Gå til innhold

Solforhold - betydning for huskjøp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det et regnfullt sted, er det en ulempe at huset ikke får noe sol i løpet av vinterhalvåret. Blir lett et fuktig hus da.

Anonymkode: 46124...c1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det hadde vært en massiv dealbreaker for meg også. Det er stor forskjell på å bo i nord der sola er fraværende, kontra å bo i ei dump eller i skyggen av en kolle lenger sør. Å kjøre fra sola og ned i dumpa/bak i skyggen der man bor. Nei takk. 

Anonymkode: 84be6...e61

• Liker 5
Skrevet

Bor såpass langt nord at det er lite sol på vinteren uansett, så det hadde ikke vært en dealbreaker for meg. Om vinteren er man ikke ute i hagen uansett. 

Anonymkode: ff0ac...71b

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde vært skeptisk. En ting er at sola er borte, men det blir fort kaldere, mer guffent/rått uten sol. 

Anonymkode: 8e493...bc1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle jeg kjenner som har flyttet fra gode solforhold om vinteren til dårlige, angrer dypt eller føler på det. Det er ikke det at du ikke er ute i hagen mars-oktober, men å bo i skygge, kulde og mørke i flere måneder i verste tiden

Dealbreaker for min del

Anonymkode: 666e3...7fd

• Liker 2
Skrevet

Mangel på sol hadde vært en dealbreaker for meg. Jeg bor på en høyde og husene nedenfor meg får ikke sol før uti februar. Vi har isfri gårdsplass, mens de sliter med digre isbreer...

Og så deilig det er de få dagene på vinteren når sola skinner inn gjennom vinduene. Jeg kjenner på hele kroppen hvor glad jeg blir når sola varmer i ansiktet, selv om det er vinter ute. Jeg hadde aldri levd uten det, tror jeg.

Anonymkode: 33fd0...c00

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor en slik plass, null stress. 
Siden du skriver totalrenovering regner jeg med at du inkluderer «det ytre», så da fikser dere også kuldesikring, trekk etc.

Beliggenhet og sol som oppleves å være der «døgnet rundt» i sommerhalvåret, dvs til 23, er verdt det. 

Anonymkode: 5c232...e76

Skrevet

Det hadde vært en dealbreaker for meg. Bor i Nord-Norge med 2 mnd mørketid, så jeg er jo vant til perioder uten sol. Men det blir jo noe helt annet. Vi bor sånn at vi har sol hele tiden når den er oppe, og det ville jeg ikke ha bytta bort 

• Liker 4
Skrevet

Tja,vi har ikke sol enda, men naboene lenger ned har. Det er ikke en stor greie, vi har mye sol ellers, og er såpass mye ute på tur,at sola,den får vi med oss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 7.41):

Hvor lenge er sola borte i nord da? Trudde det var 2-3 måneder jeg... Det hadde jeg takket... Den verste perioden der uten sol er første og siste. For da er det mye sol å kikke bort på. 

Anonymkode: 22e1b...86a

2-3 måneder HVIS man regner med 1 sekund sol på en kirketrapp. I praksis hvor sola varmer, så er den borte fra oktober til mars.

Anonymkode: 7608e...401

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bor såpass langt nord at det er lite sol på vinteren uansett, så det hadde ikke vært en dealbreaker for meg. Om vinteren er man ikke ute i hagen uansett. 

Anonymkode: ff0ac...71b

Du har ikke barn?

Vi er ute mer eller mindre hver dag dag hele året såfremt det ikke er skikkelig dårlig vær.

Det er stor forskjell på å være ute i solen og å være ute i rå og kald skygge.

Anonymkode: c7cc1...386

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hadde vært greit for meg. Jeg liker ikke sol som skinner inn i rommene, det blir så glirete og ubehagelig for øynene, så da må gardiner/persienner til uansett. Nyter gjerne sola ute, men ikke i vinterhalvåret på egen uteplass. Frister ikke å sette seg ut når det er kaldt.

Anonymkode: f5317...31c

• Liker 2
Skrevet

Vi har sol på ene siden morgen (ikke terrasse der), midt på dagen kommer solen gjennom stuevinduet og på terrassen. Kun ved terrassen utover ettermiddagen/kveld avhengig av årstid. 

Liker å se solen fra et vindu uansett om det er den delen vi har terrasse eller ikke. 

Men jeg er jo ikke like mye ute okt-mars. Men nå har vi en 1åring, og da tenker jeg det er fint at det er sol på terrassen og en flekk i hagen. Da kjennes det ikke like kaldt ut og mer fristende å gå ut å leke. 

Det negative med lite sol er at feks is og snø smelter saktere. Det kan kjennes kaldere ut i boligen om det ikke er godt nok isolert/oppvarming.

For meg er det nok viktigst med sol sommerhalvåret. Liker å invitere gjester ute både formiddag og ettermiddag. Ikke så gøy om det ikke er sol. Kan blåse litt her og ikke alltid 20 grader føles like varmt i skygge. 

Er vanskelig å si hva du bør gjøre. Du får skrive en liste med positive ting og negative ting og sammenligne.

Anonymkode: 40447...7c3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...