AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Min svigermor, som mange andres, er rett og slett en plage. Hun er avhengig av sønnen sin, manipulerer han til alt mulig, er spydig og nedlatende mot meg og eier ingen grenser. Synes dette ofte er et tema her inne, og at mange opplever det samme som meg. Hva er greia med svigermødre? Hvorfor er de slik? Hadde min mor oppført seg som min svigermor, hadde jeg blitt skikkelig forbanna, men min samboer ser ikke hvor manipulerende og nedlatende hans mor er. Svigermor klager også over at vi er mer sammen med min mor enn henne, noe vi absolutt IKKE er, og om vi hadde vært det så hadde vel det vært fordi hun klarer å oppføre seg. Noen tanker? Anonymkode: 1d998...1c9 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Som svigermor kan jeg vare si at svigerdatter ikke bare er hyggelige, men jeg prøver å oppføre meg ordentlig. Jeg har et nært forhold til mine sønner, og savner det å ha dem på tomannshånd. Blir derfor glad når de kommer på besøk uten kjæresten/kona. Anonymkode: e9f79...e4f 11 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Noen får et nærere forhold til svigerforeldre enn til sine egne foreldre. All ære til begge parter, og jeg er misunnelig på det. Jeg tror at noe av dynamikken er «nær-fjern». Mange av oss ender opp med å tilbringe mye tid med svigerforeldre/barn, og å ha høye forventninger. Spesielt om det kommer barnebarn, så har man en felles interesse og behov. Men uansett så er rimeligvis svigerforeldrene glad i sitt eget barn og vil gjerne møte det - uavhengig av relasjonen til svigerbarn. Som forelder selv så tenker jeg at bare det beste er godt nok for mine barn. Når de kommer så langt at de skal etablere seg så vil jeg fremdeles det beste for mine barn, og hvis jeg synes at trår feil i partnervalg så blir det kanskje vanskelig å bære på? Jeg er ikke et hjertelig menneske. Selv egne foreldre, søsken og kjæresten blir jeg irritert på i lengden. Og da er det blodsbånd/kjærlighet som runder av kantene. Når det er et «fremmed» voksent par som stadig er inne i mitt liv og som har meninger om hvordan jeg og min familie burde te oss så er det kanskje ikke så rart at det blir friksjon? Anonymkode: 9930d...627 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Begge mine foreldre hadde et varmt og nært forhold til svigerforeldrene sine, så kanskje jeg var lært opp til at det var sånn det skulle være? Men svigermor er i hvert fall moren til den jeg liker best i hele verden, og hun er en av få som elsker barna våre like høyt som mannen min og jeg gjør. Hun er klok og har ikke alltid hatt det lett, så hun kommer aldri med bedrevitende råd. Derimot hjelper hun gjerne til med praktiske gjøremål. En sånn svigermor håper jeg at jeg selv kan bli en vakker dag. Anonymkode: 14182...d70 5 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Som svigermor kan jeg vare si at svigerdatter ikke bare er hyggelige, men jeg prøver å oppføre meg ordentlig. Jeg har et nært forhold til mine sønner, og savner det å ha dem på tomannshånd. Blir derfor glad når de kommer på besøk uten kjæresten/kona. Anonymkode: e9f79...e4f Passe på og få ett godt forhold til de svigerdøtrene, så man får se de kommende barnebarna - som jeg regner med at du ikke har enda siden du sier at du blir glad når sønnene kommer alene uten kjæreste/kone. Anonymkode: 1e09e...67e 3 3
Tanuki Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Min egen mor hadde et veldig godt forhold til sin svigermor, og jeg har et godt forhold til min, håper jeg blir en like koselig svigermor i fremtiden. Tror mange mødre av den eldre generasjonen er litt for avhengige av sønnene sine, gjerne fordi deres eget ekteskap er dårlig, "holdt sammen for barna sine skyld." og da blir det dårlig stemming når sønnen flytter ut og får seg egen familie. 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Passe på og få ett godt forhold til de svigerdøtrene, så man får se de kommende barnebarna - som jeg regner med at du ikke har enda siden du sier at du blir glad når sønnene kommer alene uten kjæreste/kone. Anonymkode: 1e09e...67e Det er ikke svigerdøtrene som bestemmer over ungene. Hvor har du det fra egentlig? Anonymkode: 9c3af...8d1 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Må le litt av at TS tror at «svigermødre» er en egen kategori. Akkurat på samme måte som at noen mener «stebarn» er annerledes enn andre barn. Snakk om å tro man selv er universets sentrum. Din mor er jo faktisk også noens svigermor, TS, har du tenkt på det? Svigermoren din er ikke bare det, men også mor, kone, bestemor, venninne, datter - ja til og med svigerdatter. Anonymkode: a8c50...66f 9 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Selv om man ikke har den store kjemien, så kan man vel klare å oppføre seg bra når man er sammen, slik som man gjør med for eksempel kollegaer på jobben. Min svigermor liker meg ikke, og det gjør at vi ikke er så mye sammen med henne som vi ville vært om stemninga var bra. Hun oppfører seg så lenge sønnen hennes er tilstede, men om han ikke er der så kan hun fort både frese til meg å være spydig. Jeg er for gammel til sånt, gidder ikke finne meg i det. Hun er ellers en dame som er omsorgsfull, og jeg prøver å oppmuntre mannen til å dra innom henne uten meg, så kan jeg være med av og til. (Vi bor bare 1 mil unna). Nei jeg skjønner ikke at svigermødrene ikke klarer å se sånt selv, og se at det bare går ut over dem selv at de oppfører seg som en drage. Anonymkode: 52531...2c1 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Passe på og få ett godt forhold til de svigerdøtrene, så man får se de kommende barnebarna - som jeg regner med at du ikke har enda siden du sier at du blir glad når sønnene kommer alene uten kjæreste/kone. Anonymkode: 1e09e...67e Har barnebarn, men setter likevel pris på tiden jeg får på tomannshånd med mine sønner. De klarer også å ta med seg barna sine uten at svigerdatter er med. Når det er sagt, jeg tror jeg har et helt greit forhold til mine svigerdatter, men de kan selvsagt mene noe annet. Anonymkode: e9f79...e4f 3
Helene Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 Min siste svigermor var fantastisk. Glem alle ting. Savner min svigermor. Hun var sterk, klar på meninger. Ja, savner henne. 2
Ms. Steele Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 Her på KG skriver man vel for det meste om de svigermødrene det er noe med. De gode og snille hører vi ikke så mye om her. Derfor tror jeg det oppleves som at svigemødre er noen hekser alle sammen 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Må le litt av at TS tror at «svigermødre» er en egen kategori. Akkurat på samme måte som at noen mener «stebarn» er annerledes enn andre barn. Snakk om å tro man selv er universets sentrum. Din mor er jo faktisk også noens svigermor, TS, har du tenkt på det? Svigermoren din er ikke bare det, men også mor, kone, bestemor, venninne, datter - ja til og med svigerdatter. Anonymkode: a8c50...66f Hva ellers skal jeg kalle min svigermor? Er jo det hun er. Kan selvfølgelig kalle henne datteren til min samboers besteforeldre, men er jo litt tungvint. Er klar over at mamma også er svigermor. Man hører jo at mange synes svigermor er krevende, derfor brukte jeg betegnelsen svigermor, som også er riktig betegnelse på min samboers mor/datter av min samboers besteforeldre/venninnen til naboen til min kollega Anonymkode: 1d998...1c9 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva ellers skal jeg kalle min svigermor? Er jo det hun er. Kan selvfølgelig kalle henne datteren til min samboers besteforeldre, men er jo litt tungvint. Er klar over at mamma også er svigermor. Man hører jo at mange synes svigermor er krevende, derfor brukte jeg betegnelsen svigermor, som også er riktig betegnelse på min samboers mor/datter av min samboers besteforeldre/venninnen til naboen til min kollega Anonymkode: 1d998...1c9 Men du skriver jo ikke bare om din egen svigermor. Du skriver «hva er greia med svigermødre», akkurat som om det er en spesiell type kvinner som blir svigermødre. De fleste som får barn blir svigermødre en eller annen gang, du også. Anonymkode: a8c50...66f 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 Hvorfor er du sammen med mannen hvis dere ikke er et team? Anonymkode: 1e6ad...638
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men du skriver jo ikke bare om din egen svigermor. Du skriver «hva er greia med svigermødre», akkurat som om det er en spesiell type kvinner som blir svigermødre. De fleste som får barn blir svigermødre en eller annen gang, du også. Anonymkode: a8c50...66f Ser jo daglig tråder her inne om folk som har problemer med sin svigermor, derfor skrev jeg det. Vet det ikke er en egen gruppe mennesker, men skjønner ikke hva annet du mener jeg skal omtale henne som? Hun er jo min svigermor, er jo det som er mest forklarende, og det man kaller mannens mor. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er du sammen med mannen hvis dere ikke er et team? Anonymkode: 1e6ad...638 Hæ? Hva får deg til å skrive at jeg og mannen ikke er et team? Anonymkode: 1d998...1c9 2
Furstina Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 Det är väl som med graviditeter; man gör oftare kvinnor som klagar över hur illa de mår och hur ont de har än de kvinnor som mår bra och inte har krämpor. jag har inga problem med mina svigers men skriver inte heller om det.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #18 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hæ? Hva får deg til å skrive at jeg og mannen ikke er et team? Anonymkode: 1d998...1c9 Dere er ikke et team hvis han lar seg manipulere av noen som ikke vil deg vel. Og dere ikke kan ha en konstruktiv samtale om det. Anonymkode: 8d000...af0 5
Havbris Skrevet 29. januar 2024 #19 Skrevet 29. januar 2024 Svigermødre er ingen egen gruppe av mennesker med spesielle egenskaper, like lite som svigerdøtre, svigersønner, døtre, sønner og besteforeldre er det. Det finnes råtne egg i alle reir. Vi hører din versjon av denne fortellingen og det kan hende din svigermor ville ha fortalt en annerledes fortelling. I en relasjon er det to personer, og i ditt tilfelle er svigermor den ene. Den andre er deg. Hva bidrar du med for at forholdet skal bli bra? Vanskelig svigermor/svigerdatter forhold kan være en litt klassisk utfordring hvis begge kjemper om mannens oppmerksomhet, særlig der moren til mannen ikke klarer å slippe taket og tre litt tilbake, eller svigerdatter glemmer at svigermor har oppdratt den mannen hun har valgt å være sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #20 Skrevet 29. januar 2024 hadde jeg kunnet bytte henne hadde jeg gjort det lett! hun hører ikke på verken meg eller mannen, bare bestemmer selv og gjør som hun vil. Dukker bare opp her uanmeldt, krever å bo her i dagevis, krever mat i stadig nye dietter/allergier som ikke eksisterer. hun har stadig nye sykdommer, som hun garantert stryker med av hvert øyeblikk, selvsagt er det ikke sant heller. bidrar ikke på noen måte for oss eller sine barnebarn. Anonymkode: 65d66...770 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå