Gå til innhold

Trening og mens

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmålsen
Skrevet

Hei. Lurer på om noen kan fortelle meg om trening (spinning, aerobic, styrke osv) har til vane å påvirke mensturasjonen på en eller annen måte. Er en fyr som spør, og lurer fordi kjæresten ikke har fått mensen denne måneden.

Lurer på om det er pga treningen, eller om det er en graviditet på gang.

Håper noen kan hjelpe. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg vet at dersom man trener hardt og mye kan man miste mensen, men det gjelder jenter som virkelig presser seg altså...

Gjest spørsmålsen
Skrevet

Hvor mange av de som presser hardt på er det dette gjelder. Litt usikker på hva som menes med "hardt". Blir det ok å se 10% av alle jenter som trener tre ganger i uka?

Takk for svar, forresten.

Skrevet

Hvor mange av de som presser hardt på, er det dette gjelder? Litt usikker på hva som menes med "hardt". Blir det ok å si 10% av alle jenter som trener tre ganger i uka?

Takk for svar, forresten.

(... rettet opp noen irriterende småfeil ...)

Skrevet

Eh, det er vel mer toppidrettsutøvere det er snakk om. :icon_smile: Dessuten jenter som har spiseforstyrrelser i tillegg og som overtrener. Men det kan være uendelig mange grunner til at man hopper over en mens... Hvis de er redde for at hun er gravid, så er det ikke verre enn å ta en test, man før kjøpt dem i dagligvarebutikker og overalt.

Skrevet

jeg mista mensen i sommer da jeg økte treningsmengden.det ble gjerne 5-6 økter pr uke, aerobic og styrke.

så fikk jeg en skade og måtte roe ned, og vips var den tilbake etter 5 mnd fravær.nå trener jeg mye igjen og mensen er stabil igjen.så jeg vet ikke....

Gjest spørsmålsen
Skrevet

Takk for svar. Skal kjøpe en å sjekke. :)

Skrevet
jeg mista mensen i sommer da jeg økte treningsmengden.det ble gjerne 5-6 økter pr uke, aerobic og styrke.

så fikk jeg en skade og måtte roe ned, og vips var den tilbake etter 5 mnd fravær.nå trener jeg mye igjen og mensen er stabil igjen.så jeg vet ikke....

Oi, jeg trener minst 10 økter i uka, hvorav halvparten er såkalt hard trening.. Håper jeg ikke mister mensen, men nå har jeg forsatt litt fettlagre igjen, så kanskje det ikke gjelder da? Hjelp, nå ble jeg litt bekymret :/

Skrevet
Oi, jeg trener minst 10 økter i uka, hvorav halvparten er såkalt hard trening.. Håper jeg ikke mister mensen, men nå har jeg forsatt litt fettlagre igjen, så kanskje det ikke gjelder da? Hjelp, nå ble jeg litt bekymret  :/

Å trene så hardt at du minster menstrasjonen skal veldig mye til. Her snakker vi om idrettsutøvere som trener minst over tjue timer i uka.

Om du har veldig lav fettprosent, kan fu fort miste mensen av dette. Jeg mister mensen om jeg veier under 50 kg. (er 171.) Ellers kan mensen utebli hvis man er veldig bekymret for at den ikke skal komme, er i et vanskelig sted i livet osv - altså psykiske påvirkninger.

Skrevet

Ok. Da tror jeg jeg har fått et godt nok svar på spørsmålet mitt. Takk til dere alle sammen. :)

Skrevet
Ok. Da tror jeg jeg har fått et godt nok svar på spørsmålet mitt. Takk til dere alle sammen.  :)

En kombinasjon av MYE og HARD trening, og feil kosthold/For lite mat, kan man miste mensen av.

Ikke alle toppidrettsutøvere mister mensen, fordi de spiser riktig.

HAr selv trent mye periodevis, men ikke mistet mensen, fordi jeg hadde et ok kosthold..

Skrevet
Å trene så hardt at du minster menstrasjonen skal veldig mye til. Her snakker vi om idrettsutøvere som trener minst over tjue timer i uka.

Om du har veldig lav fettprosent, kan fu fort miste mensen av dette. Jeg mister mensen om jeg veier under 50 kg. (er 171.) Ellers kan mensen utebli hvis man er veldig bekymret for at den ikke skal komme, er i et vanskelig sted i livet osv - altså psykiske påvirkninger.

Det var egentlig det jeg regna med her, at man måtte ned i en ekstremt lav fettprosent for å miste mensen, men ble jo litt usikker med tanke på innlegget over meg da :) Men da har jeg vel ingenting å frykte da, ihvertfall ikke enda :)

Tusen takk for svar Fisken :)

Skrevet
Det var egentlig det jeg regna med her, at man måtte ned i en ekstremt lav fettprosent for å miste mensen, men ble jo litt usikker med tanke på innlegget over meg da :) Men da har jeg vel ingenting å frykte da, ihvertfall ikke enda :)

Tusen takk for svar Fisken :)

Bare hyggelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...