Gå til innhold

Noen som har klart å snu en slik vond økonomisk situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har:

18 000 hos Santander

10 000 i kredittkort 

5000 i forbrukslån (som jeg tok opp for å betale ned klarna konto, men som jeg ikke gjorde. Lånte 35000)

30 000 til Klarna

Jeg har 63000 i gjeld. Er det noen som har vært i en slik situasjon og klart å snu den?

Jeg er skikkelig ute å kjøre økonomisk. Jeg kommer til å få baksmell og, for jeg jobbet og tjente godt i fjor, men skattet ikke ekstra siden jeg måtte betale på gjeld…

Anonymkode: 06a58...b0f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tjener du i måneden og hva er de nødvendige faste utgiftene dine? Altså jeg kunne betalt dette på 2-3 mnd men litt vanskelig å si hva nettopp dine forutsetninger er. 

Anonymkode: e10ee...249

• Liker 2
Skrevet

Dersom det er riktig at du "tjente godt" høres ikke dette forskrekkelig ut. Men spørsmålet er hva tjere du nå og hvilke faste utgiftr har du . . ?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må kutte alt du kan. Nå aner ikke jeg hva du får inn i måneden, men det og utgiftene du MÅ ha blir jo selvfølgelig helt avgjørende her.

Ikke kjøp klær, sminke, godteri, brus, energidrikke o.l. Se på prisene i matbutikken og handle smart. Ikke gå ut å spise på restaurant, ikke kjøp take away.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har:

18 000 hos Santander

10 000 i kredittkort 

5000 i forbrukslån (som jeg tok opp for å betale ned klarna konto, men som jeg ikke gjorde. Lånte 35000)

30 000 til Klarna

Jeg har 63000 i gjeld. Er det noen som har vært i en slik situasjon og klart å snu den?

Jeg er skikkelig ute å kjøre økonomisk. Jeg kommer til å få baksmell og, for jeg jobbet og tjente godt i fjor, men skattet ikke ekstra siden jeg måtte betale på gjeld…

Ja, 

Hadde 200 000 i gjeld (flere inkassosaker i mange år) - alvorlige betalingsanmerkninger, null sjans til boliglån, samboer hjalp meg å nedbetale alt på en gang, 
har byttet bank, slettet alle betalingsanmerkninger på navnet mitt, fikk boliglån etter 1 mnd.

Anonymkode: 31bf0...fd0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, 

Hadde 200 000 i gjeld (flere inkassosaker i mange år) - alvorlige betalingsanmerkninger, null sjans til boliglån, samboer hjalp meg å nedbetale alt på en gang, 
har byttet bank, slettet alle betalingsanmerkninger på navnet mitt, fikk boliglån etter 1 mnd.

Men da fikk du jo hjelp av han? Da har du ikke klart noe selv?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan du selge noe?

Anonymkode: 9b063...db5

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, 

Ja, hvis man kan få noen til å betale gjelden sin for seg så løser det seg jo naturlig nok. Men den muligheten har neppe TS, da ville hun ikke spurt om råd her. Dette blir på nivå med folk som i tråder hvor man søker råd for å kjøpe bolig og noen kommer inn å sier, ja jeg kjøpte leilighet på Majorstua som 23-åring og alt jeg trengte å gjøre var å spørre mamma og pappa om å gi meg egenkaptial. 

Anonymkode: 596ea...606

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Sett opp en helt konkret plan, så tar det deg noen måneder å komme ajour!

Skrevet

Start med å få oversikt over inntekt og utgifter. Ta f.eks. kontoutskrift for de 3 til 6 siste månedene og få gjennom hva du bruker penger på. Du kan også ordne frivillig kredittsperre. Få oversikt over om du får restskatt. Det finnes kalkulator på Skatteetaten der du kan legge inn tall fra fjoråret så beregner den hva du skal betale, dette samme ligner du med hva du har betalt.

Skritt to er å sette opp et månedsbudsjett du kan leve med. Her må du være streng med deg selv og bare prioritere en minimum levestandard til du er ferdig med nedbetalingen. Husk å sette av penger til eventuell restskatt. Sjekk også om du har ting å selge for å få inn mere penger.

Skritt tre er å ta kontakt med de du skylder penger og få en avbetalingsplan. Her er det fint å ha gjort steg to slik at du vet hvor mye du kan betale hver måned. 

Steg fire er å følge planen til punkt og prikke og vise kreditorene at du er til å stole på.

Det første steget er det vanskeligste, men også det viktigste. Når det er gjort er du i gang og du vil kunne klare dette på rimelig tid. 

Til slutt; veldig bra du tar tak i dette nå før det blir for mye!

Anonymkode: a1c76...89a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan ser inntekten din ut nå, hvor mye har du i faste nødvendige utgifter, hva kan du kutte, og hvor mye anslår du baksmellen kommer på? 

Anonymkode: a40bd...c39

Skrevet

Bruk feriepengene på dette, og få deg en ekstrajobb en periode.

Og innfør kjøpestopp. Ikke kjøp noe du ikke MÅ ha.

Spis opp det du har i skapene, bruk opp all sjampo, dusjsåpe du har før du kjøper nytt. Bruk klærne dine til de blir utslitte.

Gå gjennom tingene dine. Er det noe du kan selge?

Anonymkode: 16586...739

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

63 000 er ikke avskrekkende mye gjeld. Kan du jobbe mye og tjene godt i år også? Da skal det vel gå helt fint å betale ned i løpet av et år eller to, inkludert baksmell (begynn å spare til den nå med en gang!) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har:

18 000 hos Santander

10 000 i kredittkort 

30 000 til Klarna

Du sier du tjener godt. Da er ikke denne gjelden et problem, så lenge du betaler.

her har du et forslag til plan:

1. 5000 i forbrukslån
2. 10 000 i kredittkort 
3. 18 000 hos Santander
4. 30 000 til Klarna

Betal først forbrukslånet og minimum på de andre. Deretter kredittkortet. Forbrukslånet skal du klare å betale ut på neste lønning.

63k i gjeld er fullt håndterbart for en med god lønn. Du bør kunne klare det på 6 mnd. 10k i måneden så er du der på null komma nix.

Anonymkode: be64b...4dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg holder på å snu en slik situasjon. Jeg har 40.000 igjen nå. Gjelden jeg hadde hos santander refinansiere jeg via horde. Jeg fikk mye bedre rente da, og santander kontoen ble sperret, slik at jeg ikke faller for fristelsen til å ta ut igjen. 

Jeg har satt opp et budsjett som jeg føler slavisk. Jeg har litt rom for å gjøre noe kjekt per måned, samtidig som jeg også sparer opp til buffer. Det er ikke vits i å spare hardt ned uten å ha litt penger i bakhånd, for plutselig skjer det noe uforutsett, og du bruker kredittkortet igjen. 

Jeg regner med å ha betalt ned mitt lån innen utgangen av sommeren. Men nå får nok jeg igjen litt på skatten da. 

Uansett, dette kan du klare, og lære av. Jeg skal aldri havne dit igjen at jeg har forbruksgjeld og null kroner spart. 

Anonymkode: 22099...fdf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg holder på å snu en slik situasjon. Jeg har 40.000 igjen nå. Gjelden jeg hadde hos santander refinansiere jeg via horde. Jeg fikk mye bedre rente da, og santander kontoen ble sperret, slik at jeg ikke faller for fristelsen til å ta ut igjen. 

Jeg har satt opp et budsjett som jeg føler slavisk. Jeg har litt rom for å gjøre noe kjekt per måned, samtidig som jeg også sparer opp til buffer. Det er ikke vits i å spare hardt ned uten å ha litt penger i bakhånd, for plutselig skjer det noe uforutsett, og du bruker kredittkortet igjen. 

Jeg regner med å ha betalt ned mitt lån innen utgangen av sommeren. Men nå får nok jeg igjen litt på skatten da. 

Uansett, dette kan du klare, og lære av. Jeg skal aldri havne dit igjen at jeg har forbruksgjeld og null kroner spart. 

Jeg prøver forresten også å ta på meg et par ekstravakter på jobb i løpet av måneden. Det er enkle penger inn, selv om det er slitsomt akkurat i øyeblikket jeg står på overtid. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har:

18 000 hos Santander

10 000 i kredittkort 

30 000 til Klarna

Eksen min hadde ca 80.000kr i gjeld, fordelt på masse småbeløp som hadde rentet seg i fleng. Jeg tok over for han, kontaktet alle kreditorer og fikk til betalingsløsninger (tror de gikk med på 500kr pr mnd hos de forskjellige). Eksen min var på arbeidsavklaringspenger og hadde minsteytelse.. etter et års tid, sa flere kreditorer seg enig i å slette masse renter, hvis vi betalte resterende beløp. Da lånte jeg han de resterende småbeløpene, og han bli 100% gjeldsfri. Det er fullt mulig hvis du spiller med åpne kort, får til betalingsløsninger og betaler innen fristen hver mnd. Så kan du høre årlig om de kan være så greie å slette litt renter siden du har vært så flink å betale😊

Anonymkode: c958a...822

• Nyttig 2
Skrevet

Om du virkelig tjener godt, så er jo ikke dette verre enn at du casher det ut med feriepengene?

Så må du seriøst se over forbruket ditt, hvor forsvinner pengene ut?

Jeg har uføretrygd, og sparer 80-90 000 i året.

Det føles nok kaotisk og som du drukner nå, men dette er virkelig ikke så ille - og er fullt løsbart med litt innsats.

Anonymkode: 31e34...1b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har uføretrygd, og sparer 80-90 000 i året.

Nå er jo størrelsen på uføretrygd ganske ulik fra person til person, de høyeste utbetalingene på uføretrygd er ganske bra. Men har du minsteytelse så er det veldig bra å klare å spare såpass mye i året👏

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er jo størrelsen på uføretrygd ganske ulik fra person til person, de høyeste utbetalingene på uføretrygd er ganske bra. Men har du minsteytelse så er det veldig bra å klare å spare såpass mye i året👏

Ligger nok helt i midten - og uten tillegg eller forsikringer.

Anonymkode: 31e34...1b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...