AnonymBruker Skrevet 29. januar #1 Del Skrevet 29. januar Jeg var hos gyn å fikk nettopp vite at jeg har PCOS… Jeg har ingen peiling på denne sykdommen, og lurte på hva dette egentlig er?? Vil det si at det er vanskeligere for meg å bli gravid? Eventuelt hvorfor er det vanskeligere?? Synes dette er veldig trist… Hvordan ble du som har PCOS gravid? Håper noen kan svare 🥺 Anonymkode: 65f8d...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #2 Del Skrevet 29. januar Det er en veldig vanlig hormonforstyrrelse som først og fremst kan gi plager som overvekt, problemhud, uønsket hårvekst (for eksempel ansikt) og depresjon. Plagene kan behandles, men selve hormonforstyrrelsen får du ikke gjort noe med. Symptomene kan forverres av vektøkning, så det vanligste rådet man får er å spise sunt og passe vekten. PCOS gir også cyster på eggstokkene (ikke farlig) og uregelmessig menstruasjon som følge av uregelmessig eller manglende eggløsning. Det kan gjøre det vanskelig å bli gravid, siden eggløsning er en forutsetning for å kunne bli gravid. PCOS-pasienter har god respons på fertilitetsbehandling. Mange som oppsøker fertilitetsbehandling sliter ved langt verre tilstander enn PCOS. Lav AMH (lite eggreserver) kan gjøre at IVF-behandling gir få eller ingen egg ved egguttak. Med PCOS har du sannsynligvis svært høy AMH og vil ha større mulighet til å få ut mange egg. PCOS-pasienter trenger ofte ikke gå så langt som til IVF engang. Ofte er det nok med en helt enkel tablettkur hver måned som gir eggløsning (Letrozol) for å bli gravid naturlig. Hvor vanskelig eller lett det vil bli for deg er umulig å vite før du har prøvd, men det er ingen grunn til å få katastrofetanker pga PCOS-diagnosen. De fleste med PCOS lykkes med å bli gravide. Anonymkode: fbd15...985 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 29. januar #3 Del Skrevet 29. januar Det er 2 grupper på Facebook for de med pcos. Bli med:) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 29. januar #4 Del Skrevet 29. januar Jeg har PCOS og har fire barn, så det er ingen ufrivillig barnløs-diagnose. Fullt mulig å bli gravid! Men ofte trenger man bare pittelitt hjelp (ellers kan det ta tid), da mange med PCOS har lange og ustabile sykluser. Eggløsning er alfa omega for å bli gravid, så om den kommer sjeldent så sier det seg selv at det kan ta tid. Jeg fikk en fin og stabil syklus ved først litt hjelp med medisinen metformin, og fikk et par barn ut av det Mens mitt siste barn måtte jeg ha letrozol i tillegg (en del eldre da også). Hadde fin og god kontakt med gynekolog underveis hele tiden. Anbefaler deg å ha en som du føler deg komfortabel med, som svarer ordentlig på spørsmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #5 Del Skrevet 29. januar Amatariel skrev (2 timer siden): Jeg har PCOS og har fire barn, så det er ingen ufrivillig barnløs-diagnose. Fullt mulig å bli gravid! Men ofte trenger man bare pittelitt hjelp (ellers kan det ta tid), da mange med PCOS har lange og ustabile sykluser. Eggløsning er alfa omega for å bli gravid, så om den kommer sjeldent så sier det seg selv at det kan ta tid. Jeg fikk en fin og stabil syklus ved først litt hjelp med medisinen metformin, og fikk et par barn ut av det Mens mitt siste barn måtte jeg ha letrozol i tillegg (en del eldre da også). Hadde fin og god kontakt med gynekolog underveis hele tiden. Anbefaler deg å ha en som du føler deg komfortabel med, som svarer ordentlig på spørsmål. Takk for svar! Men er det sånn at noen ikke har eggløsning, eller har alle med pcos eggløsning, men at det kan gå lang tid mellom?🤔 Anonymkode: 65f8d...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #6 Del Skrevet 29. januar Pcos er VELDIG individuelt hvordan man er påvirket og opplever symptomer og plager. Noen er nesten ikke plaget, andre er mer plaget, noen er sterkt plaget. Så og si helt umulig å sammenligne seg basert på kun diagnose. Noen har EL, andre ikke. Noen blir fremdeles lett gravid, andre ikke.. Anonymkode: 94320...023 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #7 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er en veldig vanlig hormonforstyrrelse som først og fremst kan gi plager som overvekt, problemhud, uønsket hårvekst (for eksempel ansikt) og depresjon. Plagene kan behandles, men selve hormonforstyrrelsen får du ikke gjort noe med. Symptomene kan forverres av vektøkning, så det vanligste rådet man får er å spise sunt og passe vekten. PCOS gir også cyster på eggstokkene (ikke farlig) og uregelmessig menstruasjon som følge av uregelmessig eller manglende eggløsning. Det kan gjøre det vanskelig å bli gravid, siden eggløsning er en forutsetning for å kunne bli gravid. PCOS-pasienter har god respons på fertilitetsbehandling. Mange som oppsøker fertilitetsbehandling sliter ved langt verre tilstander enn PCOS. Lav AMH (lite eggreserver) kan gjøre at IVF-behandling gir få eller ingen egg ved egguttak. Med PCOS har du sannsynligvis svært høy AMH og vil ha større mulighet til å få ut mange egg. PCOS-pasienter trenger ofte ikke gå så langt som til IVF engang. Ofte er det nok med en helt enkel tablettkur hver måned som gir eggløsning (Letrozol) for å bli gravid naturlig. Hvor vanskelig eller lett det vil bli for deg er umulig å vite før du har prøvd, men det er ingen grunn til å få katastrofetanker pga PCOS-diagnosen. De fleste med PCOS lykkes med å bli gravide. Anonymkode: fbd15...985 Du får ikke fjernet PCOS, men du kan være helt symptomfri ved hjelp av kosthold og trening (med karbohydrater.) Anonymkode: 11ad4...222 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 29. januar #8 Del Skrevet 29. januar Jeg hadde 20 cyster på eggstokkene mine og måtte ta 8 runder med letzerol for å bli gravid med nr 2.. Med nr 1 gikk jeg på.8 runder før vi tok iui og ble gravid Jeg har ikke så mye skjegg vekst eller hår på mage etc som mange kan få. Jeg fikk det når jeg var 14...da blødde jeg i 3 uker i strekk...blødde igjen klær etc... ophold I kanskje 1 uke før jeg blødde mer ..fikk vite at jeg hadde pcos når jeg var 18. Jeg var kjempe tynn til jeg fylte 18...da begynte vekta og legge på seg..serlig rundt magen. Med pcos kan vi slite med angst, depresjon, fatigue, tåke hjerne og masse andre "herlige " bivirkninger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 30. januar #9 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk for svar! Men er det sånn at noen ikke har eggløsning, eller har alle med pcos eggløsning, men at det kan gå lang tid mellom?🤔 Anonymkode: 65f8d...7d5 Siterer AB under her. Er ikke noe fasitsvar på det du spør om. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Pcos er VELDIG individuelt hvordan man er påvirket og opplever symptomer og plager. Noen er nesten ikke plaget, andre er mer plaget, noen er sterkt plaget. Så og si helt umulig å sammenligne seg basert på kun diagnose. Noen har EL, andre ikke. Noen blir fremdeles lett gravid, andre ikke.. Anonymkode: 94320...023 Ver ikke om du er prøver nå HI, evnt. hvor lenge du har prøvd. Men jeg anbefaler å ikke bruke hormonprevensjon dersom du går på det, slik at ting kan bli litt lettere den dagen du faktisk vil begynne å prøve å få barn. Og så tidlig som mulig begynne å bli kjent med syklusen din. Trenger ikke begynne med kartlegging av eggløsning før du faktisk er prøver, men logg når du får mensen slik at du vet hvor lange syklusene dine er. Det er info gull verdt når man plutselig står der og er klar for barn. Er du prøver nå så må eggløsningen kartlegges. Temping anbefales spesielt, men gjerne i kombo med EL-tester. Og ha som sagt en god dialog med gynekolog. Finner som nevnt masse enkle medisiner (tabletter) man kan ta for å hjelpe mot hormonforstyrrelser og eggløsning, som er problemer man kan støtte på med PCOS. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 17.32): Takk for svar! Men er det sånn at noen ikke har eggløsning, eller har alle med pcos eggløsning, men at det kan gå lang tid mellom?🤔 Anonymkode: 65f8d...7d5 Jeg har PCOS og har ikke eggløsning av meg selv. Jeg er også normalvektig, har ikke hårvekst eller noen andre ting som kunne avsløre at jeg har sykdommen. Kan kun sees på blodprøver og ultralyd (var vel 25-30 cyster på hver eggstokk) Jeg bruker letrozol for å få eggløsning og har blitt gravid på det, men mistet, så nå prøver vi igjen med ny runde letrozol. Har også brukt metformin, men jeg er nok ikke insulinresistent så det er heller usikkert om det har hjulpet noe må jeg si. Anbefaler appen "ask pcos" for kvalitetssikret informasjon Anonymkode: 3074a...ccf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå