Gå til innhold

Solforhold - betydning for huskjøp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har mulighet til å kjøpe et hus som ligger veldig sentralt til i den kommunen vi bor i. Huset må nesten totalrenoveres før vi kan flytte inn. Det er et byggefelt og huset har fin og stor tomt og fin utsikt. Der er imidlertid et men. Sola er borte fra midten av oktober til midten av mars, men om sommeren er den veldig tilstede fra tidlig morgen til 23 om kvelden. Bor nå i vertikaldelt bolig på et nesten like sentralt sted og her er sola kun borte en veldig kort periode midt på vinteren. Er veldig glad i nabolaget jeg bor i nå, men har alltid tenkt at vi skulle ende opp med litt større plass og enebolig. Er det negativt mht sola er borte så lenge eller veier det opp at den er så tilstede om sommeren? 

Anonymkode: 22e1b...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke veldig opptatt av sol på tomta i den delen av året hvor man ikke er noe ute i hagen uansett.

Men så kommer jeg fra nordnorge hvor mørketida gjelder alle.

Anonymkode: fa6ad...705

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige solforhold er en dealbreaker for meg, i alle fall. Ville aldri kjøpt noe der jeg kun har sol halve året. 
Jeg er oppvokst et sted der vi ikke hadde sol 4 uker midt på vinteren og det var ille nok. 
Men om det betyr noe for deg vet jo ikke vi andre? Folk velger jo å bo i nord også, så sola har nok ikke like stor betydning for alle. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er sola borte fra huset fra november til starten av februar. Vi har derimot utsikt og ser sola foran oss fra vinduene. På sommeren er det sol på huset hele dagen fra den står opp og til den går ned.

Vi føler det er verdt det på grunn av kveldssola. Det er herlig å sitte ute og kose seg lenge på sommeren. På vinteren er vi som oftest på jobb uansett når sola er fremme, så føler ikke vi går glipp av så mye sånn sett. 

Anonymkode: 77a65...09a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med sol sommerhalvåret er viktig for meg, vi har en mnd uten sol på vinteren og det tenker jeg ikke over fordi det er lyst når det er lyst liksom og jeg sitter ikke ute på vinteren uten at vi evt sitter på kvelden når det er mørkt uansett og da tenner vi bålpannen.. 

Anonymkode: 7869d...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat det med sol sommerhalvåret er viktig for meg, vi har en mnd uten sol på vinteren og det tenker jeg ikke over fordi det er lyst når det er lyst liksom og jeg sitter ikke ute på vinteren uten at vi evt sitter på kvelden når det er mørkt uansett og da tenner vi bålpannen.. 

Anonymkode: 7869d...c1e

En mnd om vinteren er jo ingenting. Tenker at her blir det fem måneder. Så deler av vår og høst er også uten sol. Der jeg bor nå har solen varmet opp huset til vi kommer hjem når det ikke er overskyet. Så selv om jeg er på jobb når den skinner så har den en effekt. Når jeg går turer om høsten og våren ser jeg dette byggefeltet har rim på gress og tak og ser litt mørkere ut enn på den siden jeg går på som bader i sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er sol viktig, også om vinteren. Om sommeren så er det jo sol overalt.

Siden du allerede har et ok sted å bo ville jeg vært kresen i valget av neste bolig, den bør være nær perfekt på det som ikke kan endres for at det er «verdt» å gå gjennom en flytteprosess.

Anonymkode: 5155a...673

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i ett hus uten sol fra midten av november til slutten av januar. Tenker i utganspunktet ikke over det, annet enn når jeg beveger meg til der sola er i januar, da er det deilig å se den. Og den første lørdagen med sol inn vinduet i januar er en bitteliten mental fest. 
Bor nå med sol inn vinduet hele året, og ingen forskjell i hverdagen. Mister bare gleden. 

Sommersol er viktigst, og så heller være flink å oppsøke den i vår og høst? Du får den til påske, det er kanskje det viktigste? 

Anonymkode: 3ceab...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (3 timer siden):

Dårlige solforhold er en dealbreaker for meg, i alle fall. Ville aldri kjøpt noe der jeg kun har sol halve året. 
Jeg er oppvokst et sted der vi ikke hadde sol 4 uker midt på vinteren og det var ille nok. 
Men om det betyr noe for deg vet jo ikke vi andre? Folk velger jo å bo i nord også, så sola har nok ikke like stor betydning for alle. 

Dealbreaker for meg også. De i nord som har utsikt kan nyte nordlys og når det ikke er overskyet er himmelen vakker med et spekter av farger.

