polen er det 23% som har mastergrad, mens i Norge er det halvparten av polsk nivå.

https://www.khrono.no/are-turmo-nho-kari-sollien/stor-enighet-det-er-behov-bade-for-flere-fagarbeidere-og-flere-med-mastergrad/237105

Spol frem fra 2018 frem til nå, og situasjonen er fortsatt den samme. Mangel på folk med mastergrad og fagskole, men bachelor ser ut til å være dekket, dog ikke alle. Ingeniør, IT og sykepleier + vernepleier er det fortsatt mangel på, og sikkert flere andre retninger også.

Anonymkode: 7dbdd...ad3

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er jo noe som ikke stemmer når en stor transportbedrift ansetter en med master i teologi uten peiling på faget, to andre mastere mistenker jeg er "postordre master" som er bare tull, men de fikk jo jobb.

Skrevet

Egentlig altfor få med master og phd og utdanning har altfor lav status. 

Ja, praktisk utdanning funker på gulvet, men å legge på en master på det praktiske kan gi bredere perspektiv. 

Jeg har master, hadde nok tatt phd om jeg hadde sluppet å jobbe alene, var så lei av det.  Har også jobbet innen UH sektoren og det er hvert år så mange studenter som er gørstegenerasjonsstudenter. Manglende forståelse i familien for høyere utdanning er ikke sunt.  Jobbet i Sverige og hadde venner som var phd studenter og der var holdningen - du kan bli hva du vil - ETTER din phd…. Svigermor er motsatt, rart hun slapp sønnen til høyere utdanning (er nå professor), for hun er såå på barnebarna om at de må ta vgs «utdanninger»  selv etter at hennes yngste tok høyere utdanning oppå yrkesskole/fagskole/forsvaret, men brukte mye lengre tid enn broren som tok master og ikke bruker sin praktiske utdanning annet enn til oppussing hjemme.  

Mine barn MÅ ikke ta høyere utdanning, men jeg oppfordrer til det, spesielt eldste kommer til å ta en Master, yngste er inne gammel nok til å ta noen valg.  

Synes inne for mange tar master, men kompetansen tas ikke nok vare på, men det er fordi «generasjon null utdanning» knapt har gått av med pensjon…  

Anonymkode: 65028...613

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har for få med master og phd, så absolutt nei.

Anonymkode: 5d597...c5e

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener vi har mastersyken. «Alle» tar master og søker man på Finn så ønsker de fleste jobber at man har master, selv om man skal jobbe innen helse eller barnehage. 

Anonymkode: fc6c5...b95

Skrevet

Ja 

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

De som jeg møter som studerer i dag, sier at de føler et press på å ta master ja. Både fra familie, venner og samfunnet rundt. Hvor reelt det er - aner jeg ikke da jeg aldri har latt meg påvirke av sånne ting selv. De som jeg kjenner som "bare" har bachelor er født på 70-tallet 😅

Jeg følte aldri press fra venner og familie. Men jeg følte press fra arbeidsgiverne.  I dag må man ha mastergrad for å få min jobb, for 20 år siden kunne man ha bachelorgrad og or 30 år siden kunne man få min jobb kun ved å ha arbeidserfaring. 

Anonymkode: 8b2f1...dd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener vi har mastersyken. «Alle» tar master og søker man på Finn så ønsker de fleste jobber at man har master, selv om man skal jobbe innen helse eller barnehage. 

Anonymkode: fc6c5...b95

Norge er blant de landene med lavest andel av befolkningen med høyere utdanning.

https://www.khrono.no/mener-altfor-fa-tar-hoyere-utdanning-i-norge/501973

Skrevet

Jeg vil si ja. 

Bachelor har blitt så vanlig at konkurransen i arbeidsmarkedet har blitt hardere, som igjen gjør at folk nå må ha master for å få fortrinn. 

Arbeidslivet har stor del av skylda.

I arbeidslivet er det altfor mange standardiserte stillinger der bachelor egentlig er godt nok som nå krever master.

Vi ser mer og mer at offentlige stillinger krever master, uten at hvilken mastergrad har noe å si. Du er kvalifisert uansett om du har master i økonomi og ledelse eller master i multebærplukking. Forskjellen i kunnskap betyr ingenting, det er graden som betyr noe. 

Og fordi det har blitt slik så studerer folk bare for å studere, for å smykke seg med graden, uten å være særlig interessert i kunnskapen. 

Master har blitt det nye bachelor. Bachelor har blitt det nye fagbrev. Fagbrev har blitt det nye videregående. Videregående har blitt det nye ingenting.

Trist utvikling. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Rosa Dartle said:

Norge er blant de landene med lavest andel av befolkningen med høyere utdanning.

https://www.khrono.no/mener-altfor-fa-tar-hoyere-utdanning-i-norge/501973

Bare generelt. Vurderer de da alle som er i jobb i sånne artikler? For tidene endrer seg. Når jeg var tenåring (89-modell) var det knapt fokus på høyere utdanning, det var kun for de flinke og mange av oss valgte yrkesfag. Nå ser jeg jo at ting har endret seg for de som skal studere. Det er helt annet fokus på karakterer, studier (alle må ha master og jeg har møtt flere som føler seg presset til å studere 5 år) og yrkesfag er bare for de dumme. 

Skrevet
1 hour ago, Bombasi said:

Jeg vil si ja. 

Bachelor har blitt så vanlig at konkurransen i arbeidsmarkedet har blitt hardere, som igjen gjør at folk nå må ha master for å få fortrinn. 

Arbeidslivet har stor del av skylda.

I arbeidslivet er det altfor mange standardiserte stillinger der bachelor egentlig er godt nok som nå krever master.

Vi ser mer og mer at offentlige stillinger krever master, uten at hvilken mastergrad har noe å si. Du er kvalifisert uansett om du har master i økonomi og ledelse eller master i multebærplukking. Forskjellen i kunnskap betyr ingenting, det er graden som betyr noe. 

Og fordi det har blitt slik så studerer folk bare for å studere, for å smykke seg med graden, uten å være særlig interessert i kunnskapen. 

Master har blitt det nye bachelor. Bachelor har blitt det nye fagbrev. Fagbrev har blitt det nye videregående. Videregående har blitt det nye ingenting.

Trist utvikling. 

Jobber jeg kunne få - med fagbrev i 09 - må du nå ha bachelor i nå😅 Jobber jeg kunne få i 07 - uten utdanning - må du nå ha bachelor i🤪 fagbrevet mitt er verdiløst.. blitt erstattet av bachelor og det er bare på 15 år😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bare generelt. Vurderer de da alle som er i jobb i sånne artikler? For tidene endrer seg. Når jeg var tenåring (89-modell) var det knapt fokus på høyere utdanning, det var kun for de flinke og mange av oss valgte yrkesfag. Nå ser jeg jo at ting har endret seg for de som skal studere. Det er helt annet fokus på karakterer, studier (alle må ha master og jeg har møtt flere som føler seg presset til å studere 5 år) og yrkesfag er bare for de dumme. 

Ja, det gjør de. Jeg er for øvrig eldre enn deg, men opplever ikke at høyere utdanning bare er for de veldig flinke. Jeg var selv ikke spesielt flink på skolen, men har gjort det bra på universitetet fordi jeg har studert noe jeg var interessert i.

Jeg opplever ikke at man ser på yrkesfag som for de dumme. Vi trenger yrkesfag også! Samtidig ser man også behov for at mange med yrkesfag også trenger mer spesialisert utdanning. F.eks. innenfor bygg og tekniske fag der det før holdt å være praktisk håndverker, så er det nå strenge krav til internkontroll, behov for kunnskap om tekniske installasjoner, FDV-systemer osv. Så de med yrkesfag trenger også ofte mer kunnskap og kompetanse, med f.eks. kursing og videreutdanning på fagskole. Samfunnet vårt er i endring.

Jeg kjenner meg ikke igjen i innlegg om mastersyke. På egen arbeidsplass så har de eldre bachelor. Og det går helt fint, for de har bygget stein på stein og har enormt med kunnskap og kompetanse etter mange år på arbeidsplassen.

Når det ansettes nye, ser vi derimot veldig stor forskjell på dem som har bachelor og dem som har master. Så selv om det kun trengtes bachelor før, er det et stort pluss med master nå, siden oppgavene har blitt mer og mer avanserte, med behov for kunnskap om utredning, god digital kompetanse osv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er fem år eldre enn deg og hos oss så var det generell studiekompetanse og høyere utdanning som var normen. Så din opplevelse kan nok ha mer med miljø enn tid å gjøre. 

Anonymkode: 6fdde...05b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...