Gå til innhold

Fått én diagnose, kommer resten senere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har for litt siden fått diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse. Vi har før det gått gjennom bipolar, angst, panikkangst, sosial angst, OCD, PTSD, tvangstanker, spiseforstyrrelse, depresjon, suicidal og selvskading veldig fort, og hele SCID-11 skjemaet. For meg tenker jeg det er helt umulig at jeg ikke har angst, depresjon og en eller annen type restriktiv spiseforstyrrelse med mulighet for tvangstanker rundt trening og kropp i tillegg. Den siste er selvfølgelig veldig «kanskje» og overlater alt dette til de profesjonelle. Men er det en grunn til at jeg bare har fått én diagnose? Fyller kriteriene for de siste nevnte. Er det vanlig å bare «begynne» på en? Og heller sette flere som vi går mer i dybden? Begynte å snakke om barndom så er vel mulighet for noe cptsd også, uten å selvdiagnosere noe:) høre veldig ut som om jeg vil ha «flest mulig diagnoser» men det er det ikke må bare si det haha, gir mer validering og mening for mine tanker og følelser rundt alt. 

Og når eventuelt diagnosen(e) er satt, skrives dette inn et sted hvor jeg kan finne det? På Helse-Norge? Isåfall er det noe tidsrom dette gjøres innen? Har heller ikke fått noe inne på pasientjournalen de siste 5-6 timene jeg har vært der (10-12*45min) samtidig en skjema som ikke er tilgjengelig for meg å lese. Undrer meg veldig over alt og hvordan dette egentlig foregår 

hva er deres erfaringer? 

Anonymkode: f2785...f1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Har for litt siden fått diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse. Vi har før det gått gjennom bipolar, angst, panikkangst, sosial angst, OCD, PTSD, tvangstanker, spiseforstyrrelse, depresjon, suicidal og selvskading veldig fort, og hele SCID-11 skjemaet. For meg tenker jeg det er helt umulig at jeg ikke har angst, depresjon og en eller annen type restriktiv spiseforstyrrelse med mulighet for tvangstanker rundt trening og kropp i tillegg. Den siste er selvfølgelig veldig «kanskje» og overlater alt dette til de profesjonelle. Men er det en grunn til at jeg bare har fått én diagnose? Fyller kriteriene for de siste nevnte. Er det vanlig å bare «begynne» på en? Og heller sette flere som vi går mer i dybden? Begynte å snakke om barndom så er vel mulighet for noe cptsd også, uten å selvdiagnosere noe:) høre veldig ut som om jeg vil ha «flest mulig diagnoser» men det er det ikke må bare si det haha, gir mer validering og mening for mine tanker og følelser rundt alt. 

Og når eventuelt diagnosen(e) er satt, skrives dette inn et sted hvor jeg kan finne det? På Helse-Norge? Isåfall er det noe tidsrom dette gjøres innen? Har heller ikke fått noe inne på pasientjournalen de siste 5-6 timene jeg har vært der (10-12*45min) samtidig en skjema som ikke er tilgjengelig for meg å lese. Undrer meg veldig over alt og hvordan dette egentlig foregår 

hva er deres erfaringer? 

Nei de begynner ikke bare med en diagnose. Så siden de har gjort full utredning og så førte inn den diagnosen du har fått etter at utredningen var ferdige har de konkludert med at du kun oppfyller kriteriene for den diagnosen. Hva du selv mener er en annen historie. Og man kan fint ha symptomer fra både den ene og den andre diagnosen uten at man oppfyller kriteriene for en spesifikt diagnose.

Og i Norge bruker vi ennå ikke iCD 11 så en offisiell kompleks PTSD diagnose ville du ikke fått uansett. Diagnosen det utredes for er PTSD og behandlere kan skrive kompleks bak i parantes.

så med dette sagt er mitt råd at du fokuserer på den behandlingen du får nå og ikke bruke masse energi på X antall diagnoser som du mener du selv burde ha hatt.

Anonymkode: 98264...0bb

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei de begynner ikke bare med en diagnose. Så siden de har gjort full utredning og så førte inn den diagnosen du har fått etter at utredningen var ferdige har de konkludert med at du kun oppfyller kriteriene for den diagnosen. Hva du selv mener er en annen historie. Og man kan fint ha symptomer fra både den ene og den andre diagnosen uten at man oppfyller kriteriene for en spesifikt diagnose.

Og i Norge bruker vi ennå ikke iCD 11 så en offisiell kompleks PTSD diagnose ville du ikke fått uansett. Diagnosen det utredes for er PTSD og behandlere kan skrive kompleks bak i parantes.

så med dette sagt er mitt råd at du fokuserer på den behandlingen du får nå og ikke bruke masse energi på X antall diagnoser som du mener du selv burde ha hatt.

Må være et av de beste svarene en anonym har kommet med på kg.

• Liker 1
Skrevet

Vil tro at PF-en favnet mesteparten av symptomene du har og at det kanskje ikke blir flere diagnoser. Mulig jeg tar feil, så klart.

Anonymkode: 4c123...f83

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hm ja det gir jo mye mening der. Bare litt rart at med alle disse årene jeg har restriktert matinntak til minst mulig hvis ikke dager uten noe mat, holder meg unna mye mat pga kcal og fett-innhold, ser på meg selv som tjukk selvom jeg er undervektig og trener overdrevent ikke er noe «feil». Litt lost på hvor hen jeg skal begynne å fikse opp i det når det ikke er noe feil på den fronten😅men tusen takk for svar ❤️ 

Skrevet

Jeg hadde også problemer med ekstremt spisemønster en periode, men var ikke noe genuin spiseforstyrrelse, men var en del av selvdestruktiviteten knyttet til ustabil personlighetsforstyrreslel

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hm ja det gir jo mye mening der. Bare litt rart at med alle disse årene jeg har restriktert matinntak til minst mulig hvis ikke dager uten noe mat, holder meg unna mye mat pga kcal og fett-innhold, ser på meg selv som tjukk selvom jeg er undervektig og trener overdrevent ikke er noe «feil». Litt lost på hvor hen jeg skal begynne å fikse opp i det når det ikke er noe feil på den fronten😅men tusen takk for svar ❤️ 

Det trenger ikke være en diagnose selvom det er problematisk. Snakk med behandleren din så lager dere en plan sammen.

Anonymkode: a8d92...73a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om man ikke har en diagnose så kan man fortsatt ha problemer og det er ikke sånn at man ikke kan ta ting man strever med fordi man ikke har en diagnose.

• Liker 2
Skrevet

Vi er ikke en diagnose. Alle har opplevd mer eller mindre traumer, men noen er født mer sensitive og noen har dårlige vilkår mht oppvekst, ‘venne!miljø osv. De med slike diagnoser (mange ihvertfall) har store problemer med egenomsorg/kjærlighet. En diagnose er nok til å oppnå ytelser, så ingen grunn til å etterlyse flere. Å snakke generelt om det som har formet deg omfatter å se hele deg, ikke den ene diagnosen. Hvis ikke ‘behandler’ ser helheten, så er det en dårlig behandler.  Vi har så mange ‘mestringsstrategier’ og klarer gjerne ikke komme videre og legge fortid bak oss, det er ned på bunnen man kan prøve å grave frem hvem vi egentlig er. Der har psykologien feilet mener jeg (har egen erfaring!. Dessverre.  

Skrevet

Du fremstår veldig opptatt av diagnoser til å hevde at du ikke er opptatt av diagnoser.

Anonymkode: 1de08...829

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du det er diagnosekoden som avgjør om noe er problematisk for deg?

Du oppfyller kanskje ikke kriteriene for en spiseforstyrrelse, men du kan jo ha et problematisk forhold til mat likevel. Snakk med behandleren din du.

Anonymkode: 1de08...829

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...