Anonymkode: ee648...2fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor nå, er jeg fire uker uten sol. Rett over veien fra meg skinner solen på boligene hele året. Bare de fire ukene irriterer meg, selv om solen ikke skinner så mye i desember og januar. For meg er det ikke selve sollyset, men varmen solen gir inne som betyr noe. Der jeg bodde før hadde jeg sol hele året. Var virkelig nedtur første vinteren. Nå er jeg mentalt forberedt...

Anonymkode: 4e2c7...f9a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært uaktuelt, men jeg er et skikkelig hagemenneske som lengter etter løkblomstring i januar. Har bodd et sted med lite lys og dermed senere vår før, det var like fælt hver vår 😅

Anonymkode: 4becc...0bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt uaktuelt.

Nå på vinteren er solen så lav av den går bak et fjell deler av dagen og jeg synes det er ille nok.

Å skulle være uten sol fra oktober til mars hadde jeg aldri orket.

Anonymkode: c7cc1...386

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, sol som er på samme årstid som i største delen av Nord-Norge? Lat som du bor i Tromsø når du er hjemme.

Anonymkode: 7608e...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var nylig på visning i et hus "nedi dumpa". Det er ikke sol der ca desember - februar, men det som føltes verst for meg, er at huset er omringet av husene som står på mye bedre tomter, høyre oppe - og de har sol. Både for meg og sambo ble det et nei, vi ville bare vært misunnelig på andre sine tomter. 

Men, huset ble solgt etter første visning, mange interesserte. Så tydeligvis ikke like viktig for alle.

Anonymkode: 55ea7...77d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så, sol som er på samme årstid som i største delen av Nord-Norge? Lat som du bor i Tromsø når du er hjemme.

Anonymkode: 7608e...401

Hvor lenge er sola borte i nord da? Trudde det var 2-3 måneder jeg... Det hadde jeg takket... Den verste perioden der uten sol er første og siste. For da er det mye sol å kikke bort på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge er sola borte i nord da? Trudde det var 2-3 måneder jeg... Det hadde jeg takket... Den verste perioden der uten sol er første og siste. For da er det mye sol å kikke bort på. 

Skal være taklet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har mulighet til å kjøpe et hus som ligger veldig sentralt til i den kommunen vi bor i. Huset må nesten totalrenoveres før vi kan flytte inn. Det er et byggefelt og huset har fin og stor tomt og fin utsikt. Der er imidlertid et men. Sola er borte fra midten av oktober til midten av mars, men om sommeren er den veldig tilstede fra tidlig morgen til 23 om kvelden. Bor nå i vertikaldelt bolig på et nesten like sentralt sted og her er sola kun borte en veldig kort periode midt på vinteren. Er veldig glad i nabolaget jeg bor i nå, men har alltid tenkt at vi skulle ende opp med litt større plass og enebolig. Er det negativt mht sola er borte så lenge eller veier det opp at den er så tilstede om sommeren? 

Vær forberedt på å betale en del mer i strøm om vinteren

Anonymkode: a2935...9d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man så mye glede ut av sola i Februar og Oktober, da? Det er jo relativt kaldt. Ikke mange som tilbringer tid ute da. Du kan slå på masse lys innendørs.

Jeg hadde ikke brydd meg hvis hagen var fin og det var fine forhold i sommerhalvåret.

Anonymkode: 00298...1f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Sola er vel borte i den perioden uansett? Har ikke sett sol på x antall måneder og vi har tomt med både morgensol og kveldssol. 

Anonymkode: 798ac...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 12.41):

For meg er sol viktig, også om vinteren. Om sommeren så er det jo sol overalt.

Siden du allerede har et ok sted å bo ville jeg vært kresen i valget av neste bolig, den bør være nær perfekt på det som ikke kan endres for at det er «verdt» å gå gjennom en flytteprosess.

Anonymkode: 5155a...673

Enig! Jeg er vant med gode solforhold (da snakker vi sol fra solen står opp til den går ned) og brukte lang tid på å finne ny bolig med tilsvarende gode solforhold. Det var verdt ventetiden 😅 Jeg utelukket noen nabolag som ellers kunne vært aktuelle pga. at de ligger i "skyggen" på vinteren. Selv om man ikke får like mye glede av solen i de mørkeste og kaldeste månedene uansett, er det for min del viktig og deilig å kunne nyte (synet av) solen hjemmefra i helgene, og slippe å se at andre hus har sol og ikke mitt hus. 

Det går ikke an å sammenligne det med at "i Tromsø har ingen sol i to måneder", for der får man igjen med renter når midnattssolen lyser opp hele sommeren 🤩 I tillegg kan man se nordlyset danse over himmelen opptil flere ganger i uka... Her jeg bor nå (lenger sør) er det bare mørkt og trist når det er mørkt. 

Anonymkode: 4f027...ef6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...