AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Hei Jeg har fått et jobbtilbud og er gravid. Jobben starter tre måneder etter fødsel. Er det realistisk å være tilbake i jobb allerede da hvis pappa kan være hjemme? Og når det gjelder foreldrepenger: hvis bare jeg (mamma) har rett til foreldrepenger, får pappaen da ingenting når han er hjemme med barnet mens jeg er i ny jobb eller er det da han kan få engangsstønad? Takk for hjelpen!! Anonymkode: 8ae58...151
mingus Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Det er sikkert realistisk, de må jo tilbake i jobb i feks i USA etter veldig kort tid (huskrr ikke nøyaktig hvor lenge akkurat nå, men mye mindre enn 3 mnd) men det hadde jeg aldri gjort. Får du ikke permisjon selv om du har ny jobb da? 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 TS her. Det er snakk om en jobb der jeg ikke kan/vil ta permisjon med det første nei. Kanskje etter hvert. Hvorfor hadde du aldri gjort det? Takk for at dere deler erfaringer!! Anonymkode: 8ae58...151
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Det går nok helt fint så lenge dere planlegger og er innstilt på det. Mange vil si det er urealistisk, men du kjenner deg selv, og barnefar, og hvor viktig dette er for dere som familie også for fremtiden. Har du tenkt på å spørre om for eksempel om du kan starte gradert først? For eksempel 50%? Du vil jo også ha rett på ammefri, hvis du ammer. Anonymkode: 8a358...a28 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Alt går hvis man er innstilt på det. Et par jeg kjenner ble foreldre mens hun var student. Hun tok de første 6 ukene etter fødsel mens mannen tok resten av permisjonen. Man har vel litt mer fleksibilitet som student, men det gikk fint for de. Anonymkode: 4a886...bbb 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Realistisk er det ja. Men er det det beste for baby? Er det nå du skal prioritere deg selv eller skal du tenke på den nyfødte? Anonymkode: acd43...613 4 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Realistisk er det ja. Men er det det beste for baby? Er det nå du skal prioritere deg selv eller skal du tenke på den nyfødte? Anonymkode: acd43...613 En jobb, og en karriere, handler ikke alltid om å prioritere seg selv. Det handler om en fremtid også, både for mor, far og barnet. Jeg syns slike kommentarer er ufine. Vi er alle ulike, lever ulike liv og har ulike forutsetninger også. Jeg var i jobb selv gradert 4 måneder etter fødsel, og det var den beste balansen og kombinasjonen for alle. Far, barn og meg. Barnet tok flaske, og hadde det som plommen i egget. Det gjorde også at vi kunne ha permisjon lenge i over 1,5 år samlet som ganske få kan, for vi strakk perioden dobbelt nesten med 50% på hver. Anonymkode: 8a358...a28 7 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Har du tenkt å amme? Det kan bli veldig slitsomt å fullamme/pumpe hvis du skal være borte fulle arbeidsdager. Det kan også hende at du får en krevende baby av en eller annen årsak. Da er ikke 3 måneder lenge å være i permisjon. Er det drømmejobben er det kanskje verdt det, men jeg ville aldri valgt noe sånt hvis jeg ikke måtte. Har to barn, mer karrierekvinne enn supermamma. Anonymkode: b2ddc...0f2
mingus Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS her. Det er snakk om en jobb der jeg ikke kan/vil ta permisjon med det første nei. Kanskje etter hvert. Hvorfor hadde du aldri gjort det? Takk for at dere deler erfaringer!! Anonymkode: 8ae58...151 Jeg er bare en av de som ikke hadde klart det når de var så små 😅 sleit ved 7 mnd jobbstart. Men dømmer ikke andre altså,skjønner jo folk har sinne grunner for å starte før 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 TS her. Dette er mitt første barn, så jeg har ingen erfaring med hva som er best for baby. Men jeg er sammen med verdens beste samboer som jeg vet kommer til å bli helt fantastisk med babyen. Er allikevel usikker og kjenner at jeg må tenke litt på det. Jobben frister veldig, men jeg skjønner at det er mange hensyn å ta. Arbeidsgiver vet ikke at jeg er gravid enda. Noen som vet hvordan det er med utbetalinger hvis jeg velger å jobbe etter tre måneder og pappa ikke har rett til foreldrepenger? Anonymkode: 8ae58...151
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 jeg hadde vært ærlig med jobb ETTER at kontrakten er skrevet under. At du tenker å jobbe, men at du gjerne vil ha mulighet for en reduksjon en periode hvis det blir vanskelig. Vanskelig å vite hvordan det blir etter fødsel, det kan gå utmerket, det kan oppstå ting som gjør det mindre utmerket. selv hadde jeg nok foretrukket å være lengre hjemme, men vi er jo forskjellige. Anonymkode: 44ec8...985 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du tenkt å amme? Det kan bli veldig slitsomt å fullamme/pumpe hvis du skal være borte fulle arbeidsdager. Det kan også hende at du får en krevende baby av en eller annen årsak. Da er ikke 3 måneder lenge å være i permisjon. Er det drømmejobben er det kanskje verdt det, men jeg ville aldri valgt noe sånt hvis jeg ikke måtte. Har to barn, mer karrierekvinne enn supermamma. Anonymkode: b2ddc...0f2 Jeg tenkte i såfall å prøve en kombinasjon av amming og pumping. De første 2-3 månedene er det snakk om 4 timer med jobb på dagtid mandag-fredag. Etter det er det stortsett kveldsjobbing fem dager i uka. Anonymkode: 8ae58...151
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: jeg hadde vært ærlig med jobb ETTER at kontrakten er skrevet under. At du tenker å jobbe, men at du gjerne vil ha mulighet for en reduksjon en periode hvis det blir vanskelig. Vanskelig å vite hvordan det blir etter fødsel, det kan gå utmerket, det kan oppstå ting som gjør det mindre utmerket. selv hadde jeg nok foretrukket å være lengre hjemme, men vi er jo forskjellige. Anonymkode: 44ec8...985 Dette er et kjempetips! Å ha innstilling og ønske, med fleksible planer. All permisjon kan endres på Anonymkode: 8a358...a28 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tenkte i såfall å prøve en kombinasjon av amming og pumping. De første 2-3 månedene er det snakk om 4 timer med jobb på dagtid mandag-fredag. Etter det er det stortsett kveldsjobbing fem dager i uka. Anonymkode: 8ae58...151 Jeg ville personlig ikke bekymret meg særlig med 4 timer i uka. Og når barnet er 7-10 mnd, sover det stort sett ofte kveldstid og har mer rutiner. Anonymkode: 8a358...a28 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Dette er mitt første barn, så jeg har ingen erfaring med hva som er best for baby. Men jeg er sammen med verdens beste samboer som jeg vet kommer til å bli helt fantastisk med babyen. Er allikevel usikker og kjenner at jeg må tenke litt på det. Jobben frister veldig, men jeg skjønner at det er mange hensyn å ta. Arbeidsgiver vet ikke at jeg er gravid enda. Noen som vet hvordan det er med utbetalinger hvis jeg velger å jobbe etter tre måneder og pappa ikke har rett til foreldrepenger? Anonymkode: 8ae58...151 Du må forskyve permisjonen, du kan ta den frem til barnet er 3 år. Da får du lønn, også får du permisjonspenger senere. Men er dette en 100% stilling, eller blir det gradert uttak? Anonymkode: 8a358...a28 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 Hvis far ikke har rett på foreldrepenger, så får han ikke foreldrepenger. Hvorfor har han ikke rett på penger? Kanskje han har ret tpå det uten at dere vet det? Du kan ta foreldrepermisjon om et år om så, for regelen er bare at man kan ta ut foreldrepenger i løpet av de første 3 årene etter fødsel. Ang jobb: Jeg var i 100% jobb og 75% studier (samlingsbasert) når jeg ble gravid. Jeg fortsatte på studiene etter fødsel. Hadde hjemmeeksamen samme uke som barnet ble født, og var på første samling 3 uker etter fødsel. Når barnet var 3 mnd hadde jeg samling igjen, og hjemmeeksamen. Det gikk fordi samboer/barnefar var med på universitetet. Hadde klart fysisk å dra tilbake på jobb etter de 6 ukene man må ha fri, men mentalt er jeg fortsatt småforvirret og rar om jeg er borte fra barnet i mer enn 2 timer, så hadde ikke akkurat vært en god ansatt. Jeg ammer, så det ville definitivt også vært en utfordring på jobb. Anonymkode: db3f3...aa9 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 Verken jeg eller baby sov mer enn en halvtime i slengen etter seks måneder, så tre måneder etter fødsel var jeg et frynsete vrak. Jeg skulle egentlig ta en eksamen etter fire måneder, jeg klarte ikke lese en SMS en gang. Men det der er jo så forskjellig, så det kan hende det går kjempefint og. Hva skjer om det ikke går og du er helt på felgen? Kanskje bare greit å tenke på, i hvert fall ha i bakhodet Anonymkode: 5908b...8df 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #18 Skrevet 29. januar 2024 Personlig var jeg ikke på langt nær klar kroppslig til å gå tilbake til jobb så kort tid etter da jeg var invalidisert av bekkenplager, men om du er frisk og rask og ikke ammer ser jeg ikke at det fysisk vil være et problem - men, tilknytningsmessig vil det bli tøft både for deg og babyen tror jeg. Anonymkode: 91ab7...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #19 Skrevet 29. januar 2024 Jeg fikk mitt første barn da vi hadde 12 ukers permisjon. Deretter var det full jobb og dagmamma. Det gikk på et vis, men bra reglene er endret. Far har selvstendig rett til foreldrepenger, også i fellesperioden hvis mor oppfyller aktivitetsplikten. Anonymkode: ab4f7...75c 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #20 Skrevet 29. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenkte i såfall å prøve en kombinasjon av amming og pumping. De første 2-3 månedene er det snakk om 4 timer med jobb på dagtid mandag-fredag. Etter det er det stortsett kveldsjobbing fem dager i uka. Anonymkode: 8ae58...151 I teorien burde det gå bra. Men babyer er forskjellige og mødre er forskjellige. Jeg vet om klistremerkebabyer som nektet å sove andre steder enn oppå moren. Tror ikke det hadde gåt for den moren å jobbe. Men for mange hadde det gått helt fint. Anonymkode: 4a886...bbb 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå