Gå til innhold

Kan foreldrene mine ha Munchausen by proxy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste journalen min fra barndommen og det er mye testing for diagnoser osv. Og mye utprøving av medisiner som var tvang og ta, også på vgs (spesialskole) Ikke rart jeg var sløv og trøtt jeg som fikk så mye medisiner. Jeg hadde ikke noe jeg skulle sagt. Fikk Asperger og adhd diagnose. Men det ble jo senere fjernet da det ikke var grunnlag for diagnosene. Husker foreldrene mine var svært uenig i at de skulle bli fjernet. Og det har vært mye snakk fra dem om at det er jo noe galt, er jo derfor du gjør ting som du gjør. De ønsket jo diagnose på meg. Jeg husker jo alt dette, men ville lese journalen likevel. Ikke halshugg meg. Jeg lurer virkelig  på det. Men skal snakke med legen også. Flere med sånne foreldre? 

Anonymkode: d900e...7f0

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok mange av de.

Anonymkode: 7ba68...eca

• Liker 5
Skrevet

Nei, de med en slik diagnose som du gir foreldrene dine går langt lengre enn å kreve utredning, for eksempel forgifter de sine barn for at de skal bli så syke at de som foreldre får oppmerksomhet.. 

Anonymkode: ed123...b4e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, de med en slik diagnose som du gir foreldrene dine går langt lengre enn å kreve utredning, for eksempel forgifter de sine barn for at de skal bli så syke at de som foreldre får oppmerksomhet.. 

Skjønner. Da vet ikke jeg. Men de var hvertfall veldig opptatt av at jeg skulle ha en diagnose og var veldig skuffet når diagnosene ble slettet.

• Liker 1
Skrevet

Münchhausen by proxy – Store medisinske leksikon (snl.no)

De t er en alvorlig diagnose og jeg vil tro det er langt mer som skal til enn at de ønsket deg utredet for eks adhd osv.. jeg sier ikke at det er normalt å "ønske" en diagnose på barnet sitt, men derfra til dette er et kvantesprang.. 

• Liker 5
Skrevet

Ja, ut i fra det du skriver kan de ha den diagnosen. Forgifting er ikke et krav. Men det kan også være andre ting de har slitt med. 

• Liker 6
Skrevet

Det høres jo veldig spesielt ut, skjønner godt du reagerer! 

Høres ut som en god plan å snakke med legen du har hatt for å høre om hvilke vurderinger som ble gjort. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS skriver jo hen var sløv på skolen pga medisiner som kanskje ble gitt uten grunn?

• Liker 6
Skrevet

Det kan høres ut som mine foreldre, men at dine nok kanskje dro det enda et par hakk lenger. 

Mine foreldre skulle ha meg testet for mye rart; dysleksi, adhd, dyskalkuli og mye annet i den gaten.

Jeg hadde helt opplagt ingen ting av dette. Men jeg var yngste barnet av 3, der begge mine eldre søsken var langt over gjennomsnitet evnerike.  Jeg var helt normal, hverken mer eller mindre. Jeg tror mine foreldre bare lette etter en grunn til at jeg ikke var like fantastisk unik som de to eldste. Noe de kunne skylde på. Noe som var utenfor deres kontroll, så de fortsatt kunne være de ekstremt vellykkede foreldrene de identifiserte seg som. 

Ironisk nok har dessverre mine evnerike søsken ikke klart seg så godt i voksenlivet. En har fått aspergers diagnose og er uføretrygdet, den andre sliter med kraftig angst. 

Jeg er derimot like normal som alltid. Høyere utdanning, god jobb, fine barn og velfungerende familie. Helt normal A4. Og uendelig glad for det!

Anonymkode: 0b49c...5b6

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det kan høres ut som mine foreldre, men at dine nok kanskje dro det enda et par hakk lenger. 

Mine foreldre skulle ha meg testet for mye rart; dysleksi, adhd, dyskalkuli og mye annet i den gaten.

Jeg hadde helt opplagt ingen ting av dette. Men jeg var yngste barnet av 3, der begge mine eldre søsken var langt over gjennomsnitet evnerike.  Jeg var helt normal, hverken mer eller mindre. Jeg tror mine foreldre bare lette etter en grunn til at jeg ikke var like fantastisk unik som de to eldste. Noe de kunne skylde på. Noe som var utenfor deres kontroll, så de fortsatt kunne være de ekstremt vellykkede foreldrene de identifiserte seg som. 

Ironisk nok har dessverre mine evnerike søsken ikke klart seg så godt i voksenlivet. En har fått aspergers diagnose og er uføretrygdet, den andre sliter med kraftig angst. 

Jeg er derimot like normal som alltid. Høyere utdanning, god jobb, fine barn og velfungerende familie. Helt normal A4. Og uendelig glad for det!

Anonymkode: 0b49c...5b6

Godt det gikk så bra med deg og at du ikke hadde noen diagnoser 🥰❤️ Hva sier foreldrene dine i dag da?

Skrevet

er proxy det nye motebegrepet ?

Skrevet
Baktus skrev (9 minutter siden):

er proxy det nye motebegrepet ?

Nei, tror ikke det. Men diagnosen heter Munchausen by proxy.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leste journalen min fra barndommen og det er mye testing for diagnoser osv. Og mye utprøving av medisiner som var tvang og ta, også på vgs (spesialskole) Ikke rart jeg var sløv og trøtt jeg som fikk så mye medisiner. Jeg hadde ikke noe jeg skulle sagt. Fikk Asperger og adhd diagnose. Men det ble jo senere fjernet da det ikke var grunnlag for diagnosene. Husker foreldrene mine var svært uenig i at de skulle bli fjernet. Og det har vært mye snakk fra dem om at det er jo noe galt, er jo derfor du gjør ting som du gjør. De ønsket jo diagnose på meg. Jeg husker jo alt dette, men ville lese journalen likevel. Ikke halshugg meg. Jeg lurer virkelig  på det. Men skal snakke med legen også. Flere med sånne foreldre? 

Kanskje du burde lese deg litt mer opp på den diagnosen så vil du finne svaret ditt🙄

Anonymkode: 023ad...c06

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje du burde lese deg litt mer opp på den diagnosen så vil du finne svaret ditt🙄

Anonymkode: 023ad...c06

Ok…

Skrevet

Er ikke på noen måte ekspert på dette, men kan si noe ut fra statistikk. Det er en så uvanlig diagnose at det ville vært tilnærmet umulig at to forelder har samme diagnose og går sammen om å skade et barn. 

• Liker 3
Skrevet

Er ikke spesielt kvalifisert til å svare på spørsmålet. Men det er en utrolig sjelden sykdom, som derfor gjør det usannsynlig statistisk sett. Er non mye vanligere at foreldrene er redde for helsen til barna og derfor blir ekstreme mtp medisiner osv. Sånn som noen føler de alltid er syke.

Anonymkode: 80d39...b41

• Liker 1
Skrevet

Det er lite sannsynlig at begge foreldrene dine har det. Det er mye mer sannsynlig at foreldrene dine lette etter noe å skylde på fordi de på et eller annet vis ikke følte at de stakk til. 

Anonymkode: f9708...eb9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje det var et eller annet med deg, som de ønsket å finne ut?

Litt helseangst kanskje fra de i tillegg, men det er ganske drøyt å beskylde for MBP. 

Anonymkode: 86736...5e3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kanskje det var et eller annet med deg, som de ønsket å finne ut?

Litt helseangst kanskje fra de i tillegg, men det er ganske drøyt å beskylde for MBP. 

Anonymkode: 86736...5e3

Uansett så er det noe som skurrer. Er ikke normalt å være så opptatt av ens barn skal ha diagnoser.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...